Gå til innhold

Menskopp

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Da så, da er det jo lettere å få til :)

Bare kom til å tenke på det i dag da jeg var i byen med en venninne i nærmere ni timer. Men det går jo også an å bruke annen mensbeskyttelse de dagene man vet man skal være lenge ute.

Det er veldig store forskjeller på hvor mye folk blør, så det må du bare teste ut. Jeg testet min hjemme, og var sprengfull etter tre timer. Da var sølet av en slik art at jeg aldri vil vurdere å måtte tømme på et offentlig toalett. Og hvis jeg kun kan bruke den hjemme så forsvinner i hvert fall vitsen for mitt vedkommende.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ein må berre teste det ut, ja. For meg held det å tømme morgon og kveld, bortsett frå den dagen eg blør mest, då tømmer eg ein gong i løpet av dagen og. Har sånn blødning at eg vanlegvis brukte blå og gul tampong før; heilt normal mengde trur eg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 måneder senere...

Kjøpte mooncup for en stund siden og er veldig fornøyd, bortsett fra at når jeg holder på og ta den ut gjør det vondt. Er det vanlig eller er det noe jeg gjør feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte mooncup for en stund siden og er veldig fornøyd, bortsett fra at når jeg holder på og ta den ut gjør det vondt. Er det vanlig eller er det noe jeg gjør feil?

Hva er det som gjør vondt? Er det vakuumet eller er det idet koppen skal forbi muskelen? Eller er det noe annet?

Anonym poster: 40e3be4937a8537c24423a72c632c6d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det som gjør vondt? Er det vakuumet eller er det idet koppen skal forbi muskelen? Eller er det noe annet?

Litt vanskelig å forklare, men mot slutten når jeg holder på å dra den ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt vanskelig å forklare, men mot slutten når jeg holder på å dra den ut.

Hvor gjør det vondt? Hvordan føles det? Hvis det er vakuumet er det sannsynlig at det gjør vondt lengre inn i skjeden. For meg føles det litt som om jeg prøver å dra ut den innerste delen av skjeden. Det løser du ved å klemme lett på koppen så du hører en slags slurpe-lyd. Da har du fjernet vakuumet. Du kan også fjerne vakuumet hvis du har godt kontroll på musklene i skjedeveggen.

Dersom det er fordi du skal forbi muskelen ytterst i skjeden vil smerten sitte i og rundt muskelen. Da kan du prøve å klemme sammen koppen litt, ikke så mye at innholdet renner ut, men nok til å gjøre omkretsen litt mindre, samtidig som du slapper fullstendig av eller presser litt.

Hjelper det å endre stilling når du skal ha koppen ut? Har du prøvd å stå, sitte på huk, ha en fot på dosetet, osv?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dersom det er fordi du skal forbi muskelen ytterst i skjeden vil smerten sitte i og rundt muskelen. Da kan du prøve å klemme sammen koppen litt, ikke så mye at innholdet renner ut, men nok til å gjøre omkretsen litt mindre, samtidig som du slapper fullstendig av eller presser litt.

Er nokk det. Takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg brukte mooncup var det så vondt for meg å ta den ut at jeg gråt en stund hver gang. Akkurat ved utgangen, rett før koppen kom ut i "friluft" var det det var vondt. Jeg fant til slutt MeLuna sin i Small str og i myk variant. Å den er helt grei å få ut - elsker den! Innimellom prøver jeg mooncupen(lille str forresten) men det blir bare gråting og et smerthelvete hver gang... :(

Anonym poster: 6a2e967648d24f9834841cda5d2c7857

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nokk det. Takk for svar!

Bare hyggelig! Hvis problemet vedvarer kan det være verdt å sjekke en annen kopp eller en annen str. Det er forskjellig tykkelse og stivhet i de forskjellige koppene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Har bare et lite tips til rengjøring av koppen! Min Mooncup ble misfarget etter et par års bruk, til tross for regelmessig rengjøring og koking. Hadde prøvd å skrubbe det vekk, men det satt som støpt. I dag kokte jeg koppen i vann tilsatt natron, og den ble gullende hvit igjen etterpå! :) Fant tipset på en eller annen utenlandsk blogg. :)

Endret av finkel
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 uker senere...
  • 2 uker senere...

Jeg fant til slutt MeLuna sin i Small str og i myk variant. Å den er helt grei å få ut - elsker den! Innimellom prøver jeg mooncupen(lille str forresten) men det blir bare gråting og et smerthelvete hver gang... :(

Hvor kjøpte du den? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville bare si at jeg har brukt menskopp for første gang nå, i en hel mensperiode, og er kjempefornøyd :nigo: Var litt ubehagelig det første døgnet, men etter det har jeg kjent minimalt til den. Tømmer den to ganger i døgnet, og går greit å sette den inn og ta den ut. Har prøvd litt forskjellige bretteteknikker. Og har klippet av litt av stilken. Nesten så jeg ble lei meg da jeg var ferdig med mensen i morges :roll:

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ein må gje det litt tid - eg brukte bind i tillegg dei fyrste 2-3 periodane eg brukte koppen, og så fann eg ut korleis han funka best på meg etterkvart. Eg synest og det var vondt å ta han ut dei fyrste gongene, men med rett teknikk gjekk det bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tok meg 3-4 sykluser å bli ordentlig komfortabel med den, men jeg bruker ennå truseinnlegg mesteparten av tida, sånn i tilfelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 uker senere...
Annonse

Fantastisk oppfinnelse :D Det beste er at man kan bruke den i flere døgn om man ikke har mye mensen, spesielt om man reiser rundt i utlandet (offentlige toalett er ikke noe særlig) og overnatting i fjell, skog og mark :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fantastisk oppfinnelse :D Det beste er at man kan bruke den i flere døgn om man ikke har mye mensen, spesielt om man reiser rundt i utlandet (offentlige toalett er ikke noe særlig) og overnatting i fjell, skog og mark :)

Det er nå allikevel anbefalt å tømme/rengjøre den minst to ganger i døgnet.

En flaske med vann kan tømmes over, eventuelt kan man bruke litt papir dersom man ikke har tilgang til vask.

Endret av Naria
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan får man den ut, lurer jeg på?? Sitter den langt oppe?

Anonym poster: 18bae1f1a9b31e94811872740fb17c45

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan får man den ut, lurer jeg på?? Sitter den langt oppe?

Anonym poster: 18bae1f1a9b31e94811872740fb17c45

noen kan presse den ut med skjedemusklene. de aller fleste har uansett et "håndtak" som blir liggende rett innenfor skjedeåpningen. i tillegg hjelper tyngdekraften når den begynner å bli full -> tyngre.

......jeg begynte med menskopp før jeg begynte å ha sex og ble kjent med kjønnsorganet mitt innvendig, så jeg trodde koppen kunne havne langt oppi der så jeg ikke hadde fått tak i den, men senere merket jeg at hvertfall min dybde var, som mange sider på nett sier, like lang som langefingeren min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...