Gå til innhold

Når man ikke vil fortelle fra sin fortid


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest

Hvorfor vil man ikke det? Ikke at man trenger å legge ut alle detaljer, men...Er det f.eks frekt å spørre om eksens navn? Og hvordan ville dere reagert dersom din partner nektet å si det, og så ut til å gå i oppløsning når det først ble sagt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, det er da ikke frekt å spørre om eksens navn, men hva vil du egentlig vite det for?

Og hva mener du med at h*n omtrent går i oppløsning? Ble det mye snakk om eksen, og vedkommende taklet det dårlig?

Ikke alle liker å snakke om fortiden hvis forholdet er nytt. Jeg hadde nok også kanskje betenkt meg litt på å svare på mange spørsmål om mine ekser da. Er forholdet seriøst, kan jeg godt prate om det. Men er forholdet nytt, og jeg ikke vet om jeg vil "noe mer" eller ikke, hører slike ting med til privatlivet som jeg ikke deler med alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Nei, det er da ikke frekt å spørre om eksens navn, men hva vil du egentlig vite det for?

Bare for moro skyld. Navnet kan også si noe om personen, ihvertfall litt om hvilken bakgrunn det kommer fra, mener nå jeg da..som også forteller meg litt om min partner. Og vi snakker bare om fornavnet.

Men når det er så vanskelig med slike "uskyldige" ting så..skjønner ikke at det kan være så "big deal". Men det sier kanskje noe om partneres fremtidsvisjoner med meg da, som du du sier. Fint å vite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for moro skyld. Navnet kan også si noe om personen, ihvertfall litt om hvilken bakgrunn det kommer fra, mener nå jeg da..som også forteller meg litt om min partner. Og vi snakker bare om fornavnet.

Men når det er så vanskelig med slike "uskyldige" ting så..skjønner ikke at det kan være så "big deal". Men det sier kanskje noe om partneres fremtidsvisjoner med meg da, som du du sier. Fint å vite.

Tja, jeg sier jo hva som ville vært mitt ståsted, vet jo ikke hva partneren din tenker.

Hvis du er veldig nysgjerrig på dette navnet og eksen, vil h*n vel ikke si så mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har begge snakket med hverandre om vår fortid og ekser. Ingen av oss liker å tenke på at den andre har hatt tidligere forhold, men det er jo selvsagt ikke til å unngå. Vi prater ikke mye, og prater sjelden om fortida, men det hender han spør om jeg har gjort ting før, eller vært på den plassen e.l. Og av og til sårer det både meg og han å måtte svare ja. Noen ganger må vi spør: vil du virkelig vite det?, men det er jo en innrømmelse, sånn uten å egentlig si det..

Fortiden kan være vanskelig for begge. Det kan være vonde ting for begge. Hvis han har opplevd noe vondt, vil han kanskje ikke fortelle det. Eller hvis han har opplevd noe godt med en eks, vil det være vondt for kjæresten å høre det.

La fortid være fortid. Lev heller i nuet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hadde en ny kjæreste spurt og gravd veldig om mine ekser, kan det godt hende jeg hadde holdt kortene nært inntil brystet selv. Ikke fordi forholdet til den nye kjæresten ikke var seriøst nok, men fordi min fortid er det faktisk JEG som bestemmer om jeg vil fortelle om eller ikke. Og navngi ekser er forsåvidt ganske detaljert spør du meg.

hva kan ett fornavn si deg om en eks, og hva kan en eks si deg om din kjære?

jeg er nok av typen som prater mye, og jeg kan fint snakke om fortid med kjæresten, men det er når det kommer naturlig for meg. En som spør og graver, og egentlig blir skeptisk til meg dersom jeg ikke svarer på masse detaljerte spørsmål om ekser, ville JEG blitt skeptisk til. Fordi jeg ikke skjønner grunnen, fortid er fortid. Ekser er ekser. Vil jeg fortelle om det, så gjør jeg det, når det passer meg, og min fortid er ikke noe en ny kjæreste har krav på å vite.

så ikke skap deg en virkelighet om hvorfor din kjære ikke vil snakke om det, for det blir itilfelle DIN virkelighet, ikke hans. Dersom du ønsker å vite hvorfor han synes det er vanskelig å prate om, så spør HAM, ikke oss. Det er kun ham (dersom du er kvinne da) som kan svare deg på hvorfor det ikke er noe han lett vil snakke om.

og det kan godt hende at det er enklere for ham å fortelle deg hvorfor han ikke vil fortelle, så DET kan det godt hende du får svar på litt mer frivillig.

og du, ikke tving informasjon utav din kjære når han/hun ikke vil, DET er ikke særlig snilt av deg. Vil ikke vedkommende snakke om det, så la dem la være, det er ikke noe du egentlig har noe med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gitte

Jeg forteller minst mulig om min fortid, og spør overhode ikke om hans. Jeg vet hvor lenge hans lengste forhold har vart og hvor lenge han var singel før han møtte meg. Mer enn det har jeg egentlig ikke behov for å vite.. Han spør ikke meg heller...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Oi! Her i gården snakker vi om alt. Og jeg syns det Er min sak hvis jeg spør, det er jo kjæresten min, jeg vil kjenne han ut og inn.

Haha, nå kommer sikkert noen til å si at jeg er kontrollfreak. Men jeg er ikke det altså. Tror jeg da. Bare veldig glad i åpenhet og nysgjerrighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Oi! Her i gården snakker vi om alt. Og jeg syns det Er min sak hvis jeg spør, det er jo kjæresten min, jeg vil kjenne han ut og inn.

Haha, nå kommer sikkert noen til å si at jeg er kontrollfreak. Men jeg er ikke det altså. Tror jeg da. Bare veldig glad i åpenhet og nysgjerrighet.

Jeg er egentlig enig med deg. Syns ikke det er noe ille å ville vite eksens navn, det er jo bare en liten detalj. Dersom han hadde sagt navnet hennes og dermed gått i oppløsning som ts skriver (begynt å gråte eller blitt helt fra seg) så hadde jeg nok tenkt at jaha, den eksen befinner seg fremdeles i tankene og hjertet hans.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Har man ikke rett til å også beskytte seg selv?

For meg virker det veldig rart at man nekter å opplyse om fornavnet til sin eks. Spesielt når 100vis av andre heter det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk vite for mye om eksene til min kjæreste. Så kanskje din har opplevd noe liknende selv, enten hørt eller fortalt for mye, og derfor ikke vil gjøre den samme tabben igjen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Jeg fikk vite for mye om eksene til min kjæreste. Så kanskje din har opplevd noe liknende selv, enten hørt eller fortalt for mye, og derfor ikke vil gjøre den samme tabben igjen?

Men her er det bare snakk om et helt vanlig fornavn..Vedkommende hadde ikke problemer med å fortelle hva vedkommende jobbet med. Og er ellers ganske åpen om andre forhold.

Merkelig!

Tror jeg får begynne å kikke meg litt rundt igjen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Opplevde det samme med min eks. Jeg spurte hva eksen hans het. Da tiltet det for han og han spurte om jeg skulle "Langt faen inni sjela hans!" He-he... Tilslutt kom etternavnet hennes.. Han hadde ikke problemer med å snakke om forhenværende samboer og andre ekser, men det var akkurat henne da... Jeg har siden fått vite at de kun var sammen i 4 mnd, men at han hadde veldig sterke følelser for henne. Han sa til henne at han elsket henne, og dagen etter var hun borte.. Hun sitter nok dypt i hjertet hans enda tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Oi! Her i gården snakker vi om alt. Og jeg syns det Er min sak hvis jeg spør, det er jo kjæresten min, jeg vil kjenne han ut og inn.

Haha, nå kommer sikkert noen til å si at jeg er kontrollfreak. Men jeg er ikke det altså. Tror jeg da. Bare veldig glad i åpenhet og nysgjerrighet.

det kan være tusen grunner til at en kjæreste ikke har lyst til å gå i detalj om ekser, og ja, det kan være forhold i fortiden som kan være både såre og vonde å snakke om, helt uten at det betyr at denne eksen ikke er ute av hjertet enda.

Jeg har en eks jeg helst ikke går så i detalj om, jeg kan snakke om forholdet, og jeg kan nevne ham og kanskje fortelle at han er musiker og sliter litt med jobber og slikt, men jeg nevner sjelden navnet hans, eller går mer i detalj om ham. Om det betyr at han har en plass i hjertet mitt enda? vel, han er den jeg har både elsket og hatet mest i denne verden, så han er i MINNET mitt enda, men ikke i hjertet. Og det som er igjen i minnet, er vondt. Han var utro på værst tenkelige måte, og behandlet meg også ellers på en så stygg måte at jeg fremdeles sliter med det idag, så han er der ja, uten at det betyr at han er i hjertet mitt.

det kan være vonde grunner til at man ikke ønsker å gå i detalj, det kan være noen som har gått uten at en har fått avslutning (det betyr ikke nødvendigvis at man vil ha dem mer en nåværende, men at noe kan føles ugjort), og tusen andre grunner.

Og, noen liker faktisk å få fortelle om sin fortid i sitt eget tempo, ikke i nykjærestens.

velger dere å gå videre pga en kjæreste som er annerledes, så er det kanskje like greit da, om man ikke klarer å respektere at andre ikke like lett forteller om alt. Det er ikke snakk om å holde hemmeligheter eller skjule noe, det er snakk om at alle har hatt ett liv før de treffer noen, særlig jo eldre man blir. Og det må være opp til hver og enkelt hva og når man ønsker å fortelle om ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
. Og det må være opp til hver og enkelt hva og når man ønsker å fortelle om ting.

Og det er også opp til hver enkelt å tolke de svar/manglende svar man får!

Jeg vet at jeg engang elsket en jeg ikke greide å si navnet til av redsel for å røpe meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det er også opp til hver enkelt å tolke de svar/manglende svar man får!

helt klart, og det er kanskje best å være åpen på det også.

Jeg tror man sliter litt om to personer som er veldig motstridende på slike spørsmål, er sammen, så da gjelder det å være åpen og ærlig på at man sliter med å ikke få svar/måtte svare.

kommunikasjon er kjempeviktig, spesiellt der man er forskjellig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...