Sandman Skrevet 22. mai 2003 #1 Del Skrevet 22. mai 2003 Altså Rotary, Lions, Frimurerlosjen, Round Table, Kiwanis osv? Har dere menn/samboere som er medlem i noen av disse? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
waco Skrevet 22. mai 2003 #2 Del Skrevet 22. mai 2003 Det er vel kvinnediskriminerende som alt annet som angår menn.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lmari Skrevet 22. mai 2003 #3 Del Skrevet 22. mai 2003 Jeg liker ikke så godt klubber hvor kun utvalgte får lov å bli medlem. Det gjelder enten det er frimurerlosjen, Rotary eller kvinnenettverket Femail Bonding. Lukkede forum hvor det er mye makt ute og går er ikke min største favoritt, for å si det sånn... Jeg synes det skal være åpenhet rundt hvilke forpliktelser/medlemsskap osv folk med makt har. Når ordføreren, banksjefen og dommeren er medlem av et "brorskap", bør det være noe folk flest vet om, sånn at man selv kan se hvilke bånd som eksisterer mellom maktmennesker. Gutteklubber og jenteklubber er like ille, spør du meg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Silfen Skrevet 22. mai 2003 #4 Del Skrevet 22. mai 2003 Bryr meg ikke om det i det hele tatt. Vil noen leke bak lukkede dører, så vær så god. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
waco Skrevet 22. mai 2003 #5 Del Skrevet 22. mai 2003 Så lenge kristne skal få lov til å erklære seg som kristne, bør frimerlosjenere få lov il å leke frimurere. Begge deler spiller på de samme fantasistrengene i hjernen, behovet for å forstå verden på en bedre måte. Waco Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 22. mai 2003 #6 Del Skrevet 22. mai 2003 Bryr meg ikke om det i det hele tatt. Vil noen leke bak lukkede dører' date=' så vær så god.[/quote'] Vel, men når Gerd Liv Valla (tror det var henne) fortalte om næringslivets egen Badstuklubb der LO pleide å være med, men siden hun var kvinne gikk det ikke, blir jeg litt sur. (Her ble viktige ting diskutert i et uformellt fora) Ikke at hun skal være med i badtuen, jeg skjønner jo at det ikke går. Men slik blir noen holdt utenfor amkt og bestemmelser som as på høyt nivå. Gutteklubben grei eksisterer i høyeste grad. Forøvrig tror jeg kvinner kan bli med i Lions? Kjenner en hvis far er med i frimurerlosjen, og de får eks bord på en restaurant som er full når hovmesteren er medlem. Synes det er viktig at dommere må opplyse om slike medlemskap. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lmari Skrevet 22. mai 2003 #7 Del Skrevet 22. mai 2003 Men Waco: i kristne miljøer tas det vel ikke viktige beslutninger som får konsekvenser for resten av samfunnet? Men når frimurer-dommeren gir mindre straff til frimurer-advokaten som har kjørt for fort, så blir det jo litt verre..... ?? Skal innrømme at jeg ikke lar meg hisse opp over dette. Men jeg synes det er fint at feks magazinet.no har lagt ut medlemslister over frimurerordenen. Da kan vi få se hvem som er medlem og dermed hvem er sammen i et hemmelig fellesskap. Åpenhet rundt makt er viktig!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ingeborg Skrevet 22. mai 2003 #8 Del Skrevet 22. mai 2003 Sånn a propos gutteklubber og hva som er eller ikke er det - MAMMEN min er med i Rotary. Så ekskluderende for kvinner er de ikke i samme grad lenger. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
waco Skrevet 22. mai 2003 #9 Del Skrevet 22. mai 2003 Det er vel det samme misforholdet som at damer idømmes 40-60 % oftere til lavere straff bare fordi de er damer..... Og soner betinget tre ganger så mange ganger som menn.... Konklusjonen må vel være at det er fordi de er damer? Waco Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lmari Skrevet 22. mai 2003 #10 Del Skrevet 22. mai 2003 Eller at damer gjør andre typer av forbrytelser enn menn? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
waco Skrevet 22. mai 2003 #11 Del Skrevet 22. mai 2003 Imari, siden du er enig at det er fint med åpenhet, så regner jeg med at det gjelder det selv også? Hvilkene foreninger og bokklubber du er medlemmer av, om du trener på sats eller ikke, - for slike ting er jo av særdeles viktighet for samfunnet eller hva...? Waco Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eowyn Skrevet 22. mai 2003 #12 Del Skrevet 22. mai 2003 Couldn't care less... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lmari Skrevet 22. mai 2003 #13 Del Skrevet 22. mai 2003 Siden jeg er journalist, så må du jo være enig i at det er ok å vite om jeg er medlem i Høyre eller ikke hvis jeg skriver om politikk??? Eller hvilke aksjer jeg har i Kværner når jeg skriver om Kværner??? Eller om mannen min er frimurer sammen med ordføreren når jeg skriver positive saker om ordføreren? Maktpersoner må tåle at det blir stilt spørsmål ved hvilke verv og "preferanser" de har. Som sagt: Jeg har ikke så mye i mot at maktpersoner treffes, men jeg vil at det skal være i full åpenhet! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Milah Skrevet 22. mai 2003 #14 Del Skrevet 22. mai 2003 Synes mannfolka kan leke at de er viktige jeg.. Gir dem litt spenning i hverdagen.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 22. mai 2003 #15 Del Skrevet 22. mai 2003 Så vidt jeg vet har Rotary åpnet opp for kvinner nå? Og når det gjelder Rotary: *laaangt gjesp* hvem vil være med der, ikke jeg i allefall! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bettie Skrevet 22. mai 2003 #16 Del Skrevet 22. mai 2003 Lukkede rom med maktmennesker er lite heldig uansett hvilken "klubb" det dreier seg om. Her bør f.eks. departementsklubbene gå forran med et godt eksempel, men åpenhetsfobien er stor i departementene. Jo - departementene SIER at åpenhet i beslutningsprosessene er viktig - og unntar fra offentlighet det ene dpkumentet etter det andre. Det samme skjer i kommunene. Det er viktig med åpenhet i beslutningsprosessene der også, men mange viktige saker - som f.eks. kommunens budsjett, er unntatt offentlighet til det nesten er vedtatt. I allefall er det så liten tid igjen før vedtak gjøres at det ikke er mulig å endre noe, eller øve press. Så de nevten klubber er kanskje litt "avleggs", men så lenge det er maktmennesker som møtes, og det er hemmelig, er det ikke av det gode for samfunnet - mener jeg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sandman Skrevet 22. mai 2003 Forfatter #17 Del Skrevet 22. mai 2003 Jeg valgte bevisst og ikke la min holdning komme til syne i invitten, men nå kan dere få den: Jeg syns alle slike "klubber" er noe tøys. De er for "wannabe-direktører" i den lille byen/stedet de kommer fra. Klubben gir disse en mulighet til å få litt glans over sitt navn, og tilhøre de store "gutta". En posisjon de ikke greier å tilkjempe seg av egen kraft/dyktighet. Jeg har fått tilbud om både å bli frimurer og rotaryaner. To selvhøytidelige herrer som jeg kjenner litt perifert, kom på besøk. Jeg takket pent nei, men da prøvde de pinadø å bruke argumentet at det var så godt kameratskap. Jeg svarte at jeg velger mine venner SELV, jeg vil ikke bli pådyttet folk som jeg må forholde meg til som kamerater, uten at jeg selv har valgt de etter egen kriterier. Da påstod de jaggu meg at det ville gi meg bedrede vilkår innen forretningslivet.... DEN var det litt usmak på... Jeg skulle tenke på det et par dager, ba de... Da de ringte tilbake, og jeg takket nok en gang nei, fikk jeg beskjed om at det var første gangen noen hadde sagt nei.... ...og at tilbudet aldri ville komme tilbake.. Jeg er stolt av å være denne ene som har takket nei. Og jeg har heller på ingen måte mislykkes i forretningslivet.... ...og kamerater/venner har jeg mine, som jeg trives med. De mest renhårige og dyktige personer, med stor integritet, som jeg har møtt i jobbsammenheng og ellers, er ikke medlemmer i noen av disse klubbene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brommservice Skrevet 22. mai 2003 #18 Del Skrevet 22. mai 2003 Rotary er IKKE lukket som f.eks. frimurerlosjer. I Rotary er kvinner/debatten egentlig helt irrelevant da du blir en representant for din yrkesgruppe. De møtes en gang i uken, der eksterne foredragsholdere holder aktuelle foredrag. I 1997 gikk ca. 2 mrd. til humanitært arbeid. Polio Plus som ble startet på 60 tallet for å utrydde polio i verden, er nær ved å lykkes. Rotary er ansvarlig for dette. Handicamp på Haraldvangen for handicappede er i regi av Rotary. Rotary-klubber i Oslo har stort engasjement i barnehjem i gamle sovjetstater. +++++++++++ Så glem Rotary som gutteklubben "GREI". Vi driver med seriøst medmenneskelig arbeide. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lula Skrevet 22. mai 2003 #19 Del Skrevet 22. mai 2003 Min samboer er ikke medlem av noen "gutteklubb" eller losje. Ei heller mine brødre eller min far. Jeg har ingenting i mot denne typen "organisjasjoner". Gutta må gjerne mure i vei så mye de vil for meg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ylvalin Skrevet 22. mai 2003 #20 Del Skrevet 22. mai 2003 Jeg har ingen problemer med "gutteklubber" eller "jenteklubber". Med den gjennomsnittsalderen som er i f. eks. Frimurerlosjen vet jeg at jeg ikke hadde giddet å være med uansett. Jeg skjønner ikke hvorfor det er så stort at medlemslisten til Frimurerene er lagt ut på internett. Dette er omtrent som å legge ut skattelistene på nettet. Det er overhodet ikke hemmelige opplysninger, men det er alltid inmari gøy for noen å sitte å sjekke naboene sine. Medlemslisten har alltid vært offentlig, dog ikke på internett. Min far er Frimurer, derfor vet jeg litt om hva det dreier seg om. Jeg vet selvfølgelig ikke noe om ritualene, men jeg plukker da opp litt annet her og der. Det jeg har merket mest etter som han har steget i gradene er at han har blitt mer reflektert, mindre tempramentsfull og mer omsorgsfull. For meg er Frimuerlosjen noe positivt. Jeg føler meg litt alene om det her. Add: Frimurerlosjen er ikke lukket. Hvem som helst kan bli medlem hvis de vil. Frimurere har ikke lov til å favorisere andre frimurere om det er i retten eller i foretningslivet. Lovene er forøvrig offentlig tilgjengelig. Vil dere lese om Frimurerlosjen kan dere se her: http://www.frimurer.no/index.htm Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå