Gå til innhold

"Å stemme ut barn" fra barnehagen


Far til 2

Anbefalte innlegg

Jeg tror ikke det blir så ille med det første her i Norge.

Men vi vet at det finnes sentrale personer som er mer opptatt av å ivareta voksne fremfor barn også her i Norge. Et par psykologer som har solt seg litt i medieglansen de siste årene er et eksempel på dette.

Men hva tror dere andre. Kan noe tilsvarende skje i barnehage eller på skole her i Norge (ikke som et "lovlig" alternativ, men som en feilbehandlet sak) ?

5 år gammel gutt stemt ut av barnehagen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Bellatrix

Det der er helt absurd og jeg håper sånt aldri noensinne vil skje her i Norge, eller andre land.

Endret av Bellatrix
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel omtrent som en del av kampanjene de bedriver på Steiner-skolen det der... :sukk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bellatrix
Er vel omtrent som en del av kampanjene de bedriver på Steiner-skolen det der... :sukk:

Gjør de sånt på Steinerskolen? :overrasket:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør de sånt på Steinerskolen? :overrasket:

Har jo vært masse oppslag i media om Steinerskolen i vår, hvor lærere henger seg på mobbing av enkeltelever, de andre elevene får lov til å fryse ut mobbeoffer med skoleledelsens velsignelse etc.

En knippe artikler (ikke bare fra i år, ser jeg):

http://www.dagbladet.no/kultur/2005/06/19/435079.html

http://www.fvn.no/nyheter/kristiansand/article366855.ece

http://www.bt.no/innenriks/article537847.ece

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/elevavi...hp?artid=510564

http://www.moss-avis.no/apps/pbcs.dll/arti.../103120006/1051

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article2248643.ece

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Er vel omtrent som en del av kampanjene de bedriver på Steiner-skolen det der... :sukk:

Å, fortell. Hva er dette for noe? Har du en link til det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Nei nå altså! Utlogget nå

"Det de bedriver på Steinerskolen" er ting som stadig skjer i offentlig skole uten at offentlig skole trenger å ta den minste konsekvens av det. I alle skoler, private eller offentlige, finner man ting å sette fingeren på. Det er bare at med den politiske vinden som blåser i Norge så skal alt privat tas.

Jeg har barn på Steinerskolen, som stortrives. I offentlig skole derimot, ble barnet mobbet sønder og sammen uten at skolen gjorde noe som helst annet enn å toe hender. Ingen konsekvenser for skolen i ettertid, ingen beklagelse. Hadde dette skjed i en privat skole, så hadde VG vært der i hurtigtogsfart og trampet skolen og alle dens mennesker ned i gjørma. Og det hyles opp om granskning av hele Steinerskolen.

Klassen til mitt barn er en flott gjeng med unger som tar vare på hverandre. De er faglig flinke, og ble nylig landets beste leseklasse. Men dette ville ikke avisen høre noe om.

Det som har skjedd ved de nevnte Steinerskolene er forferdelig for de involverte, og skolene må rette opp feilene. Det burde en offentlig skole også gjort ved de mange lignende tilfeller, men det gjør de ofte ikke. Bare spør foreldre som har mobbede barn i offentlig skole.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Naria

En kamerat av meg har opplved noe lignende. Klasseforstanderen hans holdt en avstemming i klassen, om han skulle få lov til å være med på klassefesten eller ikke. Jeg skjønner ikke at slikt går an!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest 'Nei nå altså! Utlogget
"Det de bedriver på Steinerskolen" er ting som stadig skjer i offentlig skole uten at offentlig skole trenger å ta den minste konsekvens av det. I alle skoler, private eller offentlige, finner man ting å sette fingeren på. Det er bare at med den politiske vinden som blåser i Norge så skal alt privat tas.

Jeg har barn på Steinerskolen, som stortrives. I offentlig skole derimot, ble barnet mobbet sønder og sammen uten at skolen gjorde noe som helst annet enn å toe hender. Ingen konsekvenser for skolen i ettertid, ingen beklagelse. Hadde dette skjedd i en privat skole, så hadde VG vært der i hurtigtogsfart og trampet skolen og alle dens mennesker ned i gjørma. Og det hyles opp om granskning av hele Steinerskolen.

Klassen til mitt barn er en flott gjeng med unger som tar vare på hverandre. De er faglig flinke, og ble nylig landets beste leseklasse. Men dette ville ikke avisen høre noe om.

Det som har skjedd ved de nevnte Steinerskolene er forferdelig for de involverte, og skolene må rette opp feilene. Det burde en offentlig skole også gjort ved de mange lignende tilfeller, men det gjør de ofte ikke. Bare spør foreldre som har mobbede barn i offentlig skole.

Men for å svare på trådens tema :rodme: (blir både sint lei meg over ensidig kritikk av skolen til ungen min), utstemming fra barnehage er jo helt hårreisende. Man må jo bare lure på hvordan fagmiljøet rundt denne gutten er, om det finnes noen som følger ham opp ellers.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest 'Nei nå altså! Utlogget
Det som har skjedd ved de nevnte Steinerskolene er forferdelig for de involverte, og skolene må rette opp feilene. Det burde en offentlig skole også gjort ved de mange lignende tilfeller, men det gjør de ofte ikke. Bare spør foreldre som har mobbede barn i offentlig skole.

Nå maser jeg fælt her, men jeg må presisere at det finnes mange flotte offentlige skoler hvor ting blir tatt på riktig måte!

Poenget er vel at det finnes gode og dårlige ting ved alle skoler.

Sånn. Slutt.:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Purple Haze

Dette skjer nok aldri i norske barnehager, i norske skoler er det ikke uvanlig å bli hengt ut, stemt ut, dessverre.

10. trinn ved min sønns skole, skulle i mai i år på en 3 dagers avslutningstur på fjellet. En lærer sa til en elev at hun ikke orket å være på tur sammen med denne eleven i tre dager!

Han fikk ikke være med på tur, og de ansvarlige lærerne begrunnet det med at de var sikre på at han kom til å finne på noe f..nskap. Snakk om å bli stemplet.

Jeg spurte min sønn om denne eleven var veldig utagerende, noe han benektet. Han er slett ikke av de verste, sa han.

Hadde det vært min sønn som hadde blitt behandlet på en sånn måte, hadde rektor fått et mindre hyggelig besøk av meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Det er på tide med debatt i Norge, det utdannes for mange lærere som kom inn på skolen med 2,3 i snitt

mange av dem eier ikke empati og forståelse for alt som ikke er a4

selv har jeg blitt så krenket pga av barn med nettopp asberger diagnose at jeg får foreldrebeskyttelse og vurderer anmeldelse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er faktisk overasket. For det kom raskt mange svar som tilsier at det foregår tilsvarende overgrep i norske skoler.

Hva kan gjøres for at myndighetene får øynene opp for dette ? Vi kan ikke la myndighetene slippe unna og la dem fortsette å fokusere på voksnes rettigheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest
Jeg er faktisk overasket. For det kom raskt mange svar som tilsier at det foregår tilsvarende overgrep i norske skoler.

Hva kan gjøres for at myndighetene får øynene opp for dette ? Vi kan ikke la myndighetene slippe unna og la dem fortsette å fokusere på voksnes rettigheter.

Enig, noe må bli gjort.

Selv får jeg "foreldrebeskyttelse" fra høyere instanser..det burde si mye..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Purple Haze

Man må starte med en grundig gjennomgang av lærerutdanningen. Mer pedagogikk og didaktikk inn i studiet, mer og lengre praksisperioder også.

Kravene til å komme inn på studiet bør også høynes. Kursing i ulike pedagogiske retninger for lærere i jobb må bli bedre.

Lærere må lære mer om bevisstgjøring i forhold til menneskesyn, barnesyn og undervisningsmetoder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig, noe må bli gjort.

Selv får jeg "foreldrebeskyttelse" fra høyere instanser..det burde si mye..

Hva vil det si å få "foreldrebeskyttelse"...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Lillebøll

Det er helt for jævlig, men slikt skjer i norske skoler. Og det er kanskje på tide det virkerlig blir tatt tak i.

Men det er vel mye lettere og skrive om hvor fæle de andre er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjestfrid
Man må starte med en grundig gjennomgang av lærerutdanningen. Mer pedagogikk og didaktikk inn i studiet, mer og lengre praksisperioder også.

Kravene til å komme inn på studiet bør også høynes. Kursing i ulike pedagogiske retninger for lærere i jobb må bli bedre.

Lærere må lære mer om bevisstgjøring i forhold til menneskesyn, barnesyn og undervisningsmetoder.

For ingen lærere er jo bedre enn halvdårlige..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jeg har heldigvis ikke hørt om noen slike tilfeller i norske barnehager, men at det skjer i den norske skolen er det ikke tvil om.

En ung slektning av meg blir nå hjemmeskolert fordi skolen ikke vil ha ham der. Vedkommende har ADHD og lese-/skrivevansker, blir mobbet grunnet dette og stemplet som bråkmaker av skolens styre. Han blir nektet hjelp av logoped og BUP på grunn av "finansielle problemer i kommunen".

Det verste er at kommunen stiller seg helhjertet bak denne fremgangsmåten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei

jeg må si jeg reagerer på dette, ogsa det i fra usa der skal de jo liksom ha komet så langt på dette :kjefte: ja jeg reagerer kanskje hart på dete men jeg har altså asperger syndrom sel og jeg syns det er ile at et barn ikke blir mer forståt en dete, greit at det ikke hade diagnose enda men lereren burde jo ha vist va det kune hat da

Det er ille om det skjer slikt i norge og, det SKAL ike skje, sloss for barna om dere oplevere noe sånt, barn med dette syndromet er normale, de kan ha problemer med og vere sosiale ha mindre sosial engergi en andre og ha problem med sosial samhandling, og kan ha problemer med og organisere seg bort set fra det er di normale, men det overasker meg ike at der slik horte en histore der en mor fortalte at barnet hennes hade asperger syndrom vorpa lereren svarten "jøs kan han lere noe da" det er til og bli gal av :kjefte: sloss for dem, ike meningen og vere sa sint da :) jeg skule ogsa ha lyst til og vite va foreldrebeskytelse er

hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...