Gjest Gjest Skrevet 14. juli 2008 #1 Del Skrevet 14. juli 2008 vet noen om unge (oppegående) mennesker som ikke mestrer å snakke forholdsvis enkel engelsk? venninna mi som forøvrig har høyere utdanning klarer rett å slett ikke å snakke engelsk. Hun klarer bare helt enkel reise-engelsk, men ikke å delta i en enkel samtale.... jeg har nemlig aldri hørt om noe liknende... :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 14. juli 2008 #2 Del Skrevet 14. juli 2008 Jada, det finnes. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Tina Skrevet 14. juli 2008 #3 Del Skrevet 14. juli 2008 Ja. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 15. juli 2008 #4 Del Skrevet 15. juli 2008 Jeg vet om noen. Felles for dem alle er at de bare har videregående, ikke reiser noe særlig og ikke leser noe særlig bøker. Jeg husker jeg ble helt sjokkert i en venninnes bursdagsselskap, hvor vi spiste på Fridays, og fikk en amerikansk kelner. Menyen var også på engelsk. Så viste det seg at en av disse jentene, på 24-25 år, norsk og "frisk i hodet" (hehe), ikke kunne nok engelsk til å lese en helt vanlig meny... Og det var ikke fancy ting på menyen, det var sausages, mushrooms, onion, beef, osv, og hun kunne ikke noen av disse ordene. En annen episode var da et par i tjueårene (hjelpepleier og snekker) satt og insisterte på at "secret garden" betyr "hemmelig gård"... På ramme alvor. Gud hjelpe meg. Jeg har en doktorgrad, fra et norsk universitet. Jeg har altså tatt ørten fag, og felles for alle fagene er at lærebøkene har vært på engelsk. I over halvparten av fagene har all undervisningen også vært på engelsk, grunnet utenlandske forelesere og studenter. I tillegg leser jeg mye skjønnlitteratur som ikke er oversatt til norsk. Så jeg leser, hører og snakker engelsk daglig. Det er derfor helt bisarrt at noen ikke kan det.. Men på den andre siden: jeg hadde fransk på skolen i 4 år. Nå, 13-14 år etter at jeg hadde min siste fransktime, er det pinlig lite jeg husker.. Jeg får jo aldri brukt det, så jeg ville hatt problemer med å føre en samtale på språket. Likevel, engelsk blir man jo utsatt for -hele tiden- her i Norge, mesteparten av alt som går på tv er jo på engelsk. Mens det eneste franske programmet jeg har sett er Helene og gutta... Så at noen kan glemme ut igjen det språket er for meg litt ubegripelig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 15. juli 2008 #5 Del Skrevet 15. juli 2008 Med tanke på at det finnes mange nordmenn som ikke behersker sitt eget språk, så er det kanskje ikke så rart om de ikke takler engelsk... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 15. juli 2008 #6 Del Skrevet 15. juli 2008 Ja, dette er fullt mulig. Jeg er gift med en engelskmann og forøvrig bosatt i England. Når vi er på besøk i Norge merker jeg det er flere som har problemer selv å holde en enkel samtale. Spesielt broren min som er 26 år er helt ubrukelig, han forstår svært lite og kan omtrent ikke si mer enn ja, nei, takk osv. Dette synes jeg er ganske pinlig, mannen min kan jo mer enn det på norsk jo.... Synes det er rart at man ikke kan mer enn som så når en så stor del av filmer, data spill, musikk osv er på engelsk. Når det er sagt trenger de vel ikke forstå en meny på engelsk, for hver gang de drar til utlandet (les syden) er alle menyene og info på norsk, svensk, dansk osv.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 15. juli 2008 #7 Del Skrevet 15. juli 2008 Jeg leser engelsk like godt som jeg leser norsk, og skriver det helt brukbart. Har heller ingen problemer med å forstå hva som blir sagt. Men å snakke det er jeg direkte elendig til. Jeg sorter, snubler i ord, glemmer ut hva jeg skal si, og alt blir bare rot. Antar det er pga manglende trening. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rawien Skrevet 15. juli 2008 #8 Del Skrevet 15. juli 2008 Jeg leser engelsk like godt som jeg leser norsk, og skriver det helt brukbart. Har heller ingen problemer med å forstå hva som blir sagt. Men å snakke det er jeg direkte elendig til. Jeg sorter, snubler i ord, glemmer ut hva jeg skal si, og alt blir bare rot. Antar det er pga manglende trening. Jeg har det på samme måte, men snakker betydelig bedre engelsk med en som har det som morsmål, enn om jeg må snakke med en som snakker "turist-engelsk". Kjenner flere som ikke er så gode, verken til å snakke, skrive eller forstå, selv så mye engelsk de møter i hverdagen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå