Nigo-san Skrevet 15. juni 2008 #21 Skrevet 15. juni 2008 En i klassen min gikk ut med kun seksere, og en femmer i gym. Det er noen år siden, men det teller vel for det Jeg tror også det pleier å være noen få hvert år som går ut med slike vitnemål, men det gjør det jo ikke mindre imponerende for det!
Gjest Gjest Skrevet 15. juni 2008 #22 Skrevet 15. juni 2008 Bare jeg som la merke til at det først står at hun bare har seksere på vitnemålet.. Og så lenger nede står det at hun har en 5'er og at hun enda mangler tre karakterer? janteloven...
Gjest lucy d-.-b Skrevet 15. juni 2008 #23 Skrevet 15. juni 2008 Ingen tvil om at mennesker som får så mange seksere er lydige mot autoriteter. ..eller liker å lese og lære og har glede av det i seg selv
waco Skrevet 15. juni 2008 #24 Skrevet 15. juni 2008 Jeg fikk bare en sekser, det var i samfunnskunnskap, og det var i nittennittifem. Ellers gikk det stort sett i toere og treere. En i klassen min fikk mange seksere, moren var lærinne på videregående og faren var velstående økonomisk. Dere som mener at mange seksere bare kommer av hardt arbeid, selvdisiplin og viljestyrke glemmer en rekke ting. For eksempel så hjelper det at foreldrene selv er akademisk utdannet. Det hjelper å komme fra den øvre sikt av befolkningen. Man har foreldre som hjelper til med lekser og motiverer dem. De har rutiner i hverdagen og har foreldre som forventer mer enn gjennomsnittsforeldren. Selvfølgelig har de jo høyere selvmordsrisiko enn gjennomsnittet. post scriptum,- en innvandrer dysletetiker som bor i campingvogn fordi foreldra har fått avslag på asylsøknaden vil jo selvagt aldri få noen som helst mulighet til å klare å få bare seksere.
Gjest Gjest Skrevet 15. juni 2008 #25 Skrevet 15. juni 2008 Jeg fikk bare en sekser, det var i samfunnskunnskap, og det var i nittennittifem. Ellers gikk det stort sett i toere og treere. En i klassen min fikk mange seksere, moren var lærinne på videregående og faren var velstående økonomisk. Dere som mener at mange seksere bare kommer av hardt arbeid, selvdisiplin og viljestyrke glemmer en rekke ting. For eksempel så hjelper det at foreldrene selv er akademisk utdannet. Det hjelper å komme fra den øvre sikt av befolkningen. Man har foreldre som hjelper til med lekser og motiverer dem. De har rutiner i hverdagen og har foreldre som forventer mer enn gjennomsnittsforeldren. Selvfølgelig har de jo høyere selvmordsrisiko enn gjennomsnittet. post scriptum,- en innvandrer dysletetiker som bor i campingvogn fordi foreldra har fått avslag på asylsøknaden vil jo selvagt aldri få noen som helst mulighet til å klare å få bare seksere. En typisk arbeiderjente som vil er misunnelig... Selv om man er velstående og gjør det bra på skolen, betyr det absolutt ikke at foreldrene har hjulpet en. Jeg har fått ganske gode resultater, ca. halvparten seksere, og dette uten foreldrene mine sin hjelp.
Gjest Gjest Skrevet 15. juni 2008 #26 Skrevet 15. juni 2008 janteloven... ? Nei, dette har ingeting med janteloven å gjøre. Men feile fakta.
waco Skrevet 15. juni 2008 #27 Skrevet 15. juni 2008 ja, men hadde du fått hjelp av foreldrene dine kanskje du hadde fått bare seksere så kunne du kommet i avisa og på tv du også.
Gjest Gjest Skrevet 15. juni 2008 #28 Skrevet 15. juni 2008 ja, men hadde du fått hjelp av foreldrene dine kanskje du hadde fått bare seksere så kunne du kommet i avisa og på tv du også. HAHA, nei så enkelt er det nok ikke lille venn. Uff, det virker som om du har et stort hat mot velstående.
Gjest gabriela Skrevet 15. juni 2008 #29 Skrevet 15. juni 2008 Wow, dette er jo helt utrolig. Veldig imponerende, rett og slett
waco Skrevet 15. juni 2008 #30 Skrevet 15. juni 2008 Jeg nærer ikke noen hat mot velstående, jeg bare forundrer meg over underkastelsen mennesker har mot lydige fremmede mennesker. Selv er jeg mer eller mindre likegyldig til om folk har bra karakterer eller ikke, synes det er absurd at noe så tilfeldig som karakterfastsettelse skal bety så mye for å komme inn på høyskoler eller blindern eller arbeidslivet. Det er så uendelig mye mer som betyr noe enn vissvass karakterer om hva man fikk i nynorsk eller maskinskrivning.
Gjest Gjest Skrevet 15. juni 2008 #31 Skrevet 15. juni 2008 Jeg nærer ikke noen hat mot velstående, jeg bare forundrer meg over underkastelsen mennesker har mot lydige fremmede mennesker. Selv er jeg mer eller mindre likegyldig til om folk har bra karakterer eller ikke, synes det er absurd at noe så tilfeldig som karakterfastsettelse skal bety så mye for å komme inn på høyskoler eller blindern eller arbeidslivet. Det er så uendelig mye mer som betyr noe enn vissvass karakterer om hva man fikk i nynorsk eller maskinskrivning. Maskinskrivning??, hvilket tiår er du i? Greit nok at noen fikk dårlige karakterer, men jeg blir bare kvalm av at de skal prøve å løfte seg selv opp ved å hakke ned på andre.
waco Skrevet 15. juni 2008 #32 Skrevet 15. juni 2008 Jeg forteller jo at det var unødvendig vissvass. Det var i 1993, ting så litt annerledes ut den gang. Påstår du at dagens datakunnskaper er skikkelig ettertraktet om femten år? Jeg misliker jo ikke folk som har gode karakterer jeg bare påpeker at de er lydige mennesker og mest sannsynligvis har fått hjelp hjemmeifra med ressurssterke foreldre. Enkelte blir bare litt overrasket over at allesammen kun mener det er på grunn av egeninitativ at man kun får seksere og ikke tar med at det også forutsetter at man har någenlunde stabile forhold hjemme hos seg. Du behøver ikke forstå dette her skjønner du.
Fluffie Skrevet 15. juni 2008 #33 Skrevet 15. juni 2008 Kjenner et par stykker med slike karakterer, de er helt vanlige folk som alle oss andre, og de jeg kjenner leste heller ikke saa vanvittig mye, men laerte kjapt og trengte ikke saa mye oevelse for aa klare noe. Folk har forskjellige egenskaper og er gode paa forskjellige ting. Noen kan suge til seg kunnskap og gjoer det bra paa skolen, andre takler ikke teori i det hele tatt, men kan hoere det paa lyden fra en bilmotor hva som er galt med den, mens akademikeren ikke ville hatt peiling i det hele tatt.
Gjest Gjest Skrevet 16. juni 2008 #34 Skrevet 16. juni 2008 Hvilke yrker velger disse når de blir eldre lurer jeg på. Noen som vet det? Skulle ønske noen av disse 6 erene stod på mitt vitnemål. Ser at hun har satt opp flere av de utdanningene som krever gode karakterer og/eller sees på som statusyrker - juss, veterinær og journalistikk. Så faginteressene spriker muligens (ikke så rart om man er flink i alle fag), eller hun tenker som jeg gjorde i den alderen, at man må "bruke" karakterene. Ellers har jeg heller ikke inntrykk av at de med aller best karakterer velger så veldig annerledes enn andre skoleflinke.
Gjest Wildcat Skrevet 16. juni 2008 #35 Skrevet 16. juni 2008 ? Nei, dette har ingeting med janteloven å gjøre. Men feile fakta. Tror de har formulert seg litt dårlig i artikkelen; den ene 5'eren hun fikk samt de tre utestående karakterene er alle eksamenskarakterer. Som standpunktkarakter fikk hun imidlertid 6 i alle fag. Utrolig imponerende.
Gjest Tigress Skrevet 16. juni 2008 #36 Skrevet 16. juni 2008 Det er utruleg bra, og viser eit akademisk talent av dei sjeldne. Hurra for slike! Får håpe det går bra med ho på eksamen også, sensuren kjem på onsdag trur eg.
Filur Skrevet 16. juni 2008 #37 Skrevet 16. juni 2008 En kompis av meg på vgs gikk ut med tilnærmet 6 i snitt. Han utdanner seg nå til prest. What a waist..
Gjest Gjest Skrevet 16. juni 2008 #38 Skrevet 16. juni 2008 What a waist.. Hva har midjen hans med saken å gjøre?
Filur Skrevet 16. juni 2008 #39 Skrevet 16. juni 2008 Hva har midjen hans med saken å gjøre? Hehe, der så jeg den leifen.. Men hvordan stavet man det igjen da..?
SummerJoy Skrevet 16. juni 2008 #40 Skrevet 16. juni 2008 (endret) ^Waste? Utrolig bra gjort av denne jenta. Selv var jeg litt for opptatt av helt andre ting enn skole Endret 16. juni 2008 av SummerJoy
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå