Relativista Skrevet 10. august 2009 #181 Skrevet 10. august 2009 Hvis Bibelen ikke er sann så lever vi på en løgn. Tross det så lever vi et trygt og godt liv med unikt samhold og så nær ekte nestekjærlighet man kan i dagens samfunn. Vi kan leve godt og til og med dø lykkelig uvitende om at man blir torv om noen år. Ja, det er her enkelte tunger ymter frampå at alt kanskje ikke er så lykkelig, og at oppførselen til Jehovas Vitner også tyder på at de lyver både til seg selv og andre om hvor flott allting er. Er det flott at enkelte Vitner vegrer seg for å gi sine barn blodoverføringer, og heller vil se dem dø? Der er ikke troen din så fri for praktiske konsekvenser som du selv gir inntrykk av. Er det flott at enkelte Vitner ikke vil ha noe med søsken å gjøre om de blir sammen med, og har sex med noen av samme kjønn? Er det flott at du må stå til ansvar ovenfor andre mennesker for hva du som selvstendig og voksen person velger å tro på, og hvorvidt du vil være med på å forkynne eller ei? Er det flott å være med på å gå rundt og manipulere mennesker?
sofiemyr Skrevet 10. august 2009 #182 Skrevet 10. august 2009 Det utsagnet får stå for din regning. Jeg vil ikke kalle alle kristne i familien min som ondskapsfulle. Nei, du vet vel ikke det. Ikke dagen for å servere deg ironi med andre ord Stor klem til deg Relativista, håper du får en strålende og velsignet dag Det siste var faktisk ikke ironisk ment :D
sofiemyr Skrevet 10. august 2009 #183 Skrevet 10. august 2009 Ja, det er her enkelte tunger ymter frampå at alt kanskje ikke er så lykkelig, og at oppførselen til Jehovas Vitner også tyder på at de lyver både til seg selv og andre om hvor flott allting er. Er det flott at enkelte Vitner vegrer seg for å gi sine barn blodoverføringer, og heller vil se dem dø? Der er ikke troen din så fri for praktiske konsekvenser som du selv gir inntrykk av. Er det flott at enkelte Vitner ikke vil ha noe med søsken å gjøre om de blir sammen med, og har sex med noen av samme kjønn? Er det flott at du må stå til ansvar ovenfor andre mennesker for hva du som selvstendig og voksen person velger å tro på, og hvorvidt du vil være med på å forkynne eller ei? Er det flott å være med på å gå rundt og manipulere mennesker? Vel, nå var nå dette en nokså svart/hvitt fremstilling med så godt som ikke noe hvitt men la gå. Burde ikke dette være opp til hver enkelt? Hva er det som gjør at du ser det som din oppgave å fortelle andre voksne mennesker at de velger eller har valgt feil?
sofiemyr Skrevet 10. august 2009 #184 Skrevet 10. august 2009 Jeg respekterer de som tror på Vakttårnets lære. Jeg har ingenting mot disse menneskene. Jeg har til og med en god kollega som er vitne, som som jeg kommer veldig godt overens med. Men det at jeg respekterer menneskene som er fanget i denne sekten, betyr imidlertid ikke at jeg respekterer sekten som sådan, (eller det styrende råd i Brooklyn, for den del). Men du er klar over at argumentene dine går mer eller mindre bare på nettopp menneskene, deres intellekt, deres manglende selvinnsikt og realitetsforståelse? Send gjerne et brev til Brooklyn - de leser neppe forumet på KG
Relativista Skrevet 10. august 2009 #185 Skrevet 10. august 2009 Ikke dagen for å servere deg ironi med andre ord Jeg tror ironi kalles "stråmann," dvs du trekker en generell konklusjon ut av utsagnet mitt som du ikke har dekning for. Takk for gode ønsker. Jeg har litt vanskelig for å bestemme meg for om jeg ønsker deg alt godt, siden det provoserer meg hvordan du vegrer deg for se på om diskusjonsstrategiene dine passer inn det å være snill. Jeg skulle gjerne hørt et ærlig utsagn fra deg hvor du innrømmer at det er viktigere å rekruttere nye medlemmer, enn å være åpen på alle punkter av troen, av taktiske grunner. Hvorfor er det så vanskelig å innrømme det, når alle ser det? Føles det bedre å fortrenge hvorfor en handler som en handler?
Gjest Gentle Skrevet 10. august 2009 #186 Skrevet 10. august 2009 Jeg forstår deg godt, sofiemyr. Det er ikke særlig synd på meg lengre, akkurat nå bør empatien komme deg til gode. Det du beskriver er akkurat deg jeg selv opplevde, særlig det du sier om kjærlighet. Det var akkurat slik: En oase av kjærlighet og omsorg midt i en ond og kald verden. Trodde jeg. Det første som fikk en liten bjelle til å ringe, var da en kretstilsynsmann løy på et eldstemøte. Denne løgnen fikk store negative konsekvenser for mange i menigheten. Det var god grunn til å "degradere" denne mannen, som bevisst hadde løyet utfra tvilsomme motiver. Det skjedde ikke. Uten at jeg vil fortelle offentlig hvilken posisjon jeg hadde på den tiden, kan jeg rapportere at kravene ikke blir høyere jo lengre opp i systemet du kommer, det er heller slik at du slipper unna med ting du ville blitt utstøtt for når du står på nederste trinn. Denne mannen tjener fortsatt som kretstilsynsmann i norge. En annen situasjon som var vanskelig, var da jeg var delaktig i å skjule en pedofil. Han ble riktignok utstøtt, men myndighetene ble ikke varslet, jenta fikk ingen hjelp. Jeg har anmeldt ham i ettertid. En atter annen situasjon var da jeg var svært delaktig i en utstøtelse av en ung person som jeg visst hadde hatt en svært vanskelig barndom i en vitnefamilie. Det fantes ikke noe ondt i denne personen, men vi ble pålagt av kretstilsynsmannen å utstøte denne. Det skaffet meg store problemer med skyldfølelse, jeg følte at jeg hadde gjordt noe svært galt. Det gikk også svært galt med denne personen, sannsynligvis på grunn av den vanskelige situasjonen denne havnet i. Dette var bare litt av mine rike erfaringer, men jeg har selvsagt også mange gode erfaringer. Jeg har alldri holdt tale, verken på stevne eller menigheter, om ubetinget kjærlighet. Ordet har heller ikke vært brukt i Vakttårnet eller Våkn opp, unntatt i forbindelse med en hund. Vår kjærlighet er betinget. Derfor er kjærligheten i verden større enn den du finner i menigheten, det vil du nok erfare etter hvert.
Relativista Skrevet 10. august 2009 #187 Skrevet 10. august 2009 Vel, nå var nå dette en nokså svart/hvitt fremstilling med så godt som ikke noe hvitt men la gå. Burde ikke dette være opp til hver enkelt? Det er opp til hver enkelt, i veldig stor grad. Det ser en jo også i praksis. Det er ingenting som hindrer deg i å kutte all kontakt med et familiemedlem uten et ord. Det er muligens noen hindringer i veien mtp foreldreansvar dersom du vegrer deg for å gi barna dine livsviktige blodoverføringer, men jeg er ikke så oppdatert på lover og regler. Hva er det som gjør at du ser det som din oppgave å fortelle andre voksne mennesker at de velger eller har valgt feil? Av og til så føler jeg en trang til det. Det har bare med hva jeg har lyst til, samt egen intoleranse å gjøre. Hvis du trodde jeg skulle legitimere dette med noen oppfunnede universelle lover, så må jeg skuffe deg.
Gjest Gjest Skrevet 10. august 2009 #188 Skrevet 10. august 2009 Men du er klar over at argumentene dine går mer eller mindre bare på nettopp menneskene, deres intellekt, deres manglende selvinnsikt og realitetsforståelse? Nei, de går ikke på menneskene, men på hva Vakttårnet forkynner. På samme måte som når jeg kritiserer partiet Rødt, som jeg synes har helt håpløse synspunkter på ting, så er det hva dette partiet står for som jeg forsøker å plukke fra hverandre. Jeg respekterer allikevel de som stemmer Rødt, faktisk har jeg opptil flere gode venner som stemmer på dem. Og Gentle: Så nydelig skrevet! Jeg ønsker deg alt godt. Lykke til med din nye tilværelse! Og sofiemyr: Jeg ønsker deg alt godt også. Du tror meg sikkert ikke nå, men jeg tviler faktisk ikke på at det fullt mulig å ha en lykkelig tilværelse som vitne. Men tenk deg den dagen hvor du begynner å oppleve Vakttårnet som en klamp om foten og du innser at mangfoldige timer som har gått med til å banke på folks dører (flesteparten blir sikkert sure også, og har ikke spesielt lyst til å snakke med dere) i stedet kunne blitt brukt på hobbyer, samvær med gode venner, skogsturer, TV-titting, osv. Men det er jo selvfølgelig godt mulig at denne dagen ikke kommer. Det kan ingen av oss vite.
Gjest Gentle Skrevet 10. august 2009 #189 Skrevet 10. august 2009 Når det kommer til "sannheten" som lære, er det heller ikke mye som tyder på at den er sann. Alle rapporter som du leser i Vakttårnet er enten tatt ut fra sin sammenheng, feilsitert, skrevet av en eller annen kvasi, eller ensidig på en eller annen måte. Det er vel egentlig bare å starte på læren om "de siste dager". Der kan du undersøke om det er mer jordsjelv, sykdom og sult enn det var før i tiden. Et raskt søk på wiki er nok. Et sentralt spørsmål du kan stille deg, er: Hvorfor har vi hatt en slik befolkningsvekst de siste 100-150 år? Svaret du lett vil finne, ødelegger alt det Vakttårnet lærer om "de siste dager". Det jeg personlig spør meg om i dag, er hvorfor jeg ikke så alt dette før. Hvordan kan jeg, en smart person, bli så lurt? Du er nok også smart, sofiemyr. Ikke gjør samme feil som meg, det kan koste deg og din familie dyrt.
sofiemyr Skrevet 10. august 2009 #190 Skrevet 10. august 2009 Jeg forstår deg godt, sofiemyr. Det er ikke særlig synd på meg lengre, akkurat nå bør empatien komme deg til gode. Det du beskriver er akkurat deg jeg selv opplevde, særlig det du sier om kjærlighet. Det var akkurat slik: En oase av kjærlighet og omsorg midt i en ond og kald verden. Trodde jeg. Det første som fikk en liten bjelle til å ringe, var da en kretstilsynsmann løy på et eldstemøte. Denne løgnen fikk store negative konsekvenser for mange i menigheten. Det var god grunn til å "degradere" denne mannen, som bevisst hadde løyet utfra tvilsomme motiver. Det skjedde ikke. Uten at jeg vil fortelle offentlig hvilken posisjon jeg hadde på den tiden, kan jeg rapportere at kravene ikke blir høyere jo lengre opp i systemet du kommer, det er heller slik at du slipper unna med ting du ville blitt utstøtt for når du står på nederste trinn. Denne mannen tjener fortsatt som kretstilsynsmann i norge. En annen situasjon som var vanskelig, var da jeg var delaktig i å skjule en pedofil. Han ble riktignok utstøtt, men myndighetene ble ikke varslet, jenta fikk ingen hjelp. Jeg har anmeldt ham i ettertid. En atter annen situasjon var da jeg var svært delaktig i en utstøtelse av en ung person som jeg visst hadde hatt en svært vanskelig barndom i en vitnefamilie. Det fantes ikke noe ondt i denne personen, men vi ble pålagt av kretstilsynsmannen å utstøte denne. Det skaffet meg store problemer med skyldfølelse, jeg følte at jeg hadde gjordt noe svært galt. Det gikk også svært galt med denne personen, sannsynligvis på grunn av den vanskelige situasjonen denne havnet i. Dette var bare litt av mine rike erfaringer, men jeg har selvsagt også mange gode erfaringer. Jeg har alldri holdt tale, verken på stevne eller menigheter, om ubetinget kjærlighet. Ordet har heller ikke vært brukt i Vakttårnet eller Våkn opp, unntatt i forbindelse med en hund. Vår kjærlighet er betinget. Derfor er kjærligheten i verden større enn den du finner i menigheten, det vil du nok erfare etter hvert. Leit å høre, virkelig. Dette bare viser som alle burde skjønne at mennesker gjør tildels grove feil jevnlig, og det å tilhøre JV er ingen vaksine i så måte. Jeg regner med at du tross at du er inaktiv fremdeles har en tro og at du likefullt vet at ufullkommenhet finnes absolutt overalt. Jeg har lignende historier fra en konkret menighet og min egen familie, vonde og feil avgjørelser ble tatt på like feil grunnlag. Dette endrer allikevel ikke det jeg skrev tidligere - ønsket om oppriktig nestekjærlighet styrt på felles grunnlag av noe som er større og klokere enn oss
Gjest Gjest Skrevet 10. august 2009 #191 Skrevet 10. august 2009 En ting til sofiemyr: Jeg måtte le litt da du ble irritert på Relativista fordi hun forsøker å overbevise deg om at du tar feil. For alle JV er jo opptatt av å misjonere og å omvende flest mulig til troen deres.
Gjest Gjest Skrevet 10. august 2009 #192 Skrevet 10. august 2009 Leit å høre, virkelig. Dette bare viser som alle burde skjønne at mennesker gjør tildels grove feil jevnlig, og det å tilhøre JV er ingen vaksine i så måte. Jeg regner med at du tross at du er inaktiv fremdeles har en tro og at du likefullt vet at ufullkommenhet finnes absolutt overalt. Jeg har lignende historier fra en konkret menighet og min egen familie, vonde og feil avgjørelser ble tatt på like feil grunnlag. Dette endrer allikevel ikke det jeg skrev tidligere - ønsket om oppriktig nestekjærlighet styrt på felles grunnlag av noe som er større og klokere enn oss Vi kan vel alle være enige om at det begås menneskelige feil absolutt overalt i samfunnet. Og at dette da også forekommer blant JV er derfor ingen overraskelse. Det var imidlertid ikke dette Gentles innlegg handlet om. Det hun/han forsøkte å vise er at Vakttårnet er en tvers gjennom uredelig organisasjon som er gjennomsyret av dette. Og når feil begås skjer det til og med ofte at de unnlater å rydde opp på en best mulig måte. For øvrig stemmer også det hun/han sier om at Vakttårnets skrifter er fulle av sitatfusk.
Gjest Medmenneske Skrevet 10. august 2009 #193 Skrevet 10. august 2009 Jeg er vitne, tenkte jeg kunne forklare litt: Det med venner som ikke er vitner, handler om et skriftsted som går på at "dårlig omgang ødelegger gode vaner" Som vitne mener vi at alle som ikke tror det samme som oss, vil ødelegge våre gode vaner, så er å lese i Bibelen hver dag, gå på møter 3 ganger i uken, og så forkynnelsen da. Du som er "verdslig", kan påvirke oss til å røyke, være umoralsk, osv Derfor måtte hun kutte deg og dere ut, enten fordi hun selv ville det, eller aller helst på grunn av press fra foreldre og andre i menigheten. Det at hun bruker "du-form" og ikke "jeg-form" kommer av at vi på møtene våre lærer hvor dårlige "verdslige" mennesker er. Vi som er vitner er på ingen måte like, som mennesker. Forskjellige talenter, interesser, jobber, smak, osv Men, vi må tenke likt i religiøse spørsmål. Så er det satt opp et utrolig antall regler som vi må/bør følge, bare spør etter studie-utgaven av vakttårnet, så kan du se selv. Reglene er så omfattende at det berører selv dem minste delene av livene våre. Av denne grunn vil nok det utad virke som om vi er like, regler for hva vi skal si, hvordan vi skal kle oss, frisyre, framtoning, osv Når du treffer et vitne, treffer du et menneske som er under stort press. Du forstår det bedre når du tenker over at vi bare får ha venner som er vitner, og hvis du melder deg ut, blir du behandlet som en utstøtt, noe som betyr at ingen av dine venner lengre kan ha noe med deg å gjøre, heller ikke nikke eller si hei til deg i butikken. Hvis du er flyttet hjemmefra gjelder det samme for dine søsken, foreldre og andre slektninger som er vitner. Kanskje vil dine søsken i det minste si hei til deg, men kanskje ikke. Da er det bare en ting å gjøre: Gå på møter, forkynne, lese bibelen, eller aller helst Vakttårnet, som er mer viktig enn Bibelen for oss. Jeg skulle gjerne forlate denne troen, men kan ikke av nevnte grunner. Hyklersk ja, men bedre enn å være død. Tusen takk for at du deler med deg av din viten. Skjønner at det er vanskelig for deg. Jeg visste faktisk ikke at det var så strengt... Har også hørt om folk som blir Jehovas vitner og ikke treffer eller har så mye kontakt med familien sin lenger. Så dette høres kjent ut, men jeg synes det er grusomt. Selv tror jeg på en kjærlig Gud som vil at vi alle skal være lykkelige og ha det godt i fredelig sameksistens med andre mennesker uansett tro og meninger. Respekt og kjærlighet for seg selv, andre og Gud. Vi er jo alle utgått fra Gud og derfor likere enn vi tror slik jeg ser det
Gjest Gentle Skrevet 10. august 2009 #194 Skrevet 10. august 2009 Leit å høre, virkelig. Dette bare viser som alle burde skjønne at mennesker gjør tildels grove feil jevnlig, og det å tilhøre JV er ingen vaksine i så måte. Jeg regner med at du tross at du er inaktiv fremdeles har en tro og at du likefullt vet at ufullkommenhet finnes absolutt overalt. Jeg har lignende historier fra en konkret menighet og min egen familie, vonde og feil avgjørelser ble tatt på like feil grunnlag. Dette endrer allikevel ikke det jeg skrev tidligere - ønsket om oppriktig nestekjærlighet styrt på felles grunnlag av noe som er større og klokere enn oss Å ta anstøt på grunn av mennesker er dumt, jeg har forlatt læren mentalt på grunn av lærefeil. Nei, jeg har ingen tro på noe overnaturlig. Jeg har derimot svært sterk tro på ekte kjærlighet, respekt og empati blandt mennesker. Og, endelig lever jeg et godt liv! Jeg ser noe jeg fryder meg over hver dag, har så mange venner (ekte denne gangen) som jeg kunne drømme om, verdsetter hver dag jeg lever. Hvis du noengang skulle komme på tanken om å forlate "sannheten", stiller jeg opp med en skulder. Payback-time for meg.
Gjest Gjest Skrevet 10. august 2009 #195 Skrevet 10. august 2009 Kjære sofiemyr. Det å la seg døpe innenfor Jehovas vitner, er et valg som vil få veldig store konsekvenser for resten av livet ditt. Disse konsekvensene kan være veldig positive, eller de kan være negative. Om det på sikt viser seg å bli det ene eller det andre, skal ikke jeg uttale meg om, for det kan jo ikke jeg vite. Men i og med at konsekvensene blir såpass store (og noe helt annet, og på et helt annet plan enn f.eks å la seg døpe i statskirken, konvertere til katolisismen eller å melde seg inn i et politisk parti), er det etter min mening veldig viktig å være helt sikker på at man gjør det riktige. Derfor vil jeg råde deg til å lese så mye litteratur du kan om JV, fra flest mulige kilder. Studer Vakttårnlitteraturen nøye, les bøker skrevet av tidligere vitner, og les om andre trosretninger, og gjør deg opp din egen mening. For bare slik kan du være sikker på at JV er noe for deg. Og siden JV ofte liker å sammenligne utstøtelsespraksisen sin med hva som foregår i politiske partier, vil jeg be deg sammenligne med følgende situasjon: En APer ber deg om å melde deg inn i partiet hans. Du liker det de står for, og du liker også de andre partimedlemmene, og det sosiale fellesskapet på Utøya. Men ville det være riktig av deg å melde deg inn i partiet bare på grunnlag av hva vennen din og dine potensielle nye partimedlemmer sier, samt på grunn av det unike fellesskapet? Ville det ikke være lurt å studere andre partiprogrammer? Og dersom det hadde funtes tidligere partimedlemmer som hadde en del stygt å si om AP, ville det ikke også vært lurt av deg å også lese hva de har skrevet før du gjorde deg opp en mening? Hvis du orienterer deg bredt og leser mest mulig om JV, også fra kritiske kilder, for så å bestemme deg for at JV er helt og holdent noe for deg, vil jeg respektere ditt valg 100%. Men hvis du bare forholder deg til hva vitner sier, og overser hva andre trossamfunn, samt eks-vitner og andre kritiske personer sier, vil jeg synes at du har tatt ditt valg på et særdeles dårlig grunnlag. Jeg vil til og med tenke innerst inne at du har blitt manipulert. Du ser kanskje dette som et angrep på deg og din tro. Jeg kan forsikre deg om at det er det overhodet ikke! Dette skriver jeg fordi jeg bryr meg. For gjennom jobben min har jeg dessverre sett en del ulykkelige skjebner som tildels har fått livene sine ødelagt gjennom JV-medlemsskap. Det er selvfølgelig ikke alle vitner som må gå gjennom det de har gjort, og det kan godt være at du kommer til å leve et lykkelig liv som vitne. Men vær så snill, lov meg en ting. Tenk deg nøye om før du lar deg døpe, og vær så snill, følg rådene mine ovenfor. Jeg vil nemlig helst ikke at du skal bli en av mine framtidige klienter.
Relativista Skrevet 10. august 2009 #196 Skrevet 10. august 2009 Du ser kanskje dette som et angrep på deg og din tro. Jeg kan forsikre deg om at det er det overhodet ikke! Hva er det et angrep på da? Du opplyser jo om flere vonde ting som kan komme i kjølvannet av å være med i JV. Syns det er mer ærlig å si rett ut at en angriper troen, jeg. Jeg angriper troen til Jehovas Vitner. Jeg er ikke bestevennina til sofiemyr, men når jeg besinner meg, så ser jeg også at jeg ikke er fienden hennes. Det er hennes valg, og om hun har det bra, så fint for henne. Jeg innser at jeg er veldig hyklersk her, for selv om jeg blir oppgitt over mennesker som juger både til seg selv og til andre, så gjør jeg det også selv. Om jeg måtte redde jobben min ved å juge, så ville jeg gjort det glatt. Jeg driver også og misjonerer, og har til dels også en stygg polemikk. Jeg blir oppgitt over folk som vegrer seg for å søke informasjon i frykt om at det de liker er feil, men jeg er jo selv også gjenstand for slik bias, og jeg vet at det er helt naturlig. Det er allikevel innmari frustrerende. Og troen hennes er dum.
sofiemyr Skrevet 10. august 2009 #197 Skrevet 10. august 2009 Kjære sofiemyr. Det å la seg døpe innenfor Jehovas vitner, er et valg som vil få veldig store konsekvenser for resten av livet ditt. Disse konsekvensene kan være veldig positive, eller de kan være negative. Om det på sikt viser seg å bli det ene eller det andre, skal ikke jeg uttale meg om, for det kan jo ikke jeg vite. Men i og med at konsekvensene blir såpass store (og noe helt annet, og på et helt annet plan enn f.eks å la seg døpe i statskirken, konvertere til katolisismen eller å melde seg inn i et politisk parti), er det etter min mening veldig viktig å være helt sikker på at man gjør det riktige. Derfor vil jeg råde deg til å lese så mye litteratur du kan om JV, fra flest mulige kilder. Studer Vakttårnlitteraturen nøye, les bøker skrevet av tidligere vitner, og les om andre trosretninger, og gjør deg opp din egen mening. For bare slik kan du være sikker på at JV er noe for deg. Og siden JV ofte liker å sammenligne utstøtelsespraksisen sin med hva som foregår i politiske partier, vil jeg be deg sammenligne med følgende situasjon: En APer ber deg om å melde deg inn i partiet hans. Du liker det de står for, og du liker også de andre partimedlemmene, og det sosiale fellesskapet på Utøya. Men ville det være riktig av deg å melde deg inn i partiet bare på grunnlag av hva vennen din og dine potensielle nye partimedlemmer sier, samt på grunn av det unike fellesskapet? Ville det ikke være lurt å studere andre partiprogrammer? Og dersom det hadde funtes tidligere partimedlemmer som hadde en del stygt å si om AP, ville det ikke også vært lurt av deg å også lese hva de har skrevet før du gjorde deg opp en mening? Hvis du orienterer deg bredt og leser mest mulig om JV, også fra kritiske kilder, for så å bestemme deg for at JV er helt og holdent noe for deg, vil jeg respektere ditt valg 100%. Men hvis du bare forholder deg til hva vitner sier, og overser hva andre trossamfunn, samt eks-vitner og andre kritiske personer sier, vil jeg synes at du har tatt ditt valg på et særdeles dårlig grunnlag. Jeg vil til og med tenke innerst inne at du har blitt manipulert. Du ser kanskje dette som et angrep på deg og din tro. Jeg kan forsikre deg om at det er det overhodet ikke! Dette skriver jeg fordi jeg bryr meg. For gjennom jobben min har jeg dessverre sett en del ulykkelige skjebner som tildels har fått livene sine ødelagt gjennom JV-medlemsskap. Det er selvfølgelig ikke alle vitner som må gå gjennom det de har gjort, og det kan godt være at du kommer til å leve et lykkelig liv som vitne. Men vær så snill, lov meg en ting. Tenk deg nøye om før du lar deg døpe, og vær så snill, følg rådene mine ovenfor. Jeg vil nemlig helst ikke at du skal bli en av mine framtidige klienter. Jeg kan forsikre deg om at valget vil være grundig redegjort for når det en dag blir avgjort hva jeg gjør. Jeg er enig med deg at mange ikke "egner" seg innen ymse trosretninger - JV inkludert - og ofte er det disse som blir overrepresentert når sider av en trosretning skal analyseres fra eksternt hold, dessverre. Det er svært mange vitner som lever lykkelig hele sitt liv uten at noen lager eviglange tråder på KG om det av den grunn Plukker du derimot et eksempel som ramlet utenfor allfarvei så henger både den ene og den andre seg på Det som i aller størst grad preger JV utad er at det kommer ingen offisielle dementier når media eller andre bedriver ondsinnet feilinformasjon. Spesielt ekskludering er et ømtåelig emne i så måte. Selv om man i verdslige sammenhenger så avgjort ekskluderer hverandre hvis man ryker uklar så blir det liksom så mye verre når det er religion som danner basis for praksisen. Det er en grunnleggende del av troen at Jesu etterfølgere skal bli hetset og forfulgt på til og med verre måter enn Jesus selv. Dette gjør igjen at mange misoppfatninger og feilforklaringer får lov til å leve videre så lenge at de ikke lenger lar seg rette opp uten at man må drive offensiv opplysning for å nå frem. Bunnlinjen er at folk ikke bryr seg. Det er lettere å "hate" JV enn å forstå hva de egentlig driver med.
Gjest Gjest Skrevet 10. august 2009 #198 Skrevet 10. august 2009 Hva er det et angrep på da? Du opplyser jo om flere vonde ting som kan komme i kjølvannet av å være med i JV. Nei, det er som sagt ikke noe angrep. Og de aller fleste (inkludert deg selv) ser jo dette helt tydelig, og blir til og med forbauset over en sånn uttalelse. Men jeg har erfaring med at vitner har en tendens til å betrakte utsagn som ikke omfavner troen deres som enten 1) personangrep eller 2) noe som Satan har plantet for å teste dem ut. Og derfor følte jeg at jeg måtte presisere at dette ikke er noe angrep verken på troende vitner, eller på Vakttårnets lære. Det blir dessverre litt mer av en utfordring å forklare at det heller ikke er Satan som snakker gjennom meg.
Relativista Skrevet 10. august 2009 #199 Skrevet 10. august 2009 Selv om man i verdslige sammenhenger så avgjort ekskluderer hverandre hvis man ryker uklar så blir det liksom så mye verre når det er religion som danner basis for praksisen. Dette kalles en rasjonalisering. Hvor mange "verdslige familier" kjenner du, hvor eksklusjon og isolasjon forekommer, og hvor mange av disse tilfellene kjenner du hvor lydighet mot sine foreldres verdier og holdninger var årsaken. Er du så sikker på at "verdslige familier" er like intolerante og strikte som hva dere er? Om du tar en titt på "barn og familie" trådene her inne, så er det stort sett enkeltpersoner som en har vanskelige forhold til, som blir tatt opp. Ikke eksklusjon og isolasjon. Er det vanskelig for deg å innrømme at ikke alt er gull og grønne skoger i sekten din? Går det ikke an å innrømme at dere er verre og mer brutale på enkelte områder, selv om troen veier opp for disse små bagatellene?
Relativista Skrevet 10. august 2009 #200 Skrevet 10. august 2009 Det blir dessverre litt mer av en utfordring å forklare at det heller ikke er Satan som snakker gjennom meg. Hvem vet? Hvis du syns JV får ufortjent mye pes i media, så er det jo bare å oppklare hva det er som er feil med de anklagene som blir framsatt, da Sofiemyr. Jeg tror kanskje allikevel ikke forklaringen "det er jo ikke så farlig med eksklusjon, lissom, og blod er fy" ikke er så egnet til å male et bedre bilde, men på den annen side, så er avslørt skjønnmaling heller ikke så vakkert.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå