Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
Dette kalles en rasjonalisering. Hvor mange "verdslige familier" kjenner du, hvor eksklusjon og isolasjon forekommer, og hvor mange av disse tilfellene kjenner du hvor lydighet mot sine foreldres verdier og holdninger var årsaken.

Er du så sikker på at "verdslige familier" er like intolerante og strikte som hva dere er? Om du tar en titt på "barn og familie" trådene her inne, så er det stort sett enkeltpersoner som en har vanskelige forhold til, som blir tatt opp. Ikke eksklusjon og isolasjon. Er det vanskelig for deg å innrømme at ikke alt er gull og grønne skoger i sekten din? Går det ikke an å innrømme at dere er verre og mer brutale på enkelte områder, selv om troen veier opp for disse små bagatellene?

Jeg kan enkelt innrømme at det ikke bare er gull og grønne skoger - noe jeg ikke kan se noensteder at noen har påstått heller. Hvordan du kan fra et eksternt påstå at et Jehovas Vitne på generell basis er verre og mere brutalt på NOEN måter enn mannen i gata kan jeg ikke uten videre akseptere, nei.

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

Jeg blir veldig nysgjerrig når jeg leser denne tråden! Kan noen vitner svare meg på noen spørsmål?

-Er det sant at dere har en "egen" bibel, dvs ikke den samme oversettelsen som statskirken bruker? I så fall, hva er forskjellen?

-Jeg ser at dere bedriver utestengning av de som ikke vil være vitner mer. I følge det lille jeg har lest i Bibelen, så står det en del om kjærlighet og nestekjærlighet. Hvordan praktiseres dette i JV? Hvordan ser/tolker dere dettte med kjærlighet? Er ikke betinget kjærlighet det samme som å dømme, eller hvordan er dette?

Skrevet
Ok, sofiemyr, da er altså jeg mer et Jehovas vitne enn deg, siden jeg er døpt og fortsatt medlem.

En skikkelig FEIGING med andre ord!Grunnen til at du ikke melder deg ut er selvsagt at du tror fortsatt og er skitredd.Bibelen kaller det "en gru for dom".

Skrevet
En skikkelig FEIGING med andre ord!Grunnen til at du ikke melder deg ut er selvsagt at du tror fortsatt og er skitredd.Bibelen kaller det "en gru for dom".

Og hva er du, om jeg tør spørre?

Sånn som det virker for meg, så er du en person som fremdeles er innenfor, men som opplever en seriøs "cognitive bias" (du kan gjerne google dette uttrykket). Og derfor oppfører du deg på en veldig aggressiv måte nå. For du synes at alt det du er i ferd med å oppdage er fryktelig skremmende, og du ønsker for alt i verden å fortsette å tro på Vakttårnet i og med at dette er det du har blitt vant til, og at det er dette du har viet livet ditt til.

Jeg føler med deg! Og jeg håper virkelig at du kommer til å få et godt liv fremover. Dessverre tror jeg at du bare vil kunne oppnå dette hvis du forlater sekten. Men uansett hva du velger å gjøre; følg hjertet ditt, oppdater deg på andre trossamfunn, og les litteratur som er kritisk til Vakttårnet. Bare slik kan du gjøre deg opp din egen, selvstendige mening.

Jeg ønsker deg lykke til! :) Det gjør jeg virkelig.

Gjest Gjest_NoName_*
Skrevet

Jeg er vokst opp som Jehovas Vitne, er ikke med lenger idag, men jeg har allikevel et godt forhold til både familien min og til andre i menigheten.

For å gjøre en skikkelig lang historie kort så har jeg hatt en fin barndom i et trygt hjem. Det verste for meg i oppveksten var egentlig alle fordommene andre hadde mot meg, bare fordi foreldrene mine var jehovas vitner. Les: Mobbing.

Jeg har vokst opp og blitt et bra menneske, og selv om jeg har valgt å ikke være jehovas vitne så synes jeg at det er viktig at folk får høre at det faktisk er mange gode historier blandt jehovas vitner også.

Det finnes alltid minst to sider av en sak :)

Har noen ting som jeg vil ta opp når jeg først er igang. Dette er mine egne meninger og opplevelser, og kun det. Har ikke tenkt å utnevne meg selv til talsperson for jehovas vitner, jeg vil bare forklare hvordan jeg har oppfattet ting i mine 18 år som barn av jehovas vitner. Dette er livet mitt..

Utstøtte vitner.

De som i voksen alder har valgt å døpe seg, de må igjennom endel spørsmål for å få lov til å døpe seg. De vet på forhånd at konsekvensen av at de på et senere tidspunkt kanskje velger å ikke være vitner lenger, er å bli utstøtt, og velger selv å bli med allikevel. Du kan alltid ta grep om ditt eget liv og ta dine egne valg. Ditt valg, dine konsekvenser. Det som er en annen og mer naturlig konsekvens av at du går ut av samfunnet er at du får deg nye venner med andre interesser enn de tidligere JV vennene dine, og du ville sannsynligvis sklidd fra dem allikevel fordi de vet at du mener at troen deres og levemåten deres ikke passer for deg.

Nå er det sikkert noen som vil dra fram det med barnedåp. Det er ikke noe som vanligvis praktiseres hos Jehovas Vitner, og de ALLER fleste er imot dette.

Der er jeg enig i at det ikke burde være lov.

Kanskje det skjer noe med reglene framover også. Det håper jeg.

Blodoverføring.

Det finnes tryggere måter å redde liv på enn å gi blodoverføring.

Men selv fikk jeg blodoverføring på et tidspunkt som barn, og ingen så stygt på meg og familien min for det, for å si det sånn. Det hastet og jeg måtte få leve.

Regler i hjemmet.

Mange tror at jehovas vitner ikke får lov til å se på tv, høre på musikk, noen har til og med spurt om vi hadde dører og gardiner hjemme.

Vi hadde ganske så vanlige regler, det er da mange som ikke er jehovas vitner også som ikke får lov til å drikke/røyke/ha sex før de blir myndige. Det gjorde min barndom og ungdomstid trygg, og jeg har lite å angre på i ettertid for å si det sånn. Føler ikke at jeg manglet noe!

Vi hadde alt det som vanlige familer har. De voksne kunne fint drikke vin til maten hvis de bare klarte å ikke drikke seg under bordet. Og det gikk helt fint.

Det er ikke så ille som de fleste tror å vokse opp som JV.

Klart at jeg hadde endel problemer som alle andre, og har selvsagt det fortsatt.

Det har alle. Det er ikke fordi jeg vokste opp som JV. Det er fordi jeg er et menneske :gjeiper:

Grunnen til at jeg valgte å ikke bli JV selv er at det rett og slett ikke passer for meg og livet mitt. Jeg har en annen tro enn de har, og det blir respektert.

Jeg har samboer, jeg røyker og jeg har fester hvis jeg føler for det.

Jeg har en bra jobb, et fint liv generelt sett.

Der har du historien min!

Jeg kommer ikke til å forsvare det jeg sier om noen begynner å dra fram det de ikke er enig med meg i.

Jeg valgte å utlevere livet mitt her, og det jeg sier her, det står jeg for.

Har ikke noe mer å tilføye til saken.

Skrevet

Hei, gjest!

Så hyggelig at du har fått oppleve friere rammer enn hva jeg leser om på wikipedia, hører andre eks-vitner fortelle om, og kan lese om på avhopperforum. Mennesker er forskjellige, og jeg skrev jo også at det var en viss prosentandel som valgte å gi barna sine blod allikevel. Jeg tviler ikke på at det er flere som opplever en oppvekst som deg, selv om akkurat ditt innlegg skulle være fake, og et utspekulert forsøk på å redusere negative tanker om JV, på en veldig intelligent måte.

Det du sier om blodoverføring, er villedende. Det er grenser for hvor langt blodprosenten kan synke, selv om du kontrer tap av volum med vanlige elektrolyttløsninger. Det er mulig en finner syntetiske alternativer i nær framtid, som hemarina m-101, og at det viser seg å fungere som et godt alternativ, men foreløpig er det slik at en i mange tilfeller er nødt til å ha blod for å kunne forlenge livet. F.eks i kreftsykdommer hvor den bloddannende ryggmarken er skadet.

Det du sier om at voksne som velger å døpe seg, kan ha det så godt, fordi de bestemmer selv, det er jeg ikke enig i. Folk er i forskjellig grad påvirkelige og avhengige av støtte fra mennesker rundt seg. Jeg skulle tro religiøse med en streng oppvekst ville ha vanskeligere for å fatte beslutninger som går mot sine foreldres ønsker, enn deg som har hatt en mildere oppvekst.

Skrevet
Det du sier om at voksne som velger å døpe seg, kan ha det så godt, fordi de bestemmer selv, det er jeg ikke enig i. Folk er i forskjellig grad påvirkelige og avhengige av støtte fra mennesker rundt seg. Jeg skulle tro religiøse med en streng oppvekst ville ha vanskeligere for å fatte beslutninger som går mot sine foreldres ønsker, enn deg som har hatt en mildere oppvekst.

Jeg skulle tro alle med en streng oppvekst ville ha vanskeligere for å fatte beslutninger som går mot sine foreldres ønsker, enn de som har hatt en mildere oppvekst :)

Skrevet

Takk gjest for dine erfaringer, som helt klart viser at det finnes mange fornuftige foreldre blandt Jehovas vitner.

Akkurat det med blodoverføring og barn har jeg også litt erfaringer med, saken er at vi i Norge ikke kan nekte barna våre blodoverføring, vi blir rett og slett fratatt foreldreretten midlertidig, barnet får nødvendig hjelp, vi får tilbake foreldreretten.

Takk til fornuftige politikere og dommere i vår kjære land!

Utdannelse er et annet tema som vekker diskusjon blandt vitnene.

Mange vitner kan ikke forstå at det skulle være noe galt med høyskole eller universitet, likevel er rådene krystallklare fra "det styrende råd":

Det er vel temmelig udiskutabelt hva Vakttårnet mener om høyere utdannelse, likevel har våre barn kanskje andre erfaringer.

Skrevet
Jeg skulle tro alle med en streng oppvekst ville ha vanskeligere for å fatte beslutninger som går mot sine foreldres ønsker, enn de som har hatt en mildere oppvekst :)

Enig :)

Gjest Gjest_NoName_*
Skrevet
Jeg tviler ikke på at det er flere som opplever en oppvekst som deg, selv om akkurat ditt innlegg skulle være fake, og et utspekulert forsøk på å redusere negative tanker om JV, på en veldig intelligent måte.

Dette er faktisk min historie, tro det eller ei.

Jeg oppfatter det du skriver her som at du tviler på historien min. Jeg føler ikke at jeg har gitt deg noe grunnlag for å tro det, og skjønner ikke helt hvor du tar det fra. Jeg har hatt en fin oppvekst selv om jeg er vokst opp som Jehovas Vitne.

Er det så vanskelig å tro på det?

Hvis du vil grave i problemene mine så kan jeg nevne at jeg satte meg til motverge mot å gå på møtene som 14 åring, og fikk da slippe i noen uker til jeg selv bestemte meg for å bli med allikevel fordi jeg savnet det sosiale ved det. Jeg gikk ikke på alle møtene etter det heller, men foreldrene mine skjønte at om de bare hadde presset meg så hadde jeg trukket meg enda mer unna. Foreldrene mine var generelt sett veldig ok mot meg, og satte meg foran religionen. Storparten av ungdommene i menigheten hadde så og si samkjørte regler som i mitt hjem. Noen var så mye yngre/eldre enn meg at jeg ikke vet noe om det. Men mitt inntrykk er godt på dette punktet. Så får de med andre opplevelser snakke om det de har opplevd:)

Reglene hjemme var ikke ekstreme, jeg fikk i lov til å være med på sosiale ting, sport, ha venner over på besøk osv. Vet om historier der dette ikke er tilfelle i svært religiøse hjem, og forsåvidt helt "vanlige" hjem også.

Jeg vet ikke om du får et mer nyansert bilde av barndommen min av dette, og at du faktisk vil tro på det jeg forteller. Men sånn var oppveksten min, det er ikke noe jeg sitter å finner på. Jeg vil opplyse om at det kan være fint som barn av JV også, jeg prøver ikke å omvende deg til å tro at alt er perfekt og flott som JV, for det er det absolutt ikke. Vil bare forsvare de menneskene som blir utsatt for fordømmelser og mistro som de ikke fortjener, blandt annet meg selv som barn.

Jeg er ingen lege, så når det gjelder blodoverføringer og alternative metoder så vet nok du bedre enn meg. Det jeg skrev om det, er det jeg har fått inntrykk av gjennom oppveksten min. At det finnes alternative metoder som for eksempel ikke er smittebærende slik som blod kan være (Jeg vet at det er svært sjelden idag å bli smittet ved blodoverføringer, men det skjedde fortsatt da jeg vokste opp for noen år siden nå), for eksempel. Hva disse metodene går ut på og om det fungerer det vet jeg ikke. Men det jeg er blitt fortalt er at det finnes alternative metoder som er bedre enn selve overføringen. Om det er bedre i medisinsk henseende eller om det er bedre for jehovas vitnene, det vet jeg rett og slett ikke. Det var nok dumt av meg å formulere meg på den måten i det første innlegget, når jeg ikke kan backe det opp med noen facts. Beklager det:)

Angående dåpen/utstøtte vitner, så setter jeg det veldig på spissen ved å si at det alltid er hver enkelts valg å ta. For det er det, stort sett.

Det er klart at det mange ganger skjer pga press fra foreldre og menighet, men det er ikke noe som jeg har opplevd, og den delen er det nok av historier på til at jeg velger å snakke om den delen som jeg føler at jeg har kunnskap på. Jeg ble så absolutt forsøkt overbevist om at dåpen er veien å gå, men familien min var og er fortsatt opptatt av at jeg også skal gjøre det som er bra bare for meg, og ikke for alle de andre, selv om de mener at det er riktig å være jehovas vitne så gjør ikke jeg det. Jeg er heldig der, og kjenner flere andre som også har hatt det på samme måte som meg.

Det er helt sikkert andre som har vært borti manipulerende drittsekker. Mange av de som ikke har opplevd noen av delene selv tror at disse fæle menneskene er sånn som de er kun pga at de er JV. Ved å se på min egen historie så velger jeg å tro at det er flere faktorer som gjør at disse menneskene er som de er, ikke kun at de er JV som mange tror.

Personlig så tror jeg at det er folk som har et meget sterkt behov for å kontrollere alt rundt seg som blir de mest fanatiske regelekstemistene, og de tråkker gjerne religionen og alle dens strenge regler ned over hodet på barna sine eller evt. de kan kontrollere med dette. Disse kontrollerende menneskene kan man finne overalt, i mange sammenhenger og i mange ulike religionssamfunn.

Det er utrolig dumt at disse menneskene sverter andre, og får folk som ikke har andre erfaringer med trossamfunnet til å tro at ALLE jv er sånn som det, men det er de altså ikke.

Jeg føler med dem som har vokst opp i svært strenge hjem, og jeg håper at dere finner styrke til å gå sin egen vei, hva nå enn det er. Lykke til! :)

Ps. Dette blir mitt siste innlegg her. Det er krevende for meg å få forklart meg for jeg er ingen forfatter. Jeg håper bare at noen av dere lesere skjønner at det finnes flotte, snille vitner også, og at dere kanskje ikke er så raske på å dømme Jehovas vitner på navnet, men heller ser på individene en annen gang.

Takk for meg! :)

Skrevet

Det var kanskje unødvendig av meg å mistenkeliggjøre deg. Fint å høre at det også fins JV som faktisk gir barna sine videre villkår enn hva som er vanlig, også utenfor religionssamfunn. :klem:

Skrevet

Hei noname!

Takk for åpent hjerte.

Jeg er helt enig med deg, slik du beskriver det, kan det også oppleves.

Du forstår kanskje også, etter å ha gått på møter så mange ganger, at dine foreldre ikke alltid fulgte alle lover å regler?

Tror vi alle er enig i at læren er problemet, ikke menneskene.

• 2 uker senere...
Skrevet
Jeg har utelukkende negative erfaringer med Jehovas Vitne. De tar ikke nei for et nei når de kommer på døra og snakker på inn og utpust så du ikke får kommet til. Jeg har hørt om noen JV som satte foten mellom døra for at eieren av huset ikke skulle lukke døra... JEG derimot, hadde sparket hvem som helst hardt i leggen om de satte fot mellom min dør...

Jeg velger å svare på dette. Jeg er et av Jehovas vitner selv.

På møtene blir vi opplært for hvordan vi skal oppføre oss når vi er ute på feltet, som vi kaller det når vi går fra hus til hus eller på gaten og tilbyr folk litteratur og gratis bibelkurs.

Vi blir oppfordret til å være høflig og respektere et nei. Og der er jeg ærlig mot deg. Jehovas vitner har det samme programmet verden over. Hvis du ønsker at Jehovas vitner ikke oppsøker deg mer, så kan du si fra til de som kommer neste gang. Det er noe man skal respektere, og det vil bli notert opp. Vi har et nøye system for dette, med kart og oppdelinger av områder.

Angående blodoverføring, så har Jehovas vitner tre DVD filmer om dette temaet. Legene er på vei bort fra å gi blod til pasienter. Dette fordi at menneskekroppen ikke skal støte fra seg blodet som er gitt, at man skal få slippe å bli smittet av sykdommer som hiv, aids, parasitter, hepatitt og nye sykdommer vi ikke kjenner til. Den største årsaken til at vi ikke tar imot blod, er et Bibelsk krav. Det står i Apostlenes gjerninger 15:28-29. Dette forstås som et kjærlig krav med tanke på at flere og flere leger ønsker blodløs behandling for sine pasienter.

En lege i Amerika har behandlet over 200 Jehovas vitner, ingen døde men alle overlevde. De var ikke i livsfare og kom seg raskt. Når han ser på 200 andre eksempler, så var det 135 pasienter som døde av komplikasjoner som følge av at de hadde tatt imot blodoverføring. Kroppen støtet det fra seg.

De resterende andre overlevde, men brukte lang på å komme seg fordi at kroppen måtte vende seg til blodet. Det kan være livstruende.

Legene respekterer dette nå mer enn før, og de har bedre kunnskap enn før. Derfor er flere og flere leger verden over imot behandling ved bruk av blod.

Gjest annen gjest
Skrevet
Utstøtte vitner.

De som i voksen alder har valgt å døpe seg, de må igjennom endel spørsmål for å få lov til å døpe seg. De vet på forhånd at konsekvensen av at de på et senere tidspunkt kanskje velger å ikke være vitner lenger, er å bli utstøtt, og velger selv å bli med allikevel. Du kan alltid ta grep om ditt eget liv og ta dine egne valg. Ditt valg, dine konsekvenser.

Mange sier at hos Jehovas Vitner så er det voksendåp, men det er jo slettes ikke sant. De fleste som verves inn er jo barn av allerede Jehovas Vitner, og de tar dåpen i tenårene, så de er jo ikke akkurat voksne... Mellom 14 og 16 synes jeg det er vanlig at de tar dåpen. Noen få verves inn utenfra, og er da voksne, og kommer inn under kategorien voksendåp.

Jeg kjenner til ei jente som tok dåpen ta hun var 12 år, veldig ung selv hos Jehovas Vitner. Hun ble utstøtt da hun var 14 år pga at feiltrinn. Visste hun hva hun gjorde når hun tok dåpen? Forsto hun konsekvensene av det hun gjorde og at hun måtte bli utstøtt da hun var bare 14 år? Familien gikk i fullstendig oppløsning etter dette, faren kranglet på vedtaket, og da ble han også utstøtt, etterhvert moren også. Etter 10 år sliter de fremdeles med dette. Det er ikke lett å være med i noe du tror er sannheten, noe du er glad i, og så bli utstøtt. Du har levd isolert fra samfunnet hele livet, aner ingenting om hvordan det er i det virkelige livet, og så bli kastet ut i "kulden" slik det først kan føles.

Ellers er jeg enig i at det ikke er noe galt med medlemmene i Jehovas Vitner, de er jo stort sett snille og greie folk som bare gjør det de føler er rett, etter overbevisning. Læren derimot, og det styrende råd i Brooklyn, har jeg lite til overs for.

Skrevet
-Er det sant at dere har en "egen" bibel, dvs ikke den samme oversettelsen som statskirken bruker? I så fall, hva er forskjellen?

Jehovas vitners egen bibeloversettelse heter på norsk "Ny verden-oversettelsen av De hellige skrifter", utgitt komplett på norsk første gang i 1996. Den ble utgitt først på engelsk, i flere deler, første gang på 1950-tallet.

For den jevne bibelleser vil ikke forskjellene mellom denne og den statskirken bruker (Det norske bibelsselskaps oversettelse) springe en i øynene. Det er de samme kildeskrifter som ligger til grunn, det er den samme Bibel.

Men ved nærmere ettersyn vil man se at Ny verden-oversettelsen (NVT) har litt sære oversettelser en del steder. Selv sier JV at dette er mer nøyaktig og i samsvar med "grunnteksten" (det finnes egentlig mange grunntekster), mens kritikere vil si at den er tendensiøs og ordene er valgt for å støtte JVs egne læresetninger.

Eksempler, der jeg først siterer Det norske bibelselskaps oversettelse av 78/05 (se http://www.bibel.no):

Joh 1:1:

I begynnelsen var Ordet.

Ordet var hos Gud,

og Ordet var Gud.

Slik står det i NVT:

I begynnelsen var Ordet, og Ordet var hos Gud, og Ordet var en gud.

Begge parter er enige om at Ordet = Jesus, men siden JV ikke støtter treenighetslæren foretrekker de sin egen oversettelse her, siden andre oversettelser ser ut til å støtte tanken at Gud og Jesus er samme person.

Luk 22:19:

Så tok han et brød, takket og brøt det, ga dem og sa: «Dette er min kropp, som gis for dere. Gjør dette til minne om meg.

Slik står det i NVT:

Han tok også et brød, takket, brøt det og gav det til dem og sa: "Dette betyr mitt legeme, som gis til gagn for dere. Fortsett å gjøre dette til minne om meg."

Her er JV veldig redd for at leseren skal bli katolikk og tro at brødet vi tar under nattverden virkelig er Jesu legeme. Derfor har de satt inn ordet "betyr", selv om det greske ordet alltid ellers oversettes med "er".

2. Mos 20:5:

For jeg, Herren din Gud, er en nidkjær Gud.

Slik står det i NVT:

for jeg, Jehova din Gud, er en Gud som krever udelt hengivenhet,

Her ser vi for det første et eksempel på at NVT konsekvent skriver "Jehova" i stedet for "Herren". En annen ting er at det aktuelle hebraiske ordet som er overastt med "nidkjær" av Bibelselskapet egentlig betyr "sjalu". Folk flest skjønner ikke hva "nidkjær" er for noe, men alle vet hva sjalusi er. Men siden det nærmest blir blasfemisk å skrive at Gud er sjalu, så velger mange å pynte litt. JV er også oppmerksom på dette, og siden de mener seg å være nøyaktige kan de ikke pynte slik. I stedet skriver de en slags definisjon på sjalusi, altså "en som krever udelt hengivenhet".

På enkelte skriftsteder som er viktige for læren, er det valgt litt andre formuleringer. For eksempel "I sannhet sier jeg deg i dag: Du skal være med meg i Paradiset." (Luk 23:43) Legg merke til hvor "i dag" er plassert. I grunnteksten bruker Jesus ganske mange ganger formelen "sannelig sier jeg deg/dere" eller "sannelig, sannelig sier jeg deg/dere", før han sier det som han skal si. Men akkurat i dette tilfellet mener Vakttårnet at han avvek fra formelen og presiserte at det var i dag han sa det, og ikke for eksempel i går eller i morgen. Grunnen er at Vakttårnet mener at denne kriminelle som han snakket til, umulig kunne bli med til Paradiset samme dag som dette ble sagt, ettersom slikt ikke skulle skje før i 1914 (eventuelt senere, hvis han var så uheldig å dø før Jesus).

Her kan vi lese mer: http://en.wikipedia.org/wiki/New_World_Tra...Holy_Scriptures

Skrevet

Flott nn!

Dermed har du også bevist at Jehovas vitners oversettelse er farget av dogmer som vitnene allerede hadde fra før, slik enhver oversettelse ofte vil bli.

Dette i sterk kontrast til en videnskapelig tilnærming.

Det ble stille i denne tråden etter ditt innlegg, hvorfor det, mon tro?

Alle vitnene forsvant?

Kan det være at de føler seg avslørt av det du skrev?

Siden jeg selv har vært (og fortsatt er, formelt) Jehovas vitne, har jeg lest denne oversettelsen fra perm til perm flere ganger, den er ofte lett å forstå, siden det er brukt et moderne språk.

Uansett mener jeg at Bibelen ikke henger på greip uansett hvilken oversettelse man bruker, man greier ikke å oversette vekk omfattende vold, overgrep, rasisme, bestialitet, etnisk rensing, horibelt kvinnesyn, mishandling, osv

Dette i tillegg til at bibelen inneholder videnskapelige unøyaktigheter som vi i dag med sikkerhet kan si er feil.

Likevel, hvis man plukker ut noen vers av Jesu uttalelser kan man sannsynligvis ha en forholdsvis human tro som ikke er til skade for andre.

Troende er mindre utsatt for depresjon enn ateister, noe som i seg selv kan bety at tro kan være sunt.

Etter det jeg har sett og opplevd innenfor denne menigheten konkluderer jeg med at Jehovas vitners tro sannsynligvis ikke er sunn for noen som helst, kanskje bortsett fra de på toppen. Men de sliter nok der også, uten at jeg vet det.

Skrevet
Flott nn!

Dermed har du også bevist at Jehovas vitners oversettelse er farget av dogmer som vitnene allerede hadde fra før, slik enhver oversettelse ofte vil bli.

Dette i sterk kontrast til en videnskapelig tilnærming.

Det ble stille i denne tråden etter ditt innlegg, hvorfor det, mon tro?

Alle vitnene forsvant?

Kan det være at de føler seg avslørt av det du skrev?

Siden jeg selv har vært (og fortsatt er, formelt) Jehovas vitne, har jeg lest denne oversettelsen fra perm til perm flere ganger, den er ofte lett å forstå, siden det er brukt et moderne språk.

Uansett mener jeg at Bibelen ikke henger på greip uansett hvilken oversettelse man bruker, man greier ikke å oversette vekk omfattende vold, overgrep, rasisme, bestialitet, etnisk rensing, horibelt kvinnesyn, mishandling, osv

Dette i tillegg til at bibelen inneholder videnskapelige unøyaktigheter som vi i dag med sikkerhet kan si er feil.

Likevel, hvis man plukker ut noen vers av Jesu uttalelser kan man sannsynligvis ha en forholdsvis human tro som ikke er til skade for andre.

Troende er mindre utsatt for depresjon enn ateister, noe som i seg selv kan bety at tro kan være sunt.

Etter det jeg har sett og opplevd innenfor denne menigheten konkluderer jeg med at Jehovas vitners tro sannsynligvis ikke er sunn for noen som helst, kanskje bortsett fra de på toppen. Men de sliter nok der også, uten at jeg vet det.

Kjære Gentle, dette er da gammelt nytt. Selv Wikipedia som tidligere var upassende negative til alt som hadcde med JV å gjøre har nå en nøytral artikkel om Ny Verden Oversettelsen. Hvis man skal ha en vitenskapelig tilnærming til temaet bibeloversettelser må man gå til de kildene man har og ikke sammenligne f.eks Bibelselskapets oversettelse med NVO.

Jeg tror de fleste har forstått at du er lykkelig over å ha valgt et annet liv enn sannheten, men svar meg på en ting. Blir du lykkeligere av å forkynne MOT Jehovas Vitner? Forsøker du å legitimere din avgjørelse på denne måten?

Jeg sitter også med kjennskap til relativt grove menneskelige overtramp som ble gjort mot min mann når han ble ekskludert - men som sagt menneskelige feil.

Det er vel ikke slik at noen forventer at man slutter å gjøre feil i det øyeblikket man ønsker å leve som en kristen?

Skrevet
[...]Jeg tror de fleste har forstått at du er lykkelig over å ha valgt et annet liv enn sannheten[...]

Hvordan kan du bestemme hva som er sannheten? Hvis ikke DET er hyklersk, så vet fanden ikke jeg hva som er det!

Skrevet
Hvordan kan du bestemme hva som er sannheten? Hvis ikke DET er hyklersk, så vet fanden ikke jeg hva som er det!

Jesus kalte det Sannheten, det er ikke jeg som har bestemt det :)

Skrevet
Kjære Gentle, dette er da gammelt nytt. Selv Wikipedia som tidligere var upassende negative til alt som hadcde med JV å gjøre har nå en nøytral artikkel om Ny Verden Oversettelsen. Hvis man skal ha en vitenskapelig tilnærming til temaet bibeloversettelser må man gå til de kildene man har og ikke sammenligne f.eks Bibelselskapets oversettelse med NVO.

Jeg tror de fleste har forstått at du er lykkelig over å ha valgt et annet liv enn sannheten, men svar meg på en ting. Blir du lykkeligere av å forkynne MOT Jehovas Vitner? Forsøker du å legitimere din avgjørelse på denne måten?

Jeg sitter også med kjennskap til relativt grove menneskelige overtramp som ble gjort mot min mann når han ble ekskludert - men som sagt menneskelige feil.

Det er vel ikke slik at noen forventer at man slutter å gjøre feil i det øyeblikket man ønsker å leve som en kristen?

Hei Sofiemyr :)

Det er så mange ting man har behov for å rydde opp i når man skal rydde mentalt etter en periode som Jehvoas vitne, det tror jeg de fleste mennesker forstår.

En av påstandene jeg har trodd på var angående Ny Verden- oversettelsen.

Den er etter å ha lest nøytrale kritikker ikke mer nøyaktig enn andre, men likevel sterkt farget av oversetternes livssyn. Nok om det.

Forkynne MOT Jehovas vitner, det er slik du oppfatter det?

En aktiv motstander, en som lar seg bruke av satan djevelen, slår sine medtjenere?

Nei, det er ikke meg.

Det er nok mange Jehovas vitner som får dekket et behov i menigheten, men det er også mange som ble vitner fordi de trodde dette var "sannheten" og den eneste menigheten Jehova og Jesus bruker.

Det jeg har sett opp gjennom tiden er mennesker som går til grunne, på forskjellige måter.

Hvor mange søstre er trygdet eller arbeidsufør i din menighet?

Hvor mange har ME og fibromyalgi?

Hvor mange brødre sliter med alkohol?

Sammenlign så disse tallene med snittet for norge.

(nå kjenner du kanskje ikke alle i menigheten så godt, eller det ikke er så mange med disse problemene hos deg)

Dette handler ikke om menneskelige feil, men systemfeil.

Jeg har ikke tatt anstøt av enkeltpersoner, jeg gjør jo feil selv!

Jehovas vitner er nydelige mennesker, sympatiske, flink til å gi respons, hjelpsomme.

Men opplært altruisme er en stor belastning for mange.

Jeg kalte min tro for "sannheten", sjokket var stort da jeg undersøkte sannhets-gehalten i troen. Dette skulle jeg likt å visst for lenge siden, så hadde jeg ikke kastet bort så mye verdifull tid i livet mitt. Kanskje andre også ønsker å vite, kanskje lære litt av mine feil. I så fall føler jeg at noen må si fra, det faller naturlig på meg.

Min avgjørelse trenger ikke legitimitet fra andre, tror det er nærmest selvsagt for opplyste mennesker. Det mange spør meg om, er "Hvordan går det an at du ikke så dette før?" "Trodde du virkelig på dette?"

Jeg tror ikke du er dum eller naiv på noen som helst måte, sofiemyr.

Men jeg tror du er i ferd med å bli utnyttet, svindlet og påført fobier (urasjonell frykt).

Vi kan alle bli lurt, ikke noe skam i det.

Hva med å se over tråden "diskusjon rundt evolusjon"?

Argumentene fra Kr-øst og Hans er ganske lik det vi blir presentert på møtene, se om de holder :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...