Gå til innhold

Alkohol


Gjest Gjest_Elina_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Elina_*

Hei!

Jeg er samboer med en mann jeg har lite å utsette på. Han har selvfølgelig sine sider han også, men ingenting jeg ikke kan leve med. Det eneste er øldrikkingen hans. Han tar seg gjerne både én og to øl daglig, bortsett fra hvis det blir bytur - da blir det flere. Eneste gangene jeg har sett ham full, er hvis han har vært på byen, altså drikker han seg ikke til synlig beruselse hjemme foran tv'en en tirsdags kveld.

Jeg liker ikke at han drikker øl hver dag. Han blir vel synlig beruset høyst én gang i uka, men jeg liker ikke at alkoholforbruket faktisk er på daglig basis. Jeg synes også øl smaker godt, men ikke HVER dag.

Selv var jeg avholds fram til jeg var 23 år gammel. Så jeg er fra før konservativ mht alkohol, men jeg ser ingenting galt i å kose seg med en øl eller et glass vin. Samtidig har jeg i et tidligere forhold opplevd en mann som ble slem når han drakk, så jeg liker kanskje alkohol enda mindre derfra.

Jeg trenger andres syn på dette. Er jeg hysterisk og urimelig som ikke liker det? Er jeg bare farget av min tidligere historie? Eller har han et høyt alkoholkonsum?

Og kan jeg kreve at han skal drikke mindre øl på bakgrunn av at jeg finner det vanskelig å takle?

På forhånd tusen takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes det blir et stort forbruk når det er øl hver dag, ja. Klarer han å la vær å drikke en dag da? Om ikke vil jeg si han har et alkoholproblem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

I utgangspunktet ser jeg ikke problemet med en eller to glass om dagen, men det er avhengig av en del andre faktorer..

Som for eksempel: Hva skjer hvis han IKKE kan drikke 1-2 øl om dagen?

Jeg kjente en kvinne som måtte ha sitt ene glass med cognac hver eneste kveld.

Hun ble aldri beruset, var aldri ubehagelig, men hvis hun ikke fikk det ene glasset freaket hun helt ut og ble "gal", sint, aggressiv.

Hva du bør gjøre er å basere din avgjørelse på hva som skjer når han ikke drikker.

Blir han rastløs, sint, irritert,a ggressiv hvis han ikke kan drikke er det varselsignal om at han er på vei til å få, eller allerede har, et problem.

Det samme gjelder hvis han nekter å ha en "hvit" dag eller uke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Elina_*

Takk for svar!

Så da er jeg ikke helt på trynet, altså...

Jeg har prøvd å si det til ham, men jeg er redd jeg sier det på feil måte. Blir en litt sur kommentar om at jeg synes han drikker for mye øl. Jeg skjønner at han da kommer i forsvarsposisjon, men jeg synes det er så vanskelig.

Hvordan skal jeg si det uten at det blir belærende/et angrep?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Man behøver ikke dra lenger enn til Danmark før det er unormalt å IKKE drikke minst et par øl hver dag.

Ut fra det drikkemønsteret du beskriver, vil jeg si at det ikke er noen grunn til bekymring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fisk73
Hvordan skal jeg si det uten at det blir belærende/et angrep?

Det du kan gjøre er å gå ut fra deg selv. Ikke si at han drikker for mye, men fortell han hvordan du opplever det. Spør han også om han er klar for å høre hva du synes, slik at dere tar det opp når han også er klar for å høre det.

Men du bør ha en klar oppfatning over hvordan du føler det...

Lykke til!

Edit: Nå synes ikke jeg det er noe galt at noen drikker en øl hver dag så lenge det ikke skader noen. Men her er det ts som plages av det, ikke han, og spørsmålet er om det på sikt vil være nedbrytende for forholdet...

Endret av Fisk73
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest

Man skal ikke drikke hver dag. Først av alt så er jo det svindyrt, og kroppen har ikke godt av det. Det er godt å ta seg et par øl en helg, på fest, eller på byn, men det finnes grenser.

Å la det bli en vane å drikke hver dag gjør han utsatt for å bli alkoholiker i senere tid også. Det finnes senskader ved slik regelmessig drikking. Svigermor er alkis og morfaren min drakk seg ihjel, etter å ha prøvd å slå mor med en øks. For mye alkohol, for ofte, bringer ikke godt med seg, og det som jeg har opplevd kan like gjerne skje med noen av dere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest er der selv

desverre er det så lite du kan si eller gjøre for å få han til å skjønne at du synes det blir for mye alkohol. han ser/ vil ikke se selv at hans alkoholforbruk skaper problemer for deg. i hans øyne er nok du snerpete ja, å han mener sikkert at du vil ta fra han kosen hans.

selv har jeg tatt konsekvensen av samboers overdrevne alkoholforbruk siden han ikke selv er villig til å gjøre noe.

i fjor høst var jeg på vei til å flytte fra han pga alkoholen, men så fikk han en diagnose som skulle tilsi at det ikke er bra å drikke så mye. jeg valgte da å bli å gi forholdet en sjangse. samboers alkoholforbruk har ikke blitt mindre. han drikker ett sted mellom 4 og 6 øl hver dag. dette har nå pågått over flere måneder, å jeg orker ikke mer. har nå funnet et lite krypinn til barnet mitt og meg, å vi står i disse dager på trappene til å flytte. vi kan ikke lenger leve med ett så stort alkoholforbruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest er der selv
Man behøver ikke dra lenger enn til Danmark før det er unormalt å IKKE drikke minst et par øl hver dag.

Ut fra det drikkemønsteret du beskriver, vil jeg si at det ikke er noen grunn til bekymring.

neida, drikkemønsteret hans gir ingen grunn til bekymring - for de som ikke sitter midt oppi det selv. sånn som ts. men tro meg, en som er så glad i øl at h'n unner seg det hver dag kan fort skli ut. nå er det sommer og varmt. dagene og kveldene er lenger. det er hyggelig med sosiale sammenkomster der alkohol er innvolvert. mengden alkohol kan fort øke fra 2 øl til 6 hver dag. da er sirkelen igang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fisk73

Det er vel mer helseskadelig å drikke seg stupfull hver helg slik den norske drikkekulturen er blitt, enn å ta seg ett eller to glass øl hver dag....?

Selv om han drikker hver dag, er det ikke sikkert han blir som besteforeldrene til en annen her, det vet man ikke og jeg ser ingen grunn til å krisemaksimere situasjonen. Det som er problemet her er jo ts sitt forhold til at mannen drikker. Hva skal hun gjøre for å få frem til han at hun synes han drikker for mye?

På den andre siden, så lenge han ikke synes det er et problem, vil ts muligens få problemer med å få han til og forstå at hun synes det er et problem...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortell ham at DU har et problem med at han drikker, at det er problematisk for deg, med tanke på din bakgrunn.

Hvis du legger det frem på en måte som angriper han, vil han nok bare vende det døve øret til. Hvis du forklarer nøye hvordan drikkingen hans påvirker deg, er det større sjanse for å bli hørt.

At det ikke er et problem for andre, har ingen betydning for hva du føler rundt dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel mer helseskadelig å drikke seg stupfull hver helg slik den norske drikkekulturen er blitt, enn å ta seg ett eller to glass øl hver dag....?

Selv om han drikker hver dag, er det ikke sikkert han blir som besteforeldrene til en annen her, det vet man ikke og jeg ser ingen grunn til å krisemaksimere situasjonen. Det som er problemet her er jo ts sitt forhold til at mannen drikker. Hva skal hun gjøre for å få frem til han at hun synes han drikker for mye?

På den andre siden, så lenge han ikke synes det er et problem, vil ts muligens få problemer med å få han til og forstå at hun synes det er et problem...

Faktisk så er en del av problemet her til lands at ikke flere tar seg en øl eller vin daglig istedenfor å drikke seg stupfulle i helga. I andre land så er helgefylla konsentrert rundt ungdommen. De voksne vet å te seg stort sett. Å være i byen i helga beviser hvor bakvendte vi fortsatt er i Norge. Jeg har bodd 2 år i det kansje størst konsumerende landet i den størst konsumerende byen. Sydney, Australia. Det var ikke uvanlig å ta en øl og kansje en akkevitt(gammal oppland fikk man kjøpt der nede) til businesslunsjen, men det var faktisk uvanlig å gå på fylla slik vi gjør i Norge. Dem som dro ut i helgen drakk mest vann tror jeg, men jeg skal ikke si at det er så mye bedre for grunner er vel åpenbar. Men det var ganske mange nede i australia som var alkiser også, men dem hadde det mye bedre enn en alkis her i Norge. Jeg synes Norge er kjedelig, blæærghh så fryktelig mange peitisistiske svartemenn og kvinner i dette landet, som skal mene det ene og det andre. Hva gjør det deg om han tar en øl eller 2. Hadde det vært noe forskjell om han bytta ut den med en kopp kaffe? Hvorfor er det forskjell? Tror folk virkelig man blir alkoholiker fordi man tar en pils eller 2 om dagen? Jeg skjønner når det eskalerer opptill 6 øl hver eneste dag, men synes altfor mange mener for mye. Men jeg vil også si at jeg er glad i dere alle, og skal ta en stor slurk for hele Oslo om noen timer. Skal sitte og nyte minst 5 halvlitere i sola i dag. Deilige våte kalde duggfriske bayerdråper som skyller nedover halsen. mmmmmmmmmmmmmmmmmm Øl er skikkelig godt. Men alkohol er skadelig, så alt med måte.

Hipp hurra for Helga(nei ikke du som heter det) og Ferie!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortell ham at DU har et problem med at han drikker, at det er problematisk for deg, med tanke på din bakgrunn.

Hvis du legger det frem på en måte som angriper han, vil han nok bare vende det døve øret til. Hvis du forklarer nøye hvordan drikkingen hans påvirker deg, er det større sjanse for å bli hørt.

At det ikke er et problem for andre, har ingen betydning for hva du føler rundt dette.

Jepp hør på Gompen. Hadde du sagt til meg at JEG har et problem fordi jeg drikker for mye, hadde jeg ikke giddet høre på deg, for jeg vet godt hvor mye jeg drikker. Men hadde du sagt at DU har et problem fordi du ikke føler deg komfortabel med at jeg drikker så mye, fordi du har et problematisk forhold til alkohol, så har pipen fått en annen tone, og du ville fått kyss og forståelse istedenfor en kald skulder og en sur mine, samt at du måtte sovet på sofaen i natt. Alternativet ville gjort at jeg også tok flere hvite dager/uker for din skyld fordi du var såpass tøff og turte å sette ord på dine følelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_lalla_*
Man skal ikke drikke hver dag. Først av alt så er jo det svindyrt, og kroppen har ikke godt av det. Det er godt å ta seg et par øl en helg, på fest, eller på byn, men det finnes grenser.

Å la det bli en vane å drikke hver dag gjør han utsatt for å bli alkoholiker i senere tid også. Det finnes senskader ved slik regelmessig drikking. Svigermor er alkis og morfaren min drakk seg ihjel, etter å ha prøvd å slå mor med en øks. For mye alkohol, for ofte, bringer ikke godt med seg, og det som jeg har opplevd kan like gjerne skje med noen av dere!

Bestefar, bestemor, pappa og de tre onklene mine er alle fra steder hvor det er helt i orden og ta seg et par øl på kvelden, gjerne hver dag.

Ingen av de er alkoholikere, ingen av de har kjørt i fylla, ingen av de har dødd av leverskader, ingen av de har forsøkt å slå ihjel noen. De er helt normale folk som tilfeldigvis tar seg en øl til maten i stedet for brus, juice, saft eller hva et måtte være.

Derimot så har svigermoren min et alvorlig alkoholproblem... hun drikker riktignok bare i helgene, men det gjør det ikke mindre reelt eller mindre farlig.

Hvis morfaren din prøvde å slå ihjel noen med en øks, så tror jeg du skal titte etter mental sykdom i stedet for å skylde på at han drakk en øl eller to...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest er der selv
Faktisk så er en del av problemet her til lands at ikke flere tar seg en øl eller vin daglig istedenfor å drikke seg stupfulle i helga. I andre land så er helgefylla konsentrert rundt ungdommen. De voksne vet å te seg stort sett. Å være i byen i helga beviser hvor bakvendte vi fortsatt er i Norge. Jeg har bodd 2 år i det kansje størst konsumerende landet i den størst konsumerende byen. Sydney, Australia. Det var ikke uvanlig å ta en øl og kansje en akkevitt(gammal oppland fikk man kjøpt der nede) til businesslunsjen, men det var faktisk uvanlig å gå på fylla slik vi gjør i Norge. Dem som dro ut i helgen drakk mest vann tror jeg, men jeg skal ikke si at det er så mye bedre for grunner er vel åpenbar. Men det var ganske mange nede i australia som var alkiser også, men dem hadde det mye bedre enn en alkis her i Norge. Jeg synes Norge er kjedelig, blæærghh så fryktelig mange peitisistiske svartemenn og kvinner i dette landet, som skal mene det ene og det andre. Hva gjør det deg om han tar en øl eller 2. Hadde det vært noe forskjell om han bytta ut den med en kopp kaffe? Hvorfor er det forskjell? Tror folk virkelig man blir alkoholiker fordi man tar en pils eller 2 om dagen? Jeg skjønner når det eskalerer opptill 6 øl hver eneste dag, men synes altfor mange mener for mye. Men jeg vil også si at jeg er glad i dere alle, og skal ta en stor slurk for hele Oslo om noen timer. Skal sitte og nyte minst 5 halvlitere i sola i dag. Deilige våte kalde duggfriske bayerdråper som skyller nedover halsen. mmmmmmmmmmmmmmmmmm Øl er skikkelig godt. Men alkohol er skadelig, så alt med måte.

Hipp hurra for Helga(nei ikke du som heter det) og Ferie!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

For min del får folk mene hva de vil, men jeg mener at det fort blir problematisk selv om man bare tar 1 - 2 øl om dagen.

Jeg har ganske mye ærfaring på det området, å bare det å følge opp barn med kjøring til venner og aktiviteter kan den som drikker bare se bort ifra. Det er vel heller ikke så kult å møte opp på legevakt med syke eller skadde barn midt i uka med alkoholdunst hengende rundt seg - å ja, det lukter selv etter bare 1 øl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Gjest
Det er vel mer helseskadelig å drikke seg stupfull hver helg slik den norske drikkekulturen er blitt, enn å ta seg ett eller to glass øl hver dag....?

Selv om han drikker hver dag, er det ikke sikkert han blir som besteforeldrene til en annen her, det vet man ikke og jeg ser ingen grunn til å krisemaksimere situasjonen. Det som er problemet her er jo ts sitt forhold til at mannen drikker. Hva skal hun gjøre for å få frem til han at hun synes han drikker for mye?

På den andre siden, så lenge han ikke synes det er et problem, vil ts muligens få problemer med å få han til og forstå at hun synes det er et problem...

Nei der tar du feil. Det er mye mer skadelig for leveren med små jevne drypp. Da rekker den ikke å ta seg inn igjen før neste påfyll.

Dette har jeg blitt fortalt av en lege med alkoholproblemer som spesialfelt, da jeg har en i nærmeste familie om er alkoholiker.

Det er ikke uten grunn av alkoholrelaterte dødsfall er mye mer utbredt lenger sør i Europa. Der er mørketallene når det gjelder alkoholisme enorme fordi det er så "vanlig" å drikke hver dag at en alkoholiker ikke vil ha noe problem med å skjule det.

Når det gjelder vår berømte helgefyll fører det med seg mere vold og andre tragiske ting fordi folk er full, men skadene på kroppen til den som drikker er større hos dem som koser seg hver dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...