Gå til innhold

Hva er ditt mest snobbete trekk?

Gjest antigartner

Anbefalte innlegg

Tullprat. God skriftlig uttrykksevne har alltid vært høykultur.

Jeg er så grei at jeg ikke tar med mennesker med lese- og skrivevansker, men de som har forutsetningene og likevel ikke makter å føre en proper penn - de er verste østkantsort.

Ikke fordømmende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest nobilian
Ikke fordømmende?

Les nå hva det er vi alle svarer på.

Snobberi ER å fordømme, "JEG er sofistikert, DU er det ikke".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt mest snobbete trekk er når jeg for en gangs skyld går på/invitererer/er invitert på såkalt fin restaurant, og noen - som hverken kjører eller er allergiske- bestiller cola til maten, og plukker ut ting og tang av maten som blir servert. Som de selv har bestilt. Arghh.

Ellers ville jeg heller bli sett død, enn spisende på McDonalds.

:ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Evine

Les nå hva det er vi alle svarer på.

Snobberi ER å fordømme, "JEG er sofistikert, DU er det ikke".

Hvis snobberi er å fordømme - så er jeg garantert 100% usnobbet.

Noe av det mest tragiske jeg opplever er folk som fordømmer andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-Jeg ville aldri ha vist meg offentlig i nærheten av verken skinnimitasjon eller kopier av merkevarer.

-Jeg ville aldri ha kjøpt sladre-blader, selv om jeg leser dem hos tannlegen.

-Jeg er hus/hage snobb, jeg aldri kunne ha bodd i et hus med glasert takstein, stor veranda, herregårdsstein og thuja-hekk.

-Jeg er miljøsnobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Hehe, må bare si meg enig med mange andre her; at mye av det dere beskriver som snobbete, ser jeg på som harry! :ler:

Men her er mine potensiellt snobbete sider:

- Jeg går alltid skikkelig kledd.

- Jeg er opptatt av språk og holdning. Hvordan man fremstår.

- Jeg ser ned på folk som ikke prøver å gjøre noe med livet sitt når de er misfornøyde.

- Jeg ser ned på folk som har flere unger med flere partnere, typ alenemor til 4 med 4 forskjellige fedre. Ikke enker/ en gang skilt/mishandlede osv.

- Mennesker som ikke klarer å holde avtaler og tidspunkter, er mindre kompetente i mine øyne.

- Jeg hever meg over sladreblader/kiosklitteratur/hotel cæsar.

- Jeg ser ned på folk som prøver å være snobbete ved å ta opp lån godt over pipa for å få det mest fancy smancy, når alle vet at de ikke har råd til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest
http://www.dokpro.uio.no/perl/ordboksoek/o...=n&renset=j

snobb m1 (eng. snob)

1 person som legger overdreven vekt på sosial posisjon, rikdom, klær, fine vaner o l; forfengelig narr, jålebukk

Hmm..

Slik oppfatter slett ikke jeg ordet snobb.

Men nå er det ikke første gang jeg synes ordboka gir en lettvint og feilaktig definisjon på et ord.. Jeg er og blir en språksnobb ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm..

Slik oppfatter slett ikke jeg ordet snobb.

Men nå er det ikke første gang jeg synes ordboka gir en lettvint og feilaktig definisjon på et ord.. Jeg er og blir en språksnobb ;)

Hvordan oppfatter du ordet?

Jeg trodde denne defininsjonen var ganske dekkende. Selve ordet kommer jo fra fransk, så vidt jeg vet, en sammentrekning av sans nobilite - uten adel, som ble brukt om nyrike ikke-adelige som gjennom overdreven vekt på fine og riktige klær og manerer prøvde å oppnå like høy status som de adelige. (Men ordets oprinnelse og ordets mening trenger vel kanskje ikke å være den samme)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nok en blanding av snobb og harry gitt.

Jeg er overrasket over at så mange synes det er snobbete (eller flaut som det egentlig heter) å gå på MacDonalds, kjøpe Grandiosa etc. Jeg gjør det jeg vil og liker selv, bryr meg ikke om naboen ser at jeg skal ha Grandiosa i dag igjen. Eller at jeg henter avisa med bustete hår og i joggebukse med malingsflekker.

Bah! Hvorfor går jeg inn i sånne tråder? Jeg vet jo hvor provosert jeg blir. :ler:
:ler: Enig med deg, Emera. Men jeg :ler: og :roll: også skriver jeg kanskje litt og ferdig med den saken. ;)

Jeg er veldig forundret over flesteparten av svarene her. Dreier snobbethet seg virkelig om å se ned på andre mennesker? For meg ser mye av dette ut som fordommer, snarere enn snobbethet.
:jepp:

Mitt mest snobbete trekk er når jeg for en gangs skyld går på/invitererer/er invitert på såkalt fin restaurant, og noen - som hverken kjører eller er allergiske- bestiller cola til maten, og plukker ut ting og tang av maten som blir servert. Som de selv har bestilt. Arghh.
Det er ikke et dårlig tegn at folk drikker alkoholdfritt.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke et dårlig tegn at folk drikker alkoholdfritt.

Overhode ikke. Og det var jo ikke det jeg mente heller, men at det finnes mange gode og bedre alternativ enn cola i en sådan stund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser veldig ned på folk som kjøper briller på nille...

Falske merkevarer er bare tull, man ser forskjell og da er det heller bedre og spare opp alle pengene man bruker på 20 fake ting og heller kjøpe en ekte sak.

folk som aldri leser bøker.

folk som kjøper pynt på europris.

Jysk, sånn helt generelt jysk...

folk som er 'rasebevisste'

folk som aldri innrømmer at de har det vanskelig av og til.

og en hel del andre ting.... hehe... :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke om dette kan regnes som "snobbete trekk" meeen...

- Blir provosert av feite mødre som går med de feita barna sine med mcdonaldsposen i hånda

- Ser ned på folk som virker som om de er stuck i 97' i klesveien (steinvaska jeans etc.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nobilian
Hvis snobberi er å fordømme - så er jeg garantert 100% usnobbet.

Noe av det mest tragiske jeg opplever er folk som fordømmer andre.

Hehe, det om du hevder at du ikke fordømmer, så juger du.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Etter å ha lest en del i denne tråden føler jeg meg i grunn veldig lite snobbete.

Stusser også, som mange andre, litt på definisjonen av snobberi. For meg handler snobberi mye om hvordan man bruker penger. Snobber bruker for meg mer penger enn nødvendig på ting fordi de ikke vil "nedlate" seg til å kjøpe lavprisede varer.

Jeg er ganske gjerrig av meg, og kjøper like gjerne billige varer dersom de viser seg å være like gode. Det kan feks være alt fra håndsåpe til badet til sko. Dessverre har det mange ganger vist seg (spesielt når det kommer til klær) at lav pris sjelden går overens med god kvalitet.

Faren min er langt mer snobbete enn meg. Han kjøper to forskjellige typer dopapir, ett merke til deres eget bad, og et billigere merke til gjestetoalettet. Det synes jeg er så snobbete at det er forkastelig. I tillegg vil de (han og stemoren min) ikke nedlate seg til å bruke kollektivtrafikk med mindre det står om livet, og de handler stort bare på Meny og Ultra, selv når de bare skal kjøpe en liter melk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Gjest Gjest_Ariadne_*

-Jeg vil aldri iføre meg grilldress eller crocs.

-Jeg henger meg opp i åpenbare skrivefeil/ortografiske feil i aviser og på tekst-TV, og når folk bruker ord og uttrykk feil.

- Jeg synes det vitner om underutviklet musikksmak å ikke høre på annen musikk enn danseband og band som f.eks. DDE.

- Jeg forstår ikke folk som ikke leser bøker.

- Jeg synes ikke at f.eks. Martini Asti, Canei, Black Tower, Liebfraumilch etc. kvalifiserer til betegnelsen "god vin". (Jeg holdt på å sette min ikke helt billige chardonnay i halsen da en venninne av en venninne påsto at Martini Asti var det eneste som gikk an å drikke....)

- Jeg synes ikke at allværsjakker passer til alt.

- Jeg reiser helst ikke charter til utlandet, hvis det kan unngås.

- Jeg handler ikke taxfree sprit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å legge til: Jeg tror mitt mest snobbete trekk må være fordommer mot de som ikke leser bøker.

Jeg også.

Drikker aldri øl, bare vin eller drinker (og vinglasset holdes KUN i stetten)

Den lange tynne delen av glasset heter stilk. Den flate delen nederst heter stett. Hmm.. Kanskje jeg er en vinsnobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Den lange tynne delen av glasset heter stilk. Den flate delen nederst heter stett. Hmm.. Kanskje jeg er en vinsnobb.

Er det ikke også sånn at hvitvin skulle bare holdes i stilken men rødvin kan holdes på glassen og? Fordi hvitvin må holdes kjølig, mens rødvin tåler å bli litt varmere? Tror jeg har hørt det i et eller annet sted. Du som vinsnobb kan kanskje opplyse meg ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser veldig ned på folk som kjøper briller på nille...

Gulp, må visst skjerpe meg, jeg da. Jeg er fryktelig snobbete på andre områder, leser masse bøker og kunne ikke falle meg inn å drikke Reiler vom Heissenstein, blant annet. :ler:

Men det er liksom så greitt med de brillene. Sukk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke også sånn at hvitvin skulle bare holdes i stilken men rødvin kan holdes på glassen og? Fordi hvitvin må holdes kjølig, mens rødvin tåler å bli litt varmere? Tror jeg har hørt det i et eller annet sted. Du som vinsnobb kan kanskje opplyse meg ;)

Det 'korrekte' er nok å holde i stilken uansett. Ikke så mye på grunn av temperaturen, men fordi vinen skal nytes med mange sanser, blant annet synet. Og det gjøres best når lyset fritt kan spille i vinen og det ikke er fingermerker på glasset.

Selv har jeg lett for å la selve glasset (eller klokken som det heter på fint) hvile oppå fingrene som holder rundt stilken når jeg drikker rødvin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_gjest_*

Morsom tråd!

Er vel enig med flere her om dette med bøker og musikk.

Hater når folk absolutt må spille Carola på fest,,,er ikke vi snart ferdig med det!?

- Ser ned på folk som sier at de ikke liker filmer/bøker hvor de må tenke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...