Gå til innhold

bestod ikke oppkjøring igår


Gjest Gjest_sara_*

Anbefalte innlegg

Ok, la meg gi deg noen tips!

Husk; se i speilet hele tiden, kjør så rolig og fattet du bare kan, sett på bilbelte med den største selvfølgelighet og ikke begynn å kjør før du spør sensor om han har tatt på bilbeltet.

Godsnakk med sensor og vær blid, når han på slutten spør; "ja, hva synes du?".

- så er det dødsviktig at du ihvertfall nevner to-tre episoder som kanskje kunne vært greit å få omgjort, bare man sier det så omgjør man handlingene i sensors hode som gjør at han faktisk gir deg plusspoeng!

å bestå oppkjøring i dag handler om taktikk, kjørelærere burde kurse folk i hvordan man skal gjøre, og hva man ikke skal gjøre, men det er jo som alle vet imot kjørelærerens interesser når han tjener penger på at du stryker...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest gladlaks
Ok, la meg gi deg noen tips!

Husk; se i speilet hele tiden

Eventuelt kan du ta et par blikk på veien foran deg sånn innimellom. Bare for å sjekke at alt står bra til der..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har dere merket at google annonsene som er ved siden av her handler om oppkjøring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sara TS

Takk for mange svar.

(både de positive og de negative) ;)

Jeg inneser at jeg nok gjorde dumme feil under oppkjøring pga nervøsiteten min ja og at dette la grunnlag for stryk, men står på mitt med at sensor var en idiot som framprovoserte min nervøsitet, desverre, jeg klarte ikke å holde meg kald og ikke bry meg. Følte jeg kom til å stryke alt før jeg hadde kjørt ut fra trafikkstasjonen.

Hadde sagt jeg mislikte sensor uansett om jeg stod eller ikke, det står jeg ved den dag i dag.

Sensoren er forøvrig sagt opp fra jobben sin der og hadde sin siste time forige uke. Grunn til at han måtte slutte var mye pga han var mislikt og hadde mange klager på seg, så da er altså ikke jeg alene om å mene det om han..

Skal kjøre opp igjen i midten av denne mnd. Det er jo ikke lenge til nå og jeg gru-gler meg til oppkjøringsdagen! har kjørt utrolig mye siden sist, privat lærekjøring i min egen bil med familie og kjæresten. så og si hver dag, lengre og kortere turer. Føler meg ganske så trygg på mine ferdigheter nå ja.

Hadde min første time med kjørelærer etter stryken, nå i ettermiddag.

Var noe ganske annet å kjøre med han og i hans bil! jeg har en liten 1,4 bil (ford focus) mens hans bil er stor (opel zafira) og er 1,6liter. Var stor forskjell merkelig nok ... Følte meg litt mer usikker i hans bil og det irriterte meg!

Gjorde ingen store feil akkurat men gikk mer på :

* Giringa mi kunne være litt annerledes

(var pga min bil med mindre motor krever helt annerledes giring enn hans). Pluss fikk et motorstopp et sted pga ga for lite gass.. (helt idiotisk, men..)

* Og jeg som alltid bruker bremse ned - clutsh inn og 2.gir før rundkjøring, fikk nå høre at jeg trygt kunne holde i 3.gir så lenge jeg ikke kom under 20km./t i rundkjøringen.. (vil jeg kunne stryke på å gjøre det på "min måte" under oppkjøring?).. ..

* og jeg tullet litt med å holde clutsh unødvendig inne når jeg bremset før jeg girte ned noen få steder.

* må være flinkere til å bruke hele påkjøringsfeltet inn på stor vei

* huske at innvendig speil er det som gir riktigst oversikt over hvor nære bilen bak faktisk er før feltskift. (så mest i sidespeil der og i blindsonen) - (ikke så viktig med utvenidig før feltskifte) men innvendig og blindsonen er nr.1!

Og var merkelig å plutselig ha kjørelærer der og ikke kjæresten - plutselig alvor igjen.. hehe ;)

Han komenterer jo stadigvekk småting som min kjære ikke ville kommentert og det var plutselig uvant igjen..

Liker kjørelæreren min. Han er råflink og betryggende - men veldig pirkete. Er jo vel i og for seg bare veldig bra at han pirker på meg nå så blir jeg obs på ting før oppkjøringen. :)

Sitter klistret til minne alt han sa i dag.

Han sa til meg etterpå at dette klarer jeg utmerket så lenge jeg klarer å holde hode kaldt, for han vet og ser at jeg kan! og jeg kunne i dag, endel ting å pirke på, men han måtte bare pirke der så jeg fikk det inn sa han. Kjørte vanskelige sted, noe som er veldig bra så jeg blir kjent med de såkalte "skumle stedene" der flere stryker, desverre.

Skal ha kjøretime mandag og en gang til kommende uke før oppvarmingstime og oppkjøring uken etter.. spent og gru-gleder meg noe så innmari! :/

Hvor mye "pirke feil" er lovlig før en stryker igrunnen?.. .. og tenk om jeg gjør en knallbom ... uheldigvis.. uff, nei får ikke tenke sånn!!!

Han sa at jeg kanskje ikke burde kjøre mye i egen bil før oppkjøring men holde meg til timene med hans bil i og med de er så pass forskjellige.. hva mener dere om det?

Ser to sider av saken :

1. om jeg øver med min bil får jeg jo kjørt mer og blitt tryggere på trafikkbildet, men venner meg til egen bil igjen

2. om jeg ikke kjører egen bil så kanskje jeg klarer å kjøre hans bil bedre.. men jeg får ikke øvd meg tryggere på å bli flink i trafikkbildet...

Tar gjerne imot fler tips og råd...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det er lov å ha 3 småfeil eller noe slikt..

Du burde klare å bytte biler uten problemer (alle kveler den selvsagt en gang i blant:P) kjør flest mulig biler så du blir vandt med å tilvenne deg. Da føler du at du har litt mer kontroll.

Jeg kjørte til venstre istedet for høyre og så for dårlig etter fotgjengere på et uoversiktelig overgangsfelt, men stod.

De ser veldig mye på dette med å slakke ned ved overgangsfelt, og ikke minst se i speilene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. bytte av bil er det som tidligere nevnt bare å kjøre forskjellige biler, det er bare lurt. Men akkurat før oppkjøring var hvertfall jeg rånervøs og nekta å kjøre en annen bil en akkurat den jeg skulle kjøre opp med.

Fra før av hadde jeg kjørt 4 forskjellige biler og ble litt stressa av det, så for meg funket det best å holde seg til en bil akkurat den tiden. Etter at jeg har kjørt en liten stund så kjører jeg hva som helst nå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå er ikke jeg noen ekspert på regler i forhold til oppkjøring, men jeg kan jo si litt om min opplevelse av oppkjøringen og tiden før siden jeg kjørte opp for veldig kort tid siden.

Angående bruk av forskjellige biler: Da jeg startet kjøringen med kjørelæreren min brukte jeg å øvelseskjøre privat til timene, for og liksom være ”i gang” med kjøringen før selve timen. Trodde dette var bra, men etter hvert innså jeg at jeg bare måtte slutte med det fordi jeg ikke fikk noe ut av timen på den måten. Var så innstilt på vår private bil med tanke på gir og pedaler at alt bare ble feil under kjøretimen. Også her var det snakk om å kjøre en liten bil privat og en svær, fancy bil på kjøreskolen. Jeg er jo med på at man bør være i stand til å kjøre flere forskjellige biler, men hvorfor gjøre det vanskeligere enn det må være? Selv kjørelæreren min sa at han ville ha problemer med å kjøre bra hvis han bare ble kastet inn i en ukjent bil etter å ha vært vant med å kjøre sin egen bil, så ikke

heng deg opp i det de sier om at man MÅ kunne kjøre mange forskjellige biler for å være egnet som sjåfør.

Bortsett fra dagen før oppkjøringa kjørte jeg en drøy time i egen bil hver dag de siste to ukene før oppkjøringa. Jeg kunne sikkert kjørt litt dagen før , men følte da at jeg var ”mettet” og at jeg ikke ville ha noe å vinne på å øve enda mer. På selve oppkjøringsdagen ville jeg ikke funnet på å kjøre egen bil først, av grunnen jeg nevnte ovenfor.

Angående småfeil, så sa kjørelæreren at man godt kunne ha 10-15 enerfeil uten å stryke. Toerfeil kan man vel ha 3-4 av mens du stryker med en gang på en treerfeil. Og ut fra min bedømming er mange (alle?) de tingene du ramser opp som du gjorde galt på sist kjøretime enerfeil.

Jeg kan også finne på å holde inn kløtsjen mens jeg bremser ned mot kryss der jeg planlegger å gire ned. Ja, det er en uvane som jeg prøver å plukke bort, men jeg kan garantere at jeg gjorde det på oppkjøringa, og det ble ikke kommentert på.

Jeg bruker konsekvent 2. gir gjennom rundkjøringer med mindre forholdene virkelig tilsier noe annet, og på oppkjøringa brukte jeg 2. gjennom alle rundkjøringene. Kjørelæreren min sa på en av de siste timene at jeg godt kunne ha 3. gir hvis jeg skulle første til høyre eller rett over i rundkjøringene (litt avhengig av rundkjøringa selvfølgelig), men der må du jo selvfølgelig se på hva som føles behagelig.

Jeg fikk det som må være tidenes hyggeligste sensor på oppkjøringa som virkelig gjorde sitt for at jeg ikke skulle være nervøs før vi begynte å kjøre. Han spurte om jeg ville prate eller ikke under turen. Jeg sa at jeg helst ville ha det stille, og da sa han at da gjorde vi det sånn, så fikk jeg heller velge om jeg ville svare eller ikke hvis han plutselig begynte å prate likevel.

Jeg sto og fikk bare skryt for kjøringa. Da jeg var ferdig nevnte jeg et par situasjoner som jeg kanskje kunne ha håndtert annerledes, og det tror jeg han syntes var positivt.

Ikke heng deg opp i småfeil du gjør underveis – det har stort sett ingenting å si. Bare legg det bak deg og konsentrer deg om den videre kjøringa.

Ok, dette ble fryktelig langt, men jeg føler at vi to er/var i samme situasjon og at jeg hadde akkurat de samme bekymringene som deg, og jeg håper at mine opplevelser her kan være litt til hjelp :)

Lykke til! Du kommer til å klare det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tasha

til dere som mener ts ikke er " i stand" til å kjøre alene pga hun strøk på oppkjøringa, vil jeg si dette er et tåpelig utsagn. ja, når man er ferdig med oppkjøring, så er du ikke ferdig utlært som bilfører, men på vei ut i "læra".

skal vi si det samme om du stryker på eksamen så kan du fortsatt ingenting om det da? blir det samme.

jeg har kranglet med biltilsynet veldig ofte, og de er noen kranglete folk som misbruker makten de har. hos oss her er det to tilfeller av damer som har vært direkte jævlige mot folk. de har fått sparken.

det er synd at sånne folk får lov til å ødelegge våres start på livet som voksen og uavhengig, men sånn er det. de klarer ikke å forholde seg til en ting alle sammen, derfor blir det sånn at noen stryker uten å ha fortjent det, mens noen får lappen bare ved kun flaks.

at man blir nervøs av sensor betyr faktisk ikke at du er en dårlig sjåfør! noen mennesker blir nervøse av sånne folk som har makt over deg, som f eks eksamen. og mye er tåpelig i bilteorien i dag også. det aller sureste er at du må betale dyre dommer av din egen lommebok for at du har fått en tosk til sensor.

lykke til Ts, for all del, klag å ikke la den personen slippe unna.(såfremt du VET han oppførte seg uetisk) vi trenger ikke flere maktsyke idioter som vil ødelegge andres selvtillit sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig enig med siste taler her. Det er vel ganske normalt å bli litt satt ut når man får en sånn grinebiter til sensor! Jeg har hatt lappen i 9 år og har aldri hatt noen problemer. Men dersom jeg i dag skulle hatt en sånn person ved siden av meg så hadde jeg nok ikke vært i stand til å være en god sjåfør. Og da hadde jeg enten sagt at han måtte holde kjeft eller så hadde jeg nektet å kjøre.

Men det kan man jo ikke når man skal opp til førerprøven! Jeg synes ikke det er riktig å si at man må kunne takle sånt stress for å være en god bilfører, for det er ikke en sånn situasjon man kommer opp i til daglig. Og hvis man gjør det så kan man velge å kaste ut vedkommede/ la vær å kjøre.

Jeg vil ønske TS lykke til med ny oppkjøring, det går nok bra! Jeg vet om mange (inkl. meg selv) som klarte oppkjøringa knirkefritt på andre forsøk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sara TS

Igjen takk for svar.

Spesielt til dere siste med oppmuntrende ord og gode råd :)

Prøver å finne en balanse mellom øvekjøring i egen bil og kjøretimer med læreren nå. Er en uke (og en dag akkurat) ;) til jeg sitter bak rattet under oppkjøring. Spent!

Godt tips det : å øvekjøre litt med egen bil mellom kjøretimer, men la siste tiden (dagen før) kun være i lærerens bil, så det er den jeg sist satt bak rattet i. Smart!

Gleder meg virkelig, men gruer meg jo også veldig... Er jo litt sånn "enten-eller". Kan ha kjempeuflaks. Få en ekkel rute her i byn med flere "hinder" og dumme meg ut på en dum dum ting . miste konsentrasjonen pga nervøsitet. eller kanskje jeg kan klare imponere sensor (og meg selv), holde nervene i sjakk og overleve også ekle hinder ;) Eller så får jeg en rute jeg selv føler er enkel :) Blir jo spennende å se.

Kjørte til Sverige igår (til grensen) med egen bil. Kjæresten og jeg på baby shopping ;) Bøtte - regnet og var jo ganske så lang strekning, så fikk øvd meg endel der også. - være konsentrert lenge.

Kjøretime idag igjen. Og i dag gikk det mye bedre enn fredag :)

Hadde memorert alle småfeil jeg gjorde sist samt typiske meg-feil og gikk til bilen med innstillingen "dette fikser jeg". Var ikke nervøs som sist.

Han lot meg bryne meg gjennom en ekkel rute. Smågater med 30-sone med masse små skjulte vikepliktsveier, og over skumle og uoversiktlige godt trafikerte vikepliktskryss (brrr..ekkelt).. et ekkel vikeplikt -sted utpå en motorvei, med litt dårlig sikt (der visst nok mange feilbedømmer og stryker), bykjøring med masse av og på til større veier, mindre veier.. rundkjøringer i massevis.. ja i det hele tatt - ruter med masse hinder.

Og jeg klarte meg utmerket :) Litt smårusk, men ingenting nevneverdig sa læreren. Hadde stått med glans i dag om det hadde vært en oppkjøring.

Eneste jeg selv kan pirke på, men som jeg var obs på gjennom hele kjøringen, var at jeg i perioder holdt meg under fatsgrensen på større veier, da trafikken foran hadde samme farten. kunne kjørt forbi, men valgte la være. var masse regn og følte meg trygges slik jeg bedømte situasjonene.

Under oppkjøring, kunne det gitt negative signaler? om jeg etterpå også husker å forklare sensor hvorfor?

Lå også pittelitt for nære noen biler på motorveien en periode. ikke farlig nærme, men burde holdt litt mer avstand!

uff,gleder meg til å slutte å tenke sånn..

Føler meg trygg i trafikken. Blir godt å sitte alene i bilen snart :) vil jo helst unngå slike ubehagelige steder å kjøre som den ruten jeg var gjennom i dag når jeg får lappen, i allefall i begynnelsen. er kun under oppkjøring de virkelig skal kunne teste en skikkelig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igjen takk for svar.

Spesielt til dere siste med oppmuntrende ord og gode råd :)

Prøver å finne en balanse mellom øvekjøring i egen bil og kjøretimer med læreren nå. Er en uke (og en dag akkurat) ;) til jeg sitter bak rattet under oppkjøring. Spent!

Godt tips det : å øvekjøre litt med egen bil mellom kjøretimer, men la siste tiden (dagen før) kun være i lærerens bil, så det er den jeg sist satt bak rattet i. Smart!

Gleder meg virkelig, men gruer meg jo også veldig... Er jo litt sånn "enten-eller". Kan ha kjempeuflaks. Få en ekkel rute her i byn med flere "hinder" og dumme meg ut på en dum dum ting . miste konsentrasjonen pga nervøsitet. eller kanskje jeg kan klare imponere sensor (og meg selv), holde nervene i sjakk og overleve også ekle hinder ;) Eller så får jeg en rute jeg selv føler er enkel :) Blir jo spennende å se.

Kjørte til Sverige igår (til grensen) med egen bil. Kjæresten og jeg på baby shopping ;) Bøtte - regnet og var jo ganske så lang strekning, så fikk øvd meg endel der også. - være konsentrert lenge.

Kjøretime idag igjen. Og i dag gikk det mye bedre enn fredag :)

Hadde memorert alle småfeil jeg gjorde sist samt typiske meg-feil og gikk til bilen med innstillingen "dette fikser jeg". Var ikke nervøs som sist.

Han lot meg bryne meg gjennom en ekkel rute. Smågater med 30-sone med masse små skjulte vikepliktsveier, og over skumle og uoversiktlige godt trafikerte vikepliktskryss (brrr..ekkelt).. et ekkel vikeplikt -sted utpå en motorvei, med litt dårlig sikt (der visst nok mange feilbedømmer og stryker), bykjøring med masse av og på til større veier, mindre veier.. rundkjøringer i massevis.. ja i det hele tatt - ruter med masse hinder.

Og jeg klarte meg utmerket :) Litt smårusk, men ingenting nevneverdig sa læreren. Hadde stått med glans i dag om det hadde vært en oppkjøring.

Eneste jeg selv kan pirke på, men som jeg var obs på gjennom hele kjøringen, var at jeg i perioder holdt meg under fatsgrensen på større veier, da trafikken foran hadde samme farten. kunne kjørt forbi, men valgte la være. var masse regn og følte meg trygges slik jeg bedømte situasjonene.

Under oppkjøring, kunne det gitt negative signaler? om jeg etterpå også husker å forklare sensor hvorfor?

Lå også pittelitt for nære noen biler på motorveien en periode. ikke farlig nærme, men burde holdt litt mer avstand!

uff,gleder meg til å slutte å tenke sånn..

Føler meg trygg i trafikken. Blir godt å sitte alene i bilen snart :) vil jo helst unngå slike ubehagelige steder å kjøre som den ruten jeg var gjennom i dag når jeg får lappen, i allefall i begynnelsen. er kun under oppkjøring de virkelig skal kunne teste en skikkelig..

jeg kjørte bil før jeg fikk lappen, tjuvlånte bilen til mamma alene, og jeg tror det var mye med på å overbevise meg selv at jeg faktisk kan kjøre bil også.

det høres veldig ut som om du kan dette her ordentlig også, og høres ut som en fornuftig sjåfør. det eneste hinderet ditt er nervøsitet for kjørelærer. det var jeg også, men jeg visste jo at jeg kunne kjøre bil. det vet du at du kan og.

i biltilsynet er det faktisk "straffende" å tenke logisk noen ganger. masse spørsmål som er logiske på tepriprøver, som er FEIL.

dette med regnværet var helt logisk av deg om du syntes det var tryggest. men får du en drittsekk av sensor, bør du med en gang fortelle hvorfor du gjør som du gjør. min bror var på vei inn i rundkjøring, og ventet på de som var inni, pga du skal ha vikeplikt for dem. sensor trodde at min bror trodde han hadde venstre vikeplikt,. og ga han stryk. veldig unødvendig, og absolutt ikke noe sensor burde kunne finne på å tenke en gang. så husk, begrunn de logiske tankene dine. for disse folka er ikke alltid det.

lykke til!:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste jeg selv kan pirke på, men som jeg var obs på gjennom hele kjøringen, var at jeg i perioder holdt meg under fatsgrensen på større veier, da trafikken foran hadde samme farten. kunne kjørt forbi, men valgte la være. var masse regn og følte meg trygges slik jeg bedømte situasjonene.

Under oppkjøring, kunne det gitt negative signaler? om jeg etterpå også husker å forklare sensor hvorfor?

På min andre oppkjøring, som jeg bestod, kjørte jeg en vei jeg aldri har kjørt før. Det var landevei og fartsgrensa lå på 60 og iblant 80. Jeg var usikker på veien, og la meg derfor litt under fartsgrensen, noe jeg informerte sensor om. Jeg var veldig nøye på å slippe biler som kom bak meg forbi, og da var sensor fornøyd :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sara TS

Takk Tasha!

Ja, skal huske på å begrunne mine logiske tanker om jeg kommer opp i lignende situasjoner. ;)

Det heter seg jo forøvrig at fartskilt er "forbudt skilt" altså det tilsier hvor fort man får lov å kjøre, da burde det jo ikke være strykgrunnlag å ligge i foreks. 70kmt. om tett regnvær og masse biler foran en.. ? Slik som jeg gjorde idag.

Kunne glatt lagt meg ut og kjørt forbi, men føltes rett og slett feil i de situasjonene jeg var oppi. I tillegg var det flere tilfeller påkjøringsfelt langs veien der nye bilder kom inn. Gjensidig vikeplikt gjaldt på disse veiene. Der det passet slapp jeg gassen litt for å slippe bilen inn i feltet. Det er jo også riktig, men man ender en liten stund under fartsgrensen.

Og så skulle jeg ta av til høyre om ikke lenge i begge 70kmt. kjøring i 80-strekning. Hadde blitt utrolig stress om jeg skulle begynt med forbikjøring av alle de bilene som lå i ca. 70kmt samt passet på å selv ikke overskride fartsgrensen..

Hehe.. har mange logiske argument jeg kunne brukt i dag i allefall ;)

Elles kan jeg fint gå like under 30km i små boligfelt der fartsgrensen er 30kmt. Dette pga uoversiktelige kryss/fotgjengerfelt, fartsdumper eller ekstremt tett parkerte biler og/eller masse barn i veien. Men det er da for all del riktig!.. Man skal jo sørge for å ha full kontroll i en hver situasjon som bilfører.

Situasjonen med broren din og rundkjørings - stryken var jo helt ekstrem da!

Merkelig sensor om det var stryk grunnlag. Du har jo vikeplikt for de som er inni rundkjøringen og ser du ingen mulig luke der og da må du jo vente til du faktisk ser luken selv!

Jeg vet jeg er noe forsiktig inn i større rundkjøringer. Kjører straks jeg ser en luke, men tar ingen unødige sjanser. Kan godt være en annen hadde vært kjappere enn meg, men jeg tenker heller sånn at jeg vil heller være helt sikker på at det går enn å ta en skummel sjanse (som faktisk kanskje kan stryke meg!).

Ikke helt enkelt skulle kjøre opp her i oslo, men skal da virkelig klare det. Kjipt om en stryker meg på at jeg er en varsom sjåfør om jeg ikke gjør noen direkte feil. Da må i allefall sensoren være ekstremt tåpelig!

Så lenge jeg ikke kjører altfor sakte, nøler skummelt lenge inn i rundkjøringer e.l - altså så lenge ikke ens varsomhet er til irritasjon for andre, så bør det da ikke være noe problem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Sara TS
På min andre oppkjøring, som jeg bestod, kjørte jeg en vei jeg aldri har kjørt før. Det var landevei og fartsgrensa lå på 60 og iblant 80. Jeg var usikker på veien, og la meg derfor litt under fartsgrensen, noe jeg informerte sensor om. Jeg var veldig nøye på å slippe biler som kom bak meg forbi, og da var sensor fornøyd :)

Takk for tips!

Skal passe på å informere sensor om hvorfor jeg evt legger meg under fartsgrensen i et område jeg selv føler det er riktig.

Smågater så blir det jo bare sånn innimellom for å i det hele tatt kjøre forsvarlig (tenker på bolig felt/bolig områder)

På motorvei så har jo bilister bak hele veien god mulighet til å komme forbi meg i venstre feltet, så lenge jeg holder meg til høyre slik en skal ;)

Sist kjøretime forige uke kjørte jeg langs en 50km forkjørsvei. Masse som skjedde i veibanen og var uoversiktelige kryss. Holdt meg opp mot 50km hele veien, MEN var ekstra obs før kryss selv om jeg visste jeg var på forkjørsvei. (dette fordi man aldri kan være 100% på at de som faktisk kommer fra den uoversiktelige veien til høyre har fått med seg vikeplikten). Stoppet ikke opp, er bare obs. Var også ekstra forsiktig der det var folk nærme veien og biler parkert tett. Kan godt være jeg kom noe under 50km da altså..

Det er vel bare positivt å ha oversikt over trafikkbildet på denne måten?..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Situasjonen med broren din og rundkjørings - stryken var jo helt ekstrem da!

Merkelig sensor om det var stryk grunnlag. Du har jo vikeplikt for de som er inni rundkjøringen og ser du ingen mulig luke der og da må du jo vente til du faktisk ser luken selv!

Jeg vet jeg er noe forsiktig inn i større rundkjøringer. Kjører straks jeg ser en luke, men tar ingen unødige sjanser. Kan godt være en annen hadde vært kjappere enn meg, men jeg tenker heller sånn at jeg vil heller være helt sikker på at det går enn å ta en skummel sjanse (som faktisk kanskje kan stryke meg!).

Eh.. Bare en liten tilleggsopplysning. Det er mange år siden vi hadde regelen om vikeplikt for de som er inni rundkjøringen. Dersom man har en luke skal man selvsagt kjøre, uavhengig av om det er kjøretøy inni rundkjøringen eller ikke. Har sikkert ingen betydning for TS (høres ut som om du har kontroll på å kjøre rundkjøringer) men rett skal være rett. Ellers virker det som om du TS har god kontroll frem mot førerprøven. Lykke til! Hilsen en kjørelærer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sara TS
Eh.. Bare en liten tilleggsopplysning. Det er mange år siden vi hadde regelen om vikeplikt for de som er inni rundkjøringen. Dersom man har en luke skal man selvsagt kjøre, uavhengig av om det er kjøretøy inni rundkjøringen eller ikke. Har sikkert ingen betydning for TS (høres ut som om du har kontroll på å kjøre rundkjøringer) men rett skal være rett. Ellers virker det som om du TS har god kontroll frem mot førerprøven. Lykke til! Hilsen en kjørelærer

Takk! Oversikten føler jeg at jeg har, må bare klare å vise sensor dette under oppkjøring og satse på at nervøsiteten ikke tar overhånd, noe den ikke skal!

hehe.. ser jeg uttrykte meg litt feil i mitt forige innlegg. mener ikke at en ikke kan kjøre inn i rundkjøring selv om andre biler der ;) men at man skal være obs på alt som kommer fra venstre, de har man vikeplikt for. Skal ikke måtte hindre de samt passe på å holde sin "bane" inne i rundkjøringen for å unngå "fyke ut i" bilen innerst/ytterst (det siste der har jeg tullet litt med - uff.. ikke nå mer altså, skumle greier!)

Men du som er kjørelærer : hvordan er det med dette med fartsgrenser og vurdering som jeg nevner i innlegg over?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest kjørelærer
Men du som er kjørelærer : hvordan er det med dette med fartsgrenser og vurdering som jeg nevner i innlegg over?

Dersom du kjører på samme måten som du forklarer i innleggene ovenfor (ang vurdering av fart/fartsgrenser) kunne du lett blitt min favorittelev. Høres ut som om du er en fornuftig sjåfør (fornuftig på en positiv måte) som er opptatt av din egen og andres sikkerhet i trafikken. Det er riktig at fartsgrenser er MAKS fart - man kan selvsagt kjøre så seint man vil dersom man har grunner til det. Dette er egentlig essensen i kjøreopplæringen - nemlig å kunne vurdere riktig fart ut fra sikt, føret (vær/regn), område/sted osv. Virker som om du har nådd dette målet.

Jeg kjenner ikke deg, men vil likevel gi deg ett råd fram mot neste oppkjøring. IKKE hør for mye på hva andre råder deg til på en oppkjøring - kjør slik som du selv mener er riktig og som du har lært på kjøreskolen. Stol på deg selv når deg gjelder vurdering av fart. Dette sier jeg fordi ulike personer har ulike opplevelser på en oppkjøring. Førerkort er noe de fleste tar en eller annen gang i livet. Å gjennomføre oppkjøring er derfor noe mange kjenner seg igjen i. Men ingen førerprøver er like. Du må kjøre slik som DU kan, ikke slik du tror at sensor vil du skal kjøre. Alt for mange tenker så mye på hva sensor vil, at de glemmer å kjøre helt normalt. Jeg er derfor litt skeptisk til alle "gode råd" som kommer i tråder som dette (men all respekt for dem som ønsker å hjelpe deg). Folk svarer ut fra egne erfaringer på sin oppkjøring, dette trenger ikke å være riktig for deg. Eks: husker ei jente som kjørte hos meg. Hun var kjempeflink og helt klart en "bankers" bestått. Den som ble mest overrasket da hun ikke besto var derfor meg. Hun hadde kjørt gjennomgående sakte, både i byen (jeg jobber i en av de største byene) på motorveg (60 km/t uten grunn)og landeveg (aldri over 50 km/t). Med andre ord så var hun til hinder for trafikken rundt seg. Jeg forsto ingenting før hun selv forklarte grunnen. Ei venninne hadde nylig strøket pga stor fart. Min elev hadde derfor fått det geniale tipset om at "bare du kjører seint nok så får du førerkort".

Så derfor: kjør med selvtillit og stol på at du selv tenker og vurderer riktig. Blås i hva sensor tenker, kjør normalt. Da garanterer jeg at du får førerkort uavhengig av sensor. Lykke til igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sara TS

Tusen takk for rådet 'kjørelærer'.

Å stole på meg selv og mine ferdigheter og ikke bare tenke på hvordan sensor ønsker å se det, er et strålende tips.

Håper bare så inderlig nervøsiteten holder seg i sjakk under oppkjøringen.

Jeg VET så inderlig godt at jeg kan!!! Trygg og sikker på meg selv i trafikken og ser lengtende ut på bilen min utenfor. Så mye jeg trenger den til nå når de siste innkjøpene til nurket skal gjennomføres..

Kan kanskje være noe for forsiktig, spesielt når jeg kjører med læreren, da jeg er redd for å gjøre en bom om jeg ikke er varsom. Som finne luke inn i rundkjøring, forbi uoversiktlige kryss (selv om på forkjørsvei), og når vikeplikt før innpå stor motorvei eller bare inn på en annen/over en vei for den sags skyld, så er jeg nok ekstra varsom. - mitt svake ledd, men også en styrke? er jo ikke det verste jeg kan gjøre? Så lenge ikke min vasomhet blir til hinder og/eller irritasjon fra andre?

Merker jeg har blitt spesielt varsom i dagliglivet også nå som jeg er (høy)gravid. Kan ha en sammenheng?! Kan jo kanskje til og med nevne dette for sensor om jeg føler det bør gjøres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg lest hele tråden, men har ennå ikke funnet ut hvordan man sjekker bremsene i fart. Kan noen opplyse meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sara TS
Nå har jeg lest hele tråden, men har ennå ikke funnet ut hvordan man sjekker bremsene i fart. Kan noen opplyse meg?

Det kan jeg prøve få forklart deg nå ja ;)

* Vær på et område det er trygt sjekke bremser.

* Få bilen opp i 30-50km.t

* Trå gravis inn bremsene samtidig som du slipper taket i rattet.

(hehe.. husk å få inn clutshen etterhvert også) ;)

(IKKE fjern hendene fra ratt området - bare slipp så vidt men hold hendene i nærheten av ratt)

Nå ser du hvordan bilen reagerer. Om bilen trekker mot høyre eller venstre ser du at du har problemer med bremsene på enten høyre eller venstre side.

(om bilen drar mot høyre har du problemer med bremsene på VENSTRE side eller omvendt).

Slik ville i allefall jeg gjort det om jeg skulle fått det sikkerhetsspørsmålet på oppkjøringsdagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...