Gå til innhold

Min mor er passiv-agressiv tror jeg. (kaller meg gammel)


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest

Min mor er passiv agressiv mot meg, tror jeg.

Jeg er 30, hun er 55.

Hun hinter stadig om at jeg er gammel.

Eksempel: En kompis av min yngre bror adda meg på facebook. Mamma sier: Han synes sikkert du er kjempegammel.

Eksempel: Jeg sier at venninnene mine synes min yngre bror er så kjekk. (Han er 8 år yngre) Hun sier: Han blir sikkert livredd når gamle kjerringer synes det.

Eksempel: Jeg har venner i alle aldre, men flesteparten er yngre enn meg. (alt fra 3 til 10 år yngre) Hun sier: Du er for gammel for dem.

Eksempel: Jeg skulle hente en dyne i en seng jeg trodde var tom, men da jeg tok vekk dyna, så jeg til min forskrekkelse at en av kompisene til broren min lå der. (Jeg unnskyldte meg såklart, og han lå ikke naken, så ingen skade skjedd) Mamma sier: Han ble sikkert livredd da en gammel kjerring kom og reiv av han dyna.

Til nå har jeg holdt meg i skinnet, men jeg synes ikke det er noe hyggelig. Hva pokker? Om jeg tar opp dette med henne, på en høflig måte, er jeg sikker på at det blir bråk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det høres jo absurd ut. Om du er ei gammel kjerring, hva er hun da??

Jeg hadde sagt klart fra, bråk eller ikke bråk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I alle dager da!!

Hun må iallefall være plaget på en eller annen måte, det er da ikke normalt å oppføre seg på den måten. Ikke mot noen i det hele tatt, men at ho kan gjøre sånn mot sin egen datter i tillegg... det er mer en jeg kan forstå.

Problemet hennes er kanskje at hun er sjalu på deg av en eller annen grunn? Kanskje du er flott og ønsker hun var sånn og prøver i stedet å "dytte" deg ned...

Jeg ville iallefall ha tatt det opp med henne, bråk eller ei. Du kan da i utgangspunktet ikke ha noe godt forhold til henne, så litt bråk fra eller til kan vel ikke skade. Du SKAL iallefall ikke finne deg i å bli behandlet på den måten.

Lykke til med oppgjøret

Dessuten, du fortjener en :klem: Både som støtte og fordi du har greid å holde kjeft

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde det vært min mor som stadig kommenterte at jeg var gammel, så hadde jeg mint henne på at hun var et kvart århundre eldre enn meg (dersom vi hadde samme aldersforskjell som dere).

Eventuelt så hadde jeg sagt at det sikkert bare var noe hun sa, fordi hun følte seg utgammel da hun var på min alder, men at jeg ikke slet med problemet.

Nå høres jeg frekk ut, men når man er frekk mot andre så får man vente seg et frekt svar. Heldigvis slipper jeg dette, siden mammaen min ikke sier at jeg er gammel, selv om jeg er 5 år eldre enn deg og har mange venner som er yngre enn meg.

Har du tenkt på at hun kan være misunnelig på deg, fordi du ikke har kommet i overgangsalderen ennå?

Kanskje det hjelper å ta en snakk med henne om hvordan hun føler seg, uten at du tar opp at hun sier at du er gammel hele tiden? Hun høres jo ut som hun sliter litt ihvertfall, minner om dårlig selvbilde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde det vært min mor som stadig kommenterte at jeg var gammel, så hadde jeg mint henne på at hun var et kvart århundre eldre enn meg (dersom vi hadde samme aldersforskjell som dere).

Eventuelt så hadde jeg sagt at det sikkert bare var noe hun sa, fordi hun følte seg utgammel da hun var på min alder, men at jeg ikke slet med problemet.

Nå høres jeg frekk ut, men når man er frekk mot andre så får man vente seg et frekt svar. Heldigvis slipper jeg dette, siden mammaen min ikke sier at jeg er gammel, selv om jeg er 5 år eldre enn deg og har mange venner som er yngre enn meg.

Har du tenkt på at hun kan være misunnelig på deg, fordi du ikke har kommet i overgangsalderen ennå?

Kanskje det hjelper å ta en snakk med henne om hvordan hun føler seg, uten at du tar opp at hun sier at du er gammel hele tiden? Hun høres jo ut som hun sliter litt ihvertfall, minner om dårlig selvbilde.

Jeg har lurt på om misunnelse kan være grunnen eller en av grunnene. Men jeg vet ikke. F.eks hvis jeg går forbi henne i truse og t-skjorte om morgenen (familien samles nå i ferien) så kan hun liksom se vurderende på meg. Klarer ikke helt å forklare det, men ... F.eks her om dagen bemerket hun at appelsinhuden min var borte. (jeg hadde det før)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Du får ta knekken på de sure kommentarene hennes med ironi.

"du er nå alltid like positiv."

"jeg blir så glad når du sier slike hyggelige ting."

"Ja, jeg er virkelig gammel, ingen ser vel to ganger på slike gamle sure kjerringer som oss to"

"sier du det,hva skulle jeg ha gjort uten deg.... Da hadde jeg vel trodd at jeg fremdeles var ung...."

"Det er så flott at du gir meg en slik god start på dagen."

"Ja, jeg må jo for all del ikke tro at jeg duger når jeg er over 30. Bra at du gjør meg obs på det."

"Du kan få hvem som helst til å stråle av selvtillit......"

Eller,-

"om du ikke har noe hyggelig å si så klapp igjen!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du får ta knekken på de sure kommentarene hennes med ironi.

"du er nå alltid like positiv."

"jeg blir så glad når du sier slike hyggelige ting."

"Ja, jeg er virkelig gammel, ingen ser vel to ganger på slike gamle sure kjerringer som oss to"

"sier du det,hva skulle jeg ha gjort uten deg.... Da hadde jeg vel trodd at jeg fremdeles var ung...."

"Det er så flott at du gir meg en slik god start på dagen."

"Ja, jeg må jo for all del ikke tro at jeg duger når jeg er over 30. Bra at du gjør meg obs på det."

"Du kan få hvem som helst til å stråle av selvtillit......"

Eller,-

"om du ikke har noe hyggelig å si så klapp igjen!"

Hehe, disse rådene likte jeg:) Så fremt moren din er en person som tar ironi, så klart.

Synes også det høres ut som om hun er misunnelig, eller kanskje hun prøver å gjøre opp for noe annet? Du kan jo prøve å snakke med henne, ikke bare om at hun er frekk, men også prøve å finne ut om det ligger noen andre grunner eller problemer bak? Det tror jeg at jeg ville gjort om jeg var i samme situasjon.

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller har du unge?

Da kan du si,

"Nei, man blir ikke gammel før man er bestemor!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ida_B

I og med at du bare beskriver 1 problemstillinge er følgende muligens litt drastisk, men finn beskrivelsen av narcissistisk personlighetforstyrrelse (på nettet for eksempel). Stemmer det over ens med din mor, søk hjelp. Jeg har vokst opp med en slik person og har blitt utrolig var overfor visse personlighetstrekk. Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...