Gjest Gjest Skrevet 14. juli 2008 #41 Skrevet 14. juli 2008 Fordi faren "krever" det, faktisk.... Men poenget her var vel en 11åring som spytter ut mat. Ja, men poenget burde kanskje heller vært "stemor som ikke tar hensyn til stesønn"? -Gutten liker ikke løk. -Du vet at gutten ikke liker løk, men lager likevel pizza med løk til stesønnen fordi den utrolig voksne og reflekterte faren hans krever det. -Gutten får en løkbit i munnen og spytter den ut = Helt normal reaksjon. For gutten er nemlig ikke løk mat, det er noe han IKKE liker, og noe som derfor i hans tankegang ikke skal være i hans munn. Dere to voksne virker rett og slett umodne. Lag nå en halvdel av pizzaen med løk og en halvdel uten da, så før både far og sønn det som de vil begge to. Helt greit at gutten spytter ut løken som han altså ikke anser som mat, og som dere voksne VET han ikke liker.
Gjest Gjest_Gjesty_* Skrevet 14. juli 2008 #42 Skrevet 14. juli 2008 Siterer: En 11-12 åring kan være usedvanlig ufordragelig. Jeg har en :gjeiper: Min jente får klar beskjed om at negative kommentarer ang mat kan hun bare spare seg. Det finnes barn som ikke får mat. Utakknemmelighet gidder jeg ikke.Så lenge det er jeg som lager maten og ikke hun så kan hun gjerne avstå fra å spise, eller ikke spise opp absolutt alt,-men vis respekt. Vel man skal absolutt ikke gi barn dårlig samvittighet med å bruke fattige barn fra afrika f.eks som en grunn for å spise. Det skaper ikke gode matvaner.
topsy Skrevet 14. juli 2008 #43 Skrevet 14. juli 2008 -Gutten får en løkbit i munnen og spytter den ut = Helt normal reaksjon. Helt greit at gutten spytter ut løken som han altså ikke anser som mat, og som dere voksne VET han ikke liker. Er det en helt normal reaksjon??? Nei så absolutt ikke. dette er ikke en normal reaksjon fra en 11 åring. Dette er ett barn som mangler oppdragelse, pga manglende evne til dette av foreldre. Det er faktisk mer normalt at barn har normal folkeskikk.
Gjest Gjest Skrevet 14. juli 2008 #44 Skrevet 14. juli 2008 Er det en helt normal reaksjon??? Nei så absolutt ikke. dette er ikke en normal reaksjon fra en 11 åring. Dette er ett barn som mangler oppdragelse, pga manglende evne til dette av foreldre. Det er faktisk mer normalt at barn har normal folkeskikk. Jo, det er en helt normal reaksjon når man oppdager at man har noe helt ufyselig i munnen. Hadde du spyttet ut en meitemark, hvis du oppdaget den i munnen din? Det går faktisk ut på det samme. For gutten er løk helt motbydelig, og han opplever det derfor ikke som mat, samme hva voksne mennesker sier. Og til info: meitemark er ikke farlig å spise. Eller hva med hund? Hva ville du gjort hvis noen fortalte deg at det du satt og spiste var ei bikkje. Ville du tygd videre, eller ville du ha spyttet det ut. Hund er en normal matrett i sørlige deler av Kina.
Malama Skrevet 14. juli 2008 #45 Skrevet 14. juli 2008 Å spytte ut mat, for en 11 åring er totalt uakseptabelt. Hadde min jente (12) gjort det, selv om hun fikk noe i maten hun ikke likte så hadde hun fått hørt det, ja. Et barn på 11 er mer en stort nok til å vite at det går an å svelge ned SELV om en ikke akkurat elsker konsistensen. Det er ikke mange barn som elsker tran f.eks, men det går noen klarer faktisk å svelge det.(jada, mange brekker seg sikkert også og spyr utover gulvet, men her liker faktisk gutten smaken av løk, så ekkelt kan det ikke være.) En 11-12 åring kan være usedvanlig ufordragelig. Jeg har en :gjeiper: Min jente får klar beskjed om at negative kommentarer ang mat kan hun bare spare seg. Det finnes barn som ikke får mat. Utakknemmelighet gidder jeg ikke.Så lenge det er jeg som lager maten og ikke hun så kan hun gjerne avstå fra å spise, eller ikke spise opp absolutt alt,-men vis respekt. Det jeg reagerer på er at han spytter. Det handler om null bordskikk og jeg hadde nok reagert med å sette skapet skikkelig på plass. Ellers vil jeg anbefale at du får faren i huset til å lage pizzaen framover. Når han først MÅ ha løk så kan han lage mat selv. Jeg har selv to stebarn og selv om jeg prøver å i møtekomme deres behov "pølse med ketchup i dag igjen? Helt ok det!" ( de er her så sjeldent at jeg synes jeg kan gå med på det for husfredens og kosens skyld)Så forlanger jeg bordskikk fra de også. Sitter de oppå bordet når de skal spise så får de beskjed om at her i huset bruker vi stoler. Bordskikk er faktisk viktig. Det vet vi ikke. Det vi vet er at han ikke plukker det ut når det er så finmost at han ikke finner det. Men som jeg har sagt, jeg spiser også løk når den er sååååå finhakket og innkokt i sausen f.eks (men putter det ikke dit selv da) men LØKBITER smaker helt annerledes når man biter ned i dem, enn "oppmost" løk i sausen. Så nei, vi vet ikke at gutten liker løk, vi vet derimot at han IKKE liker løkbiter på pizzaen, men likevel serveres det.
Gjest Gjest Skrevet 14. juli 2008 #46 Skrevet 14. juli 2008 Siterer: En 11-12 åring kan være usedvanlig ufordragelig. Jeg har en :gjeiper: Min jente får klar beskjed om at negative kommentarer ang mat kan hun bare spare seg. Det finnes barn som ikke får mat. Utakknemmelighet gidder jeg ikke.Så lenge det er jeg som lager maten og ikke hun så kan hun gjerne avstå fra å spise, eller ikke spise opp absolutt alt,-men vis respekt. Vel man skal absolutt ikke gi barn dårlig samvittighet med å bruke fattige barn fra afrika f.eks som en grunn for å spise. Det skaper ikke gode matvaner. Les det jeg skriver. Det er ingen spisetvang hos oss. Men det finnes barn er glad om de får mat i det hele tatt. Så syting og klaging om "ekkel" mat gidder jeg ikke. Det kan hun spare seg. Heldigvis finnes hun ikke kresen og spiser både oliven, fetaost,blåskjell,krabbe, løk....men det hender hun av og til får nykker og kommer med "jeg liker ikke" frasen. Da minner jeg henne på at hun har likt alt hun har smakt opp gjennom årene og at det ikke er tid for å begynne å bli kresen nå. Men hun må gjerne gå fra bordet om hun er mett... Dessuten, det å minne barn på at det finnes andre barn som er mindre heldig ser jeg på som en viktig ting så selvsentrerte som de er i den alderen.
Gjest Sativa Skrevet 14. juli 2008 #47 Skrevet 14. juli 2008 Synes ikke dette er en såpass stor synd at han fortjente alt peset du ga ham. Han er tross alt bare et barn, og han har jo sagt klart i fra at han ikke liker den elendige løken. Når man har med barn å gjøre, så er det helt normalt å lage flere varianter av maten sånn at alle kan kose seg sammen og nyte maten.
Mamma1 Skrevet 14. juli 2008 #49 Skrevet 14. juli 2008 Syns det er ganske interessant å lese om spesielt små barn og matvaner. De fleste små barne er kresne, og liker ikke å prøve noe nytt. Dette er et instinkt som stort sett alle barn er født med, og selv om det ikke er behov for dette instinktet lenger, henger det igjen. Det kommer altså fra tiden før Kiwi, da man spiste det man kunne spise. Man spiste helst kjente ting, dvs ting man har spist før, fordi da var man sikker på at det ikke var giftig.
topsy Skrevet 14. juli 2008 #50 Skrevet 14. juli 2008 Jo, det er en helt normal reaksjon når man oppdager at man har noe helt ufyselig i munnen. Hadde du spyttet ut en meitemark, hvis du oppdaget den i munnen din? Det går faktisk ut på det samme. For gutten er løk helt motbydelig, og han opplever det derfor ikke som mat, samme hva voksne mennesker sier. Og til info: meitemark er ikke farlig å spise. Eller hva med hund? Hva ville du gjort hvis noen fortalte deg at det du satt og spiste var ei bikkje. Ville du tygd videre, eller ville du ha spyttet det ut. Hund er en normal matrett i sørlige deler av Kina. uff, dette blir for dumt. Løk er å betegne som mat (om en liker det eller ikke) meitemark og hund derimot har jeg aldri oppfattet som mat i Norge, Har du? og det er vel i norge denne diskusjonen foregår?? Jeg sier ikke at gutten skal spise løk, jeg støtter opp om å lage mat som alle liker. det er oppførselen jeg setter en finger på. Det finnes andre måter å reagere på enn å spytte som TS beskrev det. jeg har hatt 11 åringer selv, har du? og har du sånn oppførsel av h*n, stakkars deg
Gjest Gjest Skrevet 14. juli 2008 #51 Skrevet 14. juli 2008 uff, dette blir for dumt. Løk er å betegne som mat (om en liker det eller ikke) meitemark og hund derimot har jeg aldri oppfattet som mat i Norge, Har du? og det er vel i norge denne diskusjonen foregår?? Jeg sier ikke at gutten skal spise løk, jeg støtter opp om å lage mat som alle liker. det er oppførselen jeg setter en finger på. Det finnes andre måter å reagere på enn å spytte som TS beskrev det. jeg har hatt 11 åringer selv, har du? og har du sånn oppførsel av h*n, stakkars deg Forstår du rett og slett ikke dette her? Selv om du oppfatter løk som mat, så gjør altså ikke denne gutten det. Det blir ikke bedre for ham om du aldri så mye sier det er mat. Hva spiller det for rolle om diskusjonen foregår i Norge? Løk hadde nok ikke blitt mindre motbydelig for gutten om han hadde befunnet seg i Kina. Du svarer ikke på spørsmålet om du ville spyttet ut meitemark eller bikkje hvis du oppdaget at du spiste det? Hvorfor ikke? Ser du skriver at du ikke oppfatter meitemark eller hund som mat. Men nå har det seg altså sånn at denne gutten ikke oppfatter løk som mat, men som noe ufyselig han ikke vil spise. Evner du ikke å se en sak fra andre ståsteder enn ditt eget?
topsy Skrevet 14. juli 2008 #52 Skrevet 14. juli 2008 jada........ løk er mat, punktum. det er ikke snakk om oppfattelse. En 11 åring vet at løk er mat. om du liker det er en helt annen sak. og det er faktisk kun du som har sett det sånn i denne tråden at gutten ikke oppfatter dette som mat. tro hvor du har fått det fra... og jeg trodde da virkelig ikke jeg behøvde svare på om jeg ville spyttet ut meitemark eller hund. og jo da, det er nok ikke meg som har problemer med å se saken fra andre ståsteder enn mitt eget her tror jeg. se TS' innlegg du og så kan du lese mine svar. jeg svarte faktisk på hennes innlegg i utgangspunktet.... dessuten er jeg ikke tihenger av å spore av en tråd, så denne diskusjonen er herved avsluttet. case closed for min del.
Gjest Gjest Skrevet 14. juli 2008 #53 Skrevet 14. juli 2008 jada........ løk er mat, punktum. det er ikke snakk om oppfattelse. En 11 åring vet at løk er mat. om du liker det er en helt annen sak. og det er faktisk kun du som har sett det sånn i denne tråden at gutten ikke oppfatter dette som mat. tro hvor du har fått det fra... og jeg trodde da virkelig ikke jeg behøvde svare på om jeg ville spyttet ut meitemark eller hund. og jo da, det er nok ikke meg som har problemer med å se saken fra andre ståsteder enn mitt eget her tror jeg. se TS' innlegg du og så kan du lese mine svar. jeg svarte faktisk på hennes innlegg i utgangspunktet.... dessuten er jeg ikke tihenger av å spore av en tråd, så denne diskusjonen er herved avsluttet. case closed for min del. Hund og meitemark er også mat. Utfra svaret ditt, så tolker jeg deg dithen at du ville spyttet ut både meitemark og bikkje. Så da er iallefall du og gutten enige - dere ville begge spyttet ut mat dere finner ufyselig.
Gjest Gjest Skrevet 14. juli 2008 #54 Skrevet 14. juli 2008 Hvordan jeg hadde reagert? Bedt han om å ikke spytte ut neste gang, men "snike" det ut i en serviett. Deretter gitt klar beskjed til faren at heretter fikk enten han lage pizza selv så han ble den "skyldige" i at pizzaen ble ekkel i følge hans sønn, eller så kom jeg til å lage halve med og halve uten løk når sønnen skulle spise hos oss. Forhåpentligvis. På en dårlig dag hadde nok det gått over stokk og stein hos meg og
Gjest Stjernedryss Skrevet 14. juli 2008 #55 Skrevet 14. juli 2008 Jeg brekker meg hvis jeg får fett o.l. i munn. Klarer ikke å svelge det uansett hva. Isteden for å kjefte på at gutten spytter ut maten, så kan du si at neste gang kan han spytte det ut diskre i en serviett. Jeg synes ikke man skal tvinge barn til å spise spesielle typer mat. Man bør selvsagt introdusere de for ulike typer mat, så kommer de til å mindre kresne etter hvert som de blir eldre.
Fluffie Skrevet 15. juli 2008 #56 Skrevet 15. juli 2008 I min familie er det vanlig at saapass store barn som finner paa aa spytte ut maten (eller andre ufyselige ting) blir sendt paa rommet. Aa plukke ut loekbiter og andre ting man ikke liker er greit, men har man faatt det i munnen faar man spise det (eller evnt spytte i servietten). TS gikk litt langt i kjeftinga, men aa spytte ut mat paa den maaten ville ikke jeg godtatt heller.
sommerglede Skrevet 15. juli 2008 #57 Skrevet 15. juli 2008 Kjære vene da! En 11-åring er umoden, et barn, faktisk! At det går an! oida....... faktisk så kjenner jeg mange barn . men har aldri sett en 11 åring i fanget av en voksen.... men kanskje DU er 11 år og umoden? ?
Gjest Gjest Skrevet 15. juli 2008 #58 Skrevet 15. juli 2008 oida....... faktisk så kjenner jeg mange barn . men har aldri sett en 11 åring i fanget av en voksen.... men kanskje DU er 11 år og umoden? ? Bevares, selvfølgelig er en 11-åring umoden. Ikke for alderen, men i forhold til livet selv. Man kan ikek forvente det samme av en 11-åring som av en voksen - det forstår du vel? Det er ikke noe krav at man må sitte på fanget til en voksen for å være barn. 12-åringer blir i det normale omtalt som ungdom, yngre enn det omtales som barn.
Mamma1 Skrevet 15. juli 2008 #59 Skrevet 15. juli 2008 oida....... faktisk så kjenner jeg mange barn . men har aldri sett en 11 åring i fanget av en voksen.... men kanskje DU er 11 år og umoden? ? Har du aldri sett en 11-åring i fanget på foreldrene sine?? Da har ikke du sett mye.
Sans Skrevet 15. juli 2008 #60 Skrevet 15. juli 2008 oida....... faktisk så kjenner jeg mange barn . men har aldri sett en 11 åring i fanget av en voksen.... men kanskje DU er 11 år og umoden? ? For å si det sånn: Hadde noen kalt meg drittunge osv, slik TS gjorde, da jeg var 11-12 år gammel, hadde jeg også blitt lei meg. Og var det en stemor som gjorde det, sånn på toppen av alt, så ville jeg nok ha hoppet opp i fanget til pappa jeg og. Han er bare et barn. Selvfølgelig er det sårt å bli skjelt ut på den måten. Til TS: skjønner at du ble irritert og alt det der, for det er ikke pent å se på, og en på den alderen bør vite at man f.eks. spytter ut i en serviett. Men din reaksjon var absolutt ikke passende for noen parter, bare ødeleggende for gutten og for forholdet mellom dere. Du har fått mange gode råd av andre her, så lytt til dem - du har valgt deg en mann med barn, og da må du gjøre det beste ut av det. Selvfølgelig blir du den onde stemoren når du sier og gjør slik du fortalte - du ER jo den onde stemoren da! Nei - lær ham gjerne bedre bordskikk. Men MED respekt for ham; hvordan i alle dager kan du forvente at han skal oppføre seg ordentlig ovenfor deg, når du er en "drittunge" (sorry, måtte bare) mot ham??
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå