Gå til innhold

kontroll-freak..


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest

Hei alle sammen..

Kjæresten min og jeg har det generelt kjempe bra sammen! Vi har vært sammen i snart 4 år, bodd sammen i 3 år. Vi krangler sjeldent, og samboeren min er en lett person å leve med. Jeg derimot er nok litt vanskligere. Jeg vet, og han vet, at jeg er litt glad i å kontrollere og bestemme. Jeg har veldig lett for å ta avgjørelser for han, og bestemme hva som er best for oss. Jeg er fult klar over det, hater det innmari mye, men jeg klarer lissom ikke å gjøre noe med det. Er mange ganger jeg tenker, midt oppi styret, at jeg burde skjerpe meg og at han klarer å bestemme selv. Allikevel gjør jeg ingen ting, jeg bare fortsetter. Dette begynner å bli et meget stort problem for forholdet vårt merker jeg. Han har sagt til meg at det føles ut som at han har null kontroll og det liker han veldig dårlig. Det forstår jeg selvfølgelig. Det er ikke slik at jeg klarer å forandre det over natten, men jeg er villig til å prøve meg frem slik at ting kan bli lyst for oss. Har dere noen forslag? Lever noen av dere sammen med en "kontroll-freak"? Er noen av dere en kontroll-freak, kanskje?

Håper på konstruktiv tilbakemelding fra dere. Jeg har virkelig lyst til at det her skal ordnes opp i. Jeg kunne virkelig ønske jeg var annerledes.. og ikke hadde den trangen til å måtte bestemme og ta avgjørelser.. Det kan virkelig være alt fra småting til store ting. sukk..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er litt kontroll-freak, men det høres ikke ut som jeg er rammet like hardt som deg :P

Forstår dog den evige trangen til å ordne alt, fikse alt og avgjøre alt. Den er vanskelig å kvitte seg med.

Tror det eneste som hjelper er å la han avgjøre noe/fikse noe og så innse at det ikke går til helvete, selv om det ikke er du som gjør det selv. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner det er vanskelig, både å leve med, men også å gjøre noe med. Tror det lureste er å begynne med babysteps. Ta en samtale og sett opp helt konkrete ansvarsomårder. I de ansvarsområdene som er samboers sine, må du bare lukke munnen godt igjen ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øve, øve jevnt og trutt og tappert det er tingen....

Du må rett og slett finne deg ting eller områder som han kan ta seg av og øve på å lukke munnen og holde hendene på ryggen. Når du har klart å overlate en ting til ham, så kan du finne en ting til osv til du føler det er balanse i sakene.

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest hei
Hei alle sammen..

Kjæresten min og jeg har det generelt kjempe bra sammen! Vi har vært sammen i snart 4 år, bodd sammen i 3 år. Vi krangler sjeldent, og samboeren min er en lett person å leve med. Jeg derimot er nok litt vanskligere. Jeg vet, og han vet, at jeg er litt glad i å kontrollere og bestemme. Jeg har veldig lett for å ta avgjørelser for han, og bestemme hva som er best for oss. Jeg er fult klar over det, hater det innmari mye, men jeg klarer lissom ikke å gjøre noe med det. Er mange ganger jeg tenker, midt oppi styret, at jeg burde skjerpe meg og at han klarer å bestemme selv. Allikevel gjør jeg ingen ting, jeg bare fortsetter. Dette begynner å bli et meget stort problem for forholdet vårt merker jeg. Han har sagt til meg at det føles ut som at han har null kontroll og det liker han veldig dårlig. Det forstår jeg selvfølgelig. Det er ikke slik at jeg klarer å forandre det over natten, men jeg er villig til å prøve meg frem slik at ting kan bli lyst for oss. Har dere noen forslag? Lever noen av dere sammen med en "kontroll-freak"? Er noen av dere en kontroll-freak, kanskje?

Håper på konstruktiv tilbakemelding fra dere. Jeg har virkelig lyst til at det her skal ordnes opp i. Jeg kunne virkelig ønske jeg var annerledes.. og ikke hadde den trangen til å måtte bestemme og ta avgjørelser.. Det kan virkelig være alt fra småting til store ting. sukk..

Et lite øyeblikk trodde jeg dette var et innlegg jeg hadde lagt inn selv og glemt bort! Dvs, jeg har tenkte MYE på dette i det siste for jeg er akkurat som deg... henger meg på her jeg, og tar til meg rådene du får :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...