Gå til innhold

Kysser du barnet ditt på munnen?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Min minste på 16 mnd har nettopp lært å susse mamma og pappa på munnen, og det er jo bare nusselig og sjarmerende :rødme: Den store på 9 prøver seg av og til, men han lager "mmmm"- lyder i tillegg, så da er det liksom på tide å slutte føler jeg :fnise:

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Nei. Kyss på munnen er reservert for mannen min. Jeg har mange andre måter å vise affeksjon på overfor barna.

Har en venninne som er "munn-kysser" med datteren sin. Føler meg litt ukomfortabel når jeg er hos dem og hun vil ha nattakyss. Vrir litt på hodet mitt slik at hun treffer kinnet, eller kommer henne i forkjøpet og smasker henne høyt på kinnet når hun setter fram trutmunnen foran meg.

Tror ikke det er farlig, med bakterier el l som noen nevner over her, men for meg er det litt unaturlig / upassende.

Gjest Gjest
Skrevet
Vår gutt på to har sett mamma og pappa kysse, så nå har han også begynt å kysse på munnen. Kan jo ikke akkurat nekte ham heller. :fnise:

Hvorfor ikke? I mitt hus er det jeg som bestemmer, ikke barna.. Og jeg har mer fornuft enn barnet mitt, så jeg mener jeg har ansvaret for å la være upassende oppførsel.. og kyssing på munnen med barn er upassende etter min mening.

Skrevet

Jeg kysser babyen på munnen av og til. Hun er så søt at jeg klarer ikke la være... :sjenert:

Og så er det morsomt. Hun har jo ingen tenner, og skjønner ikke at hun skal spisse leppene, så det blir en artig "plopp"-lyd av det. Og da begynner hun å le... :hjerter:

De store barna får kyss på kinnet, kos og klem. Men ikke kyss på munnen, for meg blir det litt rart. En forelder jeg kjenner følger barnet sitt til skolen hver dag (tredje klasse) og har et kjempe-avskjedsrituale som blant annet inkluderer kyss på munnen og ha det bra, elskling osvosv. Noen synes sikkert det er helt OK. For meg blir det litt over the top, og jeg kan ikke annet enn å undre meg litt i det stille over hvem sine behov det dreier seg om...

Skrevet

Jeg kyser lillemor på munnen, og har aldri tenkt over det før jeg så denne tråden. Hun kommer ofte og nusser oss også. Det varierer fra et lite nuss på munnen, til at hun mer glefser over nesa. :ler:

Det er kun meg og pappan sin som hun nusser på munnen. Dette komme jeg til å gjøre til hun blir for stor for det. Jeg ble ikke kysset på munne av mine foreldre, men for oss har det bare vært naturlig å gjøre det siden hun var liten.

Skrevet

For meg er det absolutt ikke naturlig å kysse/nusse barnet mitt på munnen. Susser han overalt ellers, men kyss på munnen er for meg en utpreget sensuell handling som er forbeholdt voksne.

Syns faktisk nesten det er litt ubehaglig å se andre gjøre det også - hvertfall hvis barnet er over babyalder.

Gjest Evine
Skrevet
Jeg kysser babyen på munnen av og til. Hun er så søt at jeg klarer ikke la være... :sjenert:

Og så er det morsomt. Hun har jo ingen tenner, og skjønner ikke at hun skal spisse leppene, så det blir en artig "plopp"-lyd av det. Og da begynner hun å le... :hjerter:

De store barna får kyss på kinnet, kos og klem. Men ikke kyss på munnen, for meg blir det litt rart. En forelder jeg kjenner følger barnet sitt til skolen hver dag (tredje klasse) og har et kjempe-avskjedsrituale som blant annet inkluderer kyss på munnen og ha det bra, elskling osvosv. Noen synes sikkert det er helt OK. For meg blir det litt over the top, og jeg kan ikke annet enn å undre meg litt i det stille over hvem sine behov det dreier seg om...

Det er neppe barnas, ihvertfall :ler:

Gjest Gjest
Skrevet

Karies er smittesykdom, og det er veldig fordel for tannhelsen, hvis ungen ikke for smittet før de er rund 4-5 år. Da må man undgå å kysse på munn, å drikke fra samme glass og å spise med samme skje + ta godt hand om foreldrenes tenner.

Skrevet

For meg blir det for mye overseksualisering av en helt uskyldig ting...

• 1 måned senere...
Gjest Gjest_BB_*
Skrevet
Nei. Kyss på munnen er reservert for mannen min. Jeg har mange andre måter å vise affeksjon på overfor barna.

Har en venninne som er "munn-kysser" med datteren sin. Føler meg litt ukomfortabel når jeg er hos dem og hun vil ha nattakyss. Vrir litt på hodet mitt slik at hun treffer kinnet, eller kommer henne i forkjøpet og smasker henne høyt på kinnet når hun setter fram trutmunnen foran meg.

Tror ikke det er farlig, med bakterier el l som noen nevner over her, men for meg er det litt unaturlig / upassende.

Endelig et fornuftig innlegg. Du føler deg ukomfortabel med å la henne kysse deg på munnen , i stedet for å gi henne dårlige assosiasjoner med at kyssing er noe ekkelt og grisete så kommer du henne i forkjøpet med et kyss på kinnet eller vender kinnet ditt til slik at hun ikke treffer deg på munnen. Jeg synes du takler dette på en veldig god måte.

Personlig så har jeg ikke noe i mot et uskyldig kyss på munnen fra en liten solstråle. Flere av innleggene her inne viser et svært infantilt nivå når en forsøker å fremstille spørsmålet som at det dreier seg om lidenskapelige våte kyss, det gjør det ikke! Det minner meg litt om da jeg selv var liten og hadde venner av det motsatte kjønn, dermed så vanket det rykter om alle "kjærestene" jeg hadde. For meg var dem bare gode lekekamerater og ikke mer, men for de som ikke våget å oppleve gleden av å ha venner av begge kjønn var det naturligvis vanskelig å forstå at dette var mulig uten å være kjærester.

Å kysse sine små barn på munnen er ikke vondt verre enn å gi dem en klem, kysse dem på magen, eller andre uskyldige gleder.

At noen ikke føler seg komfortabel med å gjøre det er noe jeg har full forståelse for, men når man begynner å diktere hva andre skal og ikke skal eller hevder at det å kysse sine barn på munnen nærmest er noe morderisk galt så synes jeg man går fryktelig mye lengre enn man har grunnlag for å gjøre. Slikt blir bare dumt og barnslig.

Gjest Emera
Skrevet

Enig med siste taler.

Men, dette er KG. Og her er det ofte mangel på gråsoner... ;)

Skrevet

Jeg får kyss på munnen av begge mine 2 små :) Det synes jeg bare er koslig, men når andre barn prøver å kysse meg på munnen treffer de kinnet :ler:

• 6 måneder senere...
Gjest Gjest_tina_*
Skrevet

Jeg har ikke barn selv, men har sittet en del barnevakt, og da blant annet for et par gutter, søsken, på rundt 5-6 og 7-8 år. Begge disse guttene insisterte på å få kyss på munnen når jeg skulle legge dem, noe jeg sa de ikke fikk, og de begynte å gråte (dette skjedde flere ganger). Kunne kose og klemme på dem ellers, men syntes at dette var skikkelig ubehagelig rett og slett. De var veldig klengete og skulle hele tiden ha kyss fra meg (og ei anna ei som også var barnevakt der som jeg snakket om "problemet" om). Kjempeubehagelig for andre voksne når barna ble så vant til kyss på munnen at de ble lei seg når de ikke fikk. Kommer aldri til å gjøre dette selv med egne barn. La barn få skape sine egne intimgrenser.

Skrevet

Får svare som mann her...synes det høres ut som et aldri så lite overgrep om moren min hadde kysset meg på munnen. Ekkelt å tenke på. Men så har jo jeg vokst opp uten dette, så da blir det vel unaturlig bare av den grunn.

Gjest missLady
Skrevet

Har ikke barn, men kom på noe når jeg leste dette..

For en stund tilbake fikk jeg meg et sjokk, da en jeg kjenner kysset faren sin på munnen :sjokk: Og han er voksen altså..

Skrevet

Jeg husker jeg kyssa mine foreldre på munnen da jeg var liten. Dette tok slutt av seg selv da dette ikke var naturlig lengre. Jeg ville nok absolutt gjort det med mine barn også. Syns det er merkelig at så mange reagerer på det. Det er nok like vanlig å gjøre det som å ikke gjøre det, og det er ingenting feil med det.

Skrevet
Får svare som mann her...synes det høres ut som et aldri så lite overgrep om moren min hadde kysset meg på munnen. Ekkelt å tenke på. Men så har jo jeg vokst opp uten dette, så da blir det vel unaturlig bare av den grunn.

Vel.. på din alder anser jeg dette som nokså uvanlig ja, men her er det vel snakk om små barn??

Skrevet
Karies er smittesykdom, og det er veldig fordel for tannhelsen, hvis ungen ikke for smittet før de er rund 4-5 år. Da må man undgå å kysse på munn, å drikke fra samme glass og å spise med samme skje + ta godt hand om foreldrenes tenner.

Skjønner ikke helt hva du skriver.. men mener du man kan bli smittet av karries av å kysse på munnen?? Da tar du fryktelig feil..

Ellers tror jeg vel de fleste foreldre er klar over når de evt er syke, forkjøla osv og unngår da å kysse barna sine. Tviler sterkt på at dette er et problem

Skrevet

Sønnen min og jeg sussa på munnen, til han var ca 10-11 år, da gikk det gradvis over til suss på kinnet. Nå er han 15 år, og jeg får fortsatt suss på kinnet, nattaklem og klemmer ellers.

Han bryr seg heller ikke om kompiser ser det.

Føler meg utrolig heldig jeg, som kan ha et så naturlig forhold til tenåringen min :)

Har aldri hatt problemer med virus eller karies vi. Han har faktisk ikke hatt hull i tennene enda. Vi hverken klemmer eller susser på kinnet, hvis noen av oss er syke.

Skrevet

Jeg reagerer også på nussing på munnen mellom foreldre og barn. Mine foreldre lærte aldri meg å gjøre sånn med dem, heldigvis. Det betyr ikke at ikke vi hadde et nært og godt forhold, selvom det begrenset seg til nussing på kinnet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...