Gå til innhold

Granskning av ulike trossamfunn


Gjest Gjest_Mette_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Mette_*

Har lest litt her inne, og det er noen tråder her vedrørende Jehovas Vitner hvor flere har gransket denne troen etter sømmene og funnet ut at mye ikke stemmer. Det jeg undrer over er om det er noen her inne som har gransket andre religionssamfunn like grundig f.eks. smiths venner, katolismen etc. Og hva i tilfelle har du kommet frem til? Stemmer deres troslære?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Credible
Har lest litt her inne, og det er noen tråder her vedrørende Jehovas Vitner hvor flere har gransket denne troen etter sømmene og funnet ut at mye ikke stemmer. Det jeg undrer over er om det er noen her inne som har gransket andre religionssamfunn like grundig f.eks. smiths venner, katolismen etc. Og hva i tilfelle har du kommet frem til? Stemmer deres troslære?

jeg har gransket katolisismen. Jeg har kommet fram til at alt stemmer. Alt er riktig. Hengi deg til Gud.

Gud frelse deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Purple Haze
jeg har gransket katolisismen. Jeg har kommet fram til at alt stemmer. Alt er riktig. Hengi deg til Gud.

Gud frelse deg!

Enkelt og greit, liksom...

Er du teolog? Har du studert katolisme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jeg tror det viktigste er å sjekke ut ting selv, for mange av de tingene folk sier, er gjerne ting de har hørt av andre igjen, og så blir 1 fjær til 10 høns, hvis du skjønner. Det beste er å undersøke selv, å stole på at andre har gjort det før deg er ikke lurt. Ser mange av tingene her inne om f.eks JV ikke stemmer med det jeg har lært om dem, og sikkert mange av de andre religionene også folk skriver om her inne. Undersøk selv, da vet du hva du får :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo ta en eller flere lærer som er sentrale i flere religioner, som vannflommen.

Har det vært en verdensomfattende vannflom for 4500 år siden?

Når du har undersøkt svaret så grundig du greier, vil du være overbevist om at det ikke har vært noen slik flom.

Så spør du ulike trossamfunn om læren om vannflommen.

Slik kan du fortsette med tema som helvete, skapelsen, siste dager, kvinnesyn, osv

Eller lese sal 137:9 og spørre etter en forklaring.

Hvis noen skulle forsvare tanken i dette skriftstedet på noen som helst måte, er det nok ikke noen du vil ha som venner, håper jeg :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo ta en eller flere lærer som er sentrale i flere religioner, som vannflommen.

Har det vært en verdensomfattende vannflom for 4500 år siden?

Når du har undersøkt svaret så grundig du greier, vil du være overbevist om at det ikke har vært noen slik flom.

Så spør du ulike trossamfunn om læren om vannflommen.

Slik kan du fortsette med tema som helvete, skapelsen, siste dager, kvinnesyn, osv

Eller lese sal 137:9 og spørre etter en forklaring.

Hvis noen skulle forsvare tanken i dette skriftstedet på noen som helst måte, er det nok ikke noen du vil ha som venner, håper jeg :-)

Det skal vel en omveltning til i all verdslig forskning for at vannflommen var en virkelighet når de er fast bestemt på teorien om milliarder av år, men der finnes for eksempel kjempekamskjell funnet i fjellene i sør-amerika langt over havnivå, verdslige forskere sier fjell voks langsomt oppover havflaten, og millioner av år fikk dem så høyt oppe, men desse kamskjellene var lukket, og det sies at når kamskjell dør så åpner de seg, men om en brå død skulle skje, da forblir de lukket som desse som er funnet og kreasjonismeteorien går ut på en rask formasjon av jordkloden vi kjenner til idag som skjedde under vannflommens tid.

Det med salme 137,9, sånne fraser har jeg da lest mange steder i GT uten at det gjør meg mer til noen morder, det betyr bare hvor ond avkommet av babels datter vil være, og må Gud utslette det vonde, siden velsignet være du som er i himmelen.

Leser du Jeremia vil du finne ganske mye sånt, han var bedrøvet han, nåden i Jesus Kristus er grunnsteinen i troen. Oppfyllesen av loven er kjærligheten Han hadde for oss, da Han døde for vår skyld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det skal vel en omveltning til i all verdslig forskning for at vannflommen var en virkelighet når de er fast bestemt på teorien om milliarder av år, men der finnes for eksempel kjempekamskjell funnet i fjellene i sør-amerika langt over havnivå, verdslige forskere sier fjell voks langsomt oppover havflaten, og millioner av år fikk dem så høyt oppe, men desse kamskjellene var lukket, og det sies at når kamskjell dør så åpner de seg, men om en brå død skulle skje, da forblir de lukket som desse som er funnet og kreasjonismeteorien går ut på en rask formasjon av jordkloden vi kjenner til idag som skjedde under vannflommens tid.

Det med salme 137,9, sånne fraser har jeg da lest mange steder i GT uten at det gjør meg mer til noen morder, det betyr bare hvor ond avkommet av babels datter vil være, og må Gud utslette det vonde, siden velsignet være du som er i himmelen.

Leser du Jeremia vil du finne ganske mye sånt, han var bedrøvet han, nåden i Jesus Kristus er grunnsteinen i troen. Oppfyllesen av loven er kjærligheten Han hadde for oss, da Han døde for vår skyld.

Skal vi forstå det slik at du mener at hvorvidt kamskjellene var lukket, eller åpne, er en viktig detalj i dette? Hva kan man evt slutte av det? Skjellene må ha dødd raskt, sier du. Det spiller er ingen rolle hvor fort eller langsomt skjellet døde. Når det dør, vil den muskelen som holder det lukket, slappe av, og skjellet åpner seg dersom det ikke er noe som hindrer det. Det kan f.eks være sedimenter, som kan ha vært avsatt raskt under f.eks et leireras eller en sk flash flood. Veldig mange fossiler dannes på den måten. Dersom de ikke dekkes til umiddelbart etter sin død,vil de begynne å råtne, eller åtseldyr finner dem og ødelegger dem. Under de fleste forhold forsvinner både kjøtt og bein i løpet av noen år. Det må skje noe utenom det vanlige for at en kropp ikke skal gå helt tilbake i naturens kretsløp.

Når det gjelder hele teorien om danning av fjellkjeder gjennom kontinental drift, så er det solid underbygd, og prosessen med kontinental drift kan sågar observeres direkte. Jordskjelv, f.eks. Og man kan måle at tektoniske plater flytter seg i fht hverandre.

Dessuten passer teorien om kontinental drift og de øvrig metodene for tidfesting av bergarter, godt sammen. Og den passer godt sammen med funn av dyrearter på forskjellige kontinenter, både nålevende og fossile, som er beslektet, og der man kan spore en sannsynlig felles avstamning. Til tross for at de befinner seg på kontinenter som ikke har kontakt med hverandre. Fra det kan man slutte at kontinentene må ha hatt kontakt en gang i fortiden, man kan også si noe om hvordan de må ha beveget seg siden den gang, og man trenger streng tatt bare å se på en globus for å få en aha-opplevelse: Det ser da virkelig ut som et puslespill?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ex-Jv

Det er en vesentlig forskjell på f.eks. katolisismen og f.eks. en hvilken som helst sekt.

I den katolske kirke aksepterer man at mennesker er forskjellige og at tiden forandrer seg og at Bibelen ikke nødvendigvis kan tas bokstavelig og som en up-to-date guide til dagens liv.

I de fleste sekter derimot er det et skapt bilde av at Bibelen gjelder bokstav for bokstav den dag i dag og at alle som ikke følger tolkningene sekten har av Bibelen dømmes til evig fortapelse.

Bibelen sier at Gud er kjærlighet og hvis religionen som man undersøker ikke kan leve i samsvar med dette men derimot plager sine medlemmer så må man vel kunne avskrive religionen?

Jeg er ateist selv, og det betyr at jeg ikke tror. Men jeg respekterer de som tror på en Gud og lever et liv i samsvar med det. For meg spiller det liten rolle om de kaller seg katolikk eller protestant da dette er barnetroen for mange kristne ut i fra hvor de er født. Men hvis man opptrer som en reserve gud og hevder at alle homofile er fortapt eller peker på andres livsførsel og kaller det synd så mister man min respekt uansett hva slags religion man tilhører. Da har man gjort seg til dommer for det er i følge Bibelen bare Gud som skal dømme og jeg kan ikke huske å ha lest noe sted at Jesus f.eks. var særlig blid på de som dømte andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ex-Jv

Når det gjelder Bibelen og om den er historisk korrekt, f.eks. i forhold til vannflommen og andre hendelser så er dette et spørsmål om hva man velger å tro.

Da jeg gjorde min exit fra Jehovas vitner ble jeg nødt til å forholde meg til det faktum at jeg trengte alternative forklaringer til alt jeg hittil hadde trodd på. Siden jeg verken var tilstede da vannflommen fant sted eller ved skapelsen ble jeg nødt til å se dette i et perspektiv: har disse tingene skjedd slik Bibelen sier eller finnes der gode alternative forklaringsmodeller? Da jeg fant at det er gode alternative forklaringsmodeller som at på til er grundig gjennomforsket og det finnes bevis i den forstand at de forklarer at slik kan dette ha skjedd, så godtok jeg disse forklaringene. Dette skyldtes blant annet at jeg allerede hadde store problemer med den kjærlige guden og alt han tillater.

Men jeg synes likevel at det er fascinerende at så mange kreasjonister er så opptatt av å forklare (kvasi) vitenskapelig det som var meningen at man skulle tro uten bevis. Hvorfor det? Hvorfor kan dere ikke bare tro at vannflommen var et guds under, at skapelsen var tilsvarende. Hvorfor er det så viktig at dette også kan bevises? Er det fordi vitenskapen allerede har rokket ved troen ved sine beviser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal vi forstå det slik at du mener at hvorvidt kamskjellene var lukket, eller åpne, er en viktig detalj i dette? Hva kan man evt slutte av det? Skjellene må ha dødd raskt, sier du. Det spiller er ingen rolle hvor fort eller langsomt skjellet døde. Når det dør, vil den muskelen som holder det lukket, slappe av, og skjellet åpner seg dersom det ikke er noe som hindrer det. Det kan f.eks være sedimenter, som kan ha vært avsatt raskt under f.eks et leireras eller en sk flash flood. Veldig mange fossiler dannes på den måten. Dersom de ikke dekkes til umiddelbart etter sin død,vil de begynne å råtne, eller åtseldyr finner dem og ødelegger dem. Under de fleste forhold forsvinner både kjøtt og bein i løpet av noen år. Det må skje noe utenom det vanlige for at en kropp ikke skal gå helt tilbake i naturens kretsløp.

Når det gjelder hele teorien om danning av fjellkjeder gjennom kontinental drift, så er det solid underbygd, og prosessen med kontinental drift kan sågar observeres direkte. Jordskjelv, f.eks. Og man kan måle at tektoniske plater flytter seg i fht hverandre.

Dessuten passer teorien om kontinental drift og de øvrig metodene for tidfesting av bergarter, godt sammen. Og den passer godt sammen med funn av dyrearter på forskjellige kontinenter, både nålevende og fossile, som er beslektet, og der man kan spore en sannsynlig felles avstamning. Til tross for at de befinner seg på kontinenter som ikke har kontakt med hverandre. Fra det kan man slutte at kontinentene må ha hatt kontakt en gang i fortiden, man kan også si noe om hvordan de må ha beveget seg siden den gang, og man trenger streng tatt bare å se på en globus for å få en aha-opplevelse: Det ser da virkelig ut som et puslespill?

Ja, ok, har hørt det før, men kreasjonisme og evolusjon er rake motsetninger, og evolusjon er den med mest forskere bak seg, jeg trodde selv på evolusjon før, men gled sakte men sikkert fra standfastheten i det jeg så i kreasjonismen, jeg tror ikke blindt på den forskningen men funnene som ikke stemmer med evolusjon, ooparts som man gjerne kalller det, sedimenter som går vertikalt, isbretidsregning som faktisk ikke baserer seg på år, men skifting av varme og kulde, funnet av en trilobitt i et menneskefotspor, innfødte i australia som ikke har de samme skallene som andre, pannen vår som ikke slutter å vokse til vi dør, aka veldig gamle personer kan se ut som en annen homo. Ja, mer er det, men det blir hysjet ned.

Det med jehovas vitner, de forkynner ikke frelsen en gang, og er loviske, ikke rart det blir krig, når man virkelig ser nåden, vi får da se stykkevis og delt, da ser man hvor bra det kan bli, lover og regler, de bøyes og vris på, vil aldri funke på villdyr. Johannes-evangeliet liker jeg svært godt, hvor det står at loven ble gitt ved Moses, men nåden og sannheten kom ved Jesus Kristus, joh1,17, nåden og sannheten kom personlig, mens loven er en ting som blir gitt. Vi blir adoptert til Guds barn ved tro, alle dem som tok imot Ham, dem gav Han rett til å bli Guds barn, de som tror på Hans navn, de er ikke født av blod, men av Gud, joh 1,12-13.

Har en nyfrelst svoger, han tror på evolusjon, men visste lite om desse ooparts, men det var forkynnelsen om nåden i Jesus Kristus forkynt av en pastor jeg liker svært godt som gjorde at han trodde, denne pastoren har virkelig åpnet mine øyne for nåden, og det blir en slik tankegang, det var dette jeg visste hele tiden men forvirring av forskjellige loviske forkynnelser har skjermet det. Synes min svoger har fått seg en snarvei i troen, mens jeg vandret en vanskligere vei, men Gud har vist meg den enkle nå, og Gud kan gjøre det som var vondt om til noe godt. Hans måte å være Gud på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, ok, har hørt det før, men kreasjonisme og evolusjon er rake motsetninger, og evolusjon er den med mest forskere bak seg, jeg trodde selv på evolusjon før, men gled sakte men sikkert fra standfastheten i det jeg så i kreasjonismen, jeg tror ikke blindt på den forskningen men funnene som ikke stemmer med evolusjon, ooparts som man gjerne kalller det, sedimenter som går vertikalt, isbretidsregning som faktisk ikke baserer seg på år, men skifting av varme og kulde, funnet av en trilobitt i et menneskefotspor, innfødte i australia som ikke har de samme skallene som andre, pannen vår som ikke slutter å vokse til vi dør, aka veldig gamle personer kan se ut som en annen homo. Ja, mer er det, men det blir hysjet ned.

Hva er problemet med sedimenter som er vertikale? Det er en konsekvens av at den ene tektoniske platen presser den andre opp, eller folder den. Det skjer hele tiden. Du kan se det over alt, forøvrig.

De andre sakene du snakker om, vet jeg ikke helt hva du mener med.

Trilobitt i menneskefotspor? Hvor ble det funnet? Hvis det var Paluxi, Texas, så er det bare tull. De sk menneskefotsporene derfra var forfalskninger, og har blitt avslørt for lengst. Så forferdelig mange andre steder med fossile fotspor finnes ikke.

Når det gjelder isbreer og tid: Kan du tenke deg noe annet enn temperaturendringer og endringer i nedbør som skulle sette spor i en isbre? Dette er sesongsvingninger, omtrent som årringene i et tre. Årringene er også bare et tegn på skiftning av varme og kulde. Treet vokser langsommere når det er kaldt. ISbreen voskser langsommere når det er lite snø. Og det henger sammen med årstidenes skiftninger. Det er konsistent, og det er pålitelig. Forøvrig så benytter man aldri bare en kilde når man prøver å tidfeste noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er problemet med sedimenter som er vertikale? Det er en konsekvens av at den ene tektoniske platen presser den andre opp, eller folder den. Det skjer hele tiden. Du kan se det over alt, forøvrig.

De andre sakene du snakker om, vet jeg ikke helt hva du mener med.

Trilobitt i menneskefotspor? Hvor ble det funnet? Hvis det var Paluxi, Texas, så er det bare tull. De sk menneskefotsporene derfra var forfalskninger, og har blitt avslørt for lengst. Så forferdelig mange andre steder med fossile fotspor finnes ikke.

Når det gjelder isbreer og tid: Kan du tenke deg noe annet enn temperaturendringer og endringer i nedbør som skulle sette spor i en isbre? Dette er sesongsvingninger, omtrent som årringene i et tre. Årringene er også bare et tegn på skiftning av varme og kulde. Treet vokser langsommere når det er kaldt. ISbreen voskser langsommere når det er lite snø. Og det henger sammen med årstidenes skiftninger. Det er konsistent, og det er pålitelig. Forøvrig så benytter man aldri bare en kilde når man prøver å tidfeste noe.

Ifølge evolusjon kan det ikke være annet enn forfalskninger. Hvem fikk straffen for forfalskningen i så tilfelle, sedimenter er som sten er det ikke, hvordan kan de presses oppover uten å knuses, det jeg har sett, virker det som desse sedimentlagene har vært utsatt for ekstrem varme og raskt blitt vertikale. søk på trilobite footprint på google og avgjør selv hva du vil finne for sant, kreasjonismen har sitt svar og evolusjon sitt.

Selv synes jeg all forkning på tidfesting er dårlige, tidfesting har ofte vist seg å snus på frem og tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ifølge evolusjon kan det ikke være annet enn forfalskninger. Hvem fikk straffen for forfalskningen i så tilfelle, sedimenter er som sten er det ikke, hvordan kan de presses oppover uten å knuses, det jeg har sett, virker det som desse sedimentlagene har vært utsatt for ekstrem varme og raskt blitt vertikale. søk på trilobite footprint på google og avgjør selv hva du vil finne for sant, kreasjonismen har sitt svar og evolusjon sitt.

Selv synes jeg all forkning på tidfesting er dårlige, tidfesting har ofte vist seg å snus på frem og tilbake.

Man bruker som sagt alltid flere metoder for å tidfeste ting.

Det holder ikke å si at noen tror ditt, og noen tror datt.

Vitenskap handler ikke om tro, men om bevis.

Meister var meget fornøyd med å ha funnet noe som så ut som et fotspor med en trilobitt i, og sluttet sine undersøkelser med den overflatiske undersøkelsen.

Men lignende former som denne "sandalen" er ikke uvanlige i fossiler som fremkommer når man deler en stein. Det skyldes avflaking. Det kan produsere mange former. Denne gangen produserte det et enkeltstående mønster som lignet en fot.

Big Whoopie!!

Tillegg dagen derpå:

Når jeg tenker meg om, er dette et av de virkelig store problemene med kreasjonistiske "vitenskapsmenn". De har en agenda, og dersom et resultat ser ut til å bekrefte den, så er de fornøyd. Da er de kommet til målet, de har funnet det de lette etter, og det er ingen grunn til å lete mer.

Det var det samme som Michael Behe gjorde da han trodde han hadde funnet en kompleks mekanisme som ikke ville fungert uten alle delene. Bakterienes flagell. Han kalte det "ikke-reduserbar kompleksitet" og var fornøyd med det. Ingen grunn til å lete mer, og ingen grunn til å dobbeltsjekke funnene. If it woks, don`t fix it. Men det viser seg at alle flagellens deler har utviklet seg hver for seg og kan finnes igjen hos mange forskjellige typer av bakterier, hvor disse delene har andre funksjoner, som sekretoriske kanaler, etc. Behe ville antakeligvis funnet det selv dersom han hadde vært interessert nok til å lete. Det tok ikke særlig lang tid for andre vitenskapsmenn å banke hull i teorien hans om ikke-reduserbar kompleksitet.

Endret av Mann 42
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man bruker som sagt alltid flere metoder for å tidfeste ting.

Det holder ikke å si at noen tror ditt, og noen tror datt.

Vitenskap handler ikke om tro, men om bevis.

Meister var meget fornøyd med å ha funnet noe som så ut som et fotspor med en trilobitt i, og sluttet sine undersøkelser med den overflatiske undersøkelsen.

Men lignende former som denne "sandalen" er ikke uvanlige i fossiler som fremkommer når man deler en stein. Det skyldes avflaking. Det kan produsere mange former. Denne gangen produserte det et enkeltstående mønster som lignet en fot.

Big Whoopie!!

Tillegg dagen derpå:

Når jeg tenker meg om, er dette et av de virkelig store problemene med kreasjonistiske "vitenskapsmenn". De har en agenda, og dersom et resultat ser ut til å bekrefte den, så er de fornøyd. Da er de kommet til målet, de har funnet det de lette etter, og det er ingen grunn til å lete mer.

Det var det samme som Michael Behe gjorde da han trodde han hadde funnet en kompleks mekanisme som ikke ville fungert uten alle delene. Bakterienes flagell. Han kalte det "ikke-reduserbar kompleksitet" og var fornøyd med det. Ingen grunn til å lete mer, og ingen grunn til å dobbeltsjekke funnene. If it woks, don`t fix it. Men det viser seg at alle flagellens deler har utviklet seg hver for seg og kan finnes igjen hos mange forskjellige typer av bakterier, hvor disse delene har andre funksjoner, som sekretoriske kanaler, etc. Behe ville antakeligvis funnet det selv dersom han hadde vært interessert nok til å lete. Det tok ikke særlig lang tid for andre vitenskapsmenn å banke hull i teorien hans om ikke-reduserbar kompleksitet.

heihei, leste om det der, og det skal vel en god del fotspor og trilobitter til for at dette skal stemme, men hvem vet. Det er ikke kreasjonistene som finner desse mystiske funnene, men de lager sine teorier, og evolusjonistene lager sin. De er ooparts, søk på youtube, ikke alt stemmer, men du kan se funn hvorpå mennesker som aldri visste om dinosaurer lagde seg bilder og statuer av dem. Og har sett at det skal ikke millioner av år til for å fossilere noe, under rette kondisjoner kan ting bli fossilert på "no time", husker ikke helt, men det var moderne ting. Jeg mener perfekt harmoni av alt som er idag må skapes og ikke evolusjoneres fra små bakterier av liv. Lar meg ikke lure av flere hundre kilo med studiebøker som gjør deg blind. Greit nok, let så skal du finne, sannheten vil komme for en dag. Og jeg støtter nymoderne teknologi som medisin og sånn, Gud har laget det så. Men det blir misbrukt, mennesker gir opp, og medikamenter skal liksom være utveien, nedsløving av den realitet som er rundt oss, vi bryr oss ikke om hverandre lenger, selvopptatte blir vi lært opp til å være, hva verden vil omvende oss til er survival of the fittest, forstå den som kan hva det fører til, jeg tror på Gud og nåden som styrket meg i min svakhet og vil fortsette å gjøre det så jeg virkelig kan se livet sånn det skal være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...