Gjest Gjest Skrevet 24. juni 2008 #1 Del Skrevet 24. juni 2008 (endret) Du blir dum av å tro på Gud. Jepp endelig er det bevist http://www.nettavisen.no/innenriks/article2021984.ece Innlegget er endret iht. Kvinneguidens regler. Helen - mod. Endret 24. juni 2008 av Helen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 25. juni 2008 #2 Del Skrevet 25. juni 2008 Nei, man blir da ikke dum av å tro på Gud. Hvordan får du det ut av denne artikkelen...?? Det denne viser er at den religiøse delen av befolningen i gjennomsnitt ikke er like "smarte" (for å bruke ord du forstår) som resten av befolkningen (igjen: i gjennomsnitt!!) Dette er ikke overraskende, men det betyr IKKe at man "blir dum av å tro på gud". OK? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Annen gjest Skrevet 25. juni 2008 #3 Del Skrevet 25. juni 2008 Det betyr vel snarere at dumme mennesker har lettere for å ty til religion enn smarte mennesker. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 25. juni 2008 #4 Del Skrevet 25. juni 2008 Hvis du leser lenger ned, så ser du at ikke alle forskere er enige i verken hvordan undersøkelsen er gjennomført eller hva den konkluderer med. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Transmogrifier Skrevet 25. juni 2008 #5 Del Skrevet 25. juni 2008 Samtidig er det mange intelligente mennesker som er religiøse, så egenskapene målt på IQ tester forklarer ikke alene hvorfor mennesker tror. Men at religiøse i sin alminnelighet er dummere enn ikke-troende, det forbauser meg ikke. Det forbauser meg heller ikke at intelligensen er lavere i land som er lavere utviklet, den genetiske utviklingen foregår på høygir, og sannsynligvis er det regionale forskjeller i denne utviklingen, det er kanskje en sirkelsammenheng her; dumme afrikanere gjør at de ikke får laget kulturer som er mer velstandsskapende, og ikke-velstandsskapende kulturer produserer dumme afrikanere og religiøse. (Nå tok jeg afrika bare som et eksempel, det er seff stor variasjon blant landene her etter hva jeg har fått med meg, og jeg ser heller ingen grunn til at det er hudfarge i seg selv som avgjør intelligensen, afrikanere som har bodd mange generasjoner i USA ville jeg intuitivt tro var en del smartere enn afrikanere fra landsbygda i Nigeria, eller den afrikaneren som tror at jeg betaler inn masse penger på kontoen hans for å få min rettmessige andel av en million dollar senere ) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 25. juni 2008 #6 Del Skrevet 25. juni 2008 Mange blir i alle fall ganske enspora og fordømmende av å tro på gud. Faktisk syns jeg det er lite intelligent å leve seg så til de grader inn i ei bok som består av historier er skrevet ned etter et uvisst konsum alkohol, etter flere tusen år å ha gått på folkemunne og pyntet på underveis. Jeg hadde sikkert også sett brennende snakkende buskaser om jeg hadde drukket nok.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KR-øst Skrevet 25. juni 2008 #7 Del Skrevet 25. juni 2008 Du blir dum av å tro på Gud. Jepp endelig er det bevist http://www.nettavisen.no/innenriks/article2021984.ece Innlegget er endret iht. Kvinneguidens regler. Helen - mod. En blir dummere av å tro på slike artikler Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 26. juni 2008 #8 Del Skrevet 26. juni 2008 Det er fullstendig misforstått å blande intelligens inn i begrepet tro. Tro er ikke rasjonelt og har ingenting med den delen å gjøre, hverken på en positiv eller negativ måte. Man blander epler og appelsiner til den store gullmedaljen her. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 26. juni 2008 #9 Del Skrevet 26. juni 2008 Lett påvirkelig da, lett å overtale? Jeg har alltid sett ned på de verste religiøse. Det skal liksom ikke så mye til før de innbiller seg at de har fått et kall fra en innbilt gud om å drepe barna sine eller andre eller lignende. Da blir religion meningsløst mener jeg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
absinthia Skrevet 26. juni 2008 #10 Del Skrevet 26. juni 2008 (endret) Samtidig er det mange intelligente mennesker som er religiøse, så egenskapene målt på IQ tester forklarer ikke alene hvorfor mennesker tror. Men at religiøse i sin alminnelighet er dummere enn ikke-troende, det forbauser meg ikke. Det forbauser meg heller ikke at intelligensen er lavere i land som er lavere utviklet, den genetiske utviklingen foregår på høygir, og sannsynligvis er det regionale forskjeller i denne utviklingen, det er kanskje en sirkelsammenheng her; dumme afrikanere gjør at de ikke får laget kulturer som er mer velstandsskapende, og ikke-velstandsskapende kulturer produserer dumme afrikanere og religiøse. (Nå tok jeg afrika bare som et eksempel, det er seff stor variasjon blant landene her etter hva jeg har fått med meg, og jeg ser heller ingen grunn til at det er hudfarge i seg selv som avgjør intelligensen, afrikanere som har bodd mange generasjoner i USA ville jeg intuitivt tro var en del smartere enn afrikanere fra landsbygda i Nigeria, eller den afrikaneren som tror at jeg betaler inn masse penger på kontoen hans for å få min rettmessige andel av en million dollar senere ) Nåja.. dette kan vel ha noe med hvordan IQ-testene er laget.... husk at det i stor grad er laget etter europeiske mål. - Forresten burde du for moro skyld prøve å ta en IQ-test fra USA.. jeg havnet langt høyere på skalaen på amerikanske tester enn jeg gjør på skandinaviske... faktisk kan jeg skryte på meg å være geni etter amerikanske mål. Og da tenkte jeg selvfølgelig; ja, ja.. dette forklarer nok en del... Endret 26. juni 2008 av absinthia Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mann 42 Skrevet 26. juni 2008 #11 Del Skrevet 26. juni 2008 (endret) Det er fullstendig misforstått å blande intelligens inn i begrepet tro. Tro er ikke rasjonelt og har ingenting med den delen å gjøre, hverken på en positiv eller negativ måte. Man blander epler og appelsiner til den store gullmedaljen her. Man har ikke blandet det inn. Man har korrelert det. For å holde seg i "epler og appelsin"-lignelsen din: Man har undersøkt om folk med mange epler, også har mange appelsiner. Og har funnet at, nei, de som har mange epler, bryr seg ikke om appelsiner, og har du for mange appelsiner, så står det dårlig til med beholdningen av epler. Endret 26. juni 2008 av Mann 42 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mann 42 Skrevet 26. juni 2008 #12 Del Skrevet 26. juni 2008 Nåja.. dette kan vel ha noe med hvordan IQ-testene er laget.... husk at det i stor grad er laget etter europeiske mål. - Forresten burde du for moro skyld prøve å ta en IQ-test fra USA.. jeg havnet langt høyere på skalaen på amerikanske tester enn jeg gjør på skandinaviske... faktisk kan jeg skryte på meg å være geni etter amerikanske mål. Og da tenkte jeg selvfølgelig; ja, ja.. dette forklarer nok en del... Så da stemmer det altså: Når en nordmann flytter til Usa, så stiger den gjennomsnittlige IQ-en begge steder. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sagittarius Skrevet 26. juni 2008 #13 Del Skrevet 26. juni 2008 tror ikke iq og religion har samenheng Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elouise Skrevet 26. juni 2008 #14 Del Skrevet 26. juni 2008 For det første kan en ikke uten videre sammenligne score på IQ-tester på tvers av landegrenser. Selv de såkalte kulturfrie IQ-testene har et element av kulturell referanseramme. Dessuten, når de sammenligner Sverige og Danmark som da har en forskjell på 1 lusent IQ-poeng kan en spørre seg om forskere egentlig ikke er ute etter å bekrefte deres hypotese og dermed kanskje mister den nødvendige nøytraliteten som kreves. I artikkelen står det heller ingenting om hva gudstro betyr i ulike land og kulturer. En fra f.eks et land i Afrika vil kanskje mene at Gud ikke har skapt alt, men vedkommende vil likevel tro at det finnes "noe", og svarer derfor at han/hun tror. Nordmannen tror det samme, men siden Gud ikke har skapt alt velger han/hun å si at Gud ikke finnes. Eller Nordmannen vil si at det ikke finnes en gud fordi vedkommende ikke har en klar definisjon på hva Gud er. Det er viktig å skille mellom praktiseringen av religionen (som i mange tilfeller tjener til politiske formål, eller makt til lederen) og selve troen. Selv om mennesker med høy IQ mener noe betyr ikke nødvendigvis dette at deres meninger er riktige. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Casey Skrevet 26. juni 2008 #15 Del Skrevet 26. juni 2008 Jeg tolker dette dithen at man ikke blir dum av å tro, men at de dumme var dumme i utgangspunktet, og at det forklarer hvorfor de begynte å tro. Selvsagt synes ikke den norske presten Gelius at dette stemmer, han vil da ikke si noe nedsettende om sin egen yrkesstand og følgesvenner. Dersom person A er kjempeintelligent og plutselig begynner å tro - så blir han ikke plutselig dum. Derimot, hadde han vært dum i utgangspunktet, ville han kanskje ha vært i en gruppe som var mer tilbøyelig til å tro. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 26. juni 2008 #16 Del Skrevet 26. juni 2008 Jeg stiller meg, som flere andre, svært skeptisk til et slikt forskningsresultat, av de samme grunner som nevnes i den artikkelen og i en annen jeg har lest om samme emnet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KR-øst Skrevet 26. juni 2008 #17 Del Skrevet 26. juni 2008 Jeg tolker dette dithen at man ikke blir dum av å tro, men at de dumme var dumme i utgangspunktet, og at det forklarer hvorfor de begynte å tro. Selvsagt synes ikke den norske presten Gelius at dette stemmer, han vil da ikke si noe nedsettende om sin egen yrkesstand og følgesvenner. Dersom person A er kjempeintelligent og plutselig begynner å tro - så blir han ikke plutselig dum. Derimot, hadde han vært dum i utgangspunktet, ville han kanskje ha vært i en gruppe som var mer tilbøyelig til å tro. Jeg tror du er inne på noe riktig her. Iallfall for en del mennesker. Mange er de som er så dumme at de begynner med stoff allerede i ung alder, og mange av disse blir avhengige. De havner fort på forbryterbanen, og lever et elendig liv. Noen av disse er etterhvert så heldige at kristne mennesker vil hjelpe dem, og mange kommer derfor til tro på sin frelser. De slutter derfor å gjøre alle de dumme tingene de gjorde som ikke-troende, fordi de er blitt klokere av erfaring, og ser og kjenner at troen hjelper dem i hverdagen og gir dem et godt liv. Troen får mennesker til å tenke fornuftig, og gir et bedre samfunn å leve i for alle. Her er det bare snakk om den kristne tro, og ikke troen på alskens avguder. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunhilde Skrevet 26. juni 2008 #18 Del Skrevet 26. juni 2008 (endret) Noen av disse er etterhvert så heldige at kristne mennesker vil hjelpe dem, og mange kommer derfor til tro på sin frelser. De slutter derfor å gjøre alle de dumme tingene de gjorde som ikke-troende, fordi de er blitt klokere av erfaring, og ser og kjenner at troen hjelper dem i hverdagen og gir dem et godt liv. Eller de erstatter narkotikarusen med frelsesrusen og faller tilbake til den kjemiske varianten når nyhetens interesse har lagt seg. Kjenner til mer enn et eksempel på akkurat det... Endret 26. juni 2008 av Brunhilde Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Transmogrifier Skrevet 26. juni 2008 #19 Del Skrevet 26. juni 2008 Jeg tror du er inne på noe riktig her. Iallfall for en del mennesker. Ja, du likte vel spesielt det avsnittet om at mennesker som blir religiøse i voksen alder ikke nødvendigvis blir dummere. :gjeiper: Men religiøsitet i voksen alder kan kanskje være tegn på noe annet? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 26. juni 2008 #20 Del Skrevet 26. juni 2008 Det er synd med alle ekstremistene, både troende og ikke-troende. En bør være tolerant. Og uten ekstremisme er det lettere å se helheten uten å automatisk komme i forsvarsposisjon og anklage folk for både det ene og andre. Å si at man blir dummere av å tro ER jo bare dumt Felles for mange er at de tror blindt på andre, noe som er synd. Likevel, dette er noe som forekommer både hos troende og ikke-troende. Så, jeg vil virkelig ikke si at de som er hardbarka ateister er noe bedre en religiøse ekstremister. Med ref. til hovedinnlegger som sier at "nå er det endelig bevist" Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå