Gå til innhold

Hva syns dere om "gutteklubber", jenter?

Sandman

Anbefalte innlegg

Gjest Poirot
Add:

Frimurerlosjen er ikke lukket. Hvem som helst kan bli medlem hvis de vil.

Frimurere har ikke lov til å favorisere andre frimurere om det er i retten eller i foretningslivet. Lovene er forøvrig offentlig tilgjengelig.

:hoho::hoho::hoho:

Hvem som helst kan IKKE bli medlem. Man måå bli anbefalt, og kvinner har ingen adgang som medlem.

Bestefar var frimurer, men syntes det var så tullete at han meldte seg ut. Ikke populært..... Som nevnt ovenfor kjenner jeg flere fedre som har nytte av at de er frimurere, selv om det kun gjelder småtterier (så vidt jeg vet). Og så forteller jo Sandman om noen trivlige herrer..

Vil også understreke at det er en viss forskjell på Lions, Rotary, Kiwani...og Frimurerne. De 3 første driver utsrakt positivt arbeid, bla i nærmiljøene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ta deg en bolle, Donpedro, dette har du ikke peiling på.

Selvfølgelig vet jeg at kvinner ikke kan bli medlemmer, jeg mente hvem som helst andre. Tydeligvis Sandman, og dessverre deg også.

Man kan ikke melde seg ut av Frimurerlosjen, men man kan slutte å gå på møter. Bestefaren din hadde sannsynligvis ikke det som skulle til for å passe inn. Man vet opplagt nok ikke hva man går til, derfor blir noen overrasket og kanskje skuffet.

Vil også understreke at det er en viss forskjell på Lions, Rotary, Kiwani...og Frimurerne. De 3 første driver utsrakt positivt arbeid, bla i nærmiljøene.

Man kan ikke sammnelikne, de tre førstnevnte er vaffelstekere som deler ut telefonkataloger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker ikke lukkende fellesskap og hemmelige ordner, de får for mye makt og har en lojalitet som ikke kommer andre til gode. De får oppbakking og fordeler de ofte ikke burde hatt fordi de har "brødre" rundt seg. Det mener jeg er galt og ødeleggende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Poirot
Selvfølgelig vet jeg at kvinner ikke kan bli medlemmer, jeg mente hvem som helst andre.

Mao. en gutteklubben grei der 50 % av samfuunnet er ekskludert.

Bestefaren din hadde sannsynligvis ikke det som skulle til for å passe inn. Man vet opplagt nok ikke hva man går til, derfor blir noen overrasket og kanskje skuffet.

Eller man synes det er barnslig og lite interessant.

Man kan ikke sammnelikne, de tre førstnevnte er vaffelstekere som deler ut telefonkataloger.

Og i tillegg arbeider de mot narkotika, tillater kvinner, arrangerer ungdomsleirer verden over og hjelper eldre med tjenester.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Poirot
Ta deg en bolle, Donpedro, dette har du ikke peiling på.

Selvfølgelig vet jeg at kvinner ikke kan bli medlemmer, jeg mente hvem som helst andre. Tydeligvis Sandman, og dessverre deg også.

Følgende er hentet fra siden du refererte til:

Betingelsen for å bli medlem er at man:

- har fylt 24 år

- gir sin tilslutning til den kristne tro

- er en mann med godt omdømme og en ordnet økonomi.

- og er anbefalt av minst to frimurere.

Hvem som helst??

:roll::hoho::hoho:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt omdømme og ordnet økonomi betyr nok at du må være oppi samfunnet, og du må ha en stilling hvor de andre medlemmene liker å skryte på seg å være venner med. "ta det med ro, jeg kjenner en dommer" blink blink.

Jeg husker en episode i Friends jeg, da Rachel måtte begynne å røyke fordi det uformelle fellesskapet på røyketrappa var det stedet hvor mest mingling ble gjort. Der ble avgjørelser tatt. Litt kjipt da, hvis man må inn i en mannebadstue for å få være med der avgjørelser tas. Kan de ikke sitte på et møterom da?

Jeg innbiller meg at frimurere høres veldig spennende ut med hemmelighetsskremmeriet deres, blåses opp ved det. Mens det egentlig ikke er så spesielt. Fint å bli spurt, for da har man sitt shit together, enda bedre å si at man ikke gidder å leke med de småtassene der :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Donpedro, vi har tydeligvis ikke truffet helt med bølgelengden... Beklager det.

Fint at du har sjekket nettsiden. Kanskje du leste mer også?

Angående kriteriene: En mann på under 24 er sannsynligvis ikke klar for det som møter ham i losjen. Dermed er det heller ikke noen "gutteklubb"...

Losjen hviler på en kristen grunn. Ville en ikke-kristen ønsket å være medlem i en kristen forening?

Når det gjelder hjelparbeid gir Frimurerene penger til div veledige formål. En broder jeg kjenner arbeider heltid som "slumsøster" i regi av losjen. Hvis du leser mer om Frimurerene ser du kanskje at det å hjelpe andre er en viktig del av det å være Frimurer. Jeg har sakset litt fra et intervju med Ordenens Stormester (fra samme link som tidligere nevnt):

-Det hevdes at frimureriet har makt og innflytelse i samfunnet.

-Det snakkes stadig om det. Vi har ikke makt i tradisjonell forstand og søker heller ikke makt, verken politisk, økonomisk eller på annen måte. Derimot ville jeg ønske jeg at vi hadde mer innflytelse på holdninger, etikk og moral. Det er jo dette som er vår hovedsak.

Det sier litt hvis en person synes det er barnslig og uinteressant... Synes du ikke, Donpedro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Poirot

Det jeg egentlig tenkte mest på var at du sa hvem som helst, men man må jo anbefales av 2. det er jo ikke akkurat bare å melde seg inn.

Sa ikke at min bestefar omtalte ordnen med mine ord. For han snakket aldri om det (løfter er løfter).

Vet forøvrig at losjen gir en del penger anonymt til gode formål.

For min del må de gjerne få være så hemmelige de bare vil. Men jeg synes det er betennkelig med så mye makt på et så uformelt sted. Derfor gjør det meg null og niks at listene offentliggjøres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns vel egentlig ikke at det er så galt...

Vi jenter har jo jenteforeninger etc. Når en mann er medlem i en slik klubb, er det i hvert fall en grunn til at han kan komme seg ut av huset litt å være sammen med kompiser. Vi jenter trenger jo å være sammen med venninner i mellom og..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del må de gjerne få være så hemmelige de bare vil. Men jeg synes det er betennkelig med så mye makt på et så uformelt sted. Derfor gjør det meg null og niks at listene offentliggjøres.

Poenget mitt i et tidligere innlegg var at listene alltid har vært offentlige! Det er lettere å finne ut hvem som er Frimurere enn hvem som er medlem i ditt lokale idrettslag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Poirot
Syns vel egentlig ikke at det er så galt...

Vi jenter har jo jenteforeninger etc. Når en mann er medlem i en slik klubb, er det i hvert fall en grunn til at han kan komme seg ut av huset litt å være sammen med kompiser. Vi jenter trenger jo å være sammen med venninner i mellom og..

Vi snakker jo ikke om syklubber her, da...

Ihvertfall ikke jeg. Det jeg reagerer på er den typen gutteklubber svært høyt oppe i samfunnet der menn i viktige posisjone rpå ulike felt i samfunnet møtes for en "hyggelig prat."

Og på neste viktige møte så "vet" noen på forhånd hva andre vil stemme/si/argumentere, slik at man kan legge opp sitt løp strategisk. Slik skapes makt utenfor det formelle og lover og regler.

Og slike klubber behøver aldeles ikke ha et navn for at de bør frem i søkelyset jfr "badstuklubben"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tydeligvis et tema som engasjerer dette her. Og bare det bør vel tilsi at det faktisk er litt viktig? 'Sannsynligvis litt viktigere enn å bare avfeie det som gutteklubben Grei? Det lille jeg vet om frimurerne skule jeg vel egentlig ikke ha visst i det hele tatt. Det skyldes et svært uventet dødsfall i min næreste famile (ok - vi visste han var med, men det var omtrent det vi viste) Og han - som var min mor aller kjæreste på denne jord, han døde brått, 39 år gammel. Og vi ga umiddelbart beskjed til frimørerlosjen om det som hadde skjedd, hvorpå vi fikk et breg hvor frimurerlosjen ærbødigst ba om at vi returnerte hans frimurerring (stor gullring) , samt et stk hvite hansker og en sjakett. Vi returnerte det vi fant, ringen ble nok med til obuksjon og videre kremering, så den fikk vi aldri gitt tilbake, men sjaketten og de hvite hanskene ble returnert. Det frimurerne nok ikke tenkte på var alle papirene mammas store kjærlighet fortsatt hadde hjemme. Og de må jeg bare innrømme at jeg har lest - skamløs som jeg er ...hvis det er noen frimurere her nå så vet de hva jeg snakker om når jeg sier : Mac benac

(og for dere uinnvidde som ikke klarer å vente - det betyr "skinnene fra benene". Rett og slett. Grunnleggern av frimurerne var forøvrig den samme personen som bygde det første tempelet i Jerusalem. Og han var en håndtverker - derav navnet - frimurere) Jeg tror han het Absahlom. Ta det med en klype salt, jeg husker ikke helt. Ihvertfall ikke så sent på kvelden som det har blitt nå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud. Jeg har nettopp lest igjennom mitt eget innlegg. Og aldri har jeg vel sett så mange stavefeil som der...sorry...og det er litt sent. Jeg bruker det som unnskyldning, for vanligvis er jeg en racer på norsk rettskrivning! Og dårligere unnskyldning har jeg vel heller aldri sett.!

Og igjen da - ref til forrige innlegg - byggmestern, og verdens første frimurer heter ikke Absalohm, han heter Abdoniram. Og han bygde tempelet i Jerusalem. Og sa - som før nevnt, frimurerenes ordspråk og motto - mac benam!

(og de gir seg ikke før tempelet er bygget opp igjen. Dagens frimurere altså)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og jeg gir meg ikke så lett...det finnes et kvinnelig motsvar til frimurerlogen - det kalles "marialogen". Forskjellen består i det at mens frimurerne har opptil 10 grader eller noe sånt (da er man stormester), så går marialogen bare opp til 3 grad. Sørgelig, men sant.

Jeg vil uansett tro at vi alle blir overasket den dagen medlemsregisteret til marialogen blir offentliggjort. Tipper det er en del damer der i det vi liker å kalle "fremskutte posisjoner". Marialogen er uansett det feminine motstykket til frimurerne, og de benytter akkurat samme system hva angå hemmeligholdelse, mystiske ritualer osv.

Så nå vet dere det også. Men hysj, ikke si det til noen! :briller:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Poirot
Og jeg gir meg ikke så lett...det finnes et kvinnelig motsvar til frimurerlogen - det kalles "marialogen". Forskjellen består i det at mens frimurerne har opptil 10 grader eller noe sånt (da er man stormester), så går marialogen bare opp til 3 grad. Sørgelig, men sant.

Jeg vil uansett tro at vi alle blir overasket den dagen medlemsregisteret til marialogen blir offentliggjort. Tipper det er en del damer der i det vi liker å kalle "fremskutte posisjoner". Marialogen er uansett det feminine motstykket til frimurerne, og de benytter akkurat samme system hva angå hemmeligholdelse, mystiske ritualer osv.

Så nå vet dere det også. Men hysj, ikke si det til noen! :briller:

Maria og Rebekka-losjen er i stor grad et motstykke nettopp for hustruene til frimurerne. Dessuten har færre kvinner makt, og losjene færre medlemmer (kvinner har jo ofte liten tid til slikt med dobbel/trippelt arbeid...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg leser igjennom alle innleggene her så skjønner jeg godt hva du mener, Donpedro. Og jeg er forsåvidt enig i at det er et problem med "de høye herrer" som kan legge planer for arbeidsliv etc. Det er ikke greit. MEN det er ikke alle "gutteklubber" som gjør dette. Rotary og Lions gjør veldig mye bra når det gjelder innsamlinger etc. Syns det er synd å ta alle over samme kam.

Dessuten har kvinner også lukkede sphærer som menn ikke kan delta i. Og da tenker jeg ikke på "syklubber". Det er ting som foregår i det daglige. Det er et samspill mellom kvinner som menn ikke kan delta i, akkurat som det finnes et samspill mellom menn som kvinner ikke kan delta i.

Jeg tror at en av grunnene til at menn har organisert seg i disse klubbene, er at kvinnene lenge var utelukket fra arbeidsliv og store deler av samfunnet. Nå som vi er det tror jeg klubbdannelsen også kommer til å forandre seg. Etterhvert vil klubbene som er lukket for kvinner åpne seg, mens det samtidig, høyst sannsynligvis, også vil utvikle seg lukkede klubber for kvinner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Liker ikke disse "klubbene",uansett om det er for kvinner eller menn...!

Klemz fra:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er totalt patetisk og latterlig alt dette opplegget med "hemmelige" møter, kun adgang for menn/ kvinner, kun anbefalte får være med.... etc etc.

Dersom de faktisk utfører noe positivt, så er jo akkurat det topp, men OPPLEGGET synes jeg er patetisk.

Ei jeg kjenner har forresten vært leder for en avdeling for ... eh.. var det Lions eller Rotary tro?.. tror det var Rotary... så det er definitivt ikke kun for menn alle disse som er nevnt.

Men herrejemini, om mannfolka/kvinnfolka synes det skaper spenning i hverdagen å leke under jorden og hemmeligholde voksenleken sin, så vær så god!! I tillegg så får jeg noe godt å le av hver gang noen minner meg på at de finnes!! :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg synes det er tullete å sidestille frimurere og rotaryanere (jmfr førsteinlegget, m.m.)

Når det gjelder Rotary, er dette en utrolig lite hemmelig og mystisk forening, kan nærmest sammenlignes med syklubb for menn. Ser ikke noe galt i det, kvinner har sine klubber og foreninger, menn kan også ha behov for litt organisert sosialt samvær og hygge. For det er det Rotary er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...