Gå til innhold

Bør jeg ta hele husvasken? (besøk hos foreldre)


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest

Jeg er på besøk på barndomsstedet i sommer, for å treffe gamle venner og famile, og sover da hos min mor.

Hun vil at jeg skal rydde og vaske hele huset og slikt. Og lage middag til hun kommer hjem fra jobb. Jeg rydder selvsagt opp etter meg, men... Jeg kom ikke på ferie for å være hushjelp. Jeg forventer IKKE at hun skal rydde etter meg heller, bare så det er sagt.

Når hun er på besøk hos meg, forventer jeg selvagt ikke at hun skal rydde og vaske leiligheten min.

Det jeg lurer på er: Er det rimelig av henne å forvente at jeg tar meg av husvasken mens jeg er her?

Hadde det vært barndomshjemmet jeg har vokst opp i hadde det vært en ting... Men det er det ikke, dette er et hus som hun har kjøpt lenge etter at jeg ble voksen.

Er det vanlig å forvente at gjesten skal vaske hele huset? Det er kanskje annerlede om det er familie?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest

Nei, jeg synes ikke det er vanlig. Man kan bidra og hjelpe litt til, men jeg synes det hørtes litt rart ut at det forventes at du skal vaske huset og lage mat til henne. Klart, du kan "overraske" henne med middag til hun kommer hjem en dag. Synes det hørtes merkelig ut, jeg :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg ville ikke foventet aa skulle vaske ned hele huset og lage middag til min mor.

Men, naar man er paa besoek saa er det jo naturlig aa rydde opp etter seg selv og hjelpe til med renhold og matlaging, men ikke at man skal ta seg av hele greia.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Nei! Det er ikke vanlig, iallefall ikke når hun er yrkesaktiv, og ikke er gammel og syk.

Bidra med vanlig husarbeid, og matinnkjøp. Overrask henne med ferdig middag en dag, eller ta henne med ut å spise.

Og legg kanskje igjen en lapp der du takker for oppholdet, og legger ved en passelig kronesum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Nei.

Rydde opp etter seg, og ta litt smått her og der, og slenge sammen noe kjapt til middag er nå greit nok. Men det kommer an på hva hun forlanger i middagsveien, sette på potetene og slenge en grateng i ovnen er greit om det passer seg sånn, 3 retters med full oppdekning er ikke greit.

Dette er ferien din, ikke sommerjobb som hushjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillebøll

Nei det høres ikke mye normalt ut. Man rydder etter seg, tar i et tak om det trengs og bidrar med maten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei virkelig ikke! Jeg hadde aldri forventet at mine gjester skulle rydde og vaske (bortsett fra etter seg selv), og hvorfor i all verden skal man bruke ferien på å være hushjelp? Da hadde jeg heller dratt hjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Syns ikke det hørtes så alt for gale ut jeg da. Selvfølgelig skal ikke du slite rumpen av deg for at mamma skal bli fornøyd, men å rydde og lage middag til dere to er da vel ikke for mye forlangt?

I alle fall ikke hvis det er mamma som betaler både mat og hus.. Tror jeg hadde tenkt på alle de årene min mamma har ryddet og laget mat til meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Syns ikke det hørtes så alt for gale ut jeg da. Selvfølgelig skal ikke du slite rumpen av deg for at mamma skal bli fornøyd, men å rydde og lage middag til dere to er da vel ikke for mye forlangt?

I alle fall ikke hvis det er mamma som betaler både mat og hus.. Tror jeg hadde tenkt på alle de årene min mamma har ryddet og laget mat til meg :)

Tenkte det samme!

Etter at jeg ble voksen har jeg innsett hvor mye mamma gjorde for meg helt til jeg flyttet hjemmefra som 20-åring. Derfor har jeg pleid å bidra frivillig med å lage middag nesten daglig, selv når hun ikke jobbet. Og jeg har vasket huset for henne. Ja, jeg er på ferie. Men jeg bor ikke på hotell. Ville jeg hatt full frihet til å gjøre kun det jeg selv ville, måtte jeg tatt inn på hotell. Skal jeg bo gratis hos mamma så vil jeg betale for meg på et vis likevel (men hun vil ikke ta imot penger).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Ts er du redd for å ta i et tak? Virker litt dumt, eller skal du stå på din rett å gjøre som du vil uten omtanke for medpersoner??

Høres veldig egoistisk ut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Hadde det vært barndomshjemmet jeg har vokst opp i hadde det vært en ting... Men det er det ikke, dette er et hus som hun har kjøpt lenge etter at jeg ble voksen.

Jeg skjønner ikke at dette har noe med saken å gjøre. Skulle det være mer din plikt å vaske barndomshjemmet som du ikke har bodd i på flere år, enn din mors nye hjem?

For øvrig synes jeg ikke det er en plikt, men en hyggelig ting å gjøre som en takk til mammaen sin for både omsorg i oppveksten og for det at du får bo der som voksen ferierende dame.

Som tenåring er man sjelden enkel å ha i hus, og ofte flytter barna hjemmefra før de er ferdige med tenåringskranglingen. Da er det fint når man er voksen og moden å kunne gi litt tilbake som en slags "beklager at jeg var en pest og en plage de siste årene jeg bodde hjemme, nå gjør jeg litt opp for meg".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det burde være greit å vaske, gjøre litt husarbeid og lage middag når man er på ferie hjemme hos mor.

Hun er på jobb, og det kan være godt å få litt avlastning, slippe å gjøre disse tingene selv når man kommer hjem etter en slitsom dag. Og der er jo du som har fri, og kan gjøre det du vil.

Selvsagt skal du ikke sette dine egne planer til side for å ha middag ferdig eller vaske huset, men når du har mulighet, ville det være fint.

Og man vasker vel ikke huset hver dag heller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest

Det kommer litt an på spør du meg. Hvor gammel du er, og hvor lenge det er siden du flyttet hjemmefra. At du lager litt middag, eller hjelper til med noe hun spør er greit. Men du bor ikke der lenger, det er ikke ditt hjem eller ditt ansvar å vaske huset. Hvis hun spør kan du gjerne gjøre det, men det er jo ingen selvfølge. Du har ditt eget hjem å holde orden på. at du skal vaske og jobbe i ferien din bare fordi hun har fødd på deg i alle år er jo ikke din feil (om man setter det litt på spissen).

Jeg bor hjemme til pappa på besøk. Vi har kommet til en avtale om at jeg vasker og holder rommet mitt 8altså barndomsrommet) i orden, samt er med på butikken, og hjelper til å lage mat, dekke på osv.

snakk med moren din, og kom til en felles enighet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bodde hos mine foreldre i to somre etter at jeg flyttet hjemmefra. Da bidro jeg på lik linje med resten i forhold til matlaging, klesvask og generelt renhold, men jeg hadde ALDRI tatt hele husvasken for noen andre. Med mindre de var veldig syke eller jeg fikk betalt for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...