Gå til innhold

bestod ikke oppkjøring igår

Gjest Gjest_sara_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_sara_*

Bestod ikke oppkjøringen igår..

Både min kjørelærer, og min svigerfar som selv jobber på biltilsynet, har kjørt mye med meg og var sikker på at dette ville gå strålende. men neida..

Fikk en skikkelig grinebiter. sur og gretten fra stund nr.1. Han sa vi godt kunne snakke, men ble mer til at jeg snakket med meg selv de gangene jeg sa noe. Fikk ingen kommentar. Han satt bare å så, skrev og småsukket hele veien.

Var så nervøs. gjorde noen småfeil, men ingen ekstreme bommer. Likevel. Stryk!

Greit nok det, men er så fælt når sensor er negativ og dreper selvtillitten din fra stund en!

Fortalte etterpå kjørelærer hvem som hadde vært min sensor

(var en annen som måtte følge meg til bilstasjonen)

Hans kommentar var : hadde jeg visst du skulle få HAN så hadde jeg nok avlyst prøven din. han ødelegger enhver sin selvtillitt, har nesten 90% stryk og har masse klager på seg, mange skulle faktisk sett han bort fra biltilsynet, og nå pensjoneres han til hlsten

Godt kjørelærer sa dette da, men jeg er likevel fremdeles så sur og lei meg. Ikke har jeg god råd heller, men 2750kr. kostet det og nå blir det 2750kr. til pluss flere kjøretimer :(

Og gruer meg sånn til gang nr.2. Så redd for at noe lignende skal skje..

Noen med lignende erfaringer..?

Flere som strøyk første gangen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg strøyk første gangen jeg og.

Hadde en sensor som skravlet konstant, og jeg følte at jeg måtte svare han ofte, og ble stresset av hele situasjonen.

Hadde tre 2poengs-feil (dette er 8 år siden, så vet ikke om det er samme systemet nå), og det var en mer enn jeg kunne ha for å stå, og derfor strøyk jeg.

Gangen etter var jeg mye roligere, og alt gikk heldigvis flott :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_mamma1_*

Jeg tror, helt ærlig, at klarer du ikke oppkjøringen, så er du ikke klar for å kjøre bil alene.. Det er en grunn til at det er en sånn test.

Uansett hvordan situasjonen er i bilen, om h*n er stille eller snakker, og om det gjør deg nervøs, så skal man bestå før man får lov til å kjøre i trafikken alene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Jeg er ikke overasket.... Kjerringer er ikke noe i trafikken...

Eh.. det der er veldig diskriminerende av deg :\ selv om kvinner statistisk sett er dårligere i trafikken enn menn, betyr det ikke at ingen av dem kan kjøre bil...

Lykke til på prøven :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jeg strøk også første gangen. Var kjempelei meg, og sensor sa jeg kjørte godt, men jeg gjorde tre vikepliktfeil(Første var en bil som fant ut at å stoppe midt i et lyskryss(!) og jeg svingte ut i bussfeltet til høyre for å komme meg forbi. Var itillegg første bilen. Men jeg hindret visst de i høyrefeltet, sa han. Bilen foran meg stod fremdeles i samme krysset femten min senere, så hadde jeg gjort som sensor mente, ville jeg fremdeles stått der:P) Andre var ved feltskifte, og kjerringen bak meg tutet. God damit. Var så sur:P Og tredje gang var egentlig en blåst grunn. Jeg virket ikke OPPMERKSOM nok på bilene som kom ovenfra meg i et digert lyskryss. Han sa jeg hadde flaks siden det ikke kom noen biler. Seriøst? Jeg kjørte jo dritsakte, jeg kunne se en snegl på bakken foran meg. Men men, han var en gammel stut som satt og kaklet hele veien. Jeg var litt mer tilbaketrukket da, var jo pissredd, spesielt da han omtrent skjelte meg ut da vi begynte å kjøre og jeg spurte pent om det gjorde noe om jeg hadde solbriller på, siden jeg har linser og veldig ømfintlige øyne. Det var strålende sol og varmt ute, men solbriller fikk jeg ikke ha, for da kunne han ikke se øyenne mine. Jeg forstår jo det veldig godt, men måten han sa det på var som om jeg var den dummeste personen i hele verden.. Akkurat idet vi kjørte ut fra biltilsynet. DÅRLIG START:P hehe

Andre gangen fikk jeg en koselig, kjekk sensor. Han var grei og pratet rolig. Så svarte jeg han når jeg følte jeg kunne det:) Ble så glad da han sa gratulerer!

Det går nok kjempebra andre gang skal du se! Husk å sove godt, og spise godt før du setter deg inn. Ellers blir nervene bare verre! Ta mitt ord! Lykke til:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dritkjedelig å stryke. Forstår det. Men husk at det er mange situasjoner i trafikken som kan gjøre deg stresset. Du bør takle å få nervene under kontroll når du kjører bil.

Lykke til neste gang :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Husk at det er lov å klage på sensor hvis du føler deg urettferdig behandlet. Du kan ikke klage på resultatet. Hvis jeg var deg ville jeg skrevet et klagebrev som gikk på sensor sin oppførsel. Da kan du i det minste få ny gratis oppkjøring..

ps. heter ikke biltilsynet,men statens vegvesen.

ps.2 husk at slektninger og fedre sjeldent er upartiske...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sara TS
Hei

Husk at det er lov å klage på sensor hvis du føler deg urettferdig behandlet. Du kan ikke klage på resultatet. Hvis jeg var deg ville jeg skrevet et klagebrev som gikk på sensor sin oppførsel. Da kan du i det minste få ny gratis oppkjøring..

ps. heter ikke biltilsynet,men statens vegvesen.

ps.2 husk at slektninger og fedre sjeldent er upartiske...

Takk for svar alle sammen!

Til innlegg over :

om jeg mener at sensor var ubehagelig mot meg, og svekket selvtillitten allerede før vi kom skikkelig i gang, vil dette kunne være grunnlag for å klage i seg selv og evt. siden få ny oppkjøring med ny sensor?

Bare et synse spørsmål.

Til dere andre :

Er selvsagt enig i at familie/slekt får et subjektivt bilde av meg. ville bare si at både svigerfar som jobber på StatensVegvesen og mine (to) kjørelærere mener jeg er klar for å kjøre opp etter å ha sittet på meg meg over lang tid nå. Alt dette blir jo pr def. mer subjektivt enn når en sensor kommer og bedømmer, men vet jeg kjører forsvarlig og varsomt i trafikken om ikke annet.

At nerver skal få så mye å si for utfallet. en times nerver og dårlig selvtillitt ødelegger lett så mye.

Nei, kan ikke gjøre annet enn å mengdekjøre i bilen min framover. samt ta noen timer med læreren før ny oppkjøring. Gruer meg litt allerede, men vet dette skal gå så bra så ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lucy d-.-b
Eh.. det der er veldig diskriminerende av deg :\ selv om kvinner statistisk sett er dårligere i trafikken enn menn, betyr det ikke at ingen av dem kan kjøre bil...

Lykke til på prøven :)

Kvinner er statistisk sett bedre i trafikken enn menn :)

Lykke til med oppkjøring neste gang! Ta et par prøveoppkjøringer med de du kjenner, ta til deg de feilene du gjorde forrige gang, og det kommer til å gå bra nå. Det økonomiske skjønner jeg veldig godt, det er kjempeirriterende.

Løkke te :tommelopp:

edit:skriveleif

Endret av lucy d-.-b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg strøyk første gang og det var berettiget selv om kjørelærer mente jeg var klar.

Lot du deg stresse eller var for nervøs, nølende/aggressiv i trafikken kan det også være grunner til at du strøyk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sara TS
Jeg strøyk første gang og det var berettiget selv om kjørelærer mente jeg var klar.

Lot du deg stresse eller var for nervøs, nølende/aggressiv i trafikken kan det også være grunner til at du strøyk.

jeg lot meg nok stresse og dette gjorde meg nervøs. men mye av grunnen var måten han var fra stund en. følte meg utafor før vi begynte pga hans måte være på, men men...

Satser på å gjøre det toppers neste gang! ikke så lenge til. får bare mengdekjøre med de som kan rundt meg og ta noen kjøretimer for å drille meg litt ekstra. Kjenner at det som irriterer meg ja, er det økonomiske. Så sinnsykt dyrt!!!

Så satser jeg på rolige nerver og null stress om en mnd.tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Altså... hvis du stryker hele tiden, er det så trygt å ha deg i trafikken da?

Tenker ikke bare på andres sikkerthet, men også på din egen.

Det er ikke rart det skjer mange bilulykker i Norge hvis oppkjøringen bare skal stå på det økonomiske...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest sara TS
Altså... hvis du stryker hele tiden, er det så trygt å ha deg i trafikken da?

Tenker ikke bare på andres sikkerthet, men også på din egen.

Det er ikke rart det skjer mange bilulykker i Norge hvis oppkjøringen bare skal stå på det økonomiske...

hmmm.. forstår ikke hva du mener med "hvis du stryker hele tiden...."-delen..

Selvsagt er ikke det bra for trafikken, men har jo ikke planer om å "styke hele tiden" heller akkurat. Er en grunn til at jeg meldte meg opp til oppkjøring etter samtale med mine to kjørelærere. (ja har hatt to pga div.). Jeg er godt voksen, 25 år og småbarnsmamma, ikke ute etter lappen til myndighetsdagen og stresser av den grunn. Skulle gjøre det nå som det føltes riktig for mitt vedkommende.

oppkjøringen min står ikke"bare på det økonomiske" vet ikke om du mener mot meg eller generelt her. Men det er jo ikke å trekke under en stol at det er sinnsykt dyrt å kjøre opp og også dyrt å vedlikeholde..

Er nedfor nå, og skuffet og samtidlig også litt småbekymret. Er vel slike følelser en sitter med om man stryker når man forventer å klare seg gjennom nåløyet.

Men jeg er visst ikke første som stryker.

Håper bare litt mengdekjøring og noen kjøretimer til vil vedlikeholde kjøring og gjøre meg klar til neste oppkjøring.

Tar gjerne i mot tips, råd erfaringer o.l

gjerne fra andre som strøk pga lignende situasjoner som meg også..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Takk for svar alle sammen!

Til innlegg over :

om jeg mener at sensor var ubehagelig mot meg, og svekket selvtillitten allerede før vi kom skikkelig i gang, vil dette kunne være grunnlag for å klage i seg selv og evt. siden få ny oppkjøring med ny sensor?

Bare et synse spørsmål.

Til dere andre :

Er selvsagt enig i at familie/slekt får et subjektivt bilde av meg. ville bare si at både svigerfar som jobber på StatensVegvesen og mine (to) kjørelærere mener jeg er klar for å kjøre opp etter å ha sittet på meg meg over lang tid nå. Alt dette blir jo pr def. mer subjektivt enn når en sensor kommer og bedømmer, men vet jeg kjører forsvarlig og varsomt i trafikken om ikke annet.

At nerver skal få så mye å si for utfallet. en times nerver og dårlig selvtillitt ødelegger lett så mye.

Nei, kan ikke gjøre annet enn å mengdekjøre i bilen min framover. samt ta noen timer med læreren før ny oppkjøring. Gruer meg litt allerede, men vet dette skal gå så bra så ;)

haha. du har nok ikke sett en kjerring lukeparkere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklger, men om du lar deg stresse fra starten av og fortsetter la deg stresse gjennom kjøringen, vel, da er du ikke klar for å entre trafikken alene.

hva gjør du om du må kjøre 3-4 venner som sitte rog stresser deg og maser, som skravler og drikker, ber deg om ditten og datten?

Når du kjører bil må du lukke ørene for alt annet (med unntak av om du er forelder og har barn i bilen) og fokusere på trafikken.

Det er nok ikke uten grunn at du strøk serru, selv om denne sensoren har "90%stryk".

For, det er ganske snodig da, om en sensor har så mye stryk og er såååå ille, at ingen har klaget på han før og at ikke du fikk beskjed av din sjåførlærer eller din far som jobber innad om å klage på han.

Bli besdre til å kjøre du!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
haha. du har nok ikke sett en kjerring lukeparkere...
Jeg lukeparkerer - det gjør min mann ikke ;)

Jeg kjenner faktisk ingen menn som lukeparkerer nå jeg tenker etter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kjørelærer

Jeg forstår godt at du er både lei deg og frustrert etter å ha strøket på oppkjøring. Jobber selv som kjørelærer og opplever derfor mange ulike personligheters opplevelse av en førerprøve både på godt og vondt. Jeg har kjørt opp flere hundre elever de siste 10 årene. Folk reagerer veldig ulikt i en oppkjøringssituasjon og på ulike sensorer. MEN: helt ærlig så blir jeg skremt og frustrert når jeg hører hva din(e) kjørelærer har sagt. Å legge skylden på sensor blir bare for dumt. At en og samme sensor har 90 prosent stryk faller på sin egen urimelighet. Hvordan du og andre opplever den enkelte sensor er subjektivt. Du vil helt sikkert finne personer som synes at "din" sensor var veldig ok å kjøre med. Dette er normalt de som består..

Jeg vet ikke hvor i landet du tar førerkort - dette har heller ingen betydning. Men jeg kjenner kjørelærere fra store deler av landet og motvillig må jeg innrømme at ikke alle gjør en like god jobb. Jeg VET at de aller fleste stryk kommer fordi kandidaten ikke er god nok. Mange som stiller på oppkjøring vet ikke en gang hovedmålet for kjøreopplæringen - de vet rett og slett ikke hva som vektlegges på en oppkjøring. De har knapt nok sett læreplanen og vet derfor ikke hvilke mål denne inneholder. Skremmende synes jeg - ikke rart at folk stryker. Mange kjører ikke en gang ordentlige veiledningstimer (som er obligatoriske og til stor hjelp) eller har kjøretest med en annen lærer før selve oppkjøringen. En lærer som ikke har gjort en god nok jobb vil selvsagt ikke innrømme dette (husk at vi tjener ekstra penger dersom dere stryker) men heller skylde på sensor. Jeg sier ikke at dette er tilfelle for din del, men det er fakta for mange av dem som stryker. Det er bare å se på en del tråder her inne og på andre forum - folk skriver inn og lurer på hvor lenge en oppkjøring varer og hvilke spørsmål man får før oppkjøringen? Det sier seg selv at kjøreskolen gjør en elendig jobb når de ikke videreformidler slike ting. Igjen - ikke rart at mange stryker. De er ikke godt nok forberedt på selve eksamen/oppkjøringen.

Noen er selvsagt uheldige på en førerprøve. Det oppstår en eller flere situasjoner som gjør at man blir "satt ut". Noen svært få personer har store problemer med nervene i en førerprøvesituasjon. Dette kan man imidlertid gjøre noe med på forhånd dersom kjørelærer er klar over problemet.

Dette ble langt og er sikkert ikke mye til hjelp for deg. Men er ett forsøk på å forklare mye av grunnen til at folk stryker. Uheldigvis så finnes det en del dårlige kjørelærere, dette er min store frustrasjon. Ett førerkort i dag koster mye penger, da bør det være en selvfølge at dere får god nok opplæring til å bestå på første forsøk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sara TS

Takk for mange tilbakemeldinger med mange ulike meninger.

Selvsagt er jeg enig i at elev må være trygg i trafikk før vedkommende får utlevert førerkortet! Stiller meg også forståelig til at det er lett å skylde på sensor om man ikke består en oppkjøring. Det er jo typisk det selvsagt, men likevel altså...

Er godt voksen, øvekjørt lenge og vet for meg selv at "jeg kan". To kjørelærere (uavhengig av hverandre fra ulike skoler) har sagt de mener jeg er trygg,hensynsfull og klar for å kjøre på egenhånd, derfor meldte jeg meg selvsagt opp.

Men trodde ikke jeg skulle få en såpass grinebiter til sensor, for desverre det var han og det er han godt kjent for. og ja, der er mange som har levert inn klager på han tidligere (både kjørelærere og elever selv) så jeg er ikke første til å si dette. de vil ikke ha han der lenger og han skal ut fra stedet på slutten av denne sommeren og godt er det!

Selvsagt skal jeg klare å stenge ute stressmoment og fokusere på kjøringen når jeg kjører, men sånn gikk det altså ikke. Han var negativ mot meg før vi kom ut på veien, da jeg feilet under sikkerhetskontroll spørsmål i begynnelsen..

Kommentarer han kom med før jeg begynte var :

"jaha.. dette er ikke den bilen du har kjørt mest, nei det var ikke bra ikke"

"hmm.. den klarte du ikke altså (spørsmålet)"

og videre gikk det rævva!.. babyen i magen ble pumpet med adrenalin. Prøvde holde hodet kaldt, men blikkene hans, sukking og risting på hodet gjorde meg så ukomfortabel at jeg gjorde noen småfeil.

Brøt ikke vikeplikter, glemte stoppskilt, kjørte for fort e.l. , men andre småfeil.

Greit nok nå at jeg strøk, jeg overlever og kan prøve igjen om ca en mnd (med enda større mage) ;) MEN har jo blitt så redd etter denne stryken.. MÅ klare det neste gang.

Må vel bare øve på framover. prøve få kjørt mest mulig med familie/venner først og fremst og ha noen timer med kjørelærer også for å få oversikt over om rutinene mine er gode.

Bare så kjedelig når han ikke hadde noe mer eksakt å pirke på som jeg kan øve på framover... det hadde jo hjulpet meg endel på veien.. men men ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Jente20_*

TS, selv strøk jeg 3-4 ganger for jeg klarte det hehe. Selvtilliten var helt på BUNN da, men jeg gav ikke opp. Jeg bare fortsatte å kjøre så mye jeg kunne, fordi at jeg visste jo at jeg kunne kjøre bil. Og for å si det sånn, så handler oppkjøringen veldig mye om flaks og uflaks. Jeg har hørt om folk som har gjort kjempemye feil, men som allikevel fikk lappen på første forsøk.. sensoren har sykt mye å si!

Husker ikke helt hva jeg strøk på før jeg klarte det, men det var sånne småting som egentlig ikke har så mye å si. Lukeparkererte ikke bra nok, rygget ikke helt perfekt, bla bla...

Om jeg brukte mye penger, bare på oppkjøringene ble jo det drittdyrt... men, når du først får lappen... da er det glemt ( nesten) hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...