Gå til innhold

Min mor er ekstremt ryddig


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest

For tiden er jeg på besøk på stedet jeg vokste opp, for å besøke familie og gamle venner. Jeg bor da hos min mor.

Så til problemet. Vi er i hver vår ende av ryddighetsskalaen.

Jeg er rotete (men ikke unormalt rotete) og hun er ryddig - ekstrem ryddig.

Hun spurte om jeg kunne støvsuge. Jada, det kunne jeg. Jeg brukte ti min på å støvsuge stua i tillgegg til den tiden det tok å støvsuge andre rom.

Så gikk hun for å "inspisere". Hun kaller det ikke det da, men det er det hun gjør, sjekker rom, og drar fingrene inntill lister og slikt.

Og kom fram til at jeg ikke hadde støvsugd bra nok.

Neivel, jeg er jo gjest her, og prøver å innordne meg etter hennes rutiner mens jeg er her, så jeg dro fram støvsugeren igjen. Brukte nå 20 min på å støvsuge stua.

Men heller ikke denne gangen ble det bra nok.

Så jeg dro fram støvsugeren igjen, og brukte en time på å støvsuge fire rom.

Jeg støvsugde grundig, sørget for å dekke over hver flate, og støvsugde inne i krokene, tok av munnstykket og støvsugde nøye der hvor gulv og list møtes.

Ble det bra nok? Nei.

Hun hisset seg mer og mer opp, og skrek til slutt fortvilet over at jeg hadde støvsugd så dårlig. Selv snakket jeg rolig tilbake. Hun pekte til og med på gamle malingsflekker som hun mente var chipsflak... Men hun unnskyldte seg da jeg bemerket at det var malingsflekker, da.

Så lenge jeg er i huset hennes klarer jeg ikke slappe av. Livredd for å rote.

Her passer jeg grundig på å ikke rote, ikke søle, tørke opp brødsmuler etter meg, osv, osv.

Likevel finner hun alltid noe.

Dette er en dame som vasker gulvlister og kroker med tannbørste, og går inn for å ha det prikkfritt, PRIKKFRITT hos seg.

Vaskehjelp har hun hatt tidligere, flere, men det fungerte ikke, fordi hun syntes ikke de gjorde en bra nok jobb.

På hotell kan hun ikke være, pga dårlig rengjøring.

Når hun er på besøk hos andre og kommer hjem forteller hun alltid hvor skittent og fælt det var der, og hun forsto ikke hvordan folk orker å leve sånn. Hun sier selv at hun ikke tåler rot og skitt i DET HELE TATT.

Hos meg kan det godt være litt rot... Jeg blir ikke stresset av det. Det blir hun.

Hun klarer IKKE å slappe av om det er EN brødsmule på et ellers helt rent bord.

Klær, osv, skal brettes på en bestemt måte. Sengeklær skal legges på på en bestemt måte. Oppvask skal stå i oppvaskmaskinen på en bestemt måte.

Og jeg har selvsagt aldri klart dette. Setter jeg inn noe i oppvaskmaskinen, og tror jeg har gjort det på hennes måte, må hun skjekke, og finner som regel ut at det har jeg ikke.

Nå er det slik at jeg er jo voksen, men på den annen side er jeg på besøk, og da kan jeg heller ikke gjøre som jeg vil.

Men dette er så slitsomt!

Etter at jeg hade støvsugd - for fjerde gang- tok jeg med maten ut og satte meg på trappa, av frykt for å søle noen smuler inne i huset.

Jeg er fristet til å pakke sakene mine og dra hjem, men jeg har ikke vært så mye med gamle venner enda, flere jeg ikke har møtt... Hotell har jeg ikke råd til å sove på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest

Spør om du kan overnatte hos venner en natt og se vennene dine i dag før du drar i morgen?

Det der hadde jeg aldri orket, det høres jo ut som om hun lider av tvangshandlinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spør om du kan overnatte hos venner en natt og se vennene dine i dag før du drar i morgen?

Det der hadde jeg aldri orket, det høres jo ut som om hun lider av tvangshandlinger.

Jeg vurderer det, gjest.

Det med tvangshandlinger har jeg tenkt på mang en gang, ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde spart til hotell hver gang jeg skulle hjem, så får du heller dra hjem litt sjeldnere. Da får du hvertfall slappet av litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde spart til hotell hver gang jeg skulle hjem, så får du heller dra hjem litt sjeldnere. Da får du hvertfall slappet av litt.

Jupp. Hadde hylt og skreket og nektet å støvsuge en fjerde gang.

Hyllest til din tålmodighet!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...