Gjest kjørelærer Skrevet 7. juli 2008 #61 Del Skrevet 7. juli 2008 Jeg ser ironien i at jeg gir deg råd samtidig som jeg anbefaler deg å ikke høre så mye på hva andre sier.. Men en ting til: Dersom du var min elev ville jeg helt klart jobbet med å få opp selvtilliten din ang bilkjøring. Du må TRO på at du vurderer de ulike situasjonene riktig. Det virker på meg som om du føler deg klar til å kjøre alene. Dette er veldig bra, da gjenstår bare å overbevise sensor om det samme. Først og fremst må du altså fjerne redselen for å gjøre feil. Du må banalt nok tenke positivt. Det er mye psykologi i en eksamensituasjon og en stor del av dette sitter i hodet ditt. Da er det ikke lov å tenke på eventuelle feil som kan oppstå. Husk videre at situasjoner i trafikken sjelden har fasitsvar - mange løsninger kan være riktige. Du må finne din løsning og stole på den. Du må gjerne gi sensor en forklaring på hvorfor du handler som du gjør. Men for all del - ikke unnskyld deg. Det er stor forskjell på å finne unnskyldninger og å komme med forklaringer. Forklaringer er positive, unnskyldninger er negative. Til slutt: alle er nervøse på oppkjøring så dette er helt unødvendig å fortelle til sensor. Det oppfattes lett som en unnskyldning for dårlig kjøring, før du i det hele tatt har startet bilen. Ikke ett pip om nervøsitet til sensor altså, absolutt alle er nervøse på oppkjøring og dette vet alle sensorer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sara TS Skrevet 7. juli 2008 #62 Del Skrevet 7. juli 2008 Takk igjen 'kjørelærer' Setter stor pris på gode råd på veien fra en som virkelig vet hva som bør bli sagt! Jeg innser at det er i meg det sitter. Føler meg klar for å ta bilen på veien alene, og det hadde jeg ikke sagt om jeg ikke virkelig følte meg trygg. Tok sin tid før jeg følte meg klar for dette. Jeg er nok innmari selvkritisk, og dette kommer til uttrykk her også. Får bare si til meg selv at dette klarer jeg utmerket og faktisk vise sensor også at jeg er klar for å få sertifikatet Skal unngå å si at jeg er skitnervøs. Prøve iallefall og en ting skal jeg i allefall få til : ikke unnskylde det jeg gjør, men forklare hvorfor jeg gjorde som jeg gjorde. Enklere sagt enn gjort å ikke tenke på de feilene jeg KAN gjøre. Føler jeg må tenke på de på forhånd i allefall for å få til unngå de under oppkjøring. Men under kjøringen MÅ jeg unngå tenke på disse feilene. heller tenke : Sånn og sånn SKAL det gjøres og så gjøre det Har lett for å snakke for mye når jeg er nervøs. Tror jeg skal prøve å unngå dette under oppkjøringen. Konsentrerer meg bedre om jeg ikke snakker masse tror jeg. Går det an å ha på radio (musikk) under oppkjøringen? Føler nemlig at jeg fokuserer bedre med musikken på. (ikke snakk , ikke stillhet men musikk) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest kjørelærer Skrevet 7. juli 2008 #63 Del Skrevet 7. juli 2008 Klart du kan ha på musikk på oppkjøring, men trenger selvsagt ikke ha på høyeste volum Er jo greit at du hører når sensor forteller hvor du skal kjøre. Og husk: du skal ikke spørre sensor omdet er greit med musikk i bilen, bare si rolig til han/henne at du kommer til å ha på litt musikk mens dere kjører. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sara TS Skrevet 7. juli 2008 #64 Del Skrevet 7. juli 2008 Strålende! Da blir yndlings bil-cden med på oppkjøring. og skal prøve unngå max volum .. *hehe* Tror det beroliger meg. hehe.. høres kanskje spesielt ut, men tror det vil hjelpe. Snakker jeg masse blir jeg nok ukonsentrert er det dønn stille så tenker jeg for masse, er det musikk, så holder jeg meg nok mer fokusert tror jeg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MayaMyhr Skrevet 7. juli 2008 #65 Del Skrevet 7. juli 2008 Jeg strøk på oppkjøringa mi 14. Mai. Utrolig surt.. Jeg var sikker på at jeg skulle k lare det! Den nye datoen er 23. Juli. Begynner å nærme seg igjen nå. Jeg håååper det går bra da. Jeg tror egentlig det, for jeg tror jeg skjønner litt mer alvoret eller hva jeg skal si.. Første gangen så visste jeg ikke hva jeg gikk til. Det som var så surt med min fiasko var at jeg følte alt gikk så bra! Jeg klarte spørsmålet på begynnelsen (skulle sjekke om bremsekraftforsterkeren funka) og følte meg ganske flink. Men nesten helt på slutten så kom den dumme tabben som avgjorde alt. Jeg skulle til venstre i en ganske liten rundkjøring. det kom en trailer fra venstre som så ut til å stoppe. da jeg syns det så sånn ut så begynte jeg å kjøre, men da finner også trailersjåføren ut at han skal kjøre, så rett før jeg rakk å tråkke ned pedalen så bremset sensor. og da var løpet kjørt.. Lykke til på neste oppkjøring ts! =) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 7. juli 2008 #66 Del Skrevet 7. juli 2008 Jeg strøk også på 1.oppkjøring, trolig kjipt men gjorde småfeil som han ikke kunne se bort ifra. 2.gang gikk det helt strålende, en annen sensor riktignok, men jeg visste mer hva jeg hadde i vente. Var bedre forberedt rett og slett, og fikk ingen andre bemerkninger enn litt latter da hun skulle gå ut av bilen. parkerte liiitt nærme nabobilen. Kjørelærer hadde fint lite med min 1.stryk å gjøre. Han var en kjempedyktig lærer, og kunne selvfølgelig ikke styre mine nerver ved oppkjøring. Det går sikkert bedre neste gang,lykke til:) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 7. juli 2008 #67 Del Skrevet 7. juli 2008 Jeg strøk på oppkjøringa mi 14. Mai. Utrolig surt.. Jeg var sikker på at jeg skulle k lare det! Den nye datoen er 23. Juli. Begynner å nærme seg igjen nå. Jeg håååper det går bra da. Jeg tror egentlig det, for jeg tror jeg skjønner litt mer alvoret eller hva jeg skal si.. Første gangen så visste jeg ikke hva jeg gikk til. Det som var så surt med min fiasko var at jeg følte alt gikk så bra! Jeg klarte spørsmålet på begynnelsen (skulle sjekke om bremsekraftforsterkeren funka) og følte meg ganske flink. Men nesten helt på slutten så kom den dumme tabben som avgjorde alt. Jeg skulle til venstre i en ganske liten rundkjøring. det kom en trailer fra venstre som så ut til å stoppe. da jeg syns det så sånn ut så begynte jeg å kjøre, men da finner også trailersjåføren ut at han skal kjøre, så rett før jeg rakk å tråkke ned pedalen så bremset sensor. og da var løpet kjørt.. Lykke til på neste oppkjøring ts! =) Tusen takk! Og masse lykke til til deg også!!! Dette skal vi da klare utmerket begge to. Hvor kjører du opp? Er utrolig surt å stryke og vanvittig kjipe penger, men nå skal vi jommen klare det på forsøk nr.2 !!! To er og blir mitt lykketall så dette må da gå bra Kjip den tabben som skjedde sist. At du opplever noe slikt i en rundkjøring like før du avslutter prøven.. Det er slikt jeg er så nervøs for å oppleve... Men sånn skal vi ikke tenke. Som en her inne nå har bedt meg om : Vi får fokusere på å vise sensor at vi er klare for å kjøre alene. Jeg er nemelig overbevist selv, og det samme er kjørelærer, nå gjenstår det bare å vise tredjeparten dette også Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest tasha Skrevet 7. juli 2008 #68 Del Skrevet 7. juli 2008 Takk Tasha! Ja, skal huske på å begrunne mine logiske tanker om jeg kommer opp i lignende situasjoner. Det heter seg jo forøvrig at fartskilt er "forbudt skilt" altså det tilsier hvor fort man får lov å kjøre, da burde det jo ikke være strykgrunnlag å ligge i foreks. 70kmt. om tett regnvær og masse biler foran en.. ? Slik som jeg gjorde idag. Kunne glatt lagt meg ut og kjørt forbi, men føltes rett og slett feil i de situasjonene jeg var oppi. I tillegg var det flere tilfeller påkjøringsfelt langs veien der nye bilder kom inn. Gjensidig vikeplikt gjaldt på disse veiene. Der det passet slapp jeg gassen litt for å slippe bilen inn i feltet. Det er jo også riktig, men man ender en liten stund under fartsgrensen. Og så skulle jeg ta av til høyre om ikke lenge i begge 70kmt. kjøring i 80-strekning. Hadde blitt utrolig stress om jeg skulle begynt med forbikjøring av alle de bilene som lå i ca. 70kmt samt passet på å selv ikke overskride fartsgrensen.. Hehe.. har mange logiske argument jeg kunne brukt i dag i allefall Elles kan jeg fint gå like under 30km i små boligfelt der fartsgrensen er 30kmt. Dette pga uoversiktelige kryss/fotgjengerfelt, fartsdumper eller ekstremt tett parkerte biler og/eller masse barn i veien. Men det er da for all del riktig!.. Man skal jo sørge for å ha full kontroll i en hver situasjon som bilfører. Situasjonen med broren din og rundkjørings - stryken var jo helt ekstrem da! Merkelig sensor om det var stryk grunnlag. Du har jo vikeplikt for de som er inni rundkjøringen og ser du ingen mulig luke der og da må du jo vente til du faktisk ser luken selv! Jeg vet jeg er noe forsiktig inn i større rundkjøringer. Kjører straks jeg ser en luke, men tar ingen unødige sjanser. Kan godt være en annen hadde vært kjappere enn meg, men jeg tenker heller sånn at jeg vil heller være helt sikker på at det går enn å ta en skummel sjanse (som faktisk kanskje kan stryke meg!). Ikke helt enkelt skulle kjøre opp her i oslo, men skal da virkelig klare det. Kjipt om en stryker meg på at jeg er en varsom sjåfør om jeg ikke gjør noen direkte feil. Da må i allefall sensoren være ekstremt tåpelig! Så lenge jeg ikke kjører altfor sakte, nøler skummelt lenge inn i rundkjøringer e.l - altså så lenge ikke ens varsomhet er til irritasjon for andre, så bør det da ikke være noe problem? det var nok andre grunner også, men denne personen var "på " han hele tiden på sånne småfeil. og det hjalp neppe på selvtilliten.. du er den fødte fører vi trenger her i landet. det er ikke jeg. og det vet jeg, men syntes du fortjener lappen bedre enn meg snart:P men et råd til, OVERDRIV... ang vikeplikt fra høyre osv. det er høye gress som gjør ting mindre oversiktilig, osv osv osv... bare overdriv litt mer på å bremse litt ekstra ned, og se ekstra godt etter, bare for å vise at dette kan du. og ja musikk virker osm en god ide om det hjelper deg;) ikke tenk på at den sensoren kan være en drittsekk, for det kan det faktisk hende den personen er. bare tenk for deg selv, at du KAN dette, og du må bare overbevise denne h*n om dette pga loven. du vil vel ikke at den personen skal hindre deg i dette? den gjør bare jobben sin med å sitte på, så gjør ditt beste:) *har ikke giddi lest alle svar etterpå her:P Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest kjørelærer Skrevet 7. juli 2008 #69 Del Skrevet 7. juli 2008 men et råd til, OVERDRIV... ang vikeplikt fra høyre osv. det er høye gress som gjør ting mindre oversiktilig, osv osv osv... bare overdriv litt mer på å bremse litt ekstra ned, og se ekstra godt etter, bare for å vise at dette kan du. og ja musikk virker osm en god ide om det hjelper deg;) For all del TS: IKKE overdriv. Som jeg har sagt mange ganger nå - kjør normalt. Det er bla slike ting som å overdrive som gjør at mange stryker. Dersom du har oversikt i ett kryss og ser at det er ledig, så må du for all del kjøre. Ikke brems en ekstra gang i tilfelle det kommer noen når du har sett at det er ledig. Da vil jo sensor seriøst lure på hva du holder på med og hvorfor du bremser når det er klart til å kjøre. Du må ikke bremse "for sikkerhets skyld" når det er klart. Nei og nei, da blir det jo kunstig kjøring. Kjør normalt, vær så snill. Da får du førerkort. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sara TS Skrevet 7. juli 2008 #70 Del Skrevet 7. juli 2008 det var nok andre grunner også, men denne personen var "på " han hele tiden på sånne småfeil. og det hjalp neppe på selvtilliten.. du er den fødte fører vi trenger her i landet. det er ikke jeg. og det vet jeg, men syntes du fortjener lappen bedre enn meg snart:P men et råd til, OVERDRIV... ang vikeplikt fra høyre osv. det er høye gress som gjør ting mindre oversiktilig, osv osv osv... bare overdriv litt mer på å bremse litt ekstra ned, og se ekstra godt etter, bare for å vise at dette kan du. og ja musikk virker osm en god ide om det hjelper deg;) ikke tenk på at den sensoren kan være en drittsekk, for det kan det faktisk hende den personen er. bare tenk for deg selv, at du KAN dette, og du må bare overbevise denne h*n om dette pga loven. du vil vel ikke at den personen skal hindre deg i dette? den gjør bare jobben sin med å sitte på, så gjør ditt beste:) *har ikke giddi lest alle svar etterpå her:P Så hyggelig av deg å komme med enda flere råd på veien. Hyggelig at du har tro på meg som sjåfør, koselig sagt av deg! men tror da virkelig du også fortjener lappen kjære deg Viktigste for meg blir å stole på meg selv og mine ferdigheter som jeg vet at er der inne! Kan så inderlig godt, må bare ha hellet med meg. Kjøre som jeg hadde gjort alene i bilen og prøve hindre at nervene ta overhånd og beholde fokuset, og DET tror jeg faktisk litt musikk kan hjelpe meg med. Kanskje andre også som kan dra nytte av et slikt råd?! JEg visste ikke at det var lov jeg, men nå sier både min kjørelærer og en her inne , som har god peiling, at det går an ;-) Gruer meg til den store dagen. Men mye av grunnen er vel det at den lille timen er så avgjørende.. .. .. Sånn "enten - eller" situasjon. Bilen min står utenfor her og bare venter, har begrenset med penger jeg kan bruke på dette og snart er jeg også mamma og da hadde bilen vært fin å ha. Jeg vet at jeg KAN men alle kan jo være uheldige.. Det er jo nemlig så lett å stresse når man blir nervøs og da tenker man for kort og handler ofte for raskt. Mindre nervøsitet gjør at jeg klarer å holde hodet kaldt og bruke litt tid på situasjoner som trenger nøye vurdering. Dette gjelder vel de fleste av oss?! Er en varsom sjåfør. Er nok noe forsiktig i enkelte situasjoner,tar ikke sjanser jeg selv oppfatter som noe risikable (eks inn i rundkjøring eller ut på vei der jeg har vikeplikt), men det er bare slik jeg er av natur og sikkert litt ekstra nå som babyen er i magen. Litt "mamma instinkt" Men vet at jeg ikke er noe hinder for andre trafikanter. Holder fartsgrensen oppe så sant det føles forsvarlig, kan bli forbikjørt, men det er heller av de som bryter reglene og kjører for aggresivt (finnes jo, desverre, nok av dem..). Får fortsette denne lille uken her å fokusere på regler, hva jeg kan og hva jeg må huske å være nøye på i ulike situasjoner. Øvekjøre noe privat, men ikke overdrive den biten i og med min og lærerens bil er noe ulike.Blir vel litt kjøring hver dag tenker jeg. Men altså mest kjøring med kjørelærer i bilen jeg tross alt skal kjøre opp i for å føle meg trygg. Må føle meg konfortabel i den bilen jeg kjører opp i!!! Viktig. Ny kjøretime på torsdag og så blir det forhåpentligvis en dobbeltime etter det så faller vel brikkene på plass.. Vet ikke om jeg egentlig trenger sååå masse, men føler det gjør meg tryggere å være heelt sikker på bilen og få kjørt mest mulig med en så pirkete og kyndig person som min kjørelærer. Vet at en sensor alltid vil ta deg gjennom en rute med ett eller flere noen hinder der du virkelig må være dyktig og vurdere situasjonen riktig. Mange slike hinder i Oslo - by , har vært gjennom flere av de med lærer. Feilet på noen men de feilene har vel gjort at jeg har lært - får jeg da inderlig håpe. Tusen takk til alle dere som svarer på denne linken! Er til stor hjelp for meg på mange måter og tror sikkert der er fler med meg der ute som kan dra nytte av dette før sin oppkjøring! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sara TS Skrevet 7. juli 2008 #71 Del Skrevet 7. juli 2008 For all del TS: IKKE overdriv. Som jeg har sagt mange ganger nå - kjør normalt. Det er bla slike ting som å overdrive som gjør at mange stryker. Dersom du har oversikt i ett kryss og ser at det er ledig, så må du for all del kjøre. Ikke brems en ekstra gang i tilfelle det kommer noen når du har sett at det er ledig. Da vil jo sensor seriøst lure på hva du holder på med og hvorfor du bremser når det er klart til å kjøre. Du må ikke bremse "for sikkerhets skyld" når det er klart. Nei og nei, da blir det jo kunstig kjøring. Kjør normalt, vær så snill. Da får du førerkort. [/quote Jepp, normal kjøring og ikke overdrive. Når jeg ser der er mulighet til å kjøre så kjører jeg da selvsagt. Om jeg bremser "i tilfelle" i et kryss jeg ser jeg har fri bane inn i , så kjører jeg da selvsagt.. noe annet hadde enten kunne blitt til hinder for noen bak meg (og ført til irritasjon hos de) og i tillegg så ville jeg da virket altfor usikker i sensors øyne! Men om jeg er noe usikker inn i et kryss e.l. så venter jeg heller en bil for mye enn å ta en sjanse. I rundkjøringer bremser jeg alltid ned selv om jeg føler jeg har oversikt. Kan kanskje virke litt nølende, men viktig for meg å være helt sikker der samt ha en fart som tilsier at jeg klarer holde mitt felt gjennom rundkjøringen (ikke skjære ut og skape fare for de innerst/ytterst). Har tullet litt med dette tidligere og viktig for meg å gjøre dette tryggest mulig framover (tenker spesielt på tiden med lille babyen i baksetet)... Bruker som regel før rundkjøring : (typisk meg) Brems - få oversikt - clutsh inn og enten 2.gir og inn i rundkjøring - blink ut og opp i fart eller Brems - få oversikt - clutsh inn - STOPP - 1.gir - inn i rundkjøring - opp i 2.gir - blinke ut og opp i fart Og selvsagt sjekke speil før nedbrems og sjekker alltid siden min før utkjøring i tilfelle noen noen andre gjør en feil og er i veien/til hinder for meg. Dette er vel ok? Tatt imot dine gode råd om å stole på meg selv og gjøre som jeg alltid ville gjort også med sensor i bilen. Du hjelper meg faktisk å roe meg ned nå. Setter utrolig pris på dette! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest kjørelærer Skrevet 7. juli 2008 #72 Del Skrevet 7. juli 2008 Det høres ut som om du har en veldig god plan ja. Det er selvsagt ikke meningen at du skal ta sjanser dersom du er usikker, da er det mye bedre å vente på neste luke. Men dette vet du jo.. Ang. rundkjøring så er det ingen regel som sier at du må kjøre i 2 eller 1 gir. Jeg forstår veldig godt at du vil holde feltet ditt, men dette kan være mulig også på ett høyere gir. Det er ikke feil å alltid gire ned, men kan i mange situasjoner være unødvendig. Da mener jeg dersom sikten er god og det er ledig. Samme prinsipp som kjøring i høyreregelkryss. Dersom sikten er god, ingen kjøretøy fra høyre - da trenger man ikke gire ned. Jeg er fremdeles overbevist om at dette kommer til å gå bra. Kjenner forøvrig flere av sensorene på "din" stasjon og de fleste er veldig greie og imøtekommende.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sara TS Skrevet 7. juli 2008 #73 Del Skrevet 7. juli 2008 Det høres ut som om du har en veldig god plan ja. Det er selvsagt ikke meningen at du skal ta sjanser dersom du er usikker, da er det mye bedre å vente på neste luke. Men dette vet du jo.. Ang. rundkjøring så er det ingen regel som sier at du må kjøre i 2 eller 1 gir. Jeg forstår veldig godt at du vil holde feltet ditt, men dette kan være mulig også på ett høyere gir. Det er ikke feil å alltid gire ned, men kan i mange situasjoner være unødvendig. Da mener jeg dersom sikten er god og det er ledig. Samme prinsipp som kjøring i høyreregelkryss. Dersom sikten er god, ingen kjøretøy fra høyre - da trenger man ikke gire ned. Jeg er fremdeles overbevist om at dette kommer til å gå bra. Kjenner forøvrig flere av sensorene på "din" stasjon og de fleste er veldig greie og imøtekommende.. Takk! Tror jeg har en god plan og vet jeg er klar Neida.. sant nok så er det ikke alltid nødvendig gire ned i rundkjøringer eller kryss med høyreregel.. Ser bare at jeg vanligvis kjører i 2.gir gjennom rundkjøringer. Hender vel av og til at jeg holder 3.gir (går jo så sant ikke kjørelærer bilen kommer under 20kmt. igrunnen, slik jeg kjenner bilen hans). Min bil med 1.4 liter hadde nok helst ikke klart dette like godt, men det er annen sak. to vidt forskjellige biler når det kommer til giring de to der. Tror jeg skal klare meg bra! Bare jeg klarer å holde fokus som jeg skal og ikke bli dum og nervøs.. Vet faktisk hvem jeg kan få til sensor. Er en av tre aktuelle ( to damer og en mann men våger ikke nevne navn her inne på forumet). Vet de to damene skal være veldig hyggelige, mannen er også snill men kan være litt prikete, men det skal jeg da vel overleve. Så lenge han ikke er ubehagelig så burde det gå bra. Vet også hvilket rykte han første sensoren min hadde (negativt)... stakkars mann.. men han jobber der ikke lenger, og godt tror jeg det er for alle som skal kjøre opp i framtiden. Er sykemeldt for tiden med lite å gjøre på dagene. Ingen som kan øvekjøre med meg på dagtid, så kjenner jeg blir lett rastløs i og med jeg bare går og tenker på kjøring, teknikker o.l Blir så herlig slippe å gå slik å tenke og faktisk få lov til å sette meg ned bak rattet (heeeelt lovlig) og kjøre alene. Blir en stor dag! Får bare holde fokus en liten uke til nå. Tenke gjennom kjørestil , øvekjøre det lille jeg kan og ta de få kjøretimene læreren har tid til (og jeg råd til) - hehe- skulle helst kjørt med han hver dag nå merker jeg for å bare føle meg 100% klar og fjerne enda mer nervøsitet (selv om jeg ER klar) Neida, dette skal gå så bra!!! Tusen takk for alle tips og råd fra deg 'Kjørelærer" Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sara TS Skrevet 10. juli 2008 #74 Del Skrevet 10. juli 2008 Litt oppdatering fra meg. Vært ute og hatt kjøretime nå. Han testet meg gjennom litt vanskelige ruter igjen. Rundt om kring av og på rundkjøringer, typsike stryk-strekninger, midt i Oslo sentrum, av og på motorvei igjen.. ja.. litt forskjellig å bryne seg på. Hadde også en elev baki bilen (som forøvrig akkurat hadde bestått førerprøven - var på vei derifra og ble da til at hun satt på i bilen..) Åååå så misunnelig jeg var på henne. Så lykkelig som hun var etter å ha bestått! Hun måtte føle seg mange kg. lettere der og da tenker jeg.. Ble til at jeg snakket med både henne og kjørelærer. Jeg som i grunnen har bestemt meg for å holde munn når jeg kjører pga konsentrasjonen. Mistet nok litt konsentrasjon pga dette, og ble mer nervøs av å ha henne baki , men overlevde. Har vel igrunnen bare godt av å ha en baki og trene meg på å være max nervøs nå før oppkjøringen Det jeg gjorde som var 'feil' idag, desverre, var : Holdt på å overse en som kom fort inn i en rundkjøring (fyfy!) pga var for opptatt av å forstå hvor jeg skulle videre, snakket samt var idiotisk nok opptatt av giringen min. Gikk bra, men skulle klart se han før. Får la være å være så opptatt av alt annet når jeg må konse.. Hadde et problem et sted med å forstå en rundkjøring. (hvor ta av). Var så mange muligheter og dårlig skilting. Et sted visst nok mange har problemer, men gikk seg til der også. Kom mot et lyskryss. Hadde foten på bremsen (beredt). Ble orange og jeg stoppet, kom noe over stoppestreken og det er ikke bra! Der skulle jeg bare ha kjørt på igrunnen.. Hadde oversikt over at ingen kom like bak meg. Og tok litt feilberegnet venstresving i et lyskryss (la meg i midten for og litt for langt fram i forhold til hva som er ideelt, men gikk heeelt fint). Tror også jeg bør bli flinkere til å IKKE ta clutsh inn for tidlig under nedbrems før jeg skal skifte gir. En dum uvane jeg har... Kjører foreks. i 70kmt. har i 5.gir , kjører av, mot rundkjøring, litt oppoverbakke, bremser ned godt (men tar clutsh inn for tidlig).. før jeg ser hvilket gir jeg må velge videre (alt etter trafikken). Merker at jeg tenker sånn : " Bilen bør vel ikke gå så sakte i 5.gir? nå stopper den snart om jeg ikke tar inn clutshen i tillegg" men.. er sikkert en tåpelig og feil tanke.. Skal ha en time til før oppkjøringen til uka. Læreren mener jeg er mer enn klar nok og at det skal en "brøler" til fra meg som evt. skulle fått meg til å stryke, for jeg kan så godt nå.. (mener han). Det er visst behagelig å sitte på med meg. Og læreren min er kjent for å pirke masse, så får vel stole på han. Føler meg også klar nå, bare så spent og nervøs for denne oppkjøringen.. SKAL klare dette!!! Må bare klare å riste av meg den nervøsiteten og stole fult og helt på meg selv nå så... Det er jo gjerne der problemet ligger : beherske nervene og holde hodet kaldt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
DDuck Skrevet 10. juli 2008 #75 Del Skrevet 10. juli 2008 Bestod ikke oppkjøringen igår.. Både min kjørelærer, og min svigerfar som selv jobber på biltilsynet, har kjørt mye med meg og var sikker på at dette ville gå strålende. men neida.. Fikk en skikkelig grinebiter. sur og gretten fra stund nr.1. Han sa vi godt kunne snakke, men ble mer til at jeg snakket med meg selv de gangene jeg sa noe. Fikk ingen kommentar. Han satt bare å så, skrev og småsukket hele veien. Var så nervøs. gjorde noen småfeil, men ingen ekstreme bommer. Likevel. Stryk! Greit nok det, men er så fælt når sensor er negativ og dreper selvtillitten din fra stund en! Fortalte etterpå kjørelærer hvem som hadde vært min sensor (var en annen som måtte følge meg til bilstasjonen) Hans kommentar var : hadde jeg visst du skulle få HAN så hadde jeg nok avlyst prøven din. han ødelegger enhver sin selvtillitt, har nesten 90% stryk og har masse klager på seg, mange skulle faktisk sett han bort fra biltilsynet, og nå pensjoneres han til hlsten Godt kjørelærer sa dette da, men jeg er likevel fremdeles så sur og lei meg. Ikke har jeg god råd heller, men 2750kr. kostet det og nå blir det 2750kr. til pluss flere kjøretimer Og gruer meg sånn til gang nr.2. Så redd for at noe lignende skal skje.. Noen med lignende erfaringer..? Flere som strøyk første gangen? Jeg strøk de tre første gangene jeg... Kjørelærer mente jeg var kjempeklar for oppkjøring alle gangene, men jeg også var litt uheldige med sensorene itilegg til at jeg blir veldig nervør i situasjoner der jeg føler meg presset... Så jeg strøk med GOD margin Masse store tullfeil som jeg aldri har gjort før det, eller etter det, men som kom pga nervøsiteten... Det går nok bra neste gang skal du se Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MayaMyhr Skrevet 11. juli 2008 #76 Del Skrevet 11. juli 2008 Jeg kjører opp i Moss. Hva med deg TS, eller dere andre for den saks skyld? Gruer meg. Men jeg tror det går bra. Skal si ifra om jeg klarte det eller ikke. Men vi klarer det nok begge to =) Må ha tro på oss selv Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sara TS Skrevet 11. juli 2008 #77 Del Skrevet 11. juli 2008 Jeg skal kjøre opp i Oslo. Driver i disse dager å øvekjører rundt omkring. Skal få med meg en venninne nå (26 år og har hatt lappen siden hun var 19) ut på tur. Skal tyne meg gjennom steder i byen som jeg synes er ekle, for å trene og for å øke selvtillitten min når det gjelder kjøring, for jeg vet så godt at jeg KAN. Er bare den nervøsiteten.Sliter litt med den altså allerede men tror det er en blanding av spenning og redsel altså en både positiv og negativ nervøsitet. Så håper mye av det forsvinner da selve dagen kommer. Tenker konstant på dette nå. Bilen min som står og skinner utenfor... klar til å bli brukt! Ja, vi MÅ ha tro på oss selv. Skal nok klare det begge vi to MayaMyhr Gjelder bare å holde seg rolig, noe som fort blir lettere sagt enn gjort.. Min lærer, som er kjent for å være veldig pirkete (og bra er jo det) sier at jeg er mer enn klar nok. En skikkelig uforutsatt blemme (at jeg glemmer meg veldig) er eneste som skal kunne stoppe meg nå. Så stoler på han og satser på at jeg kan klare holde hodet kaldt Hvilken dag kjører du opp MayaMyhr? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sara TS Skrevet 11. juli 2008 #78 Del Skrevet 11. juli 2008 Litt fra meg igjen... Er diverse ting jeg rett og slett misliker og har småproblemer med, men går jo bra, bare tenker høre med dere : Vikeplikt inn på motorvei : Du har vikepliktskilt og markering i veibanen og deretter et kort påkjøringsfelt (som skal benyttes for å komme opp i hastighet før inn på veien). Er det riktig/greit å stoppe og få full oversikt når en er ved skiltet og når man ser ledig, god plass, 'peise på' å komme seg ut i veien? Er vel bedre det enn å kjøre inn på påkjøringsfeltet for deretter måtte slakke ned og vente på plass, da må jo de på motorveien slakke ned, noe som blir rivruskende galt Store rundkjøringer med flere felt samme vei, men en felles vei ut : Si en vei der du kan ligge både innerst og ytterst når skal ut til venstre. Markert opp slik. Tar det feltet som passer deg best utifra hvor du kommer inn. Men om du da er innerst, må du evt. vike for de til høyre når dere skal ut på felles vei videre?!.. Altså i noen tilfeller stoppe opp i rundkjøringen.. Da har en vikeplikt i rundkjøring.. *sukk* mye å tenke på altså Heldigvis ikke så innmari mange slike rundkjøringer som jeg kommer på i farta i allefall .. ok de rundkjøringene med trikk som går i midten. Der må også de i rundkjøringen evt. vike for trikk som kjører gjennom rundkjøring. Men det synes jeg er enklere huske på.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MayaMyhr Skrevet 11. juli 2008 #79 Del Skrevet 11. juli 2008 Jeg kjører opp 23. Juli. Har egentlig ikke merket så mye til nervøsiteten ennå. Men den kommer nok. Hååper jeg klarer det. Jeg har også en bil utenfor som står å venter på meg. Blir deilig. Har nemlig kjæreste i Asker (ca 1 time og 20 fra der jeg bor). Og toget går ikke alltid når jeg vil at det skal gå.. Spesielt ikke nå som det er sommertider. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sara TS Skrevet 11. juli 2008 #80 Del Skrevet 11. juli 2008 Forstår godt MayaMyhr! Om kjæresten bor så langt unna, så vil det komme godt med å få lappen! Var ute og kjørte i hele ettermiddag. Hadde med en venninne som sagt. gikk kjempebra, men må si jeg blir varm av å tyne meg selv gjennom noe ubehagelige strekninger. Må prøve meg.. eneste som hjelper for å bli stadig mer sikker og ikke minst få større tro på meg selv og mine ferdigheter. For jeg vet så godt at jeg KAN, jeg må bare holde nervene i sjakk og klare bevise dette for sensor. :/ Tok noen omveier, som jeg vet er vanskelige strekninger, var innom ikea og BarnasHus så fikk kombinert det med shopping, og kjørte via oslo sentrum tilbake hjem igjen. Laaaang og komplisert runde fra der jeg bor. Etterpå kjørte jeg henne hjem (midt i byen) med min kjæreste i baksetet, og hjem med han i forsetet. hehe.. Så fikk virkelig øvd masse! Og det herlige er : jeg føler jeg mestrer! Klarer å lese trafikken så mye bedre nå. Ser hva som skjer rundt meg. Får med meg skilt, filer, fotgjengere osv. (jada en selvfølge at man klarer det om man har lappen, men så godt å kjenne at man faktisk føler en mestrer på egenhånd!). Men gruer meg ennå veldig til oppkjøringen til uken likevel. Det er 45-75 minutter der jeg skal overbevise en sensor om at, ja, jeg er faktisk klar for å få lappen og kjøre alene nå. Man er nervøs og det er knapp tid å bevise sine ferdigheter på. Nervøsiteten kan medføre feil og feil vil medføre at man ikke får lappen... For selv om sensor ser at en mestrer å være endel av trafikken, så vil noen feil (om så hun/han ser dette skjer grunnet nervøsitet der og da for situasjonen) være nok til stryk?!... Uff, jeg tenker sikkert for mye. Bør prøve å slappe mer av Ut og kjøre igjen i morgen. Finne noen nye ekle strekninger. Tenker å prøve meg på Storo-Grünerløkka for dere som er kjent. Litt ekle veier der også, med trikk av og på veien, masse mennesker og trange gater uff.. stakkars bilen min, må da være nervøs av alt jeg skal prøve meg på hele tiden Merker trafikken er roligere fra og med i dag av. ser det også i gata vi parkerer. Veldig lite biler. Er vel svært mange som begynner ferien sin denne helgen tenker jeg?!. Topp, flest mulig biler unna sentrum før jeg skal kjøre opp nå til uken Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå