Gå til innhold

kjærester med ulike matvaner


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest

Kjæreten min er en slank type som kan spise hva som helst uten at det legger seg. Jeg er også passe slank, men kan langt i fra spise hva jeg vil uten å tenke på vekta. Vi er sammen stort sett hver helg, langhelg. Problemet er at han spiser snop, chips og sjokolade, vinerbrød og kaker hele tiden eller hamburgere. Føler meg fristet, og ser jo hver eneste helg at jeg har lagt på meg et kilo halvannet, som jeg må bruke uka til å ta av. Har prøvde å hinte frempå at vi spiser veldig usundt, og at jeg legger på meg. Han vil helt klart ikke ha en lubben kjæreste, og sier at jeg må trene litt. ( Jeg trener ikke).

Er det kipt å forvente at han lar være å kjøpe inn alt dette snopet. (SJokolade lørdags morgen f.eks) i sympati for meg... eller må jeg bare innstille meg på å klare stå i mot når det settes på bordet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis han forventer en slank kjæreste, så kan du uten tvil forvente at han da tar hensyn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Du har "prøvd å hinte".... :klø:

Hvorfor har du prøvd å hinte? For det første er han kjæresten din, og bør tåle direkte tale. For det andre er han mann, så han TRENGER direkte tale. Si det du føler for å si rett ut du.

Dere høres jo litt rare ut begge to da. Du sier du er opptatt av å være sunn, men du trener aldri? Og han går rundt og frister deg med usunn mat, men ber DEG om å trene fordi han ikke vil ha en lubben kjæreste? Temmelig egoistisk og frekt sagt av han. :kjefte: Tror ikke mange jenter hadde tolerert at kjæresten sa noe slikt.

Hvorfor kan dere ikke bare begynne å spise sundt og trene begge to da? Det er tross alt det mest fornuftige. Kjæresten din kommer neppe til å holde seg frisk spesielt lenge hvis han spiser wienerbrød, sjokolade og søppelmat hver dag. Man er ikke sunn og ung for evig vet du. ;) Fortell han at han gjør det vanskelig for deg, og si at du vil at dere skal starte en ny og sunn livsstil sammen. :) Forstår han sitt eget beste burde han gå med på dette.

I det minste burde han slutte å spise sjokolade foran deg, samtidig som han ber deg om å slanke deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jeg skjønner ikke problemet...

Dere møtes om helgene, og da vil han spise godteri, men du trenger da ikke spise godteri selv om han gjør det?

Jeg spiser ikke rødt kjøtt, men jeg kan da ikke forvente at mann og barn skal slutte med det selv og jeg ikke kan spise det?

Jeg drikker ikke alkohol, men jeg kan da ikke forvente at mann og andre voksne lar være å drikke i min nærhet fordi at jeg ikke drikker?

Mannen min spiser ikke fisk, men han kan da ikke forvente at jeg og barna skal la være å spise fisk mens han er i huset?

Og hvis du har lyst på godteri, trenger du da ikke spise en hel sjokolade, en hel pose chips, masse smågodt... bit nummer 2 smaker nøyaktig det samme som bit nummer 1... det er ikke nødvendig å spise til det er tomt hver gang?

Mannen spiser godteri oftere enn meg, og da kjøper han den minste posen chips... jeg spiser 2-3 flak hvis jeg har lyst på, han spiser resten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville tatt hensyn, det er nemlig det jeg har gjort her nå. Sambo spiser nok mer eller mindre det samme som meg, og om jeg legger godteri på bordet så spiser han jo, samme med potetgull og mat også.

Jeg må plutselig passe på hva jeg lager av mat (er jeg som lager mat her hjemme) og må nå blande inn mer grønnsaker/salat/sunt enn hva jeg alene kan gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Og hvis du har lyst på godteri, trenger du da ikke spise en hel sjokolade, en hel pose chips, masse smågodt... bit nummer 2 smaker nøyaktig det samme som bit nummer 1... det er ikke nødvendig å spise til det er tomt hver gang?

Det er jo nettopp derfor det er så vanskelig å stoppe før det er tomt. :gjeiper: Hallo liksom! Når noe smaker godt kan man ikke bare stoppe etter et par biter. Da vil man jo spise til det er tomt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest

Jeg skjønner ikke problemet...

Dere møtes om helgene, og da vil han spise godteri, men du trenger da ikke spise godteri selv om han gjør det?

Jeg spiser ikke rødt kjøtt, men jeg kan da ikke forvente at mann og barn skal slutte med det selv og jeg ikke kan spise det?

Jeg drikker ikke alkohol, men jeg kan da ikke forvente at mann og andre voksne være å drikke i min nærhet fordi at jeg ikke drikker?

Mannen min spiser ikke fisk, men han kan da ikke forvente at jeg og barna skal la være å spise fisk mens han er i huset?

ts: problemet er at jeg liker veldig godt sjokolade og chips, og lar friste når det står på bordet - og det står på bordet hele tiden de 4 dagene i langhelgen vi er sammne. Synes ikke man kan sammenlikne med at du ikke spiser kjøtt. Regner med at det er pga at du ikke like det, eller at det er et politisk stanpunkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
ts: problemet er at jeg liker veldig godt sjokolade og chips, og lar friste når det står på bordet - og det står på bordet hele tiden de 4 dagene i langhelgen vi er sammne. Synes ikke man kan sammenlikne med at du ikke spiser kjøtt. Regner med at det er pga at du ikke like det, eller at det er et politisk stanpunkt.

Jeg spiser ikke rødt kjøtt fordi jeg ikke kan spise rødt kjøtt av helsemessige årsaker. (gjett om jeg savner svigermors kjøttkaker) :(

Jeg drikker ikke alkohol fordi jeg ikke kan drikke alkohol av helsemessige årsaker :( (åh, jeg savner et glass god hvitvin!)

Jeg KAN ikke spise eller drikke mange ting på grunn av helsen, men mannen og barna skal da ikke straffes for det?

Hvis jeg blir fristet er det jeg selv som må ta konsekvensen i etterkant, og det samme gjelder deg.

Det er du som må vurdere om bit nummer 2-100 er verd "slankingen" du må gjennomgå hver eneste uke.

Du er den eneste som kan ta ansvar for din helse og vekt, akkurat som han er den eneste som kan ta ansvar for sin helse og vekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde blitt passe muggen om samboeren min plasserte masse snop rundt i huset og spiste slikt hele helga, ja. Unødvendig, virkelig. Dessuten er det ikke bra for han, heller - selv om han er tynn legger det seg på "innsida" hans, altså tetter blodårer og lignende. I tillegg til at mye sukker slett ikke er bra for tennene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ærlig talt ikke det er opp til deg å bestemme hva han skal spise. Skjønner at du blir fristet, men det er jo ingen som tvinger deg til å spise det samme som han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har "prøvd å hinte".... :klø:

Hvorfor har du prøvd å hinte? For det første er han kjæresten din, og bør tåle direkte tale. For det andre er han mann, så han TRENGER direkte tale. Si det du føler for å si rett ut du.

Dere høres jo litt rare ut begge to da. Du sier du er opptatt av å være sunn, men du trener aldri? Og han går rundt og frister deg med usunn mat, men ber DEG om å trene fordi han ikke vil ha en lubben kjæreste? Temmelig egoistisk og frekt sagt av han. :kjefte: Tror ikke mange jenter hadde tolerert at kjæresten sa noe slikt.

Hvorfor kan dere ikke bare begynne å spise sundt og trene begge to da? Det er tross alt det mest fornuftige. Kjæresten din kommer neppe til å holde seg frisk spesielt lenge hvis han spiser wienerbrød, sjokolade og søppelmat hver dag. Man er ikke sunn og ung for evig vet du. ;) Fortell han at han gjør det vanskelig for deg, og si at du vil at dere skal starte en ny og sunn livsstil sammen. :) Forstår han sitt eget beste burde han gå med på dette.

I det minste burde han slutte å spise sjokolade foran deg, samtidig som han ber deg om å slanke deg.

Enig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest StockDama

Man har selv ansvar for hva man putter i seg. Om du ikke vil spise det så ikke spis, selv om det er lettere sagt en gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er på en måte litt i samme situasjon som trådstarter. Det er bare det at jeg trener hardt og ofte. Jeg trener både fordi jeg liker det, det er gøy og gir meg energi, men også fordi jeg før var ganske overvektig og vet at jeg ikke vil tilbake til det som var meg den gang.

Han spiser bare dritt for å si det rett ut, men jeg løser det ved å bestemme meg på forhånd hvor mye jeg skal spise av godteriet han har med seg når vi skal se på film eller noe sånt, og etter det er det stop. da får jeg tygge toy. Så spiser jeg heller litt saktere så "min porsjon" varer lengre.

Når han lager mat bruker han de ingrediensene han vil, men når jeg lager bruker jeg det jeg er vant til. Jeg liker salat, kesam, lettbrus, fullkornspasta osv... Og han har ikke noe imot det. Han smaker og liker maten min, men når han er kokk går det i fløte, seterrømme og masse smør. Mer salat til middagen på meg!

Ta med deg dine sunne alternativer til godisen og bare smak på det han har. Nyt han i stedet for masse mat:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest
Er det kipt å forvente at han lar være å kjøpe inn alt dette snopet. (SJokolade lørdags morgen f.eks) i sympati for meg... eller må jeg bare innstille meg på å klare stå i mot når det settes på bordet?

Det er barnslig. Du er voksen og er selv ansvarlig for hva du velger å spise, og kan ikke forvente at andre skal rette seg etter hva som er enklest for deg.

Når det er sagt, ville jeg blitt stresset om kjæresten spiste så mye skadelige mengder av sukker, fett, salt og e-stoffer hele tiden, for hans helses skyld. Jeg vil jo ikke at kjæreste skal bli syk, ha elendig kondis eller i verste fall dø lenge før pensjonsalderen. Jeg vil heller ikke at slike spisevaner skal være et forbilde for eventuelle barn. Millimeterrettferdighet i hva man kan spise fordi den andre må begrense seg, er jeg imot. Jeg har matvareallergi og må også la være å spise noe av det jeg liker best. Andre får gjerne kose seg med den typen mat i mitt selskap likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_e_*

Min kjære trente masse før, og spiste utrolig usunt (pizza og cola til frokost...). Han spiste også veldig mye mat, og vektmessig gikk dette bra fordi han trente hver dag hardt. Men, så gikk det ene kneet, og han måtte slutte med noen treningsformer, -karrieren skjøt fart og det ble mer tid forran PC'en. Han gikk opp nesten 30 kilo fordi han fortsatt var like sulten og spiste like mye av vane.

Det samme kan skje selv om man ikke har trent masse og slutter. Plutselig kommer alderen og forbrenningen stuper. Som andre har kommentert er det jo fremdeles ikke sundt å spise 2 kilo sukker om dagen, selv om man ikke legger på seg.

Du kan jo spørre om han vil begrense seg litt for din skyld, og for egen helse. Si at du synes det er trist å måtte avstå fra fristelsene hele tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo et par løsninger på problemet her. Selvsagt kan du hinte til ham om at godsaker helgen lang hverken er godt for ham eller deg, og at det går an å kutte litt ned på mengdene.

Men når alt kommer til alt, synes jeg ikke du kan nekte ham å proppe i seg ting hvis han absolutt vil. I så fall kommer det ned til din viljestyrke (og ja, jeg vet at det er vanskelig, jobber selv med nettopp dette da jeg har verdens største søtmoms som samboer ;) ), eller du kan begynne å trene.

Personlig prøver jeg en kombinasjon av alle tre - forsøker å appellere til hans rasjonalitet om at godsaker ikke er lurt hver eneste dag, samtidig som jeg forsøker å ikke la meg friste av godsakene han spiser (dette er helt klart den vanskeligste delen), og jeg trener flere dager i uken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Kjæreten min er en slank type som kan spise hva som helst uten at det legger seg. Jeg er også passe slank, men kan langt i fra spise hva jeg vil uten å tenke på vekta. Vi er sammen stort sett hver helg, langhelg. Problemet er at han spiser snop, chips og sjokolade, vinerbrød og kaker hele tiden eller hamburgere. Føler meg fristet, og ser jo hver eneste helg at jeg har lagt på meg et kilo halvannet, som jeg må bruke uka til å ta av. Har prøvde å hinte frempå at vi spiser veldig usundt, og at jeg legger på meg. Han vil helt klart ikke ha en lubben kjæreste, og sier at jeg må trene litt. ( Jeg trener ikke).

Er det kipt å forvente at han lar være å kjøpe inn alt dette snopet. (SJokolade lørdags morgen f.eks) i sympati for meg... eller må jeg bare innstille meg på å klare stå i mot når det settes på bordet?

Vi har det på akkurat samme viset og jeg mener han bør prøve å ta hensyn fordi at jeg lar meg lett friste og vi har overvekt og diabetes i familien og det er jeg overhode ikke intressert i å få... Det går bra en liten stund, men så glemmer han seg bort :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kom til å tenke på: Én ting er nå, når han "kun" frister kjæresten. En annen ting er det når man får barn sammen. Da må han faktisk legge om helgevanene sine. Så hvorfor ikke gjøre det først som sist?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest StockDama
Jeg kom til å tenke på: Én ting er nå, når han "kun" frister kjæresten. En annen ting er det når man får barn sammen. Da må han faktisk legge om helgevanene sine. Så hvorfor ikke gjøre det først som sist?

ikke alle som skal ha barn sammen dog...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Helse har da ikke bare med kilo å gjøre!

Spiser man usunt (som din kjæreste gjør) lever han i en usunn kropp, uansett hvor slank han er. Hva med å fokusere på det?

Han ødelegger kroppen sin på sikt. På en måte er du heldigere siden du legger på deg hvis du spiser for mye godteri. Du merker det nemlig fort på kroppen om det blir feil kosthold. Han bare dytter i seg usunne ting uten å tenke over virkningen av det. Fordi virkningen er usynlig.

Prøv å få han med på et sunt kosthold. Det holder i massevis med godteri på lørdagskvelden eller en annen kveld det måtte passe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...