Gulphild Skrevet 19. juni 2008 #61 Skrevet 19. juni 2008 Hvilke yrker velger disse når de blir eldre lurer jeg på. Noen som vet det? Skulle ønske noen av disse 6 erene stod på mitt vitnemål. Jeg vet om en med kun seksere, hun studerer medisin.
Gjest Gjest Skrevet 19. juni 2008 #62 Skrevet 19. juni 2008 Det som er mer imponerende, er de superhjernene som vinner abelkonkurransen hvert år.
Gjest Gjest Skrevet 19. juni 2008 #63 Skrevet 19. juni 2008 Jeg vet om en med kun seksere, hun studerer medisin. Det skulle 19åringen fra katta fra to år tilbake også gjøre. Hvordan kan de bli fornøyde med medisin? Hjernen deres må da gå på tomgang. Eller de begynner umiddelbart med forskning.
Gjest Gjest Skrevet 19. juni 2008 #64 Skrevet 19. juni 2008 Det som er mer imponerende, er de superhjernene som vinner abelkonkurransen hvert år. Nææh... det er jo bare autister...
Gjest Tigress Skrevet 19. juni 2008 #65 Skrevet 19. juni 2008 Kriteria for ein seksar er slett ikkje perfeksjon, i alle fall ikkje om tek utgangspunkt i evalueringskriteria som sensorane får når dei skal rette skriftleg eksamen. Eg prøvde å finne dei på nett, men orka ikkje gå gjennom alle treffa, men innanfor engelsk i alle fall står det ganske grundige skildringar av kordan språket i ei engelsk-oppgåve skal vere viss eleven skal få seks.
Gjest Gjest Skrevet 19. juni 2008 #66 Skrevet 19. juni 2008 Jeg nekter å tro at en person kan levere så til de grader perfekt. Tro meg, det finnes flinke folk der ute som gjør seg fortjent til toppkarakterer (selv om du selv kanskje er langt fra å fortjene det?!). Og som Tigress sier, så skal du ikke være perfekt, uten forbedringspotensiale, men du skal være veldig god, for å få en sekser. Og dere som bare skylder på at lærerne er slepphendte med seksere, mistenker jeg for å være noen misunnelige drittunger som ikke kan akseptere at andre er flinkere enn dere.
Gjest Gjest Skrevet 19. juni 2008 #67 Skrevet 19. juni 2008 Og dere som bare skylder på at lærerne er slepphendte med seksere, mistenker jeg for å være noen misunnelige drittunger som ikke kan akseptere at andre er flinkere enn dere. Ja, jeg er veldig misunnelig. Men som sagt, jeg er mer misunnelig på de som er superintelligente, enn de som får gode karakterer generelt. Det er ikke bare intelligens som avgjør hvor gode karakterer en får, selv om jeg regner med at de fleste som får bare 6ere også er rimelig raske i toppen. Jeg foretrekker forresten lærere som er slepphendte med 6ere, enn lærere som gir folk lavere karakterer enn de ville fått av en annen gjennomsnittlig lærer. Unner alle å få noen 6ere, det er en god følelse.
Gjest Gjest Skrevet 19. juni 2008 #68 Skrevet 19. juni 2008 De som ikke liker folk med gode karakterer er som regel de som ikke greier å oppnå noe i livet selv.
Sol79 Skrevet 20. juni 2008 #70 Skrevet 20. juni 2008 Og dere som bare skylder på at lærerne er slepphendte med seksere, mistenker jeg for å være noen misunnelige drittunger som ikke kan akseptere at andre er flinkere enn dere. Nei, jeg har ikke noen problemer med å akseptere at andre er flinkere enn meg, og jeg er også fornøyd med hvor jeg har kommet meg så langt i livet, så det ligger ikke der. Når mange elever i samme avgangskull får 6 i et fag som gym, så er det ganske stor sannsynlighet at sekseren ikke henger så høyt hos den læreren.
Gjest Ansjoni Skrevet 20. juni 2008 #71 Skrevet 20. juni 2008 (endret) . Endret 24. september 2009 av Ansjoni
Sol79 Skrevet 20. juni 2008 #73 Skrevet 20. juni 2008 Hva er det som gjør gym så veldig spesielt i forhold til 3mx for eksempel? Fordi at man kan ikke lese seg til å ha et talent.
Fluffie Skrevet 20. juni 2008 #74 Skrevet 20. juni 2008 Fordi at man kan ikke lese seg til å ha et talent. Jeg synes det er bra gymlaererne ikke krever at man skal vaere atletisk perfekt for aa faa 6 i gym. Det er ikke meningen at karakteren 6 skal vaere uoppnaaelig. Ingen er saa gode i et eneste fag at det ikke finnes mulighet for forbedring, enten det gjelder norsk, gym eller matte. Saa 6 betyr ikke perfekt, men at man har oppnaadd et bestemt sett med maal som maa oppfylles for aa faa den karakteren paa det nivaaet man er paa, og de maalene er ikke det samme som at alt er perfekt.
Sol79 Skrevet 20. juni 2008 #75 Skrevet 20. juni 2008 Jeg synes det er bra gymlaererne ikke krever at man skal vaere atletisk perfekt for aa faa 6 i gym. Det er ikke meningen at karakteren 6 skal vaere uoppnaaelig. Ingen er saa gode i et eneste fag at det ikke finnes mulighet for forbedring, enten det gjelder norsk, gym eller matte. Saa 6 betyr ikke perfekt, men at man har oppnaadd et bestemt sett med maal som maa oppfylles for aa faa den karakteren paa det nivaaet man er paa, og de maalene er ikke det samme som at alt er perfekt. Er det nedfelt i en eller annen læringsplan eller er det din mening? Jeg er imidlertid ikke enig uansett, sal man ha seks i et fag, så bør man prestere bedre enn gjennomsnittet. Om 6 elever i en klasse får 6 i gym, så er det noe som skurrer litt.
Fluffie Skrevet 20. juni 2008 #76 Skrevet 20. juni 2008 Er det nedfelt i en eller annen læringsplan eller er det din mening? Jeg er imidlertid ikke enig uansett, sal man ha seks i et fag, så bør man prestere bedre enn gjennomsnittet. Om 6 elever i en klasse får 6 i gym, så er det noe som skurrer litt. Jeg tror ikke jeg noengang har vaert borti noen som har vaert saa perfekt paa noe som helst at det ikke fantes rom for forbedring, hverken paa videregaaende eller universitet, og mange (inkludert meg selv) har prestert aa faa hoyeste karakter. Saa da drar jeg den konklusjonen at det ikke er noen som mener at man skal vise saerskilt talent og vaere helt perfekt i det enkelte faget for aa faa 6 paa vgs. Eller, om ordet perfekt er viktig aa bruke, man perfeksjonerer de maalene som skal til for aa faa den karakteren, men de maalene er ikke noedvendigvis det samme som at man behersker faget perfekt i sin helhet. Altsaa trenger man ikke aa vaere perfekt i samtlige oevelser i gym for aa faa 6 i gym. Karaktersetting er ogsaa subjektivt, en laerer er 'strengere' enn en annen (de tolker maalene i et fag annerledes, og de vektlegger gjerne forskjellig e ferdigheter i forhold til de maalene). Og selvfoelgelig er 6 bedre enn gjennomsnittet. Det er ganske langt over gjennomsnittet, og det er meningen at man maa gi det lille ekstra for aa faa 6 kontra 5.
Gjest Casey Skrevet 20. juni 2008 #77 Skrevet 20. juni 2008 http://www.folkebladet.no/article161442.ece Er det noen andre i Norge som har klart dette? Denne prestasjonen er jo enorm! :D Så flott! Imponerende at hun har klart det samtidig med venner, fritid og kjæreste. Hun lærer sikkert fort, og er disiplinert.
Gjest Bolledeig Skrevet 21. juni 2008 #78 Skrevet 21. juni 2008 Jeg lurer imidlertid på hvordan disse sekserelevene også får seks i gym. Da skal man ikke bare ha bra innsats, men også være ekseosjonelt flink i de fleste øvelser, og det tror jeg bare ikke at alle disse som står fram i media er. Kan det være noe med at de får seks i gym også, så det ikke skal ødelegge vitnemålet? Mange av "sekserelevene" er også idrettsutøvere på rimelig høyt nivå. I hvertfall har alle de jeg har kjent vært det.
Gjest Gjest Skrevet 21. juni 2008 #79 Skrevet 21. juni 2008 Mange av "sekserelevene" er også idrettsutøvere på rimelig høyt nivå. I hvertfall har alle de jeg har kjent vært det. Jeg har hørt om en del toppflinke elever/studenter opp gjennom årene og felles for alle er at de spiller et instrument i tillegg til å bedrive fysisk trening.
Gjest Gjest Skrevet 23. juni 2008 #80 Skrevet 23. juni 2008 Fordi at man kan ikke lese seg til å ha et talent. Og du tror at hvem som helst kan lese seg til en 6er i 3mx?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå