Gjest oppgitt stemor Skrevet 14. juli 2008 #1 Skrevet 14. juli 2008 Må bare dele min frustrasjon. Hadde hjemmelaget pizza på lørdag, MED løk. Stesønnen min liker ikke løk på pizza, men det går bra hvis den er kuttet nok opp - så mye at han ikke finner noe han kan plukke ut. Han sitter faktisk ved bordet og disikerer pizzastykkene. Prøver å ikke kommenter dette lenger. Lørdag inntraff en episode der jeg plutselig hørte et "pfhøy" ved siden av meg i sofaen. Gutten hadde fått en løkbit i munnen og spyttet den ut på tallerknen. Jeg eksploderte, og dro det vel litt langt, ettersom jeg var dypt sjokkert. Sa ting som at dette var sånt som små drittunger gjorde, men som likevel ikke var akseptabelt fordi de var små, og at en 4 åring vi kjenner måtte sitte på badet og skamme seg da hun gjorde det samme. Henvendte meg til faren og sat at dette var siste gang jeg laget pizza til sønnen hans osv. Gutten begynte å hyle og krøp opp på pappas fang for trøst, hvorpå jeg fikk DEN skyllebøtta for å være fæl. Mens gutten satt på farens fang og hørte alt hva faren mente om min reaksjon. Kunne ikke dy meg fra å kalle sønnen hans for et diebarn... Gutten trua med at han ikke ville bo hos oss mer, pga meg. Har hørt den før i liknende situasjoner i heimen, så jeg sa til faren at det var guttens ultimate våpen. Far ville selvsagt ikke høre på det, jeg var visst bare ond og slem. Så nå er jeg den onde stemoren, men jeg tenker den gutten bør være glad jeg ikke er mora hans...
Rosa prosa Skrevet 14. juli 2008 #2 Skrevet 14. juli 2008 Hvorfor skal du absolutt ha løk på pizzaen når du vet at gutten ikke spiser det? Jeg for min del syns du overreagerer.
Gjest oppgitt stemor Skrevet 14. juli 2008 #3 Skrevet 14. juli 2008 Fordi faren "krever" det, faktisk.... Men poenget her var vel en 11åring som spytter ut mat.
Gjest78 Skrevet 14. juli 2008 #4 Skrevet 14. juli 2008 Det går faktisk an å lage en del av pizzaen uten løk.
Rosa prosa Skrevet 14. juli 2008 #5 Skrevet 14. juli 2008 Man skal ikke spytte ut mat enten man er 4 eller 11 år, men liker man det ikke så gjør man det ikke. Løk har en ganske sterk og spesiell smak, så jeg skjønner godt at en 11-åring ikke vil ha det. Som sagt over her, lag en del av pizzaen uten løk. Ikke verre.
Gjest oppgitt stemor Skrevet 14. juli 2008 #6 Skrevet 14. juli 2008 Poenget er ikke hvordan jeg kunne laget pizzaen, men hvordan dere ville reagert.
Gjest November Skrevet 14. juli 2008 #7 Skrevet 14. juli 2008 Høres ut som meg når jeg var lita, jeg var hysterisk når det kom til løk. Heldigvis var ikke foreldrene mine slik at de tvang meg til å spise ting jeg mislikte sterkt. Om jeg fikk i meg en løkbit og tok den ut, så fikk jeg heller ikke kjeft for det.
Gjest Gjest Skrevet 14. juli 2008 #8 Skrevet 14. juli 2008 Lag pizza med løk på ene halvdelen til din kjære, som forlanger det til tross for at sønnen ikke liker det Man skal ikke spytte ut mat, men det er jammen ikke godt å få noe i munnen som man ikke liker - ikke sant?
Gjest78 Skrevet 14. juli 2008 #10 Skrevet 14. juli 2008 Jeg skjønner godt at han spytter ut når du prøver å lure i han mat som han har sagt klart fra at han ikke liker. Hvordan forventer du egentlig at han skal reagere?
Gjest oppgitt stemor Skrevet 14. juli 2008 #12 Skrevet 14. juli 2008 Det er ikke snakk om å lure i ham noe, han peller det ut og selvom det irriterer vettet av meg, så får han nå lov til det. Og det er afren som har bestemt at vi skal ha løk på den pizzaen, selvom sønnen hans ikke liker det. Sønnen spiser nemlig løk dersom han ikke "finner" den, så det er ikke smaken som er poenget, men konsistensen. Jeg forventer faktisk at en 11åring ikke spytter ut mat ved bordet, men virker som om en del andre her synes det er helt ok. Jeg gidder uansett ikke lage mat til den ungen mer. For det er ikke sånn at det bare er min pizza han ikke liker - faren strever med å få sønnen til å spise noe annet enn spagetti. Men det strevet kan jo far få ha alene.
Rosa prosa Skrevet 14. juli 2008 #13 Skrevet 14. juli 2008 Hvorfor spør du om andres mening når du tydeligvis har gjort deg opp din som du ikke er villig til å revurdere? Nei, det er ikke ønskelig å spytte ut mat, men hva søren forventer du at han skal gjøre hvis han har fått en bit med løk i? Svelge og håpe på det beste? Hva om han brekker seg? Bedre med spytt enn spy eller hva?
Gjest oppgitt stemor Skrevet 14. juli 2008 #14 Skrevet 14. juli 2008 Hvis noen kom med noe fornuftig i forhold til hvordan man takler situasjonen når den skjer, så kanskje.... men her er det jo bare en masse meninger om hvordan pizzaen burde vært laget.
Rosa prosa Skrevet 14. juli 2008 #15 Skrevet 14. juli 2008 Jeg kan ikke se noe sted at du spør om råd til å "takle situasjonen." Du spør hvordan andre ville reagert, og av svarene som fremkommer er det tydelig at du overreagerer. Men det vil du selvfølgelig ikke innse.
Gjest Gjest Skrevet 14. juli 2008 #16 Skrevet 14. juli 2008 Vet hvordan jeg ville håndtert det dersom datteren min hadde gjort noe tilsvarende, og jeg tviler på at hun hadde våget å gjøre det igjen. Men det er vanskelig å være stemor. Du får nok mest pepper her inne pga den rollen og ikke fordi du overreagerte. Spytting ved bordet er ikke lov hos oss, uansett alder. Barna må lære seg at de får servert mat de ikke liker og hvordan de så skal håndtere den situasjonen på en akseptabel måte. Det kunne jo tenkes at vi var til middag hos andre. Man kan ikke forvente at andre kjenner hele registeret av hva et barna ikke liker. Det er selvsagt ikke barnet skyld at barnet ikke liker løk, men jeg mener det bør komme en reaksjon på slik atferd. Hva sa egentlig faren?
Gjest Gjest Skrevet 14. juli 2008 #17 Skrevet 14. juli 2008 Hvordan jeg ville taklet situasjonen? Hvertfall ikke kranglet med faren til barnet foran øynene på barnet, ei heller skjelt ut guttungen slik du gjorde. For det første gir du guttungen kun flere ting å henge seg opp i, og ikke minst han må føle seg ekstremt uønsket av deg når du både kaller ham ting og sier du ikke vil lage mat til ham mer. For det andre så gir du ham også et grunnlag for splitthersk når han ser hvordan dere krangler. For det tredje er det lite smart å gå til angrep på et barn foran deres foreldre (selvfølgelig skal man ikke gjøre det når de ikke er der heller). Dette er som å be om bråk, foreldre forsvarer sine barn okkesom. I utgangspunktet hadde jeg aldri satt meg i denne situasjonen. Her lever vi 2 voksne og 4 barn (mine og dine). Og jeg lager pizza tilpasset enhver. Er også ting de andre liker som ikke jeg liker. Hadde aldri latt kun en bestemme hva som skal være på pizzaen til alle. Og ja du overreagerte kraftig.
Mamma1 Skrevet 14. juli 2008 #18 Skrevet 14. juli 2008 (endret) Syns du overreagerte ja.. Men det er ikke lett å være stemor, man skal trå varsomt. Jeg er selv en del av en stefamilie, og her har det også vært noen kamper opp gjennom årene. Men et tips er å snakke med pappaen, bli enige om grenser osv, og la ham få utføre dem. Tilbake til pizzaen som ble spyttet ut. Har selv barn på 9 og 13, og ja, det hender noe blir utspyttet, men jeg går da ikke i taket for det. Jeg forteller dem på en ordentlig måte at sånn gjør man ikke, og dersom det er noe man må spytte ut så spytter man i søppelkassa. Forøvrig lager jeg tre forskjellige pizza, da ene ikke liker annet enn ost og kjøttdeig (uten tomatsaus) og den andre ikke liker sopp og løk. Unnskyld utbruddet ditt for gutten, forklar det med at du ble så sint fordi du hadde brukt lang tid på å lage maten og gledet deg til alle skulle kose seg med den osv. Snakk med faren og foreslå at dere slutter å lure i gutten løk... Endret 14. juli 2008 av Mamma1
Idnar Skrevet 14. juli 2008 #19 Skrevet 14. juli 2008 Jeg synes også du reagerte litt kraftig. Men vet ikke hvordan jeg selv ville reagert (kan godt hende jeg hadde reagert på samme måte selv). Jeg har vært borti lignede situasjon selv, men det hadde ingenting med mat å gjøre. Reagerte med sinne og høylytt krangling mellom meg å min kjære. Jeg innså feilen og beklaget på det sterkeste til begge. og fikk fatisk unskyldning tilbake! Etter dette har jeg spillt litt på lag med gutten og fått ny respekt (som ingen av foreldrene har!!!) Gutten spiser det han får servert, gjør husarbeid når jeg ber han om det og er mer åpen og blid med meg. For noen år siden (jeg bodde hjemme hos mine foreldre) hadde vi en gutt som var hos oss hver 3. helg. Han var helt ekstrem når det gjalt løk på maten. Spyttet ut maten hvis det var antydning til løk. Det endte med at gutten fikk en liten "spesialpizzza" med saus, kjøttdeig og ost på. Denne lille ekstraservicen satt han så stor pris på at han fortalte alle om verdens beste pizza, som han fikk kun hos oss. Han var superfornøyd, og vi som ville ha "full pakke" var også fornøyd. Ville anbefale dette, selv om faren sier du SKAL ha løk i. Prøv en gang, og hvis faren reagerer negativt, kan du jo henvise sønnen til han så får de ta diskusjonen. Da er det faren som er den fæle og du som er lagspiller!!!!! Gutten spiser maten og det burde vel være det viktige! Da kan det jo hende at gutten setter mer pris på deg!!!! Noe som skjedde når jeg var på lag med gutten i min situasjon. For all del, ikke vær langsint og ikke slutt å lage mat. Man kommer ingen vei med det og gutten ser på deg som en heks.. <- Det vil du vel ikke?? Ønsker deg uansett kjempemasse lykke til!!!
Gjest *Mim* Skrevet 14. juli 2008 #20 Skrevet 14. juli 2008 Jeg skjønner at du ble provosert. Man skal ikke spytte ut mat ved bordet. Men å kalle et barn drittunge, diebarn og be ham skamme seg er uakseptabelt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå