Gå til innhold

Hund alene i ferien

Fremhevede innlegg

Skrevet
Dramatiserer jeg? Hvor da? Når jeg skriver et stille hus?

Mener du at et tomt hus, uten andre en bikkja, ikke er et stille hus?

Tror du bikkja er så stokk dum at h'n ikke enser at eierene er borte i en hel uke?

Slapp av Titti, du har en skokk av folk i ryggen som skjønner hva det er du prater om. Men denne diskusjonen er bare for absurd.

Hvis noen mener det er greit å dra fra bikkja si en måned med tilsyn en gang om dagen, hva kan man gjøre med det? Folk må nesten opplyse seg selv, kunnskap kan ikke tvinges ned over hodet på dem.

Å legitimere å reise fra bikkja i over ei uke, med avispapir på gulvet og lufting en gang om dag er ikke å tenke "outside the box". Det er uansvarlig. Det gjør man ikke om man har et minimum av omtanke for hunden.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg kunne aldri dratt fra min hund med avispapir og vann i en uke. Hunden trenger mye mer enn som så, og en luftetur om dagen er absolutt ikke nok.

Dere som legitimerer dette med å si at man må kunne "tenke utenfor boksen" skremmer meg!

Det er ikke snakk om å være fanatisk, men å være føre var og prioritere hundene sine fremfor andre ting.

At hunden fortsatt lever etter en uke med tilgriset avispapir og en og annen luftetur med en fremmed nabo, betyr ikke at dette er BRA for hunden.

Som andre har sagt, så hadde den ferien blitt et mareritt for meg om jeg hadde visst at hunden min var hjemme i sin egen møkk 23 timer i døgnet.

Gjest Gjest
Skrevet

Dere skal få poeng for god fantasi og skape ei fjær om til ei høne!! :skratte:

Skrevet
Dere skal få poeng for god fantasi og skape ei fjær om til ei høne!! :skratte:

Fantasi..? Hvordan tror du det utarter seg om du velger å forlate en hund i en uke?

Gjest Gjest
Skrevet
En venninne av meg skal snart reise på ferie, blir borte litt over en uke. De har hund og den skal ikke være med. Noe jeg reagerer litt på, men siden jeg ikke har erfaring eller peiling på hund i det hele tatt må jeg bare spørre om jeg har grunn til å reagere. De har tenkt å gjøre det sånn at naboen stikker innom og sjekker at hunden har mat og vann, lufter den og holder den litt med selskap, men resten av tiden blir den jo mutters alene..... Jeg skal på ferie i samme periode som dem, hadde det ikke vært for det hadde jeg passet hunden for dem, men det går altså ikke. Uff, hva synes dere om dette?

Her har du saken.

Naboen skal lufte den, gi den mat og vann og holde den med selskap.

Det er ikke det dere diskuterer her...........dere dramatiserer.

Noen hunder vil ha det godt med en slik ordning - for andre vil det ikke fungere. Det er ikke gitt at dette er dyreplageri.

Skrevet
Her har du saken.

Naboen skal lufte den, gi den mat og vann og holde den med selskap.

Det er ikke det dere diskuterer her...........dere dramatiserer.

Noen hunder vil ha det godt med en slik ordning - for andre vil det ikke fungere. Det er ikke gitt at dette er dyreplageri.

Hvis du leser alle innleggene, så skjønner du hva vi reagerer på. Det er IKKE TS sitt innlegg, men noen andres.

Nå tror jeg at jeg skal holde meg unna denne tråden for en stund.

Gjest Gjest
Skrevet
Hvis du leser alle innleggene, så skjønner du hva vi reagerer på. Det er IKKE TS sitt innlegg, men noen andres.

Nå tror jeg at jeg skal holde meg unna denne tråden for en stund.

Mener du at dette er greit da, eller?

Jeg går jo ut fra at dere diskuterte en hund hvor eierene reiste vekk en uke og den gitte situasjonen som tråden er? Eller er det en helt annen sak du har diskutert og hisset deg opp over?

Gjest *Ulla*
Skrevet
En venninne av meg skal snart reise på ferie, blir borte litt over en uke. De har hund og den skal ikke være med. Noe jeg reagerer litt på, men siden jeg ikke har erfaring eller peiling på hund i det hele tatt må jeg bare spørre om jeg har grunn til å reagere. De har tenkt å gjøre det sånn at naboen stikker innom og sjekker at hunden har mat og vann, lufter den og holder den litt med selskap, men resten av tiden blir den jo mutters alene..... Jeg skal på ferie i samme periode som dem, hadde det ikke vært for det hadde jeg passet hunden for dem, men det går altså ikke. Uff, hva synes dere om dette?

Jeg synes det er hårreisende at de i det hele tatt har tenkt denne tanken. De skal ikke faktisk gjøre det? Herregud, du kan ikke skaffe deg hund hvis ikke du har noen til å passe den ordentlig når du skal på ferie. Gjør de det de har tenkt til mener jeg at de er så uansvarlige/uvitne at de ikke er skikket til å ha hund.

Skrevet
Mener du at dette er greit da, eller?

Jeg går jo ut fra at dere diskuterte en hund hvor eierene reiste vekk en uke og den gitte situasjonen som tråden er? Eller er det en helt annen sak du har diskutert og hisset deg opp over?

Før du "går ut fra" noe som helst, så bør du jo lese tråden. Da slippåer du å måtte spørre om hva folk egentlig kommenterer.

Gjest Gjest
Skrevet

Det er ikke gitt at dette er ille.

Jo, man kan være godt skikket til å ha hund og velge en slik løsning for den hunden det passer.

Behøver ikke få stå-hår av det............men kanskje din hund ikke hadde taklet dette - men kanskje en annen hund takler det bedre enn å bo borte eller på kennel. Det er individer.

Gjest Gjest
Skrevet
Før du "går ut fra" noe som helst, så bør du jo lese tråden. Da slippåer du å måtte spørre om hva folk egentlig kommenterer.

Kanskje det.......eller kanskje budskapet datt ut på veien?

Det var jo ikke TS innlegg...........så da var det vel greit at en hund var alene da?

Og du var vel plutselig oppe i 1 måned alene...... hva diskuterte du egentlig? Må være lov å stille spørmål om hvordan dere får denne saken til å vokse dere totalt over hodet.

Skrevet
Det er ikke gitt at dette er ille.

Jo, man kan være godt skikket til å ha hund og velge en slik løsning for den hunden det passer.

Behøver ikke få stå-hår av det............men kanskje din hund ikke hadde taklet dette - men kanskje en annen hund takler det bedre enn å bo borte eller på kennel. Det er individer.

Man trenger ikke ta det for gitt at det er ille, nei, men når man snakker om levende vesener så vil nok de fleste være enig i at man gjør best i å tenke på mulige negative konsekvenser og løsninger til disse, enn å tenke at "det går sikkert bra". Det er jo et sjansespill dette, og da bør man være temmelig sikker på at dette er noen hunden virkelig takler fint, og ikke bare anta at den overlever uten større mentale problemer.

Jeg er enig med deg i at hunder er individer, og folk har også forskjellige erfaringer. Da må man kunne fortelle om sine negative erfaringer uten å bli kalt dramatisk. Det er snakk om å være føre var, og om man på forhånd har sett for seg et "worst case scenario", så er man i det minste forberedt!

Skrevet
Kanskje det.......eller kanskje budskapet datt ut på veien?

Det var jo ikke TS innlegg...........så da var det vel greit at en hund var alene da?

Og du var vel plutselig oppe i 1 måned alene...... hva diskuterte du egentlig? Må være lov å stille spørmål om hvordan dere får denne saken til å vokse dere totalt over hodet.

Er det kun tillatt å kommentere det TS skriver i en tråd?

I såfall er jo du ganske langt ut på viddene.

Gjest Piper
Skrevet
Jeg har kanskje uttalt meg unødvendig provoserende i denne tråden.

Likevel mener jeg at det går an å ha hunden alene hjemme i trygge omgivelser en uke såfremst den får tur hver dag.

OG for noen hunder vil jeg si det er bedre enn å være på kennel. Men det kommer an på hunden og det kommer an på kennelen.

Og til sist, til dere som sier jeg ikke vet hva jeg snakker om: jeg har hatt hunder i storparten av livet mitt. Jeg har jobbet hos en veterinær og drevet med flere andre dyr på over hobbybasis.

Kanskje burde jeg skrevet en egen tråd om hvor fanatisk jeg synes de fleste som skriver i spesielle dyretråder er. På den annen side er det vel en del av samfunnsuviklingen ... vårt forhold til dyr endrer seg stadig. Nå er mange hunder og katter blitt som babyer og blir til og med kledt opp og pyntet.

Jeg vet at du ikke vet hva du snakker om, for det er ingen som virkelig kan hund som vil mene at det er greit å la en hund være alene en uke med en luftetur om dagen. Og det er faktisk det du har skrevet flere steder i denne tråden, og derfor vil jeg si at du ikke har peiling på hva du snakker om.

At du prøver å få det til å høres ut som du kan hund er en ting, men jeg vet basert på svarene dine at du ikke kan hund. Så må du bare komme med masse svada om at jeg tar feil, for selv om man ikke kler opp hundene sine så behandler man hunden med resepkt. Og du behandler ikke en hund med resepkt, om du lar den være hjemme alene en hel uke med en luftetur om dagen.

Og jeg håper virkelig ikke du har hund, for da må jeg si at jeg syns forferdelig synd på den som har en eier som deg. Og det mener jeg med hele mitt hjerte

Skrevet
Det sier seg selv at folk som jobber hos vetrinær har mer kunskap. Enn noen som bare jobber pådyrebutikk. Hvem som helst kan da jobbe på en dyrebutikk. Mens for å bli vetrinær trengs det UTDANNING.

Og jeg stiller meg fortsatt tvilende til vetrinær for tiden når de fleste ikke engang vet hva slags medisiner som er giftige for dyr ;)

Men slik som TS skriver må jeg helt ærlig si at jeg ikke ser noe galt i det. Naboen skal passe på hunden, lufte den og holde den med selskap.

Ren gjetting så blir det mest trolig alene på dagen (når eierne uansetter er på jobb), 1-2 timer på kvelden hvor naboen kanskje spiser mat o.l. og om natten når eier/nabo sover.

Hvis den får selskap og 3-4 turer i løpet av en dag så må jeg ærlig talt si at det er mer enn det de fleste familiehunder får, vet om alt for mange av de som får 2 turer daglig bare.

Skrevet
Helt enig med siste gjest og eximus her! Det må da vel gå ann å tenke "utenfor boksen" vel!? Se HELE bildet!!

Ja, kanskje du skulle prøve det?

Ren gjetting så blir det mest trolig alene på dagen (når eierne uansetter er på jobb), 1-2 timer på kvelden hvor naboen kanskje spiser mat o.l. og om natten når eier/nabo sover.

Et lite regnestykke. Hunden blir da alene i arbeidstiden - 9 timer m reisetid, om natten - 8 timer hvis naben er inne hos hunden fram til leggetid, middag mm - 2 timer = 19 timer. Dette er minimum, og sannsynligvis er "gå tur og holde den litt med selskap" ikke 5 timer i døgnet, det skjønner vel de fleste?

Jeg synes fremdeles det er en dårlig løsning, og hvis noen av mine naboer hadde planlagt et slikt stunt hadde jeg snakket med dem for å hjelpe til med å finne et annet alternativ.

Skrevet
Et lite regnestykke. Hunden blir da alene i arbeidstiden - 9 timer m reisetid, om natten - 8 timer hvis naben er inne hos hunden fram til leggetid, middag mm - 2 timer = 19 timer. Dette er minimum, og sannsynligvis er "gå tur og holde den litt med selskap" ikke 5 timer i døgnet, det skjønner vel de fleste?

Regner med at naboen tar den med tur ut om morgenen, da går det gjerne 30 minutter.

Tur etter jobb blir sikkert 30-60 min. Og om han da går lengre tur på kvelden så blir jo gjerne 1-2 timer borte også er det jo godt mulig han tar med hunden til seg o.l.

Såklart kennel er bedre, men det kan gå om naboen faktisk blir hos hunden et par timer hver dag, evt tar den med til seg.

De fleste hunder jeg selv kjenner får jo tissetur om morgenen, tissetur når eier kommer hjem og kanskje en 30-45 min tur på kvelden, og evt en tissetur om eier legger seg veldig sent.

Skrevet

Og noen synes at 10 minutter er mer enn lang nok tur både morgen, middag og kveld.

Det er derfor på sin plass at TS bekymrer seg her, og jeg håper h*n tar en prat med eier om situasjonen.

Skrevet

:fnise: Det er utrolig hvordan jeg har klart å få enkelte irriterte her inne.

Jeg diskuterer ikke mer nå fordi jeg synes det er altfor mye usaklighet som kommer fra enkelte debatanter.

Men jeg vil konkretisere at jeg absolutt ingen steder anbefaler å la hunden være alene hjemme med en luftetur om dagen, slik det blir hevdet.

Takk for meg :kaffe:

Gjest Gjest
Skrevet

Syns det er skremmende at noen faktisk syns at dette er greit. At naboen har tenkt og holde hunden med selskap betyr vel sannsynligvis ikke at h*n har tenkt å tilbringe hele ettermiddagen der. Og om det så var slik, så ville likevel denne hunden vært mange timer alene. Høres ensomt ut for en hund som er vant til og være et familiemedlem. Kontakt med andre individer er et grunnleggende behov, akkurat som vann og mat. Noen timer om dagen er ikke nok.

Skaffer man seg hun må man sørge for at den har et sted å være mens man er på ferie, ellers får man holde seg hjemme.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...