Gå til innhold

Spyttet ut maten

Fremhevede innlegg

Skrevet

Been there... still there. Stesønn nektet å spise eggerøra mi fordi den var for gul. Jeg ble helt satt ut og reagerte voldsomt.

Jeg lager nesten bare tomatsuppe fra pose, fiskeboller fra boks og kjøttkaker fra frysedisken med torosaus og kokte poteter. Av og til steker jeg en findusfisk. Og spagetti med god hjelp av dolmio er en vinner. Men dette skyldes også at jeg hater å lage mat. Hadde aldri laget spesialmat til noen, og kommer ikke til å gjøre det med mindre noen har allergi.

Hva gjelder reaksjonen på spytting ved bordet, så har vi det sånn hele tiden. Ikke spytting, altså.. Men hylende stemor. Ikke spesielt koselig og jeg jobber med det hele tiden. Men det skal ikke så mye til før man er tilbake til utgangspunktet når man først har fått et konfliktfylt forhold til et barn.

Har du barn selv???

Snuppa spiser alt - inkludert småstein - men unntatt sopp! Men det blir vel en endring på det.....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Først en liten avsporing: Dere som er veldig opptatt av at barn (og da snakker jeg ikke om voksen eller tenåringer) ikke skal spytte ut mat, hvordan får dere da barna til å våge å smake på noe nytt? Hos oss praktiserer vi at man bør smake på alt, men man trenger ikke spise mer av det hvis man ikke liker. Toåringen får lov til å spytte ut, men vi jobber med å venne han fra å si "æsj" samtidig som han gjør det.

Til TS: jeg synes reaksjonen din var helt ut av proposjoner. Du kunne ha sagt, med rolig stemme, at du har brukt tid på maten og blir lei deg når han spytter ut på den måten. At slik gjør vi ikke her. Du kan også tilby ham å være med og lage mat neste gang så får han lage sin egen del av pizzaen.

Å skjelle ut en unge fordi han ikke liker noe hører ikke hjemme noe sted. Skjønner godt at faren ble forbannet.

Skrevet
Til TS: jeg synes reaksjonen din var helt ut av proposjoner. Du kunne ha sagt, med rolig stemme, at du har brukt tid på maten og blir lei deg når han spytter ut på den måten. At slik gjør vi ikke her. Du kan også tilby ham å være med og lage mat neste gang så får han lage sin egen del av pizzaen.

Å skjelle ut en unge fordi han ikke liker noe hører ikke hjemme noe sted. Skjønner godt at faren ble forbannet.

siterer denne!

Skrevet

Helt enig med tingeling der, man skjeller ikke ut en unge for å ikke like noe.

Og det er da null problem å lage en pizza med ulike ting på ulike deler, det gjør vi stadig vekk. Jeg liker nemlig heller ikke bl.a løk. Er det småkuttet nok, så får man det ikke ut, og man spiser, og svelger, det er greit. Men er det i biter som kan tas bort, så SMAKER det også definitivt mer enn når det er så finkuttet at man ikke ser det. For når du tygger ned i en løkbit, så smakert det STERKT av løk, på en helt annen måte enn løk som er "kokt inn i sausen" og sånn. Jeg skjønner med andre ord din stesønn veldig godt. Og å skjelle ham ut på den måten, viser at du på ingen måte har respekt eller forståelse for at han virkelig ikke liker løkbiter!

Jada, å spytte ut maten er ufint, men når man tygger ned i noe som smaker såpass sterkt som en løkbit gjør, så kan det være en naturlig reaksjon å ville ha det ut av munnen. som voksen har jeg lært meg til at da tar man en stoooor slurk drikke, svelger, og drikker mer for å skylle munnen. (Men frister jo ikke å spise resten av pizzaen om jeg trenger en liter drikke for å få den ned da...)

Du er den voksne. Han er 12, så han er ikke et LITE barn, men han er fortsatt et barn. du som voksen burde vite bedre enn å skjelle ham ut for å ikke ville spise noe du vet han ikke liker.

Gjest Gjest
Skrevet

Men hvordan forholder man seg egentlig til et så stort barn som nesten ikke vil spise noe annet enn kjøttdeig-produkter (uten løk :lur: )????

Hos oss er det total nekt i forhold til grønnsaker og ganske mye annet, og bare syltetøy på brødskiva. Disse problemene går gjerne over etterhvert som barna blir eldre/voksne, men i dette tilfelle har lege slått fast at barnet ikke får riktig ernæring og at dette var årsak til mye "sykdom" i året som gikk. Har prøvd alle mulige varianter av grønnsaker og frukt, men barnet nekter å spise.

Synes ikke det er riktig å gi kosttilskudd fordi barnet er så ekstremt kresen.

Skrevet

Grønnsaker og slike ting kommer som regel med tiden, og inntil da så er det vel ikke noe problem å supplere med sanasol, vitaminbjørner etc?

Jeg husker ikke når jeg begynte å like grønnsaker, fisk etc, men jeg var nok godt over 12 år. I dag elsker jeg det.

Skrevet
Hvorfor skal du absolutt ha løk på pizzaen når du vet at gutten ikke spiser det? Jeg for min del syns du overreagerer.

Godt spørmål. Det går an å lage noen stykker til ham uten løk.

Hilsen

The Kitten :banantroll:

Skrevet
Det er ikke snakk om å lure i ham noe, han peller det ut og selvom det irriterer vettet av meg, så får han nå lov til det.

Og det er afren som har bestemt at vi skal ha løk på den pizzaen, selvom sønnen hans ikke liker det. Sønnen spiser nemlig løk dersom han ikke "finner" den, så det er ikke smaken som er poenget, men konsistensen.

Jeg forventer faktisk at en 11åring ikke spytter ut mat ved bordet, men virker som om en del andre her synes det er helt ok.

Jeg gidder uansett ikke lage mat til den ungen mer. For det er ikke sånn at det bare er min pizza han ikke liker - faren strever med å få sønnen til å spise noe annet enn spagetti. Men det strevet kan jo far få ha alene.

Mente faren at det måtte være løk på sønnen sin del også? Eller ville han ha løk på sin del av pizzaen?

Barn spytter ut mat de ikke liker, slik er det bare. Det er ikke så mye å gjøre med det. Det eneste måtte være å fortelle ham at om han skal spytte ut noe han ikke liker, så bør det helst gjøres diskret i en serviet.

Hilsen

The Kitten :banantroll:

Skrevet

Her var du virkelig 'Den onde stemor', TS :( Om det ikke akkurat at fint å spytte ut maten, så var din reaksjon og oppførsel etterpå minst hundre ganger verre. Du må også huske på at du faktisk er voksen og har valgt å bo sammen med en mann som hadde en sønn fra før. Da må du jamen ta det ansvaret og oppføre deg deretter.

Start med å be gutten og samboeren din om unnskyldning. Alle kan bli sinte og overreagere, men da får man jamen være voksen nok til å be om unnskyldning også. Det virker rett og slett som om du må jobbe med forholdet til stesønnen din.

Skrevet
Så nå er jeg den onde stemoren, men jeg tenker den gutten bør være glad jeg ikke er mora hans...

Det tror jeg også at gutten kan være glad for :nemlig: Jeg får inderlig håpe at moren hans ikke oppfører seg slik.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg skjønner godt at du eksploderte, men jeg synes nå duy dro den litt vel langt. Du kunne jo bare sagt "sånn gjør man ikke :nei: " og kanskje lagt til at han fikk gå fra bordet om dette fortsetter.

Men det med at en fireåring må sitte på badet for å gjort sånt, det er bare idiotisk. :hakeslepp:

Neste gang synes jeg du burde enten droppe løk, eller lag halve med løk og halve uten. Jeg synes det er helt feil å tvinge ungene til å spise noe dem ikke liker.

Skrevet

Du og faren overreagerte begge to... Helt unødvendig å begynne slik skittkasting foran barnet!

Dere vet at gutten ikke liker løk. Situasjonen kunne vært unngått helt ved å tilpasse middagen til alles ønsker. En ting er å lage helt egen middag til ett av familiemedlemmene, det synes jeg ikke noe om. Men noe annet er det når det gjelder å droppe spesielle ingredienser for å tilpasse seg barnas smak. Jeg blir fortsatt kvalm om jeg tygger rett ned i en løkbit... Det er helt forståelig at gutten plutselig spyttet den ut! Å klare å beherske seg og holde seg til en får gått på kjøkkenet eller toalettet og spytte ut eller faktisk klare å skylle ned det som er ufyselig er noe som krever trening. Trening gjør man hjemme, og beherske seg klarer man fint ute blant folk. Du kunne sagt til ham at selv om han ikke liker løken, så er det veldig ufint å spytte ut maten ved bordet slik. Fortell ham i stedet at han kan gå ut på et annet rom for å kvitte seg med biten eller i verste fall bruke en serviett. Det at han spyttet ut var like kvalmt for dere andre å se på som han syntes det var å få biten i munnen. Gi ham en løsning på hva han kunne ha gjort i stedet for en skyllebøtte! Men ikke la det gå upåaktet hen...

Urk... Kjenner at jeg blir kvalm ved tanken på løk her nå...

Og så må dere fortelle ham hva som er lurt å gjøre ute blant folk. Fortell at andre blir fornærmet dersom en gir uttrykk for at det en spiser er ekkelt. Lær ham å forsyne seg beskjedent i første omgang og heller be om mer dersom det smakte godt. Lær ham å smake forsiktig, slik at han slipper å tygge ned i løken. Etter hvert så klarer han å svelge den uten at det vises på ham at han nettopp helst ville ha brukket seg. Det er en treningssak, men veldig nyttig å ha med seg ut i verden! er jo ikke alt man kommer til å måtte smake på som vil smake godt. Men du verden hvor mye spennende man kan gå glipp av dersom man ikke tør å smake på noe!

Jeg har etter hvert lært at det meste som blir servert smaker godt, selv om det er uvant. Det er få som spiser mat som smaker ekkelt... Men mitt vendepunkt ang. mat og nye smaker kom som 20-åring. Det kommer med de fleste etter hvert. Jeg har fremdeles venner på min alder nå når jeg er 26 som ikke bruker grønsaker når de lager mat, fordi de ikke liker det!

Gjest Gjest_gjesty_*
Skrevet

Gutten har ikke bedt om å bli komme i en situasjon der mor og far skiller lag og forholde seg til stemor eller stefar. Det er en ubehagelig situasjon for en som er knytt til sin biologiske far og mor og skal plutselig leve en ny livssituasjon.

Her har du som stemor en meget stor og viktig rolle for å komme overens med barna om du velger å leve med en ny mann som har barn fra før.

Jeg er motstander til å tvinge barn å ete ting de ikke liker.

Du selv sier du dro det vel litt lang - Ja det gjorde du, ikke bare litt men altfor langt.

Du og gutten har kommet helt skjevt ut tydeligvis og du har en stor jobb med å vinne tilbake tillit og respekt. Tenåringer kan finne på å kalle noen stygge ting, men ikke dermed sagt det er akseptert. Barna lærer av de voksne og her er ikke du som stemor en god rollemodell.

Ta til deg denne konstruktive kritikke du får på innlegget ditt her på spalten. Er du virkelig glad i mannen din, må du ta ungene med på kjøpet. Sett dere ned du og faren, etterpå alle sammen og ha en familieråd om hvordan dere kan bli en familie som trives sammen.

La barna bli hørt og sett. Ikke lett for dem å forholde seg til en "ny mor".

Lykke til

Skrevet

en 11 åring skal ikke spytte ut maten som en liten unge.. det går ann å ta det ut av munnen og legge det på tallerken....

men om jeg viste at barna ikke likte løk så ville jeg ha valgt å lage pizza uten løk......

det gjør jeg her hjemme... våre barn liker ikke løk, og pizza er faktisk godt uten løk.. nam nam....

men at en 11 åring skal oppføre seg å hoppe opp i farens fang er helt umodent synest jeg....

Gjest Gjest
Skrevet
men at en 11 åring skal oppføre seg å hoppe opp i farens fang er helt umodent synest jeg....

Kjære vene da! En 11-åring er umoden, et barn, faktisk! At det går an!

Skrevet
Kjære vene da! En 11-åring er umoden, et barn, faktisk! At det går an!

Vel nå kan det jo hende at stemor overdriver språkbruken av hele situasjonen.

Skjønner at gutten ble lei seg og såret av alt hun kalte han og en 11åring har rett til å bli lei seg og da var vel faren den som han naturlig følte seg trygg hos.

Håppet han virkelig gråtende opp i fars fang? Satte han seg naturlig ned i fars fang?

begge situasjoner kan bli tolket på samme måte av forskjellige mennesker alt etter hvor oppgitt de er over mennesket.

Men hele situasjone må jeg nok gi ris til stemoren. Det var ingen voksen og akseptert måte å håndtere det på.

Håper de finner en bedre tone sammen etterhvert.

Skrevet

Neste gang lager mannen pizzaen, så får han bli enig med seg selv og sønnen om hvorvidt det skal være løk eller ei, og må det lages to fyll så er det han som får jobben - ikke du.

Skrevet

vel... denne tråden har virkelig utviklet seg i feil retning... skal dere diskutere løk, bør dere gå inn på matsider og lage egen tråd...

til saken, TS! Jeg synes dere alle tre virkelig oppførte dere umodne. Her i huset hadde det ikke blitt akseptert at en 11 åring hadde spyttet ut mat. Helt uhørt!!! Din og fars oppførsel var like uakseptabel. Man kaller ganske enkelt ikke barn på den måten, om det er stebarn eller egne barn har ingen betydning. eller hvem som helst for den saks skyld....

men at du i det hele tatt får deg til å skrive på KG hvordan du faktisk oppførte deg.... jeg ville gått i skammekroken jeg... og angret veldig på sånn oppførsel.. og tatt med meg faren også. Selv om det er uakseptabelt av en 11 åring å spytte ut maten, kan han unnskyldes med at han faktisk er ett barn. Hva er din og fars unnskyldning???

men som mange har sagt før, dere har da virkelig lagt opp til konflikt også da, når far har BESTEMT at det skal være løk uansett om sønnen liker det eller ei.

Skrevet

Han spyttet det jo i det minste ut tallerkenen, da, og ikke i sofaen. Jeg skjønner ikke hvorfor du eksploderte sånn, det er jo ikke rart at gutten ble redd og faren sint.

Det er ikke alle som liker løk, og det gjelder voksne så vel som barn. Selv kan jeg ikke fordra paprika eller ananas på pizza, og plukker av disse, og jeg er 21 år snart.

Det som går an å gjøre neste gang dere har hjemmelaget pizza, er å ta løk på en del av pizzaen, og ha en del uten løk, så kan gutten få den delen uten løk. Problem solved.

Gjest Gjest
Skrevet

Å spytte ut mat, for en 11 åring er totalt uakseptabelt. Hadde min jente (12) gjort det, selv om hun fikk noe i maten hun ikke likte så hadde hun fått hørt det, ja. Et barn på 11 er mer en stort nok til å vite at det går an å svelge ned SELV om en ikke akkurat elsker konsistensen. Det er ikke mange barn som elsker tran f.eks, men det går noen klarer faktisk å svelge det.(jada, mange brekker seg sikkert også og spyr utover gulvet, men her liker faktisk gutten smaken av løk, så ekkelt kan det ikke være.)

En 11-12 åring kan være usedvanlig ufordragelig. Jeg har en :gjeiper: Min jente får klar beskjed om at negative kommentarer ang mat kan hun bare spare seg. Det finnes barn som ikke får mat. Utakknemmelighet gidder jeg ikke.Så lenge det er jeg som lager maten og ikke hun så kan hun gjerne avstå fra å spise, eller ikke spise opp absolutt alt,-men vis respekt.

Det jeg reagerer på er at han spytter. Det handler om null bordskikk og jeg hadde nok reagert med å sette skapet skikkelig på plass.

Ellers vil jeg anbefale at du får faren i huset til å lage pizzaen framover. Når han først MÅ ha løk så kan han lage mat selv.

Jeg har selv to stebarn og selv om jeg prøver å i møtekomme deres behov "pølse med ketchup i dag igjen? Helt ok det!" ( de er her så sjeldent at jeg synes jeg kan gå med på det for husfredens og kosens skyld)Så forlanger jeg bordskikk fra de også. Sitter de oppå bordet når de skal spise så får de beskjed om at her i huset bruker vi stoler. Bordskikk er faktisk viktig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...