Gå til innhold

kan man kjøpe statue fra utlandet?


Gjest Gjest_gjest_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_gjest_*

Hei.

Jeg skal reise til Frankrike snart :jepp: Sist gang jeg var der, så jeg og mannen min en flott statue som vi falt bokstavlig talt for. Den gang hadde vi ikke råd ( koster 11000kr ), men nå har vi spart opp :)

Det er jeg lurer på, kan man kjøpe sånne ting fra utlandet? Hva med toll og slik? Kan vi ta den med opp på flyet, eller må vi sende? Den er litt over 1 meter. Jeg vet rett og slett ikke hva jeg og mannen skal gjøre? Vi kan vel ikke bare ta å kjøpe den og tar med til flyet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest

Er den 1 meter er den for lang til å bli tatt med inn i kabinen. Den må sendes som spesialbagasje, noe som nok går greit om dere pakker den veldig godt inn. Dere må påregne å betale ekstra for bagasjen, dere må også betale toll på den når dere kommer til Norge. Tollvesenet går ut fra hva denne ville kostet i Norge, og så skal dere betale 25% av den summen.

Husk det er også verdigrenser på hvor mye du kan ta med, se tollvesenets sider på internett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan kanskje være en ide å ta kontakt med et transportfirma allerede før dere drar, kan være billigere å sende med trailer enn å ta den med som spesialbagasje på fly.Om den blir skikkelig pakket er det ikke noe problem, har vært med på å pakke ut statuer som har humpet halve verden rundt på båt og trailer uten en skramme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
kan være billigere å sende med trailer enn å ta den med som spesialbagasje på fly.

Å sende som spesialbagasje koster ikke nødvendigvis noe ekstra :) At det sendes som spesialbagasje betyr bare at den får en penere behandling av bakkemannskapet og ikke blir trykket sammen av masse annen bagasje :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men statuer har en tendes til å være tunge.... og vekt koster på fly.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_gjest_*

Tusen takk for råd og tips. Jeg skal sjekke alt før vi reiser. Gleder meg! :) Men er også en smule bekrymret: blir statuen like hel? Hva skjer hvis noe ting skjer? Blir den nektet å sende sammen med oss? o.l. Ja, uff...tenker mye :gjeiper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Men statuer har en tendes til å være tunge.... og vekt koster på fly.....

Det har du rett i :)

Tusen takk for råd og tips. Jeg skal sjekke alt før vi reiser. Gleder meg! :) Men er også en smule bekrymret: blir statuen like hel? Hva skjer hvis noe ting skjer? Blir den nektet å sende sammen med oss? o.l. Ja, uff...tenker mye :gjeiper:

Hvis noe skjer så dekker reiseforsikringen det. Den blir sendt med samme fly som dere, ja :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...