Gå til innhold

blir steriliserte hunnkatter like kosete som kastrerte hannkatter?


Gjest nallemor

Anbefalte innlegg

Gjest nallemor

jeg skal endelig få meg kattepus igjen!!!:) jeg "bestilte" en sibirkatt-kattunge grunnet min samboers allergi, og nå er kattungene blitt 5uker gamle!

vi har besøkt kullet flere ganger,det har gått kjempebra m min kjæres allergi!!eneste"problemet"er at jeg sliter med å velge mellom hunn- og hannkatt.

grunnet endel kattepining i området pluss skummel vei, har vi kommet frem til å ha den inne.

har alltid hatt hunnkatter før,og elsket dem og deres lynne. men de fikk p- piller.(visste ikke bedre i den tiden dessverre, og den ene døde av kreft:(

uansett hvilket kjønn, skal den steriliseres/kastreres slik at den ikke går på veggene inne eller øker antallet eierløse kattunger om den mot formodning klarer slippe ut..

derav temaet: alt jeg hører om er hvor kosne hannkatter blir etter kastrering.. men vil hunnkatter påvirkes på samme måte?? nå er det sikkert forskjeller på personligheter på katter som hos oss mennesker, men vil gjerne høre deres erfaringer rundt dette..

hilsen snart katteeier!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest

Sterilisering og kastrering er to veldig forskjellige inngrep. Ved sterilisering kuttes sædledere / eggledere, ved kastrering fjernes testikler / eggstokker. En sterilisering av hunnkatt betyr med andre ord ikke annet enn at den ikke kan bli gravid - produksjonsutstyret for øvrig er på plass og hormonene det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sterilisering og kastrering er to veldig forskjellige inngrep. Ved sterilisering kuttes sædledere / eggledere, ved kastrering fjernes testikler / eggstokker. En sterilisering av hunnkatt betyr med andre ord ikke annet enn at den ikke kan bli gravid - produksjonsutstyret for øvrig er på plass og hormonene det samme.

Det er vanlig praksis i Norge å kastrere begge kjønn, nettop for å unngå problemer forbundet med kjønnshormoner. Økt fare for kreft, stress, innbilt svangerskap osv. hos hukatter.

Hvilken oppdretter skal dere ha katt fra? Jeg har en sibirgutt på 1,5 år - fra Siberikos. Han har alltid vært en koseklump, men etter at han ble kastrert: helt ekstrem! Han er nabolagets lille "hore", legger seg i fanget på hvem som helst og purrer i vei. :fnise: Samtidig er han en vanvittig dyktig jeger. Hopper mange meter opp i lufta og tar voksne skjærer og kråker i spranget. Og tar herligheten med seg inn gjennom kattedøra. :sjenert:

Jeg er litt usikker på om jeg vil anbefale hukatt. Men jeg vil tro at dersom foreldrene er trivelige katter og ungene har vokst opp i kjærlige hjem er det ikke noe problem. Særlig dersom kattungen kastreres i ung alder. (husker ikke minimumsalderen på hukatt) I tillegg er hukatt en mye bedre kombinasjon med allergi. Hankatter har mye mer av de proteinene vi allergikere reagerer på. Men det viktigste er å la katten få gå ut. Det vil minske mengden allergener inne betraktelig, og være et bedre tilbud for katten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nallemor

:goodbye: holskogen i kristiansand! vi bor 10min unna, kjempepraktisk:) sjekk ut www.holskogen.com og se på de små vidundrene og de flotte foreldrene!

nå er det blitt bestemt å ha katten inne ,eventuelt ute i luftegård eller ta den med ut i sele e.l.så vi slipper bekymring når det gjelder trafikken og ikke minst kattepiningen som har vært ett problem her i området før.. vet ikke åssen det er nå her, men har selv opplevd at en katt er blitt sporløst forsvunnet, og ikke kommet til rette hverken død eller levende.. var rundt og ropte etter henne i over en uke, og satt opp lapper alle veier og flere annonser i lokalavisa... dette har jeg lite lyst til å oppleve igjen, tenker enda på lille Titti med tårene trillende og lurer på hva som skjedde med henne:( :gråte:

foreldrene til sibirkatten jeg skal ha lever inne og har ingen problemer med det!:)

skaffet en haug med klatrestativer og leker, til min samboers fortvilelse..hehe. :fnise:

tenkte også skaffe en katt til om ett års tid så de får selskap i hverandre.:)ellers er vi mye hjemme så jeg tror dette skal gå meget bra.

nå lurer jeg altså primært sett på forskjellene når det gjelder lynne på KASTRERTE ;) hunn og hannkatter(trodde det het steriliserte når det gjaldt hunnkatter, hehe fort gjort...takk til du som gjorde meg oppmerksom på forskjellene) :sjenert:

på forhånd tusen takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:goodbye: holskogen i kristiansand! vi bor 10min unna, kjempepraktisk:) sjekk ut www.holskogen.com og se på de små vidundrene og de flotte foreldrene!
Aaaw, hun har nyydelige katter. Rekner med det er Gagarin som er faren? Mange som mener han er norges flotteste sibirhann! Inkludert min egen oppdretter, hun har brukt han på det siste kullet sitt. :jepp: Delta er veldig lik i typen og de ungene kommer til å bli rålekre. (holder en knapp på Atom og Armilla ut i fra bildene. ;)

Skal du ha katten inne må du ihvertfall sørge for å ha to stk. Om det er negativt å ha to søsken vet jeg ikke, men det hadde jo vært like greit? Da vet dere ihvertfall at de vil komme godt over ens.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nallemor

jepp det er det! :jepp: han er så utrolig flott.. moren også, hun er så feminin og pen :rødme:

jeg må ærlig innrømme jeg har lyst på både atom og alen.. atom er så ufattelig fin og rasetypisk,mens alen ligner veldig på den katten min som forsvant for mange år siden. ikke lett å skulle"velge"når man har forelsket seg i begge to! :sjenert:

min samboer er litt skeptisk til å ha to pga allergien.. har det mye å si med en "fra eller til"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...