Gå til innhold

Kysser du barnet ditt på munnen?

Fremhevede innlegg

Skrevet
Vår gutt på to har sett mamma og pappa kysse, så nå har han også begynt å kysse på munnen. Kan jo ikke akkurat nekte ham heller. :fnise:

Samme her, bare at gutten vår er 15 mnd gammel. Regner ikke med han er like ivrig på det når han nærmer seg konfirmasjonsalder ;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Vel.. på din alder anser jeg dette som nokså uvanlig ja, men her er det vel snakk om små barn??

Hehe, ja altså nå tenkte jeg bakoverskuende. Som om jeg hadde vært barn :)

Gjest strykebrett
Skrevet

Rart med det, hvor forskjellige vi er. Mange her føler at det er helt naturlig å nusse på munnen med barna sine. Må bare innrømme at hos meg vekker det et instinktivt æææææsj!!!!!!

Jaja, er vel ingen som har feil eller rett i en slik diskusjon, hva som føles naturlig er jo individuelt.

Skrevet

Ja jeg gjør det, er helt naturlig for oss alle.. da jeg var liten kysset mamma og mormor meg på munnen og jeg syntes bare det var kos.. til jeg ble litt over 15 altså, ikke hele livet :rødme:

Jeg synes det er kjempe koselig og føles rart for meg og ikke gjøre det :klemmer:

Skrevet

Jag har inet läst hela tråden.

Men för att svara så JAAAA det gör jag absolut!!! Och han smiler så mycket varenda gång!!! :-D

Men nu är alltså mitt barn 11 månader.... Efter han kommit över en viss ålder så kommer jag garanterat sluta med det. Faller inte helt naturligt när barnen är stora.. Som om jag skulle ge pappa en puss på munnen!!!! :skratte:

Skrevet
Jag har inet läst hela tråden.

Men för att svara så JAAAA det gör jag absolut!!! Och han smiler så mycket varenda gång!!! :-D

Men nu är alltså mitt barn 11 månader.... Efter han kommit över en viss ålder så kommer jag garanterat sluta med det. Faller inte helt naturligt när barnen är stora.. Som om jag skulle ge pappa en puss på munnen!!!! :skratte:

Skrevet
Har sett mange ganger på TV at foreldre gir barna kyss på munnen når de treffes/sier "hadet".

Synes det er litt rart jeg..

Er det noe som er "vanlig" å gjøre??

Aper og mange andre dyr mater barna sine ved å tygge maten selv først og så gi den videre med munnen. Mennesker gjorde trolig dette før og, og fortsatt noen tygger mat for barna sine før de gir det til dem.

Det er trolig slik kyssing har oppstått; ved å gi bort "klar" mat. Ser man på det slik er det helt naturlig å kysse barna sine. Dette er nok uansett mer vanlig i USA (du har sett det på TV, det er ikke tilfeldigvis amerikansk?) enn i Norge, men mange foreldre i Norge og kysser barna sine på munnen når de er små. Gjerne til de er i 5-6-årsalderen.

Skrevet

Jeg også synest det er forkastelig å kysse sine små barn på munnen...

Jeg har vokset opp i en familie der det har blitt vist mye kjærlighet, men aldri kyssing fra foreldre til barn :)

Jeg har en stesønn på snart 8, og mammen til han kysser han... Jeg føler at det snart er på tide at hun slutter! Greit når han var liten, men jeg vil ikke si at en på snart 8 er liten!

Skrevet

I utgangspunktet kysser jeg bare min kjære på munnen.

I blant kysset min datter (3) meg på munnen. Koselig det.

Men jeg tar ikke initiativ til det selv.

Gjest Gjest_tone_*
Skrevet

NEI. Det hadde rett og slett vært utrolig upassende og ekkelt.

Skrevet

Har to stebarn.

Jenta på 8 nusser meg på kinnet (eller jeg henne), klemmer, osv. Aldri på munnen.

Gutten på snart 7 gir meg et bitelite nattanuss når han legger seg; godt igjensnurpne lepper, og kontakt i mindre enn et sekund! :) Det har liksom blitt "vår greie", han gjør det ikke med andre, og det var han som tok initiativet.

Jeg kan huske at faren min nusset meg på munnen når han kom hjem fra jobben, på samme måte som at han nusset mor (eller, der vil jeg vel heller bruke uttrykket "kysset"!). Husker ikke selv når det tok slutt, men antar at det bare gradvis skled over av seg selv.

Har ingen planer om å nusse stesønnen min i alle år fremover, men det føles helt naturlig nå, i alle fall!

Har også to nieser, og får også en nuss på munnen av dem, rett som det er.

Regner med at dette er noe som forsvinner av seg selv etterhvert som ungene blir eldre.

Har aldri vært borti at ungene vil nusse på noen andre enn oss nærmeste, i all fall! :)

Skrevet

Jeg synes det er litt forskjell på nuss/suss og kyss. Foreldre, søsken, barn og venner nusser og susser jeg. Mannen min kan jeg både nusse, susse og kysse. Men det er bare mannen min jeg kysser.

Personlig liker jeg ikke nuss på munnen, liker de best på kinnet. Men jeg friker ikke ut av folk som susser meg på munnen. Heller ikke av voksne. Det kan jo hende at man skal nusse voksne på kinnet og så snur dene ene seg litt mer brått og så ender man med å nusse litt på munnen. Det gjør jo ingenting!

Barn nusser tydelig, også på munnen, og det skal jævlig mye til før jeg klarer å se noe ekkelt eller utidig i det, selv om at jeg ikke foretrekker å gjøre dette selv. Men både egne barn, tantebarn og venninnebarn o.l. har nusset meg på munnen. Og det lar jeg dem gjøre. For fra barna sin side så er det jo for dem en naturlig måte å vise man er glad i hverandre. Det ligger ikke noe seksuelt bak det! For min sin del så er det viktigere for meg at barna skal få utrykke seg slik de vil, enn å ta hensyn til at jeg synes det er/var litt rart er på grunn av min egen oppvekst. I andre samfunn er det ikke rart at man nusser og klemmer hverandre, og de gjør det i mye større grad enn her i Norge. Jeg vet at mange steder i USA så nusser også voksne familiemedlemmer hverandre. Så det handler mye om hva man er vant med.

Folk som ikke synes noe om det, kan godt si ifra at de ikke vil ha nussing på munnen fra barn, og jeg håper man gjør det på en ok måte slik at barna ikke sitter igjen med en følelse av å ha gjort noe galt. Men jeg synes det er direkte uhørt å mistenkeliggjøre andre som synes nuss på munn er ok.

Gjest Mea Culpa
Skrevet

Har ikke barn selv, men jeg susset da foreldrene mine paa munnen til det en dag ikke foeltes naturlig lengre. Vil tippe jeg var rundt 10 kanskje da jeg sluttet med det.

Ser ikke noe galt i det, men folk faar saa klart gjoere som de vil. Men jeg syns man boer holde seg for god til aa mistenkeligjoere de som ikke har samme mening som en selv!

Skrevet

Niesen min på 2 nusser tilstedeværende på munnen når hun skal gå nattaklemmerunde, og jeg synes det er koselig :) Regner imidlertid ikke med at det er noe hun kommer til å fortsette med i flere år. Ellers synes jeg ikke det er så mye å bry seg om om noen pleier å kysse hverandre raskt på munnen, i noen familier og kulturer tror jeg det er helt vanlig, i andre utenkelig.

Skrevet

Aldri noe jeg har tenkt over før nå, og jeg kan ikke tenkte meg noe mer naturlig enn å nusse mine små på munnen. Når den tid kommer at de ikke ønsker nuss på munnen mer, tar det en naturlig slutt.

Skrevet

Jeg kysser min datter på munnen. Men det er fordi hun setter pris på det og vil det. Hun er 6 år og hun må selvsagt bestemme hvor lenge hun vil kysse. Hadde jeg hatt en sønn, hadde jeg nok ikke gjort det. Jeg ser på det som en sånn gutt-jente greie. Jeg er da gutt/mann. :)

Jeg skjønner ikke helt hva som er galt med det, fordi enkelte synes det er upassende. Det eneste negative er at jeg får alt det hun har av sykdommer, men det er verdt det etter min mening. :ler:

Skrevet
Har sett mange ganger på TV at foreldre gir barna kyss på munnen når de treffes/sier "hadet".

Mine foreldre kysset meg og broren min på munnen da vi var små, men ikke når vi ble eldre, grunnen til at jeg vet at de gjorde det er av vi har et bilde av det fra 2 års bursdagen min, der jeg kysser mamma på munn.

Syns det er greit så lenge barna er små, men når de blir litt eldre så syns jeg egentlig ikke det er så greit. Men det er min mening og alle skal ikke og burde ikke være enig med meg.

Skrevet

Selvfølgelig kysser jeg barna på munnen,-men det er jo kun et "smask".

Det har jo ingen ting med ordentlig voksen kyssing og gjøre,-det er bare et tegn på kjærlighet overfor barna.

Hvis ikke de får en suss,så lurer de på om vi har glemt noe.

Vi bader og dusjer sammen også.Hele familien i badekaret,er kjempegøy.Blåse bobler og kjøre båt.

Barna våre synes det er helt naturlig,-og flott.

Det er kun snevre voksne,som gjør noe flott-til noe guffent.

Vi har noen flotte,trygge barn-som får vite hver dag-at vi er glad i dem.

Og ærlig talt tror jeg at de som har et snevert følelsesforhold ovenfor barna,har det sikkert ovenfor voksne også!

Gjest Gjest_Josefine_*
Skrevet

Nei, det har jeg aldri gjort.

Jeg er ikke redd for å vise sønnene mine at jeg elsker dem over alt på denne jord. Det viser jeg dem daglig - uten å kysse dem på munnen ..

Kan heller aldri huske at mine foreldre kysset oss barna på munnen. Vi gir hverandre klemmer - ikke kyss.

Skrevet
Jeg synes det er litt forskjell på nuss/suss og kyss. Foreldre, søsken, barn og venner nusser og susser jeg. Mannen min kan jeg både nusse, susse og kysse. Men det er bare mannen min jeg kysser.

Personlig liker jeg ikke nuss på munnen, liker de best på kinnet. Men jeg friker ikke ut av folk som susser meg på munnen. Heller ikke av voksne. Det kan jo hende at man skal nusse voksne på kinnet og så snur dene ene seg litt mer brått og så ender man med å nusse litt på munnen. Det gjør jo ingenting!

Barn nusser tydelig, også på munnen, og det skal jævlig mye til før jeg klarer å se noe ekkelt eller utidig i det, selv om at jeg ikke foretrekker å gjøre dette selv. Men både egne barn, tantebarn og venninnebarn o.l. har nusset meg på munnen. Og det lar jeg dem gjøre. For fra barna sin side så er det jo for dem en naturlig måte å vise man er glad i hverandre. Det ligger ikke noe seksuelt bak det! For min sin del så er det viktigere for meg at barna skal få utrykke seg slik de vil, enn å ta hensyn til at jeg synes det er/var litt rart er på grunn av min egen oppvekst. I andre samfunn er det ikke rart at man nusser og klemmer hverandre, og de gjør det i mye større grad enn her i Norge. Jeg vet at mange steder i USA så nusser også voksne familiemedlemmer hverandre. Så det handler mye om hva man er vant med.

Folk som ikke synes noe om det, kan godt si ifra at de ikke vil ha nussing på munnen fra barn, og jeg håper man gjør det på en ok måte slik at barna ikke sitter igjen med en følelse av å ha gjort noe galt. Men jeg synes det er direkte uhørt å mistenkeliggjøre andre som synes nuss på munn er ok.

Veldig bra innlegg :klappe:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...