Gå til innhold

Hva skal jeg gjøre?


Gjest lucy d-.-b

Anbefalte innlegg

Gjest lucy d-.-b

Hei.

Jeg trenger noen gode råd.. Jeg har ei venninne x som har begynt å date en ny fyr. Hun har tidligere vært i flere ustabile forhold, og har det med å rote seg borti gutter som enten ikke er gode for henne, eller som bor på andre siden av jorden og som glemmer henne fort. Hun selv involverer seg veldig følelsesmessig, og det etter veldig kort tid.

Nå har det seg slik at hun tidligere i sommer innså at en fyr som hun hadde forelsket seg i utlandet ikke gjengjeldte følelsene hennes, og hun datt temmelig langt ned. Etter noen uker på bunnen kom det en ny gutt og fisket henne opp. Han er veldig oppmerksom mot henne, sier søte ting, sender henne roser på jobben og gjør at hun føler seg spesiell. Han har hjulpet henne masse med den positive oppmerksomheten, men det tok en stund før jeg fant ut hvem det er. Da en felles venninne fortalte hvem det er fikk jeg helt hakeslepp. Jeg har en annen god venninne y som var sammen med ham for noen år siden, og han gikk etter en stund helt fra forstanden. Han er syklig sjalu, blir rasende hvis den han er sammen med ikke er enig i hans avgjørelser eller meninger, og da det ble slutt og hun flyttet til en annen del av landet fyllekjørte han opp dit flere ganger og tok inn på hotell i nærheten av der hun bodde og forfulgte henne skikkelig. Han truet med selvmord, og da hun tok seg tid til å snakke med ham klikket han helt, noe som førte til at hun klappet til ham. Da tok han kvelertak på henne og det hele utviklet seg til å bli temmelig dramatisk. Heldigvis gikk det bra, og hun er kommet seg over det nå, men det er flere ganger han har møtt på henne i senere tid hvor han har fyllekjørt og gjort håpløse ting for å "vise" henne hva hun betyr for ham.. Tåpelig, ustabilt og helt uakseptabelt!

Problemet er nå at min venninne x som nå dater ham er helt oppe i skyene. I tillegg ville hun aldri i verden ha trodd på meg hvis jeg fortalte henne hvordan typen er, og hun hadde med all sannsynlighet avsluttet vennskapet til meg, i allefall til hun finner ut hvilken gærning han er. Hun fortjener virkelig ikke å bli utsatt for hva han kan finne på, og jeg er redd det allerede er for sent og at hun kan ha rotet seg for mye borti ham allerede.

Er det noen kloke KG'ere som har noen råd, forslag til hva jeg kan gjøre, eller som har meninger i henhold til om jeg bør si noe eller ikke? Hun vil mest sannsynlig påstå hardnakket at han har forandret seg og at hun ikke har merket noe til noen ustabile sider, og her ligger jo essensen i problemet; han virker som den perfekte fyr, helt til han klikker og forandrer personlighet totalt.

:klø: anyone?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Veldig interessant problemstilling...

.. jeg er nok av typen som ville tatt det opp. Venninnen ville trolig flydd i flink og følt at jeg var en idiot, men jeg ville i alle tilfeller visst at jeg gjorde det jeg kunne for at hun skulle ha det bra. Heller enn å sitte i ettertid å se at hun blir behandlet veldig dårlig, og vite at jeg ikke hadde gjort noe for å forhindre det.

Men jeg forstår at det ikke er enkelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lucy d-.-b
Veldig interessant problemstilling...

.. jeg er nok av typen som ville tatt det opp. Venninnen ville trolig flydd i flink og følt at jeg var en idiot, men jeg ville i alle tilfeller visst at jeg gjorde det jeg kunne for at hun skulle ha det bra. Heller enn å sitte i ettertid å se at hun blir behandlet veldig dårlig, og vite at jeg ikke hadde gjort noe for å forhindre det.

Men jeg forstår at det ikke er enkelt.

Det er vanskelig, og enda verre fordi han KAN jo ha forandret seg.. noe jeg tviler veldig sterkt på. Han er meget egoistisk, og endel ting forandrer seg bare ikke.. uff.. tenk om hun går helt i spagaten av sinne, sjansen er jo der, og jeg vil ikke miste en god venn :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men vil du egentlig miste henne?

Hvis hun reagerer med et sterkt sinne, og senere opplever det du ville advare henne mot .. vil hun ikke da komme tilbake til deg og si at du hadde helt rett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jeg ville ha visst. Om jeg ikke tok det så alvorlig der og da, eller trodde på det fullt ut - så er det bedre å vite det og så heller ta det så alvorlig som en vil....

Jeg skulle ønske noen fortalte (noen visste) om min eks for noen år siden....

Det er jo bare å fortelle sannheten. Du forteller at slik og slik var han der og da med din andre venninne. Om han har forandret seg så er jo det bra, men at du ville at hun skulle vite.... for du er redd for at hun skal bli såret... - si det til henne!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må si fra - samme om hun blir aldri så sint og sår akkurat nå, så må du i det minste plante kimen til at hun blir mer oppmerksom på eventuelle tegn på at han ikke er helt god.

Ta det opp med henne - fortell om det konkrete eksempelet og om det er mulig - få de to venninnene til å treffe hverandre, så kan hun høre det fra en annens munn enn din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest lucy d-.-b

Ja.. Det er bra dere er enige i at det er viktig. Jeg syns det er så fælt for henne, hun roter seg alltid borti feil gutter, og nå som det tilsynelatende går kjempebra har hun klart å finne den største psykoen av dem alle..

Jeg tror jeg skal ta en prat med en enda bedre venninne av henne som kjenner venninne y også, som evt kan hjelpe meg med å ta opp saken.

Det er nesten rart hun ikke har hørt om at han er ustabil før, vi kommer ikke fra den største byen og fra et miljø hvor ryktene sprer seg temmelig raskt. Men så klart, når det handler om noe virkelig viktig kommer det så klart ikke ut, men kan jo ikke sladre om noe som faktisk er sant :roll: ..bygdetull..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er man en god veninne så forteller man! Det er det som skiller en god veninne fra alle de andre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelig situasjon.

Jeg ville fortalt henne hvordan han behandlet den andre venninnen din. Du kan jo si at du er redd for at hun skal bli såret og fortelle om ting han har gjort mot den andre venninnen din.

Det kan godt være at hun blir ransende nå, men tenk hvordan hun vil føle seg hvis han en dag blir sånn mot henne og venninnen din fikk vite at du visste han hadde gjort slik en gang før. Jeg tror det er mer ødeleggende for vennskapet enn om du sier noe nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lucy d-.-b

Hun tok det fint. Sa bare "ok....ok....skjønner.....ok". Ble ikke sint, men om hun tar hensyn til det får vi se på. Nå vet hun det i allefall, så håper jeg at alt ordner seg for henne uansett hva utfallet av forholdet deres blir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjestus
Hun tok det fint. Sa bare "ok....ok....skjønner.....ok". Ble ikke sint, men om hun tar hensyn til det får vi se på. Nå vet hun det i allefall, så håper jeg at alt ordner seg for henne uansett hva utfallet av forholdet deres blir.

Synes at du tok rett avgjørelse, du virker som ei god venninne! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...