Gjest Pupsilure Skrevet 5. juli 2008 #1 Del Skrevet 5. juli 2008 (endret) Jeg har lenge undret meg over at noen heter Kristin mens andre heter kristiiiin. Kristiiiin gjerne når det er dobbelt navn. Hege Kristiiin feks. Hege Kristin ville blitt rart. Nå nettopp i stua hjemme skulle vi se en film, og samboeren min sa at han likte skuespilleren i noen filmer. Jeg sa at jeg ikke visste hvem det var, og prøvde å finne navnet på coveret. Da sier min kjære (skal prøve å skrive det slik at dere skjønner hvor trykket skal ligge) HELen. Jeg ville sagt Helèn. (Det ble skrevet Helen) Jeg sa at det var det sykeste jeg hadde hørt, og at ingen heter HELen. Det er jo nesten som hælen på foten, jeg uttaler det hvertfall likt. Min kjære sa at morens venninne heter HELen, og at det var helt normalt. Hva syntes dere? Endret 2. januar 2009 av gjesp Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
timi Skrevet 5. juli 2008 #2 Del Skrevet 5. juli 2008 Jeg har hørt om folk som sier akkurat det navnet på samme måten som din kjære. Men for meg blir det naturlig og si det på den måten du sier det... De fleste jeg kjenner sier det sånn, men som sagt har jeg hørt folk si HELen også. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chimamanda Skrevet 5. juli 2008 #3 Del Skrevet 5. juli 2008 Jeg sier HELen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Olive Skrevet 5. juli 2008 #4 Del Skrevet 5. juli 2008 Syns det alltid er like rart når noen sier ting annerledes enn meg Foreksempel navnet Karen. Jeg uttaler dette "Kaarn" - mens andre uttaler også e'en og sier "Karen". Men den verste spør du meg er nå mennesker fra trøndelag sier navned Eivind. De sier jo "Eijvind" Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lillebøll Skrevet 5. juli 2008 #5 Del Skrevet 5. juli 2008 Spørs veldig på dialekten. Vibeke er et slikt navn, Irene, Kristoffer osv.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
timi Skrevet 6. juli 2008 #6 Del Skrevet 6. juli 2008 Foreksempel navnet Karen. Jeg uttaler dette "Kaarn" - mens andre uttaler også e'en og sier "Karen". Je sier også"Kaarn", synes "Karen" høres helt rart ut. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
-Dolly- Skrevet 6. juli 2008 #7 Del Skrevet 6. juli 2008 Hvis det er det sykeste du har hørt, så har du litt igjen HELen har jeg hørt flere ganger, selv om Helèn nok er mest vanlig. Det er vel eier av navnet eller de som gir barnet navnet som bestemmer hvordan dette skal uttales. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 6. juli 2008 #8 Del Skrevet 6. juli 2008 Kristin og Kristin er to forskjellige navn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Marikke Skrevet 6. juli 2008 #9 Del Skrevet 6. juli 2008 Jeg har møtt to jenter som het Hélen. Tror ikke jeg har møtt noen som har kalt seg Helén. Ellers synes jeg også det er litt fælt å uttale Karen som Kaarn. Men enda værre synes jeg det er å høre at Erlend blir kalt Æærn. Selv sier jeg Karen og Ælen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Supraspinatus Skrevet 6. juli 2008 #10 Del Skrevet 6. juli 2008 Det vanlig å bruke akutt aksent om trykket skal være et annet sted enn der det normalt vil være i norsk, også i navn. Det som har en spesiell uttale på navnet sitt uten dette tegnet burde ikke forvente at folk skal uttale det riktig når de leser det. Kristín, André. Når vi er inne på rare uttaler på navn, så har byen Kristianstad i Skåne en veldig spesiell uttale. Svenskene uttaler det "kri'ɧansta". (kri-juan-sta), der juan er omtrent som på spansk). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tara1 Skrevet 6. juli 2008 #11 Del Skrevet 6. juli 2008 (endret) Jeg har lenge undret meg over at noen heter Kristin mens andre heter kristiiiin. Kristiiiin gjerne når det er dobbelt navn. Hege Kristiiin feks. Hege Kristin ville blitt rart. Nå nettopp i stua hjemme skulle vi se en film, og samboeren min sa at han likte skuespilleren i noen filmer. Jeg sa at jeg ikke visste hvem det var, og prøvde å finne navnet på coveret. Da sier min kjære (skal prøve å skrive det slik at dere skjønner hvor trykket skal ligge) HELen. Jeg ville sagt Helèn. (Det ble skrevet Helen) Jeg sa at det var det sykeste jeg hadde hørt, og at ingen heter HELen. Det er jo nesten som hælen på foten, jeg uttaler det hvertfall likt. Min kjære sa at morens venninne heter HELen, og at det var helt normalt. Hva syntes dere? Kjenner en som heter Helen. Familien sier "Hellen" med dobbel l, men de andre sier som din samboer Helen, eller Hel'n. Ellers opplever jeg at Kristin har kort i, mens Christin har lang i... Endret 6. juli 2008 av Tara1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
The Kitten Skrevet 7. juli 2008 #12 Del Skrevet 7. juli 2008 Syns det alltid er like rart når noen sier ting annerledes enn meg Foreksempel navnet Karen. Jeg uttaler dette "Kaarn" - mens andre uttaler også e'en og sier "Karen". Men den verste spør du meg er nå mennesker fra trøndelag sier navned Eivind. De sier jo "Eijvind" Kaarn blir helt feil for meg. Hilsen The Kitten :banantroll: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Pupsilure Skrevet 7. juli 2008 #13 Del Skrevet 7. juli 2008 Jeg sier Kaarn Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 7. juli 2008 #14 Del Skrevet 7. juli 2008 Jeg sier Kaarn Sikker på at det ikke er mer Kaern? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Pupsilure Skrevet 7. juli 2008 #15 Del Skrevet 7. juli 2008 Sikker på at det ikke er mer Kaern? Hehe, jo det er det Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest antigartner Skrevet 9. juli 2008 #16 Del Skrevet 9. juli 2008 Her heter det Kaarn. Jeg kjenner både en Hélen og en Helén. Jeg tror det er litt motefenomen at barn nå for tiden heter f.eks Oliiiver (ikke Ålliver) eller Emiiil (ikke Eeemil). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_mamma1_* Skrevet 10. juli 2008 #17 Del Skrevet 10. juli 2008 Kommer an på dialekt. I min dialekt ødelegger de mange navn: Marie blir Marje. Anne blir Æinne, Julie blir Juli, Karen blir Karn osv.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Opa Skrevet 22. august 2008 #18 Del Skrevet 22. august 2008 Har nok mye med dialekt å gjøre, ja. På min dialekt sier vi Kaarn og Maarn. Karen og Maren blir HELT feil. Et annet navn er Karin. Mormor heter det, og vi uttaler det Karrin(n). Men uttalen HELen er vel ganske vanlig på engelsk? Helen Keller, for eksempel? (Eller, det blir vel mer Hellen igjen.) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Caya Skrevet 22. august 2008 #19 Del Skrevet 22. august 2008 Jeg sier også Helén. Iselin er jo også et navn man kan si forskjellig. Jeg sier IseLIN i stedet for ISElin Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Belladonna gjest nå Skrevet 23. august 2008 #20 Del Skrevet 23. august 2008 Hvis det er det sykeste du har hørt, så har du litt igjen HELen har jeg hørt flere ganger, selv om Helèn nok er mest vanlig. Det er vel eier av navnet eller de som gir barnet navnet som bestemmer hvordan dette skal uttales. Jeg har aldri hørt dette navnet uttalt Helèn, derimot Helén. Retningen på aksenten indikerer hvordan den skal uttales. I det første tilfellet uttales den åpen, nærmest som æ, i det andre som lukket e. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå