Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest et lite hjertesukk
Skrevet

Tja.. jeg var selv beste elev på skolen i mitt kull (fikk riktignok ikke bare seksere, men 23 seksere og 4 femmere). Folk hadde en del fordommer mot meg fordi jeg var skoleflink. Blant annet trodde noen (slik som Waco) at jeg hadde veldig utdannede foreldre og press hjemmefra, noe som ikke stemte. Nesten samtlige rundt meg ble overrasket over at jeg valgte å gå på folkehøyskole etter vgs, de sa ting som "det kler deg ikke" og "hvem som helst, men bare ikke DEG, DU kan jo ikke gå på folkehøyskole, må du forstå. Du skal jo rett inn på medisinstudiet!". Det folkehøyskoleåret er imidlertid det beste året jeg har hatt i mitt liv - veldig deilig å gjøre noe helt annet, og ikke åpne en eneste fagbok hele året, og samtidig få forme sin egen rolle. INGEN visste om karakterene mine på den skolen, og tok meg for den jeg var! Ingen dum stempling av meg som nerd, eller sjalusi fra folk fordi jeg var "flink". Folk jeg har møtt senere, beskriver meg som sosial og alt annet enn nerdete, men på vgs og ungdomsskolen ble jeg stemplet fordi jeg var flink. Synd det er så mye fordommer mot folk bare fordi de er flinke. Like synd som det er med fordommer mot folk som ikke er "flinke". ("Flink" kan jo forresten bety så mangt. Hvis du ber meg om å reparere en bil, skal jeg love deg at jeg IKKE er hva man kan kalle flink! Hehe..). På ungdomsskolen ble det til og med brukt mot meg at jeg var flink - jeg hadde nemlig et familiemedlem som plaget meg så mye at jeg prøvde å ta livet av meg - men læreren ville ikke at jeg skulle bli fulgt opp fordi jeg var "for flink til å kunne ha problemer". Det hadde tydeligvis ikke streifet henne at man kan være "flink" som en mestringsstragegi, like mye som man kan velge å skulke/tagge/knuse bilruter/etc.

Nei. Nå går jeg og spiser. God ettermiddag, alle sammen ;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
Kjenner et par stykker med slike karakterer, de er helt vanlige folk som alle oss andre, og de jeg kjenner leste heller ikke saa vanvittig mye, men laerte kjapt og trengte ikke saa mye oevelse for aa klare noe.

Folk har forskjellige egenskaper og er gode paa forskjellige ting. Noen kan suge til seg kunnskap og gjoer det bra paa skolen, andre takler ikke teori i det hele tatt, men kan hoere det paa lyden fra en bilmotor hva som er galt med den, mens akademikeren ikke ville hatt peiling i det hele tatt.

Takk :jepp: Denne jenta er helt sikkert en ganske normal jente med evnen til å absorbere informasjon og jobbe hardt. Jeg hadde et lignende vitnemål som henne. Jeg leste ikke spesielt mye, men har klisterhjerne og trenger bare å lese ting èn gang så sitter det. Hadde kjæreste og et sosialt liv, og trente ca 15 timer i uka i tillegg til å gå på skolen. Bakdelen ved å ha det sånn? Når man har det vanskelig er det ingen som tar deg på alvor fordi alt utad er så perfekt.

Edit: Og forresten, jeg har ikke vokst opp med akademiker-foreldre, men hardt arbeidende far og hjemmeværende mor som alltid har stilt opp uansett hva det måtte være. Vi hadde ikke mye penger heller, men vi klarte oss og gikk aldri sultne.

Endret av Gir
Skrevet
En kompis av meg på vgs gikk ut med tilnærmet 6 i snitt. Han utdanner seg nå til prest.

What a waist.. :roll:

Hva har midjen hans med saken å gjøre? ;)

:hoho::legrine:

Gjest Gjest
Skrevet
Ingen tvil om at mennesker som får så mange seksere er lydige mot autoriteter.

Det stemmer. Du finner sjelden opprørere, rebeller og autoritetsutfordrere i gruppen "6'er gjengen".

Skrevet
Bare jeg som la merke til at det først står at hun bare har seksere på vitnemålet.. Og så lenger nede står det at hun har en 5'er og at hun enda mangler tre karakterer?

de tre hun manglet er eksamenskarakterene på eksamene hun hadde i vår og de får man ikke vite før til sommeren..

Gjest Gjest
Skrevet
Det stemmer. Du finner sjelden opprørere, rebeller og autoritetsutfordrere i gruppen "6'er gjengen".

En sannhet med modifikasjoner. (Jeg selv er et eksempel på en slik modifikasjon.) Hvor mange i "6-er-gjengen" KJENNER du egentlig? Det er ikke sikkert det var så mange som så meg som en rebell/autoritetsutfordrer da jeg gikk på skolen, (til tross for mitt blå hår, naglejakke, hard rockemusikk og en lei tendens til å sette på plass lærerne). Alt de andre elevene så, var den prektige delen av meg, den pliktoppfyllende delen som var aktiv i timene og gjorde lekser; mao det de VILLE se. Mens de som kjente meg, så de andre sidene av meg. Hva er egentlig en opprører/rebell/autoritetsutfordrer forresten? MÅ man knuse bilruter for å bli sett på som kvalifisert til å havne i denne kategorien? Tror det er nok av folk med mange seksere som har evne til kritisk tenkning og tar bevisste valg, også i forhold til autoriteter.

Skrevet

Jeg lurer imidlertid på hvordan disse sekserelevene også får seks i gym.

Da skal man ikke bare ha bra innsats, men også være ekseosjonelt flink i de fleste øvelser, og det tror jeg bare ikke at alle disse som står fram i media er.

Kan det være noe med at de får seks i gym også, så det ikke skal ødelegge vitnemålet?

Gjest Gjest
Skrevet

Da skal man ikke bare ha bra innsats, men også være ekseosjonelt flink i de fleste øvelser, og det tror jeg bare ikke at alle disse som står fram i media er.

Kan det være noe med at de får seks i gym også, så det ikke skal ødelegge vitnemålet?

Der sier du noe, Sol .. jeg kan ikke forstå at det går an å få så mange seksere. Da jeg gikk på skolen så ble karakteren 6 sjelden brukt - fordi karakter 6 viser at det du presterer er PERFEKT og at det ikke er noe som helst å forbedre .. Jeg nekter å tro at en person kan levere så til de grader perfekt.

Gjest Ansjoni
Skrevet

Nå er jo gymkarakteren på vgs tredelt, i både ferdigheter, innsats og kunnskap. Tror mange ganger det er lett å få en 6'er i gym uten å være eksepsjonelt flink rent sportslig.

Gjest Gjest
Skrevet
Nå er jo gymkarakteren på vgs tredelt, i både ferdigheter, innsats og kunnskap. Tror mange ganger det er lett å få en 6'er i gym uten å være eksepsjonelt flink rent sportslig.

Men hvordan er det mulig å dele ut så mange 6-ere til en bestemt elev? Er hennes prestasjoner virkelig feilfrie og ikke finnes overhodet ikke mulighet for forbedring av noenting?

På jobben min så vurderer vi lederen vår som et ledd i medarbeidersamtalen. Øverste karakter er da ikke lov å gi - fordi ingen er SÅ perfekte har vi fått beskjed om ..

Skrevet (endret)

Jeg har likevel store problemer med å forstå at en elev kan ha topp ferdigheter i alle øvelser.

Ser jo hva jenta i artikkelen det er linket til i startinnlegget sier.

Endret av Sol79
Gjest Gjest
Skrevet

Husker en gutt på mitt kull som fikk 6 i de aller fleste fag. Også i norsk muntlig. Og det ble litt feil egentlig, for han åpnet aldri munnen!

Det er litt urettferdig syns jeg. Min norsklærer gjorde det f.eks klart for meg at selvom jeg hadde god karakter skriftlig både i bokmål og sidemål så kunne jeg ikke få mer enn 3 i munntlig siden jeg ikke var aktiv i timene.

Og da er det urettferdig at en annen lærer gir denne gutten 6 uten at han sier et kvekk!

Gjest Ansjoni
Skrevet

Det er vel ikke spesielt mye rarere at hun har 6 i gym enn i et annet fag?

Gjest Gjest
Skrevet

Disse elevene er nok nesten helt perfekte, ååh, skulle ønske det var meg.:)

Gjest Gjest
Skrevet
Men hvordan er det mulig å dele ut så mange 6-ere til en bestemt elev? Er hennes prestasjoner virkelig feilfrie og ikke finnes overhodet ikke mulighet for forbedring av noenting?

Det er ingen tvil om at dette er et karaktersnitt som er umulig å oppnå på mange skoler.

All honnør til jenta uansett.

Skrevet
Det er vel ikke spesielt mye rarere at hun har 6 i gym enn i et annet fag?

Jo, det er det.

Gjest Ansjoni
Skrevet
Jo, det er det.

Hvorfor?

Det var mange i min klasse som fikk 6 i gym, samtidig som de også hadde 6 i mange andre fag.

Skrevet (endret)
Hvorfor?

Det var mange i min klasse som fikk 6 i gym, samtidig som de også hadde 6 i mange andre fag.

Får du seks i gym skal du være eksepsjonelt flink i samtlige øvelser, og det har jeg faktisk ikke noen tro på at disse elevene er. Om det var mange i klassen din som fikk seks i gym, så syns jeg lærerene er litt for slepphendte med sekserene. I min klasse var det en gutt som fikk seks i gym, og han var riktignok eksepsjonelt flink i alt fra ishockey til friidrett til volleyball, i tillegg til teoretisk flink.

Man kan ikke lære seg til å mestre samtlige øvelser på en så bra måte uten å ha talent, slik som man lese seg til en sekser i teoretiske fag.

Endret av Sol79
Gjest Ansjoni
Skrevet (endret)

.

Endret av Ansjoni
Skrevet
Vet om mange som har fått 6 i gym uten å være eksepsjonelt flinke. Det vurderes jo også etter innsats og kunnskap. Det vanligste gymkarakteren der jeg gikk var 5, så da er det jo ikke veldig rart at det er endel som får 6 også.

Men bevares, jeg blir da veldig imponert over folk som får 6 i gym, var ikke akkurat noen 6'er kandidat selv :)

Det er syns at enkelte lærere rundrhåndet deler ut en karakter som normalt sett skal henge ganske høyt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...