Gå til innhold

Hva er ditt mest snobbete trekk?

Gjest antigartner

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Evine
Jeg ser ned på mennesker som ikke kan skrive korrekt norsk.

Da er du ikke snobbete - du er fordømmende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nok en språksnobb, selv om jeg også står fast i tvil om norsk rettskriving fra tid til annen.

Det er når folk ikke kan dele opp det de skriver i lettleste avsnitt, ikke bruker komma og punktum og deler ord i hytt og vær at jeg himler med øynene og snobber litt oppover med nesen. Det samme gjelder mangel på glosekunnskap.

Jeg kan ha litt fordommer mot (å ha fordommer er vel egentlig ikke det samme som å være snobbete, selv om det ser ut til at begrepene blandes litt i denne tråden) folk som er veldig opptatt av at møbler, klær, biler o.a. skal være kostbare, og som faktisk er nødt til å kle på seg "fasaden" før de kan gå ut blant folk.

Er man SÅ opptatt av hva andre, fremmede mennesker mener at man ikke kan føle seg vel uten en viss stil? ;)

Jeg kan se litt ned på, eller ha fordommer mot folk som snobber for snobbingens egen skyld, som å konsekvent nekte å ta til seg "billig" underholdning, fordi dette er noe som tilhører almuen osv., det være seg bøker, tv-programmer og annet. Sånt kan provosere meg så jeg aktivt snobber nedover for å markere hvor dumt jeg synes det er.

Jeg har bøker i bokhylla mi og i ørten esker i boden fordi jeg må ha mer bokhylleplass, og der har jeg alt fra store leksikon og faktabøker, til god skjønnlitteratur, men OGSÅ hele Isfolksagaen. Det er noe med "alt til sin tid". Noen ganger trenger man tyngre materie, andre ganger vil man ha noe lettfordøyd.

Men køntri og dansebandmusikk holder jeg meg for god for ;) DER er jeg snobbete.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samtidig er jeg såpass snobbete at jeg aldri ville kjøpt en etterligning av noe slag, enten det dreier seg om en uekte Louis Vuitton, Rolex eller Lacoste t-skjorter (vel, det hadde jeg ikke kjøpt uansett). Det teiteste jeg hører er "du kan jo ikke se forskjell!" Da kjøper jeg mye heller noe helt annet - som ikke gir seg ut for noe annet enn det er.

Når det kommer til kopier av kjente, dyre designermerker er dette noe man BØR styre unna uansett, fordi den bransjen finansierer terrorisme, narkotihandel, menneskehandel og mye annen dritt som vi ikke vil ta del i.

Kjøp da heller en annen veske til en pris du kan leve med.

Skikkelige mennesker har ikke bare CD-er, de har plater også! Og platespiller!

*snobber enda mer*

:ler:

Den gamle vinylen er ikke å forakte. Jeg har kassevis av den i under trappen, men desverre ingen platespiller. Alle gullkornene fra 70-tallet og noe fra 80-tallet står pent stablet... akk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan se litt ned på, eller ha fordommer mot folk som snobber for snobbingens egen skyld, som å konsekvent nekte å ta til seg "billig" underholdning, fordi dette er noe som tilhører almuen osv., det være seg bøker, tv-programmer og annet. Sånt kan provosere meg så jeg aktivt snobber nedover for å markere hvor dumt jeg synes det er.

Jeg har bøker i bokhylla mi og i ørten esker i boden fordi jeg må ha mer bokhylleplass, og der har jeg alt fra store leksikon og faktabøker, til god skjønnlitteratur, men OGSÅ hele Isfolksagaen. Det er noe med "alt til sin tid". Noen ganger trenger man tyngre materie, andre ganger vil man ha noe lettfordøyd.

veldig enig! :jepp:

jeg ser mest ned på gjerrige folk. det er vel mitt mest snobbete trekk. syns det er så smålig å ikke tipse på restaurant når man har fått utelukkende god service, og folk som skal vri og vende på hver eneste krone - som ber om å få tilbake en 10er de la ut for deg til en is e.l :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nobilian
Da er du ikke snobbete - du er fordømmende.

Tullprat. God skriftlig uttrykksevne har alltid vært høykultur.

Jeg er så grei at jeg ikke tar med mennesker med lese- og skrivevansker, men de som har forutsetningene og likevel ikke makter å føre en proper penn - de er verste østkantsort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mine mest snobbete trekk er følgende:

- orker ikke kjøre rundt i gamle biler, vi kjøper alltid flunk ny bil

- hater å kjøpe Grandiosa for ungene mine .. da ser jeg meg rundt før jeg tar den ..

- ser litt ned på folk som ikke går eller trener jevnlig

- liker å ha flott hus og velstelt hage - blir stolt når folk poengterer at vi bor fint. Og synes det er storveis når folk står og fotograferer huset og står og peker på trær og busker.

- kan aldri gå utfor døren uten å være skikkelig kledd. Selv treningstøyet er nøye gjennomtenkt :fnise:

- har en veldig dyr smak både når det gjelder smykker, klær, sko og sminke.

- kjøper kun dyre hårprodukter hos frisøren.

- får hunden min klippet og stelt av profesjonelle noen ganger i året.

- handler nesten kun på Ultra

- har aldri kjøpt et eneste skopar på Økonomisko

Og sikkert mye mer ... jeg tror jeg er en smule snobbete - men på en sympatisk måte .. for jeg kan le av det og le av meg selv ..

De er slike jeg har fordommer mot, sånne som bryr seg om hva andre mener og er så mainstream at det er til å sovne av :) Hadde jeg hatt det slik hadde jeg vært ulykkelig, tror jeg. Ikke ta det personlig, men dette beskrev så godt hvordan jeg IKKE vil være, at jeg bare måtte sitere det.

Endret av NovaFlare
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig forundret over flesteparten av svarene her. Dreier snobbethet seg virkelig om å se ned på andre mennesker? For meg ser mye av dette ut som fordommer, snarere enn snobbethet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helen Parr
Jeg er veldig forundret over flesteparten av svarene her. Dreier snobbethet seg virkelig om å se ned på andre mennesker? For meg ser mye av dette ut som fordommer, snarere enn snobbethet.

Helt enig.

De fleste svarene reflekterer hva man har fordommer mot, og har lite å gjøre med snobberi.

For eksempel er det mulig mange har fordommer mot de som ønsker å ha en fin hage og handler på ultra, men det har lite med snobberi å gjøre.

Endret av Helen Parr
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Evine

Jeg bryr meg veldig lite om hva du, NovaFlare, mener om meg .. for du kjenner meg ikke. Hadde du kjent meg og sagt det samme så hadde jeg nok tatt meg nær av det.

Når man skriver på "Skråblikk og generaliseringer" så skriver ihvertfall jeg med en god porsjon humor .. Jeg er veldig opptatt av design, jeg vil heller ha en dyr og skikkelig stol enn ti billige som ryker etter kort tid ..

Men i motsetning til de fleste som skriver her så har jeg ikke fordommer mot andre mennesker. Selvom jeg liker kunst og har kun original kunst på veggene hjemme - så betyr ikke det at jeg ser ned på de som har digre familiefotos eller Ikea-postere på veggene .. Alle må gjøre som de føler for, og det bør de kunne gjøre uten å bli dømt av andre.

Å dømme noen på grunn av uvesentligheter er totalt fremmed for meg .. og de eneste personer jeg aldri kunne hatt noe å gjøre med er folk som dømmer andre uten å kjenne dem .. Bare på grunn av dere ytre, smak, deres interesser eller mangel på interesser ..

Så jeg trives med nesten alle mennesker .. bortsett fra de som hever seg selv over andre mennesker, som kritiserer deres væremåte og person uten å kjenne vedkommende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Dreier snobbethet seg virkelig om å se ned på andre mennesker?

Ja, i grunnen. For snobber handler det om å være en del av et eksklusivt fellesskap, og å se ned på de som ikke er en del av denne indre kretsen.

Kjennetegnet på snobben er altså at den sosiale posisjonen de fine møblene gir ham er like viktig som selve kvaliteten på møblene. Og når han har vært på besøk hos noen med Ikea-møbler forteller han senere historien til sine venner, slik at de kan le og dyrke sitt snobbefellesskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bryr meg veldig lite om hva du, NovaFlare, mener om meg .. for du kjenner meg ikke.

Bra :) For det var bare så treffende at jeg slapp å skrive et helt innlegg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Chrizzy

Jeg tror jeg er så snobbete at jeg vil nekte barna mine (når de blir ungdommer) å sitte på med meg til byen om de har hullete og "sarvete" klær :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da er jeg nok fordomsfull OG snobbete. :trist:

Neida, det virker for meg egentlig som om alle meninger i sånne tråd som dette kommer ut så veldig seriøst og definitivt på nettet.

I virkeligheten kan jeg nok være litt opptatt av visse ting, men det er nok egentlig ikke så viktig for meg. Jeg kan være opptatt med å lese bøker og så videre, men jeg bryr meg faktisk svært lite om andre har bøker hjemme eller ikke så lenge vi har noe annet til felles og jeg bruker i hvert fall ikke tid til å fnyse over noe sånt.

Det kan nok være at hvis jeg har veldig forskjellige interesser med noe at vi bare blir ikke veldig gode venner eller bekjente, men sånn er det jo med alt, ikke bare snobbetrekk, men interesser generelt, uansett om de er snobbete eller harry.

Samboeren min sier at jeg er en skapesnobb, dvs et jeg er litt mer 'kultivert' enn han er/var vant til, men at jeg viser det ikke egentlig. :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, i grunnen. For snobber handler det om å være en del av et eksklusivt fellesskap, og å se ned på de som ikke er en del av denne indre kretsen.

Kjennetegnet på snobben er altså at den sosiale posisjonen de fine møblene gir ham er like viktig som selve kvaliteten på møblene. Og når han har vært på besøk hos noen med Ikea-møbler forteller han senere historien til sine venner, slik at de kan le og dyrke sitt snobbefellesskap.

Å være snobb på et eller flere områder trenger vel ikke bety at man ler av eller ser ned på de som ikke er like "fine"? Jeg kjenner mange som er skikkelige snobber på en del områder som aldri ville drømme om å se ned på, fordømme eller få andre med dårligere råd eller mindre snobbete tendenser til å føle seg dårlige.

Slik jeg ser det snobber en snobb for sin egen del. I motsetning til de som framhever seg og sitt, gjerne på andres bekostning, ler av andres harry eller billige vaner osv. Sånt forbinder ikke jeg med snobbing men heller med en trang til å styrke selvtilliten sin. En litteratursnobb er foreksempel for meg en person som er kvalitetsbevisst og selektiv i hva h*n leser, men som ikke nødvendigvis ser noe poeng i å flashe "de riktige" bøkene foran eventuelt mindre beleste gjester, eller himle med øynene og fnise megetsigende hvis noen forteller at de elsker legeromaner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å være snobb på et eller flere områder trenger vel ikke bety at man ler av eller ser ned på de som ikke er like "fine"? Jeg kjenner mange som er skikkelige snobber på en del områder som aldri ville drømme om å se ned på, fordømme eller få andre med dårligere råd eller mindre snobbete tendenser til å føle seg dårlige.

Slik jeg ser det snobber en snobb for sin egen del. I motsetning til de som framhever seg og sitt, gjerne på andres bekostning, ler av andres harry eller billige vaner osv. Sånt forbinder ikke jeg med snobbing men heller med en trang til å styrke selvtilliten sin. En litteratursnobb er foreksempel for meg en person som er kvalitetsbevisst og selektiv i hva h*n leser, men som ikke nødvendigvis ser noe poeng i å flashe "de riktige" bøkene foran eventuelt mindre beleste gjester, eller himle med øynene og fnise megetsigende hvis noen forteller at de elsker legeromaner.

Er det ikke sånt at hvis man er faktisk veldig opptatt av kvalitet, da kan andre oppfatte dette som negativt og som om man faktisk ser ned på andre?

Så det er ikke at man faktisk ser ned, men at andre kan likevel synes at man gjør det?

Endret av mrs_bond
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Er det ikke sånt at hvis man er faktisk veldig opptatt av kvalitet, da kan andre oppfatte dette som negativt og som om man faktisk ser ned på andre?

Så det er ikke at man faktisk ser ned, men at andre kan likevel synes at man gjør det?

Jo det tror jeg så absolutt, hvis jeg har et vrak av en bil og du har en kjempedyr, fancy bil som du skifter ut annethvert år, så kan det godt hende at jeg ville tenkt at du sikkert så litt ned på meg og mitt vrak... Men det er ikke sikkert at du hadde gjort det, kanskje du bare hadde tenkt at bil tydeligvis ikke er så viktig for meg, eller du ikke hadde reflektert over mitt bilvalg i det hele tatt. Tror jeg. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jeg føler ikke at dette stemmer så godt overens med ordbokdefinisjonen av en snobb.

http://www.dokpro.uio.no/perl/ordboksoek/o...=n&renset=j

snobb m1 (eng. snob)

1 person som legger overdreven vekt på sosial posisjon, rikdom, klær, fine vaner o l; forfengelig narr, jålebukk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig.

De fleste svarene reflekterer hva man har fordommer mot, og har lite å gjøre med snobberi.

For eksempel er det mulig mange har fordommer mot de som ønsker å ha en fin hage og handler på ultra, men det har lite med snobberi å gjøre.

ja, det har vel gått fra å være "hva er ditt mest snobbete trekk" til å være "hva ser du ned på" - og jeg gikk rett i fella :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...