Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Og IKKE MINST, sofiemyr. Hvis det du tror på hadde vært noe vakkert og sant, ville du da føle behov for å lyve når du snakker om det? I think not. Totally not. Ringer det ikke noen alarmklokker hos deg nå?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Jeg glemte å si at selv om sofiemyr sannsynligvis ikke er psykisk ustabil, så er hun er løgner, slik så mange vitner er det. For eksempel presterte hun faktisk å påstå at hun ikke er et vitne i et innlegg, og i et annet innlegg nektet hun for at JV mener at ikke-vitner kommer til å dø en grusom død når dommedag kommer, noe som vitnene mener er ganske snart.

Hvorfor lyver du sånn, sofiemyr? Strider ikke det mot Guds bud?

Grunnen til det er nok åpenbar.Hun lyver.Hvis hun som jeg ærlig forteller hva Bibelen egentlig sier blir hun av deg karakterisert som sinnsyk og psykisk ustabil.For øvrig en taktikk som blir brukt av de fleste diktatoriske regimer."Vi liker ikke det du sier - du er sinnsyk".

Skrevet
Grunnen til det er nok åpenbar.Hun lyver.Hvis hun som jeg ærlig forteller hva Bibelen egentlig sier blir hun av deg karakterisert som sinnsyk og psykisk ustabil.For øvrig en taktikk som blir brukt av de fleste diktatoriske regimer."Vi liker ikke det du sier - du er sinnsyk".

Du tar feil. Det er ikke fordi den vitne-gjesten som skrev i tråden tidligere i sommer sa at alle vi som ikke er vitner vil dø en grusom død i harmageddon at hun ble kalt psykisk ustabil. Det var derimot fordi hun/han var veldig aggressiv og skrev usammenhengende innlegg.

Skrevet
... og jeg glemte å si, som sofiemyr lyver om. Men så er ikke dette akkurat den første gangen hun har blitt tatt i løgn, da. For vitner er som regel løgnaktige så lenge de mener at det kan tjene sekten.

ooh... :) Så nå lyver jeg? Kunnskapstørken overgår visst alt annet denne helgen ;)

Hvem som tilhører den store skare når den dagen kommer vet hverken du eller jeg. Jeg vet ikke om jeg blir spart, jeg vet ikke hvordan min hjertetilstand er da.

Nei, jeg lyver ikke. Bibelen sier at det onde skal bli tilintetgjort. Istedetfor å kalle meg løgner kan dere bruke litt av deres tid til å lese dette i Bibelen selv. Det er ikke så uforståelig ;)

Som en våken bidragsyter i tråden skrev - det man ikke kjenner og forstår det frykter man.

Fordommer og generalisering!

Skrevet
Og IKKE MINST, sofiemyr. Hvis det du tror på hadde vært noe vakkert og sant, ville du da føle behov for å lyve når du snakker om det? I think not. Totally not. Ringer det ikke noen alarmklokker hos deg nå?

Jo, de ringer, men ikke på mine vegne dessverre :)

Skrevet
Dette er akkurat hva jeg mente med mine tidligere innlegg. JV mener at kolleger, klassekamerater, forumdeltakere, samt alle andre som ikke er medlem av denne sekten vil dø en grusom død i Harmageddon, noe som er illustrert på det mest smakløse vis i uttallige Vakttårn-publikasjoner. I god vitne-tradisjon nekter sofiemyr for dette, idet det setter sekten hennes i dårlig lys. Jeg håper du skjønner at du er gjennomskuet nå, sofiemyr!

Jeg mesker meg stort hver gang jeg leser slike. I god fordomsfull tradisjon velger du å sannferdiggjøre noe du ikke eier hjemmel for. Klarer du å finne begrunnelser for dette i Bibelen? At kolleger, klassekamerater, forumdeltakere, samt alle andre som ikke er medlem av denne sekten er å betrakte som "det onde" på vår planet?

Hvor har du egentlig dette fra?

La meg understreke at det er begrensninger for hvor mye man kan forklare via et forum på nett, men jeg skal gi deg et lite eksempel. Selv du kan komme igjennom den store trengsel hvis du virkelig ønsker det - men da hjelper det ikke med bestikkelser, gode bekjentskaper, en strålende CV eller billetter på første klasse.

Med fare for å bli stemplet som sinnslidende og ustabil prøver jeg med på et ganske kjent utdrag fra Johannes "klipp og lim" fra bibelen.no

For så høyt har Gud elsket verden, at han ga sin Sønn, den enbårne, for at hver den som tror på ham, ikke skal gå fortapt, men ha evig liv. Gud sendte ikke sin Sønn til verden for å dømme verden, men for at verden skulle bli frelst ved ham. Den som tror på ham, blir ikke dømt. Den som ikke tror, er allerede dømt, fordi han ikke har trodd på Guds enbårne Sønns navn. Og dette er dommen: Lyset er kommet til verden, men menneskene elsket mørket høyere enn lyset, fordi deres gjerninger var onde. For den som gjør det onde, hater lyset og kommer ikke til lyset, for at hans gjerninger ikke skal bli avslørt. Men den som følger sannheten, kommer til lyset, så det skal bli klart at hans gjerninger er gjort i Gud.

Problemet er at dette for mange er gresk - selv om det da er oversatt fra gresk til norsk ( :fnise: kunne ikke dy meg).

Hvordan skal "dere" kunne ta dette alvorlig, kunne forstå dette, når "DERE" ikke tilegner denne kilden troverdighet?

Skrevet (endret)
Du løy også da du sa at du ikke er vitne.

Jeg er en udøpt forkynner - ikke et døpt vitne ;) Så nei, jeg løy ikke :)

Endret av sofiemyr
Skrevet
Jeg er en udøpt forkynner - ikke et døpt vitne ;) Så nei, jeg løy ikke :)

Du valgte å avkrefte at du var JV på forespørsel, uten å opplyse om at du var forkynner. Hvis du ikke ønsker å opplyse om din tilhørighet, så går det an å si det. Å bevisst være selektivt informativ, er ikke så forbilledlig redelig det heller, eller hva?

Dessuten kan det godt tenkes du er JV allikevel, for alt jeg vet fant du bare på en snedig måte å sno deg unna på i ettertid. Så du er ikke døpt, men du forkynner. Ja, da burde vi kanskje spørre hva du forkynner, så vi ikke ender opp med at du snakker om at du forkynner buddhisme, og at du egentlig ikke har sagt at du forkynner budskapet til JV senere, da. Presisjon er jo litt mer nødvendig med deg, om du holder på slik du gjør.

Skrevet
Med fare for å bli stemplet som sinnslidende og ustabil prøver jeg med på et ganske kjent utdrag fra Johannes "klipp og lim" fra bibelen.no

For så høyt har Gud elsket verden, at han ga sin Sønn, den enbårne, for at hver den som tror på ham, ikke skal gå fortapt, men ha evig liv. Gud sendte ikke sin Sønn til verden for å dømme verden, men for at verden skulle bli frelst ved ham. Den som tror på ham, blir ikke dømt. Den som ikke tror, er allerede dømt, fordi han ikke har trodd på Guds enbårne Sønns navn. Og dette er dommen: Lyset er kommet til verden, men menneskene elsket mørket høyere enn lyset, fordi deres gjerninger var onde. For den som gjør det onde, hater lyset og kommer ikke til lyset, for at hans gjerninger ikke skal bli avslørt. Men den som følger sannheten, kommer til lyset, så det skal bli klart at hans gjerninger er gjort i Gud.

Problemet er at dette for mange er gresk - selv om det da er oversatt fra gresk til norsk ( :fnise: kunne ikke dy meg).

Problemet er vel at dette for mange framstår som direkte ondsinnet, enten det er skrevet på gresk eller norsk.

Skrevet

Hvis du er "udøpt forkynner", så er du medlem av JV. Så jo, du løy. Men fint for deg at du ikke er døpt da, for da slipper du vel sanksjoner fra de andre sektmedlemmene den dagen du finner ut at Vakttårnets lære for en stor del er bygd på løgn og bedrag.

Skrevet
Problemet er vel at dette for mange framstår som direkte ondsinnet, enten det er skrevet på gresk eller norsk.

Ja kristne folk er stort sett noen ondskapsfulle habitanter i dette landet vårt. Hadde enda bare nazismen seiret så hadde vi fått utryddet dem alle...

Jesu budskap framstår som ondsinnet? Vet faktisk ikke helt hva jeg skal si til det

Skrevet
Hvis du er "udøpt forkynner", så er du medlem av JV. Så jo, du løy. Men fint for deg at du ikke er døpt da, for da slipper du vel sanksjoner fra de andre sektmedlemmene den dagen du finner ut at Vakttårnets lære for en stor del er bygd på løgn og bedrag.

Jeg ser ikke helt hva du vil fram til her, fryden over å kunne bevise at jeg har løyet eller bevisst å feilinformere enhver som snubler innom denne tråden. For å konkretisere dette så er du ikke medlem før du døper deg. Utover det så er Vakttårnets lære bygd på Bibelen, at du mener det er løgn og bedrag for bli din sak.

Skrevet
Jeg mesker meg stort hver gang jeg leser slike. I god fordomsfull tradisjon velger du å sannferdiggjøre noe du ikke eier hjemmel for. Klarer du å finne begrunnelser for dette i Bibelen? At kolleger, klassekamerater, forumdeltakere, samt alle andre som ikke er medlem av denne sekten er å betrakte som "det onde" på vår planet?

Hvor har du egentlig dette fra?

Fra Vakttårnet. Der står det at det vil komme et harmageddon , og at under dette harmageddon vil alle som ikke er Jehovas vitner (med unntak fra de som ikke har fått muligheten til å høre om dere) bli slaktet ned av Gud på grusomste vis.

La meg understreke at det er begrensninger for hvor mye man kan forklare via et forum på nett, men jeg skal gi deg et lite eksempel. Selv du kan komme igjennom den store trengsel hvis du virkelig ønsker det - men da hjelper det ikke med bestikkelser, gode bekjentskaper, en strålende CV eller billetter på første klasse.

Det er feil. Ifølge din lære kommer jeg ikke til å "våkne opp på en paradisisk jord" som dere kaller det, etter dette harmageddon som dere tror vil komme snart. For jeg antar at det ligger et "bare du blir et troende Jehovas vitne og bruker mange timer hver uke på å ringe på dørene hos folk" implisitt her?

Det kommer aldri til å skje. Og dermed bør jeg ifølge JV frykte harmageddon (som jeg forøvrig ikke tror noe på).

Skrevet
Jeg ser ikke helt hva du vil fram til her, fryden over å kunne bevise at jeg har løyet eller bevisst å feilinformere enhver som snubler innom denne tråden. For å konkretisere dette så er du ikke medlem før du døper deg. Utover det så er Vakttårnets lære bygd på Bibelen, at du mener det er løgn og bedrag for bli din sak.

Ok, sofiemyr, da er altså jeg mer et Jehovas vitne enn deg, siden jeg er døpt og fortsatt medlem.

Siden du er udøpt forkynner forstår jeg det slik at du også er ganske ung, eller hva?

Jeg husker godt hvordan jeg tok alt for god fisk da jeg var ung, håpet var så fint, gleden så stor hver gang jeg tenkte på alt det fine jeg skulle få oppleve i paradiset.

Det er godt mulig at et menneske har det bedre med en religiøs overbevisning, sann eller usann. Det er ikke sikkert at du får det bedre uten troen.

Men det i seg selv gjør ikke sannheten sann. (vi kaller troen vår for sannheten)

Det er et sjokk for alle oss vitner som oppdager sannheten om "sannheten", sånn ca ingenting stemmer med empirisk kunnskap.

For å være et Jehovas vitne må man identifiseres som et, altså at folk regner oss for å være et vitne. Et udøpt vitne som er forkynner regnes absolutt for å være et Jehovas vitne, du er allerede underlagt reglene og mister muligheten til å offentlig forkynne hvis du ikke lever etter reglene.

Jeg for min del regnes ikke lengre for å være et vitne, selv om jeg formelt er et.

Det betyr at jeg ikke blir invitert til sosiale sammenkomster eller slikt, men kan likevel regne med at to eldre herremenn banker på døra hvis det skulle komme ut at jeg har brutt noen regler.

Jeg tror ikke du gjorde noe smart da du benektet at du er et vitne, sofiemyr.

Du kunne vært mer helhjertet og fulgt høyere normer enn du gjør.

Eksemplet, Jesus, ville ikke ha benektet noe slikt, ville han vel?

For din egen del er det lurt å lese på disse forumene, det gir deg sjansen til å forlate vitnene før det er for sent.

Jeg gjorde en stor feil da jeg ble døpt, men oppdaget det ikke før nå.

Store deler av livet mitt er allerede bak meg, det er trist å ha brukt så mye tid på noe som viser seg å være direkte løgn.

Håper det går bra med deg, sofiemyr.

Skrevet (endret)
Det kommer aldri til å skje. Og dermed bør jeg ifølge JV frykte harmageddon (som jeg forøvrig ikke tror noe på).

Da synes jeg du bør legge denne tråden til side, da det er åpenbart at du hverken tror på dette eller respekterer de som gjør det. Utfra det er det mindre enn sannsynlig at du kan bidra til hverken åpenhet eller oppklaring for uvitende innen trosretningen :)

Veldig ofte er det greit å være enig i at man er uenige :)

Endret av sofiemyr
Skrevet
Jeg ser ikke helt hva du vil fram til her (...)

At du ikke fortalte den fulle sannheten. Og at det sannsynligvis skyldes at du ønsket å gi inntrykk av at du ikke hadde egeninteresse av å forsvare JV, slik at det skulle framstå som mer troverdig, det du skrev.

Greit nok å si at du ikke løy. Men du var i hvert fall ikke åpen. Åpen vil si å blottlegge, å ikke holde noe skjult. Hva slags hjernevaskende religion er det som holder informasjon tilbake for sine potensielle nye frelste? Og hva slags mennesker er det som stilltiende går med på å ikke vise full åpenhet?

Vitenskapsmenn/kvinner som vil oppnå respekt, oppgir alt av potensielle interessekonflikter, og svakheter ved egen forskning. Det er den beste måten å forsikre seg om at en vil finne sannheten. Ved å ikke vise full åpenhet, hvilken garanti har en da for at det ikke vil finnes innsigelser som en ikke kan svare på?

Skrevet
Ok, sofiemyr, da er altså jeg mer et Jehovas vitne enn deg, siden jeg er døpt og fortsatt medlem.

Siden du er udøpt forkynner forstår jeg det slik at du også er ganske ung, eller hva?

Jeg husker godt hvordan jeg tok alt for god fisk da jeg var ung, håpet var så fint, gleden så stor hver gang jeg tenkte på alt det fine jeg skulle få oppleve i paradiset.

Det er godt mulig at et menneske har det bedre med en religiøs overbevisning, sann eller usann. Det er ikke sikkert at du får det bedre uten troen.

Men det i seg selv gjør ikke sannheten sann. (vi kaller troen vår for sannheten)

Det er et sjokk for alle oss vitner som oppdager sannheten om "sannheten", sånn ca ingenting stemmer med empirisk kunnskap.

For å være et Jehovas vitne må man identifiseres som et, altså at folk regner oss for å være et vitne. Et udøpt vitne som er forkynner regnes absolutt for å være et Jehovas vitne, du er allerede underlagt reglene og mister muligheten til å offentlig forkynne hvis du ikke lever etter reglene.

Jeg for min del regnes ikke lengre for å være et vitne, selv om jeg formelt er et.

Det betyr at jeg ikke blir invitert til sosiale sammenkomster eller slikt, men kan likevel regne med at to eldre herremenn banker på døra hvis det skulle komme ut at jeg har brutt noen regler.

Jeg tror ikke du gjorde noe smart da du benektet at du er et vitne, sofiemyr.

Du kunne vært mer helhjertet og fulgt høyere normer enn du gjør.

Eksemplet, Jesus, ville ikke ha benektet noe slikt, ville han vel?

For din egen del er det lurt å lese på disse forumene, det gir deg sjansen til å forlate vitnene før det er for sent.

Jeg gjorde en stor feil da jeg ble døpt, men oppdaget det ikke før nå.

Store deler av livet mitt er allerede bak meg, det er trist å ha brukt så mye tid på noe som viser seg å være direkte løgn.

Håper det går bra med deg, sofiemyr.

Først la meg si at jeg er lei meg på dine vegne. SÅ vil jeg gjerne fortelle deg hvorfor jeg ikke anser Sannheten som en klamp om foten.

Se på det i fra et komplett nøytralt ståsted.

Hvis Bibelen ikke er sann så lever vi på en løgn. Tross det så lever vi et trygt og godt liv med unikt samhold og så nær ekte nestekjærlighet man kan i dagens samfunn. Vi kan leve godt og til og med dø lykkelig uvitende om at man blir torv om noen år.

Hvis Bibelen er sann så taler vel det for det meste.

Dette handler ikke om hvem som har rett eller feil. Bibelen som rettesnor ER en trygg og god vei å gå. Den er forutsigbar og tilrettelagt for et godt familieliv både i og utenfor menigheten du måtte tilhøre. Det er et rammeverk som gjør at man holder seg unna situasjoner som kan/vil skape turbulens på både en ene eller den andre måten.

Du har forøvrig rett i livsførsel kontra udøpt forkynner - men like fullt - det er et formidabelt valg å innvie seg. Om jeg kommer dithen får tiden vise. Føler ennå at det valget ikke er opplagt.

Ung og ung. Har levd lenge nok til å se at denne verden er så usannsynlig styrt av alle andre ting enn kjærlighet og godhet at jeg ikke anser det som en risiko å utforske alternativet.

Skrevet
Ja kristne folk er stort sett noen ondskapsfulle habitanter i dette landet vårt.

Det utsagnet får stå for din regning. Jeg vil ikke kalle alle kristne i familien min som ondskapsfulle.

Jesu budskap framstår som ondsinnet? Vet faktisk ikke helt hva jeg skal si til det

Nei, du vet vel ikke det.

Skrevet
Da synes jeg du bør legge denne tråden til side, da det er åpenbart at du hverken tror på dette eller respekterer de som gjør det. Utfra det er det mindre enn sannsynlig at du kan bidra til hverken åpenhet eller oppklaring for uvitende innen trosretningen :)

Veldig ofte er det greit å være enig i at man er uenige :)

Så bare fordi du aldri vil klarel å omvende meg så bør jeg holde meg unna tråden? Jeg kan forresten fortelle deg at du heller ikke vil klare å omvende andre gjennom din deltakelse her. Det er ikke din feil, men budskapet deres som jo er helt vilt, og som vanlige, oppegående forumdeltakere ikke engang ville vurdere å begynne å tro på. Jeg synes at det er litt synd at vitner blir innprentet at dess flere de klarer å omvende, dess større sjanser har de for å få komme tilbake til en paradisisk jord (jeg synes for øvrig at denne paradisiske jorden slik den blir beskrevet i Vakttårnet høres helt forferdelig ut, men hver sin smak).

Jeg respekterer de som tror på Vakttårnets lære. Jeg har ingenting mot disse menneskene. Jeg har til og med en god kollega som er vitne, som som jeg kommer veldig godt overens med. Men det at jeg respekterer menneskene som er fanget i denne sekten, betyr imidlertid ikke at jeg respekterer sekten som sådan, (eller det styrende råd i Brooklyn, for den del).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...