SummerJoy Skrevet 22. juni 2008 #21 Skrevet 22. juni 2008 (endret) Jeg blir helt oppgitt. Overlate en hund alene i en uke, med luftetur EN gang for dagen?! Sykt. Vår hund besjer to ganger for dagen iallefall, og tisser adskillig oftere. Hvis hunden skal være alene, så må den iallefall ha en som kommer innom den minst tre ganger for dagen. Da kan det vel funke. Men hadde det vært meg, aldri i livet. Hadde aldri overlatt min hund alene så lenge, hadde aldri klart å nytt ferien. Men så har jeg vel det som kalles samvittighet. Noe andre tydeligvis ikke har. Endret 22. juni 2008 av SummerJoy
birma Skrevet 22. juni 2008 #22 Skrevet 22. juni 2008 eximus: Det du skriver vitner om meget mangelfull kunnskap om hunder og hva en hund trenger. Å etterlate en hund alene i 1 uke hvor den kun får tur en gang pr. dag og da sosial tid ved denne luftingen, det er dyreplageri og vil føre til at hunden blir fratatt eieren. Du burde ta deg noen dager på et hundepensjonat og se hvordan det faktisk er der. Det finnes enkelte hundepensjonat som ikke er å anbefale, men man har flere store fine pensjonater for hunder rundt om i landet, og hunden har det fint der mens eieren er borte. Ja, de bor i et bur. Ja, de blir luftet med andre hunder. Men flere steder får hundene individuelle turer, og de har egne luftegårder. Ja, de kan bli noe oppgiret på en kennel da det er masse andre hunder der og tidvis støy - spesielt ved foringstidene. Til TS: Hadde jeg vært deg så ville jeg informert min venninne om at hunden bør settes på kennel eller at noen passer den og har den hele tiden og ikke bare ser til den en eller to ganger pr. dag. Det holder ikke for hunden. Jeg ville nok trukket det så langt at jeg hadde vurdert en henvendelse til Mattilsynet dersom venninnen din gjennomfører å la hunden være alene hjemme.
Gjest Skrevet 23. juni 2008 #23 Skrevet 23. juni 2008 Jeg må bare spørre, hvor står det at den kun får en luftetur om dagen?
la Flaca Skrevet 23. juni 2008 #24 Skrevet 23. juni 2008 Jada, men nå er jeg ikke en hund. Dyr er dyr. Mennesker mennesker. Litt forskjell der. Jeg regner forøvrig med at hundeeier har lagt ut avispapir e.l. som hunden kan tisse på. Det er helt vanlig at hunden tisser på det om den må. Nå må du gi deg, påstandene dine i denne tråden her er helt bak mål! Vær forsiktig med å uttale deg så bastant når du tydelig ikke har erfaring med hund over hodet. (ja, det håper jeg du ikke har for å si det sånn). Jeg er heller ikke overbegeistret for kennel, men man må se på alternativene. Er det virkelig ikke mulig å ta hunden med? Kunne den bodd hos naboen den uka, eller familie? Kunne noen flytta inn i huset? Lufting én gang om dagen er selvfølgelig uakseptabelt, med mindre det er snakk om en halvdagstur med pauser for kos og mat og hygge. Men det er vel lite sannsynlig. For det første så er det veldig plagsomt for hunden å måtte holde seg så lenge, for det andre tilfredsstilles ikke behovet for selskap. Isolerer man en hund som er vant til å være sammen med familien i over ei uke kommer man ikke hjem til den samme hunden, det er ihvertfall sikkert.
eximus Skrevet 23. juni 2008 #25 Skrevet 23. juni 2008 Jeg har kanskje uttalt meg unødvendig provoserende i denne tråden. Likevel mener jeg at det går an å ha hunden alene hjemme i trygge omgivelser en uke såfremst den får tur hver dag. OG for noen hunder vil jeg si det er bedre enn å være på kennel. Men det kommer an på hunden og det kommer an på kennelen. Og til sist, til dere som sier jeg ikke vet hva jeg snakker om: jeg har hatt hunder i storparten av livet mitt. Jeg har jobbet hos en veterinær og drevet med flere andre dyr på over hobbybasis. Kanskje burde jeg skrevet en egen tråd om hvor fanatisk jeg synes de fleste som skriver i spesielle dyretråder er. På den annen side er det vel en del av samfunnsuviklingen ... vårt forhold til dyr endrer seg stadig. Nå er mange hunder og katter blitt som babyer og blir til og med kledt opp og pyntet.
Gjest Skrevet 23. juni 2008 #26 Skrevet 23. juni 2008 Lufting én gang om dagen er selvfølgelig uakseptabelt, Hvor står det?
Gjest Pia 30.08.08 Skrevet 23. juni 2008 #27 Skrevet 23. juni 2008 Ikke TS, men eximus påstår at det går bra å bare lufte en gang om dagen: Jeg synes at det høres bedre ut at den blir luftet og holdt med selskap av naboen enn å være på kennel. På kennel blir den holdt i bur og luftet sammen med andre hunder. Hundene blir ofte svært stresset av det, og da er det etter min mening mye bedre at den er en uke alene hjemme i trygge omgivelser - og luftet en gang om dagen. Hadde det vært snakk om over to uker ville jeg sagt noe annet.
Titti72 Skrevet 23. juni 2008 #28 Skrevet 23. juni 2008 Jeg har kanskje uttalt meg unødvendig provoserende i denne tråden. Likevel mener jeg at det går an å ha hunden alene hjemme i trygge omgivelser en uke såfremst den får tur hver dag. OG for noen hunder vil jeg si det er bedre enn å være på kennel. Men det kommer an på hunden og det kommer an på kennelen. Og til sist, til dere som sier jeg ikke vet hva jeg snakker om: jeg har hatt hunder i storparten av livet mitt. Jeg har jobbet hos en veterinær og drevet med flere andre dyr på over hobbybasis. Kanskje burde jeg skrevet en egen tråd om hvor fanatisk jeg synes de fleste som skriver i spesielle dyretråder er. På den annen side er det vel en del av samfunnsuviklingen ... vårt forhold til dyr endrer seg stadig. Nå er mange hunder og katter blitt som babyer og blir til og med kledt opp og pyntet. Jeg syns ikke du har uttalt deg så provoserende, heller at du har uttalt deg om ting du tydligvis ikke har anelse om og derfor ikke burde uttale deg. Vi snakker om levende dyr, ikke akvariefisk som kan få feriefor slengt i vannet og klarer seg i 14 dager på det. Og det som er skummelt på et forum som dette, er at folk leser og tror at alt som skrives stemmer. Og hvis noen gjør som du skriver lenger opp, så er det tragisk! Du må ikke legitimere dette fordi det er mange "idioter" rundt omkring som ikke skulle hatt dyr, og de trenger ingen bekreftelser på sin egen dumskap og løsninnger. At du har jobbet hos en vetrinær sier ingen ting om din kunskap. Jeg har jobbet i dyrebutikk, men er da ingen ekspert på alle dyr eller dyrefor av den grunn. Jeg har også hatt hunde mestparten av livet mitt, men det er ikke ensbetydende med at alt jeg mener er rett. Men å la en hund være hjemme alene 1 uke, med lufting 1 gang om dagen + avispapir på gulvet. Det kan jeg garantere at IKKE er bra for bikkja. Jeg tror 99% av alle kenneler her i landet er et bedre tilbud en dette. Noen driver dårlige kenneler, noen driver gode. Som hundeeier er det ditt ansvar å sjekke ut hvilken som passer til din hund. Den stakkars hunden har nemlig ingen påvirkningskraft, og er nødt til å gjøre det du forlanger av den. Så burde vi derfor ikke være ekstra varsomme med dyrene? At noen kler opp hunder og katter syns jeg også er idiotisk. En jakke til f.eks. wippeter eller andre tynnpelsede hunder i -20 grader er ikke dårlig gjort, men kjole om sommeren er dyreplageri.
Gjest Gjest Skrevet 23. juni 2008 #29 Skrevet 23. juni 2008 Jeg syns ikke du har uttalt deg så provoserende, heller at du har uttalt deg om ting du tydligvis ikke har anelse om og derfor ikke burde uttale deg. Vi snakker om levende dyr, ikke akvariefisk som kan få feriefor slengt i vannet og klarer seg i 14 dager på det. Og det som er skummelt på et forum som dette, er at folk leser og tror at alt som skrives stemmer. Og hvis noen gjør som du skriver lenger opp, så er det tragisk! Du må ikke legitimere dette fordi det er mange "idioter" rundt omkring som ikke skulle hatt dyr, og de trenger ingen bekreftelser på sin egen dumskap og løsninnger. At du har jobbet hos en vetrinær sier ingen ting om din kunskap. Jeg har jobbet i dyrebutikk, men er da ingen ekspert på alle dyr eller dyrefor av den grunn. Jeg har også hatt hunde mestparten av livet mitt, men det er ikke ensbetydende med at alt jeg mener er rett. Men å la en hund være hjemme alene 1 uke, med lufting 1 gang om dagen + avispapir på gulvet. Det kan jeg garantere at IKKE er bra for bikkja. Jeg tror 99% av alle kenneler her i landet er et bedre tilbud en dette. Noen driver dårlige kenneler, noen driver gode. Som hundeeier er det ditt ansvar å sjekke ut hvilken som passer til din hund. Den stakkars hunden har nemlig ingen påvirkningskraft, og er nødt til å gjøre det du forlanger av den. Så burde vi derfor ikke være ekstra varsomme med dyrene? At noen kler opp hunder og katter syns jeg også er idiotisk. En jakke til f.eks. wippeter eller andre tynnpelsede hunder i -20 grader er ikke dårlig gjort, men kjole om sommeren er dyreplageri. Huff så bastant du er. Det finnes vel ikke noe fasit svar som er det eneste rette? Ja, det er forskjell på hundepensjonat. Men det er også forskjell på individene (hundene). Det er hunder som slår jeg til ro hjemme og som kan være alene med sosialisering/lufting på ettermiddag/kveld og morgen. De hundene som sliter med å falle til ro andre steder har det nok greit alene i ett hus om natten og arbeidstid.....så lenge de er vandt til å være alene om dagen. Disse hundene kan nok også ha en veldig stresset tilværelse på en kennel. Hvem er det da man skal tilfredsstille? Du som er så bastant på at det er feil eller la hunden få sin vanlige hverdag? Du virker så nedlatende og påstår at ingen vet bedre enn deg.......men har du hele bildet selv? Ett bastant svar vitner ofte om at man mangler erfaringer......derfor er man så sikker i sin sak på hva som er rett og hva som er feil.
eximus Skrevet 23. juni 2008 #30 Skrevet 23. juni 2008 Huff så bastant du er. Det finnes vel ikke noe fasit svar som er det eneste rette? Ja, det er forskjell på hundepensjonat. Men det er også forskjell på individene (hundene). Det er hunder som slår jeg til ro hjemme og som kan være alene med sosialisering/lufting på ettermiddag/kveld og morgen. De hundene som sliter med å falle til ro andre steder har det nok greit alene i ett hus om natten og arbeidstid.....så lenge de er vandt til å være alene om dagen. Disse hundene kan nok også ha en veldig stresset tilværelse på en kennel. Hvem er det da man skal tilfredsstille? Du som er så bastant på at det er feil eller la hunden få sin vanlige hverdag? Du virker så nedlatende og påstår at ingen vet bedre enn deg.......men har du hele bildet selv? Ett bastant svar vitner ofte om at man mangler erfaringer......derfor er man så sikker i sin sak på hva som er rett og hva som er feil. Takk for et meget godt innlegg gjest. Jeg er veldig enig med deg i det du sier. Det er noe i denne retningen jeg har prøvd å formidle. Det handler om å se hele bildet i de ulike situasjonene. Det som går for en går ikke nødvendigvis for en annen. Titti: jeg skal ikke påstå at jeg har enorme kunnskaper, men du må uansett ikke sammenligne en dyrebutikk med veterinæren. Dyrebutikkene er altfor kommersiell!!
Titti72 Skrevet 23. juni 2008 #31 Skrevet 23. juni 2008 Huff så bastant du er. Det finnes vel ikke noe fasit svar som er det eneste rette? Ja, det er forskjell på hundepensjonat. Men det er også forskjell på individene (hundene). Det er hunder som slår jeg til ro hjemme og som kan være alene med sosialisering/lufting på ettermiddag/kveld og morgen. De hundene som sliter med å falle til ro andre steder har det nok greit alene i ett hus om natten og arbeidstid.....så lenge de er vandt til å være alene om dagen. Disse hundene kan nok også ha en veldig stresset tilværelse på en kennel. Hvem er det da man skal tilfredsstille? Du som er så bastant på at det er feil eller la hunden få sin vanlige hverdag? Du virker så nedlatende og påstår at ingen vet bedre enn deg.......men har du hele bildet selv? Ett bastant svar vitner ofte om at man mangler erfaringer......derfor er man så sikker i sin sak på hva som er rett og hva som er feil. Har du lest tråden jeg har svart på? Har er det en som anbefaler å la bikkja være hjemme i 1 uke. Og kun lufte den 1 gang i døgnet. Syns du virkelig det er riktig? Hva er hverdagen til den "hunden" vi snakker om. Kommer ikke eieren hjem om ettermiddagen og tar seg av hunden? Luftsr den ikke før de reiser på jobb, og med en gang de kommer hjem? Koser de ikke med hunden sin, og stimulerer den om kvelden? Prater de ikke med hunden sin, og lar den være med i "flokken"? Hvordan kan du si at et stille og mørkt hus er det samme som evnt. hverdagen til hunden? Mener du at en nabo kan dekke disse behovene ved å stikke innom og lufte den 1 gang om dagen? Jeg skriver i forrige tråd at jeg ikke sitter med fasitsvarene, selv om jeg også har hatt hund hele livet mitt. Jeg skriver at jeg ikke er ekspert bare fordi jeg har jobbet i en dyrebutikk. Er det å være nedlatende og bastant? Jeg bruker fornuft, og tenker på den stakkars hunden. Kall meg hva du vil, og tro gjerne at jeg ikke har erfaring. Jeg kunne ikke brydd meg mindre, når jeg ser hvilke holdninger du har til hundehold.
Gjest Gjest_tyra_* Skrevet 23. juni 2008 #32 Skrevet 23. juni 2008 Helt enig med siste gjest og eximus her! Det må da vel gå ann å tenke "utenfor boksen" vel!? Se HELE bildet!!
Titti72 Skrevet 23. juni 2008 #33 Skrevet 23. juni 2008 Titti: jeg skal ikke påstå at jeg har enorme kunnskaper, men du må uansett ikke sammenligne en dyrebutikk med veterinæren. Dyrebutikkene er altfor kommersiell!! Du trakk fram din arbeidserfaring, som om det skulle gi deg tyngde for svarene dine her i tråden. Tror du ikke at en vetrinær er kommersiell også? De selger mer og mer varer, fordi der tjener de gode penger. Jeg syns det er rart at 3 forskjellige vetrinærer kan anbefale 3 forskjellige for BÅDE til hunden min og til katten. Og selvfølgelig anbefaler de kun det de selger selv. Han ene byttet produsent, og plutselig var da Hills verdens værste for??!!
Titti72 Skrevet 23. juni 2008 #34 Skrevet 23. juni 2008 Helt enig med siste gjest og eximus her! Det må da vel gå ann å tenke "utenfor boksen" vel!? Se HELE bildet!! Hvilket "HELE bildet"? Og hva mener du med å tenke "utenfor boksen"?
Gjest Gjest Skrevet 23. juni 2008 #35 Skrevet 23. juni 2008 Har du lest tråden jeg har svart på? Har er det en som anbefaler å la bikkja være hjemme i 1 uke. Og kun lufte den 1 gang i døgnet. Syns du virkelig det er riktig? Hva er hverdagen til den "hunden" vi snakker om. Kommer ikke eieren hjem om ettermiddagen og tar seg av hunden? Luftsr den ikke før de reiser på jobb, og med en gang de kommer hjem? Koser de ikke med hunden sin, og stimulerer den om kvelden? Prater de ikke med hunden sin, og lar den være med i "flokken"? Hvordan kan du si at et stille og mørkt hus er det samme som evnt. hverdagen til hunden? Mener du at en nabo kan dekke disse behovene ved å stikke innom og lufte den 1 gang om dagen? Jeg skriver i forrige tråd at jeg ikke sitter med fasitsvarene, selv om jeg også har hatt hund hele livet mitt. Jeg skriver at jeg ikke er ekspert bare fordi jeg har jobbet i en dyrebutikk. Er det å være nedlatende og bastant? Jeg bruker fornuft, og tenker på den stakkars hunden. Kall meg hva du vil, og tro gjerne at jeg ikke har erfaring. Jeg kunne ikke brydd meg mindre, når jeg ser hvilke holdninger du har til hundehold. Ja, du er ganske nedlatende i dine svar......det ser du vel selv i dette svaret også på hvordan du karakteriserer de holdningene til hundehold du tror jeg har. Du er også veldig nedlatende til andre debattanter/lesere som vet så lite at de vil tro det som står her........du må være mye smartere enn alle andre, du som tror at folk ikke kan tenke selv. Nå skaper du veldig en situasjon etter ditt hode; stille og mørkt hus.....hvor fikk du det fra? Man kan ha lys på, man kan ha radio på. Hvem har sagt at naboen ikke prater eller koser? TS nevnte ikke 1 lufting om dagen.......derav tar jeg ikke det for gitt, men det gjør altså du?? Hvorfor? Du dramatiserer mye om den "stakkars" hunden etter eget godt befinnende. I de fleste tilfeller ville ikke dette være ett alternativ, men for noen kan det være det........
Gjest Gjest_remi_* Skrevet 23. juni 2008 #36 Skrevet 23. juni 2008 Det sier seg selv at folk som jobber hos vetrinær har mer kunskap. Enn noen som bare jobber pådyrebutikk. Hvem som helst kan da jobbe på en dyrebutikk. Mens for å bli vetrinær trengs det UTDANNING.
Rosalie Skrevet 23. juni 2008 #37 Skrevet 23. juni 2008 Det sier seg selv at folk som jobber hos vetrinær har mer kunskap. Enn noen som bare jobber pådyrebutikk. Hvem som helst kan da jobbe på en dyrebutikk. Mens for å bli vetrinær trengs det UTDANNING. For å bli veterinær, ja, men ikke for å jobbe hos veterinær...
Titti72 Skrevet 23. juni 2008 #38 Skrevet 23. juni 2008 Det sier seg selv at folk som jobber hos vetrinær har mer kunskap. Enn noen som bare jobber pådyrebutikk. Hvem som helst kan da jobbe på en dyrebutikk. Mens for å bli vetrinær trengs det UTDANNING. Halooooo! Er det noen hjemme? Jeg kan godt jobbe som varepåfyller hos en vetrinær. Det gjør meg ikke til en ekspert. Å jobbe HOS en vetrinær gjør deg ikke smartere, eller gir deg utdannelse om dyr. Det var ingen her som påsto at h'n var vetrinær.
Gjest Gjest Skrevet 23. juni 2008 #39 Skrevet 23. juni 2008 Det sier seg selv at folk som jobber hos vetrinær har mer kunskap. Enn noen som bare jobber pådyrebutikk. Hvem som helst kan da jobbe på en dyrebutikk. Mens for å bli vetrinær trengs det UTDANNING. Som wadjet sier, det er for å bli veterinær man må ha utdanning. For å jobbe hos en veterinær trengs det ikke nødvendigvis noe utdanning, ei heller er det gitt at man lærer noe særlig om hva dyrene trenger... Man kan fint jobbe med å vaske bur uten utdanning, og uten å lære en skit om hva en hund trenger av stell annet enn rent bur og vannskål. Vi har hatt vår hund på hundepensjonat flere ganger. Der ligger de -ikke- i bur. De har hver sin "bås" omtrent som på størrelse med en hesteboks. Altså ganske så god plass pr hund. Det er flere luftegårder de kan leke i, og siden det er mange luftegårder kan man skille hunder som ikke går bra sammen. Det samme gjelder når de går på tur, om hunden mistrives med å gå med noen av de andre hundene, så lar man være å lufte disse hundene sammen. Slik har det vært på begge pensjonatene vi har brukt. Jeg mener dette er en klart bedre løsning enn at hunden ligger alene store deler av dagen, og ikke får luftet seg mer enn en-to ganger daglig. Og normalt at voksne hunder tisser på avispapir!? Så langt ifra.. Hunder som er trent til å være stuerene vil absolutt ikke tisse inne, avis eller ei. De vil ha minst like store aversjoner mot å gjøre det som et voksent menneske ville.
Titti72 Skrevet 23. juni 2008 #40 Skrevet 23. juni 2008 Ja, du er ganske nedlatende i dine svar......det ser du vel selv i dette svaret også på hvordan du karakteriserer de holdningene til hundehold du tror jeg har. Du er også veldig nedlatende til andre debattanter/lesere som vet så lite at de vil tro det som står her........du må være mye smartere enn alle andre, du som tror at folk ikke kan tenke selv. Nå skaper du veldig en situasjon etter ditt hode; stille og mørkt hus.....hvor fikk du det fra? Man kan ha lys på, man kan ha radio på. Hvem har sagt at naboen ikke prater eller koser? TS nevnte ikke 1 lufting om dagen.......derav tar jeg ikke det for gitt, men det gjør altså du?? Hvorfor? Du dramatiserer mye om den "stakkars" hunden etter eget godt befinnende. I de fleste tilfeller ville ikke dette være ett alternativ, men for noen kan det være det........ Det var ikke TS som anbefalte dette. Det var en annen som mente det fint holdt med 1 tur pr. 24 timer. Og med mørkt stille hus, mener jeg et tomt hus. Dramatiserer jeg? Hvor da? Når jeg skriver et stille hus? Mener du at et tomt hus, uten andre en bikkja, ikke er et stille hus? Tror du bikkja er så stokk dum at h'n ikke enser at eierene er borte i en hel uke?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå