Gå til innhold

Hund alene i ferien

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

En venninne av meg skal snart reise på ferie, blir borte litt over en uke. De har hund og den skal ikke være med. Noe jeg reagerer litt på, men siden jeg ikke har erfaring eller peiling på hund i det hele tatt må jeg bare spørre om jeg har grunn til å reagere. De har tenkt å gjøre det sånn at naboen stikker innom og sjekker at hunden har mat og vann, lufter den og holder den litt med selskap, men resten av tiden blir den jo mutters alene..... Jeg skal på ferie i samme periode som dem, hadde det ikke vært for det hadde jeg passet hunden for dem, men det går altså ikke. Uff, hva synes dere om dette?

Videoannonse
Annonse
Gjest Piper
Skrevet

Jeg syns ikke det er en grei nok ordning i det hele tatt, for hunder behøver mye mer enn som så. Hun burde få noen til å passe den, eller plassert den på kennel

Skrevet
Jeg syns ikke det er en grei nok ordning i det hele tatt, for hunder behøver mye mer enn som så. Hun burde få noen til å passe den, eller plassert den på kennel

Enig.

Denne løsningen kan gå dersom det er snakk om én dag, men ikke når det dreier seg om en uke!

Bra du reagerer TS :)

Skrevet

Enig med resten her.

Håper du tar affære og gir beskjed om at dette ikke er bra TS.

Skrevet

Jeg synes at det høres bedre ut at den blir luftet og holdt med selskap av naboen enn å være på kennel.

På kennel blir den holdt i bur og luftet sammen med andre hunder. Hundene blir ofte svært stresset av det, og da er det etter min mening mye bedre at den er en uke alene hjemme i trygge omgivelser - og luftet en gang om dagen. Hadde det vært snakk om over to uker ville jeg sagt noe annet.

Gjest Gjest
Skrevet

Hunder er intelligente og sosiale dyr. De trenger mental stimuli for ikke å kjede seg, og selskap mesteparten av døgnet for ikke å bli ensome. Ordningen veninnen til TS har ordnet er på ingen måte god nok! De risikerer å komme hjem til en hund som har utviklet separasjonsangst, og som har ramponert hele huset fordi den kjedet seg og måtte få ut energi.

Skjønner ikke at hun er villig til å ta den sjansen. Stakkars hund!

Skrevet
Jeg synes at det høres bedre ut at den blir luftet og holdt med selskap av naboen enn å være på kennel.

På kennel blir den holdt i bur og luftet sammen med andre hunder. Hundene blir ofte svært stresset av det, og da er det etter min mening mye bedre at den er en uke alene hjemme i trygge omgivelser - og luftet en gang om dagen. Hadde det vært snakk om over to uker ville jeg sagt noe annet.

Kødder du, eller er du seriøs nå?

Skrevet

Dette vil jeg si er dyreplageri! En hund skal aldri være alene mer enn 7 timer av gangen!

Skrevet

Jeg kødder overhodet ikke!!

Og ingen hunder utvikler sosialangst eller noe i nærheten av det av å være en uke alene hjemme der den blir luftet en gang om dagen.

Kennel kan være mye mer belastende når det er snakk om en uke.

Og ikke minst, hunder er forskjellige.

Skrevet

Luftet en gang om dagen?! wtf?

En hund bør kunne gå ut å tisse og bæsje 3 ganger om dagen. Hvor lang turen bør være, kan diskuteres..

Skrevet
Jeg kødder overhodet ikke!!

Og ingen hunder utvikler sosialangst eller noe i nærheten av det av å være en uke alene hjemme der den blir luftet en gang om dagen.

Kennel kan være mye mer belastende når det er snakk om en uke.

Og ikke minst, hunder er forskjellige.

Skal den få gå på do i gang i døgnet?

Skal den holde seg i 24 timer til neste "tur"?

Vet du at hunder har puls, og lever? Det er ikke et kosedyr laget av skum og fuskepels. Kjenner jeg blir forbannet av å lese det.

Skrevet
Skal den få gå på do i gang i døgnet?

Skal den holde seg i 24 timer til neste "tur"?

Vet du at hunder har puls, og lever? Det er ikke et kosedyr laget av skum og fuskepels. Kjenner jeg blir forbannet av å lese det.

Bli fobannet du Titti om du vil. Har du vært på en kennel?

Skrevet (endret)
Bli fobannet du Titti om du vil. Har du vært på en kennel?

Ja. Jeg har vært på flere også.

Hadde du klart å holde deg i 24 timer?

Prøv det et døgn.

Og så prøver du det 7 døgn til.

Jeg syns det er skremmende at du kan skrive at dette er helt ok.

Det er faktisk uerfarene folk som leser her inne, og som kan tro at dette er helt ok. Og kanskje de kjøper seg en hund, fordi ferieavviklingen plutselig ikke ble så "komplisert" alikevel. Nå kan de jo bare sette igjen bikkja hjemme.

Jeg vet at noen gjør det med katter, og selv det syns jeg er helt på kanten.

Endret av Titti72
Skrevet

Jada, men nå er jeg ikke en hund. Dyr er dyr. Mennesker mennesker. Litt forskjell der.

Jeg regner forøvrig med at hundeeier har lagt ut avispapir e.l. som hunden kan tisse på. Det er helt vanlig at hunden tisser på det om den må.

Skrevet
Jada, men nå er jeg ikke en hund. Dyr er dyr. Mennesker mennesker. Litt forskjell der.

Jeg regner forøvrig med at hundeeier har lagt ut avispapir e.l. som hunden kan tisse på. Det er helt vanlig at hunden tisser på det om den må.

For å si det sånn, det er ikke eiers gulv jeg bekymrer meg for!

Hunden som må holde seg, og holde seg er problemet. Ikke evnt. ødelagt parket. Tror du bikkja ser forskjell på avispapir og gulvteppe?

Gjør det dette tilfellet bedre?

Hva er den store forskjellen på bikkjer og mennesker, siden du mener at vi kan behandler bikker så utrolig dårlig?

Går utifra at du ikke syns det er ok å låse inn tenåringer i ferien, hvis mor og far trenger litt alenetid?

Gjest Gjest_lillemy_*
Skrevet

Noen hunder tisser på avispapir når de er små og fortsatt driver med dotrening...

Det er kun en kort periode av livet dens dog. Etter hunden har lært at man tisser ute og ikke inne på papir, er det en heller dårlig løsning....

Den kommer til å stresse rundt inne, noen hunder blir nesten "panisk" om de ikke kommer ut før det er forsent....

Om ikke hunden kan være hos naboen når han er hjemme og alene i eget hus når nabo er på jobb e.l. er dette en elendig løsning!!

Håper venninna di hører på deg og overser slike mennesker som eximus!!!

Gjest Augie
Skrevet

Oj, dæven. Jeg lurer på hva slags hunder du har erfaring med når du sier at det er helt vanlig at en voksen hund pisser på avispapir innendørs. Jeg er ganske sikker på at hunden min ikke hadde hadde skjønt at det var lov engang om jeg hadde lagt ut masse papir på gulvet for så å reise fra den. Hunden min er nemlig 100% husren, og jeg tror seriøst den omtrent hadde dødd av skam om den hadde måttet fornedre seg til å tisse inne i huset.

Gjest Gjest
Skrevet

Dette var trist å lese. Hunder er flokkdyr, og trenger selskap. I tilegg trenger de mental stimuli og flere turer i løpet av dagen. Håper de finner en annen løsning!

Skrevet

Jaja, jeg hadde ikke villet kommet hjem til huset med en hund helt alene med en del av de hundene jeg kjenner. Det er aktive raser, som når de kjeder seg (= ikke får minimum halvannen, helst tre timer god tur hver dag) raserer huset. Oppussingsregninga ville blitt dyrere enn kennel, for å si det slik. :fnise:

For øvrig er det veldig mange gode kenneler, hvor hundene står i forholdsvis store hundegårder, får gått turer og løpt av seg. Det er slutt på at kennel = bur nå, med mindre hunden faktisk foretrekker å ligge i bur.

Gjest Britt Banditt
Skrevet

Har du hund? :overrasket:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...