cilipili Skrevet 13. juni 2008 #41 Del Skrevet 13. juni 2008 (endret) - Kjøper aldri Se og Hør, Her og Nå osv.. - Synes programmer som Ungkaren er patetiske og flaue. - Kan være en musikksnobb. Synes techno, danseband og dance nesten ikke kan kalles musikk. - Er en vinsnobb. - Brenner heller furumøbler enn å ta dem inn i hus. - Hater å handle på Rema 1000, elsker Ultra. - Ser nok ned på gravide som røyker, mødre som røyker mens de triller vogna. Synes faktisk det er direkte forkastelig. Endret 13. juni 2008 av cilipili Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 13. juni 2008 #42 Del Skrevet 13. juni 2008 Men jeg må si det vrenger seg litt i meg når jeg leser om disse "tingene" som er så viktige for folk at de faktisk ser ned på andre som ikke setter pris på det samme. Hvem er det som skal "rett" til å eie sannheten om hva som gir livet innhold? Det holder f.eks ikke å lese bøker, en må lese en bestemt type bøker også for å være interessant nok. En må ikke ha motforestillinger mot opera eller operahuset, og det er best å omgås folk med lang utdanning fra unversitetet. Javel. Hvor er nysgjerrigheten hen? Hvis en har slike fordommer (er så snobbete), vil en heller ikke oppdage hvor spennende mennesker som ikke er akkurat lik en selv kan være. For de kan faktisk være det, hvis en ser godt etter. Nysgjerrigheten bør kanskje gå begge veier for at det skal være interessant, og min erfaring er at de i omgangskretsen min som foretrekker kiosklitteratur ikke er interessert i å diskutere Morgenblad-artikler eller nyere amerikansk litteratur med meg heller. Det jeg legger i at jeg ser på meg selv som litteratursnobb er mest at jeg mener jeg er kvalitetsbevisst, jeg ser ikke på litteratur som primært underholdning. For meg gjelder det også andre kulturuttrykk, også operaen. Motforestillinger - greit, men basert på hva? Ofte virker det som det går i standardfraser som at man heller skulle hatt distriktsoperaer (og hvordan hadde det gått med kvaliteten da? Er det ikke litt fint at de dyktigste musikerne får mulighet for å spille i orkestre med høy kvalitet, ikke middels?) eller at kultur skal være lønnsomt eller ikke eksistere. Folk må nå bare mene det, men jeg mener de tar feil. Men jeg omgåes jo folk jeg er uenig med, og jeg mener jeg ikke ser ned på dem - dessuten er det helt sant som du sier at selv om man ikke er like på enkelte områder, kan man godt ha masse interessant å dele med hverandre likevel. Samtidig vil jeg gjerne ha mulighet for å mene at kultur er mer enn underholdning og at det går an å skille mellom godt og dårlig uten at jeg automatisk blir beskyldt for å mangle respekt for "folk flest", hvem nå de er (og uavhengig av at deres oppgulp og skepsis ovenfor kvalitet virker som de får mer plass og er mer akseptable å dra fram i diskusjoner på pauserommene). Ja til nysgjerrighet, men den bør også komme fra VG-segmentet... Men uff, egentlig skal vi vel ikke diskutere sånn saklig (?) i en tråd på skråblikk Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 13. juni 2008 #43 Del Skrevet 13. juni 2008 (endret) Må bare si at jeg er svært enig i det du skriver her, gjest. "Folk flest" har ofte like mye fordommer og negativitet mot kultur som ikke er ren underholdninng som omvendt. Hvis jeg våger å nevne at jeg har lest en bok av Ibsen, så hender det rett som det er at jeg blir møtt med rulling av øyne eller direkte latter. Mon tro hvordan det hadde blitt oppfattet hvis jeg hadde reagert slik neste gang noen sa at de så Hotel Cæsar dagen før? Endret 13. juni 2008 av Tabris Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 13. juni 2008 #44 Del Skrevet 13. juni 2008 - Ser ned på jenter med dype utrigninger - Ser ned på folk som ikke har grønt til hver eneste middag - Er skeptisk til merkesolbriller - Ser ned på hurtigmat - Ser ned på røykere - Kjøper dyr sminke - Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest antigartner Skrevet 13. juni 2008 #45 Del Skrevet 13. juni 2008 Men jeg må si det vrenger seg litt i meg når jeg leser om disse "tingene" som er så viktige for folk at de faktisk ser ned på andre som ikke setter pris på det samme. Hvem er det som skal "rett" til å eie sannheten om hva som gir livet innhold? Det er nettopp dette som ligger i snobberiets vesen. Den mest korrekte definisjonen av snobb, er trolig her: http://www.dokpro.uio.no/perl/ordboksoek/o...=n&renset=j selvom også denne definisjonen åpner for spørsmål rundt hva det vil si å være snobbete. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 13. juni 2008 #46 Del Skrevet 13. juni 2008 Jeg er vel en treningssnobb. Ser litt rart på de som bare bruker apparater og aldri frivekter, og som ikke vet hva markløft og knebøy er. Eller enda verre, de tror de vet hva knebøy er, men de senker seg bare 10% så langt ned som de egentlig burde. Det verste av alt er imidlertid jenter som tror de får gigamuskler av styrketrening. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gabriela Skrevet 13. juni 2008 #47 Del Skrevet 13. juni 2008 * Folk som røyker rullings. * Folk som aldri leser aviser. * First Price-varer. * Folk som alltid skal snakke om pris. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 13. juni 2008 #48 Del Skrevet 13. juni 2008 Drikker aldri øl, bare vin eller drinker (og vinglasset holdes KUN i stetten) Ser ned på folk som stemmer FRP - ofte de samme personene som leser kiosklitteratur ("isfolket" gir meg ekle frysninger) Ikke spesielt glad i entusiastiske SV ere heller - tror ikke de egentlig følger med i politikkens verden. Mener at alle hus/hjem MÅ inneholde masse kvalitetsbøker og musikk (som selvsagt må leses og lyttes til) Beveger meg aldri utenfor døra uten å ha dusjet først. Kan derfor aldri overnatte noen steder uten dusjmuligheter.. Bruker alltid mascara. Går alltid i høyhælte sko - kan ikke tenke meg å gå i flate sko. Crocks er mitt store mareritt - forstår ikke at noen frivillig kjøper disse Ser ned på folk som har ikea-bilder i stua. Soverom eller gang kan til nøds gå an, men ikke i stua. Mener at bursdagsfeiring på mcdonalds o.l. burde vært forbudt Får panikk av mennesker som ikke er oppdatert på nyhetsfronten Ler av de som går i joggebukse (eller enda verre:kosebukse) fordi "det er så behagelig". Det finnes mye behagelige klær som ser bedre ut - løp og kjøp. Joggebukse er til trening, ikke sofakos. Må kjøre mørk AUDI (ikke eldre enn 3 år gammel) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Evine Skrevet 14. juni 2008 #49 Del Skrevet 14. juni 2008 Merkelig hvos forskjellig man er her i landet... For dette (noen av punktene iallefall) er harry i mine øyne! Og mine fordommer popper opp som ugress i hagen når jeg leser dette. Ikke for at jeg kjenner deg, men dette ser JEG på som harry OG snobbete! Men mine snobbetrekk: - folk som er opptatt av materielle ting og utseende i overdreven grad "må" jo være litt dumme og overflatiske mennesker. Åndssnobb? - kopier av ekte vare er tacky! Da kan man heller kjøpe 1 original og la det være med det. - bøker er et must! og da mener jeg ikke kiosklitteratur nei. - være reflekterende menneske, kunne se ting i litt større perspektiv enn bensinpriser. Sikkert mer, men anser ikke meg selv som spesielt snobbete. Har kanskje mest fordommer? Ja, kall meg gjerne dum - men jeg føler en utrolig stor glede ved at jeg har oppnådd noe jeg har ønsket meg lenge. At jeg er stolt av huset og hagen min betyr slett ikke at jeg er et avstumpet menneske uten sans for andre verdier. Tror at jeg har vært gjennom mer enn de fleste - så jeg vet veldig godt hva som er viktig i livet og hva som er av mindre betydning. Men selvom jeg nok er veldig opptatt av det estetiske så betyr ikke det at jeg ser ned på andre mennesker. Min bestevenninne er min rake motsetning og nettopp det at vi er så forskjellige gjør at vi går så godt sammen .. For smak og behag har ingenting med hvordan et menneske er som person .. da er det indre kvalifikasjoner som teller. Jeg for min del har endel design-møbler og design-lamper hjemme .. ikke fordi det er laget av en spesiell designer - men fordi jeg har sansen for akkurat det uttrykket møbelet eller lampen gir det akkurat det rommet. Venninnen min derimot kunne aldri tenkt seg sånne møbler, hjemmet hennes er overlesset med mørke, indiske møbler, masker og digre lysestaker .. Allikevel så elsker jeg å være hjemme hos henne og hun hos meg .. Jeg har utelukkende original kunst - fra anerkjente kunstnere .. mens min venninne lager kunsten selv .. og de eneste originale litografiene hun har på veggen er noen hun har fått i gave fra meg. Så selvom jeg innerst inne liker å omgi meg med vakre gjenstander, liker det lyse skandinaviske designet .. så betyr det ikke at jeg er avstumpa og dømmer andre mennesker som liker noe annet enn meg .. Jeg velger mine venner på helt andre arenaer enn kunstgallerier og designerbutikker .. noen av mine venninner har jeg hatt helt siden barndommen - mens min beste og næreste venninne har jeg blitt kjent med gjennom våre barn .. og fordi hun var en så åpen, sjelden og varmhjertet person .. Så de eneste menneskene jeg aldri kunne trives sammen med er de som dømmer andre utifra interesser og smak .. Sånne mennesker er vel prototypen på overfladiske .. fordi de ikke evner og se menneskene under fasaden .. For fasade har vi alle - enten den er en bok, kunst, sminket, usminket, veltrimmet, eller ustelt, osv .. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nabodama Skrevet 14. juni 2008 #50 Del Skrevet 14. juni 2008 Nysgjerrigheten bør kanskje gå begge veier for at det skal være interessant, og min erfaring er at de i omgangskretsen min som foretrekker kiosklitteratur ikke er interessert i å diskutere Morgenblad-artikler eller nyere amerikansk litteratur med meg heller. Det jeg legger i at jeg ser på meg selv som litteratursnobb er mest at jeg mener jeg er kvalitetsbevisst, jeg ser ikke på litteratur som primært underholdning. For meg gjelder det også andre kulturuttrykk, også operaen. Motforestillinger - greit, men basert på hva? Ofte virker det som det går i standardfraser som at man heller skulle hatt distriktsoperaer (og hvordan hadde det gått med kvaliteten da? Er det ikke litt fint at de dyktigste musikerne får mulighet for å spille i orkestre med høy kvalitet, ikke middels?) eller at kultur skal være lønnsomt eller ikke eksistere. Folk må nå bare mene det, men jeg mener de tar feil. Men jeg omgåes jo folk jeg er uenig med, og jeg mener jeg ikke ser ned på dem - dessuten er det helt sant som du sier at selv om man ikke er like på enkelte områder, kan man godt ha masse interessant å dele med hverandre likevel. Samtidig vil jeg gjerne ha mulighet for å mene at kultur er mer enn underholdning og at det går an å skille mellom godt og dårlig uten at jeg automatisk blir beskyldt for å mangle respekt for "folk flest", hvem nå de er (og uavhengig av at deres oppgulp og skepsis ovenfor kvalitet virker som de får mer plass og er mer akseptable å dra fram i diskusjoner på pauserommene). Ja til nysgjerrighet, men den bør også komme fra VG-segmentet... Men uff, egentlig skal vi vel ikke diskutere sånn saklig (?) i en tråd på skråblikk Tja, jeg liker å diskutere jeg, også på skråblikk:) Er forresten helt enig med deg i at nysgjerrigheten bør gå begge veier. En ser like ofte, kanskje oftere også, at "folk flest" har en tendens til å sette andre i bås, og har motforestillinger uten å ha tenkt særlig over hvorfor. Og nå beveger jeg meg bort fra det tråden handler om, for generelt er det det jeg setter fingeren på, uansett hvem det gjelder. Når det gjelder f.eks opera, så skal jeg ærlig innrømme at jeg ikike har sansen for det. Men jeg har prøvd. Det virker bare for meg som at "alle" i "operasegmentet", MÅ like opera og være postivit innstilt til denne type kultur. Jeg kan godt se verdien av det, både personlig verdi og samfunnsverdi, men jeg klarer ikke sette pris på opera selv. Og sånn er det med mange andre ting også, jeg klarer heller ikke å like f.eks campinglivet eller det å dra på festival, selv om jeg ser at har verdi for andre. Skjønner godt hva du mener:) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Oxford Skrevet 14. juni 2008 #51 Del Skrevet 14. juni 2008 (endret) fgb Endret 27. juli 2008 av Oxford Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest StoreSky Skrevet 14. juni 2008 #52 Del Skrevet 14. juni 2008 Evine: Nettopp derfor det er morsomt å lese slike lister som dette. Man ser hvor forskjellig man er, hvordan man dømmer etter utvendige uttrykk og man TROR så mye om andre! Men så stemmer det kanskje ikke i det hele tatt.. Om du er dum vet jeg ikke. Men hvis du KUN er opptatt av materielle ting, så begynner jeg og lure. Men nå er jeg så smart (hehe!) at jeg skjønner at ikke alle sider kommer frem på en slik liste som dette. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Embla s Skrevet 14. juni 2008 #53 Del Skrevet 14. juni 2008 Etter å ha lest gjennom denne tråden tenker jeg at mitt mest snobbete trekk er at jeg ser litt ned på folk som flasher eller skryter (gjerne på en halvfordekt måte) at de har god råd og/eller god smak, og som føler at fasaden må være 100% plettfri utad. Syns ofte at de som har størst grunn til å skryte (enten det handler om at de "kjenner de rette folkene", "har greie på kunst&kultur eller vin" eller "har nok penger") er de som er mest nedtonet om det og de som ikke føler noe behov for å le eller himle med øynene til andre som ikke er "like opplyste" eller som ikke har like god råd. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lille_lam Skrevet 14. juni 2008 #54 Del Skrevet 14. juni 2008 (endret) - Kjøper/leser ikke Se og Hør og andre sladre blader. - Ser ned på folk som baksnakker andre. - Ser ned på folk som VELDIG VELDIG opptatt av penger, merker, staus og gull og glitter. (synes det er så utrolig kjedelige). - Folk som snakker om arv de skal få og hva de skal med det, når den personen de skal få det av fortsatt lever!! Det er det jeg kommer på nå ihvertfall.. Vet ikke om "ser ned på" er de riktige ordene, men jeg trekker meg ihvertfall automatisk unna slike mennesker. Orker de bare ikke, blir irritert på slike, og ville vel etterhvert også la de fortå at jeg ikke liker slik oppførsel eller at jeg er uinterresert i slikt. Endret 14. juni 2008 av lille_lam Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Oxford Skrevet 14. juni 2008 #55 Del Skrevet 14. juni 2008 Syns ofte at de som har størst grunn til å skryte (enten det handler om at de "kjenner de rette folkene", "har greie på kunst&kultur eller vin" eller "har nok penger") er de som er mest nedtonet om det og de som ikke føler noe behov for å le eller himle med øynene til andre som ikke er "like opplyste" eller som ikke har like god råd. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jane F. Skrevet 14. juni 2008 #56 Del Skrevet 14. juni 2008 hmm jeg er vel heller mer freak enn snobb, men har en "ting" for dyre klær og designer artikkler/møbler til huset og liker å vise det fram, kan invitere til kaffe bare for å briefe med det nye spisebordet til som kostet flesk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LekeHusmor Skrevet 17. juni 2008 #57 Del Skrevet 17. juni 2008 Etter å ha lest gjennom denne tråden tenker jeg at mitt mest snobbete trekk er at jeg ser litt ned på folk som flasher eller skryter (gjerne på en halvfordekt måte) at de har god råd og/eller god smak, og som føler at fasaden må være 100% plettfri utad. Syns ofte at de som har størst grunn til å skryte (enten det handler om at de "kjenner de rette folkene", "har greie på kunst&kultur eller vin" eller "har nok penger") er de som er mest nedtonet om det og de som ikke føler noe behov for å le eller himle med øynene til andre som ikke er "like opplyste" eller som ikke har like god råd. sier meg veldig enig her. jeg må bare le av mennesker som beundrer og fascineres av vestkantkulturen, som kjøper möet fordi det står möet på flasken og som ser opp til mennesker som lever jetset-livet osv.. greit nok, jeg kunne også tenkt meg å ha god råd og masse penger, men da skulle de ikke blitt brukt på sånne ting Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nigo-san Skrevet 17. juni 2008 #58 Del Skrevet 17. juni 2008 Jeg liker heller ikke folk som flasher og skryter- men er det en snobbete holdning? Kanskje, er ikke sikker på om jeg er en snobb på det feltet eller om jeg bare misliker det Ser på meg selv som lite snobbete. Men visse snobbetendenser har jeg: - Jeg blir paff hvis jeg kommer til et hus uten bøker i hyllene, eller hvis det som står der er "Sagaen om isfolket" og ellers nips fra syden osv. Kombinert med to kvadratmeter TV gjør det at jeg umiddelbart danner meg tanker om Se&Hør, grilldress, svensktopp, "pene" buer og smakløse pynteting på soverommet. - Jeg har som utgangspunkt at folk som ikke eier minst 500 CD'er, ikke er verdt å snakke med. - Jeg ser ikke ned på de som drikker søt hvitvin som om det var saft, men nei takk, jeg tror jeg har lyst på øl i dag gitt... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PoisonIvy Skrevet 17. juni 2008 #59 Del Skrevet 17. juni 2008 - Jeg har som utgangspunkt at folk som ikke eier minst 500 CD'er, ikke er verdt å snakke med. Har folk CD'er lenger da? Jeg laster kun ned musikk... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Busy Lizzie Skrevet 17. juni 2008 #60 Del Skrevet 17. juni 2008 Etter å ha lest gjennom denne tråden tenker jeg at mitt mest snobbete trekk er at jeg ser litt ned på folk som flasher eller skryter (gjerne på en halvfordekt måte) at de har god råd og/eller god smak, og som føler at fasaden må være 100% plettfri utad. Syns ofte at de som har størst grunn til å skryte (enten det handler om at de "kjenner de rette folkene", "har greie på kunst&kultur eller vin" eller "har nok penger") er de som er mest nedtonet om det og de som ikke føler noe behov for å le eller himle med øynene til andre som ikke er "like opplyste" eller som ikke har like god råd. Helt enig med deg der!! Jeg ser også litt ned på folk som feks kjøper seg en mulberry, LV el. veske til 5000 kroner (eller mer) og samtidig går med klær fra H&M, det hører liksom ikke sammen. Når man nesten kan se at de har gått i minus på kontoen bare for å kjøpe den veska, da blir det feil. Ser også litt ned på middelaldrende kvinner med altfor korte skjørt, selv om de har flott ben, synes jeg det ser litt vugært ut etter en viss alder. Folk som ikke jobber, drikker for mye og røyker. Ellers er det jo egentlig kjempespennende at vi alle er forskjellige og skulle faktisk ønske at nordmenn var litt mer åpne til forandring og induvidualitet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå