Donpedro Skrevet 19. august 2008 Forfatter #261 Del Skrevet 19. august 2008 Hva synes dere, o vise kvinner? Per og Kari er gift og bor i Oslo, hvor de har alle sine venner. Familiene deres bor i Tromsø og Bergen. Her har de studert ca samme fagfelt begge to, og Kari har tatt doktorgrad. Når Kari har disputert går det ikke lang tid før hun får seg en fancy jobb midt i blinken, jobben er lokalisert i Trondheim. Det er vanskelig å få jobb med hennes utdannelse, annet enn i Trøndelagstraktene. Per har sin jobb i Oslo. Kari savner Per, og pendler så godt hun kan. De har en koselig romslig ettroms i et meget populært og sentralt strøk. Kari blir gravid. Per tar ut det meste av permisjonen, og da bor alle tre i Trondheim, hvor de har kjøpt en noe større leilighet. Når permisjonen er slutt flytter Per tilbake til Oslo, han vil fortsette i jobben. Barnet blir med ham, siden Kari reiser så mye i sin jobb. Det er jo også i Oslo de har best nettverk. Planen var egentlig at per skulle flytte til Trondheim, men han har ombestemt seg. Kari på sin side stortrives, og ønsker å ha denne jobben som passer så bra - men ønsker egentlig på sikt å komme tilbake til Oslo hun også, hvis hun bare kunne få en jobb. Hun savner også barnet sitt. Per på sin side, lever i realiteten som en alenefar på liten plass (etteroms) i hverdagen, det er slitsomt. Det går noen år, men ingen endring skjer. Bør Kari ta en jobb på litt lavere nivå innen sitt fag og flytte tilbake til venner og kjernefamilie i Oslo, der de begge har basen sin? Eller bør Per flytte fra jobb og alle venner og dra til Trondheim slik at alle tre kan bo sammen? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Donpedro Skrevet 19. august 2008 Forfatter #262 Del Skrevet 19. august 2008 Kjør debatt!! *lillelørdag* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Helen Parr Skrevet 19. august 2008 #263 Del Skrevet 19. august 2008 Hmm. Denne var slett ikke opplagt. Jeg vet igrunn bare hva jeg selv ville gjort. Jeg ville aldri bodd vekk fra ungene mine, dersom det var en jobb som var årsaken til adskillelsen. Men det er meg, da. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lacuna Skrevet 19. august 2008 #264 Del Skrevet 19. august 2008 Jeg må innrømme at jeg blir svett bare ved å lese problemstillingen, men det er det en grunn til, for å si det sånn. Jeg mener nok at Per bør flytte, hvis han har et yrke der det er greit å få jobb. Trives kan man gjøre overalt, og dessuten er det lettere sagt enn gjort for Kari å i det hele tatt komme i betraktning til jobber på et lavere nivå. Men det er nå meg, da. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Helen Parr Skrevet 19. august 2008 #265 Del Skrevet 19. august 2008 Jeg må innrømme at jeg blir svett bare ved å lese problemstillingen, men det er det en grunn til, for å si det sånn. Jeg mener nok at Per bør flytte, hvis han har et yrke der det er greit å få jobb. Trives kan man gjøre overalt, og dessuten er det lettere sagt enn gjort for Kari å i det hele tatt komme i betraktning til jobber på et lavere nivå. Men det er nå meg, da. Med den forutsetningen synes jeg også det er naturlig at Per flytter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Donpedro Skrevet 19. august 2008 Forfatter #266 Del Skrevet 19. august 2008 Per kan nok få jobb. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pøbelsara Skrevet 19. august 2008 #267 Del Skrevet 19. august 2008 Jeg er enig med de andre. Jeg synes også at den som lett kan få en tilsvarende jobb et annet sted, bør flytte på seg, selv om det er vekk fra nettverket. Folk gjør jo akkurat det hele tiden. Og det mener jeg helt uavhengig av kjønn. Hvis altså Per hadde vært Kari, og omvendt, så synes jeg at Kari burde flytte. ( :klø: eller mener jeg Per...? ) Det er som Lacuna sier - det er ikke bare, bare å få seg en jobb man er klart overkvalifisert for heller... Også synes jeg faktisk at det at mor, far og barn får være sammen, er viktigere enn det mer perifere nettverket. Besteforeldre, annen familie og venner kan man da godt holde kontakt med om man ikke bor på samme sted. Jeg synes at det er mye viktigere at kjernefamilien får være sammen så mye som mulig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Helen Parr Skrevet 19. august 2008 #268 Del Skrevet 19. august 2008 Men du, Donpedro. Per meg her og Kari meg der. Hva er galt med Peder Ås og Lars Holm, liksom? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Donpedro Skrevet 19. august 2008 Forfatter #269 Del Skrevet 19. august 2008 Men du, Donpedro. Per meg her og Kari meg der. Hva er galt med Peder Ås og Lars Holm, liksom? Å herregud, du har selvsagt helt rett. Per=Peder Ås, og Kari = Lars Holm/Enok Syversen, legg samtidig inn litt om surrogatsvangerskap og stebarnsadopsjon eller noe sånt i starten av innlegget. ---- Synes dere Per holder Kari borte fra barnet, slik at Kari går glipp av sitt barns oppvekst? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fresi Skrevet 19. august 2008 #270 Del Skrevet 19. august 2008 Jeg synes det er ekstremt vanskelig dilemma. Jeg kan være tilbøyelig til å mene at noen er sta, men jeg er ikke helt sikker på hvem. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Donpedro Skrevet 19. august 2008 Forfatter #271 Del Skrevet 19. august 2008 Jeg synes det er ekstremt vanskelig dilemma. Høyst reelt for noen, og jeg er sjeleglad det ikke er meg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fresi Skrevet 19. august 2008 #272 Del Skrevet 19. august 2008 Høyst reelt for noen, og jeg er sjeleglad det ikke er meg. Jeg også. Jeg har vært borti noe som ligner engang, men ikke på langt nær så vanskelig. Tja. Jeg kan jo tenke litt at Per/Peder holder Kari/Lars borte fra barnet, samtidig er det jo en avgjørelse de har tatt. Det er vanskelig å stå utenfor og avgjøre hva som er best for andre, en har jo lett for å tenke basert på egen erfaring. Jeg tenkte først at jeg ikke ville ha vært borte fra barnet mitt og ikke ville ha latt en glimende jobb passere, ergo at jeg hadde truet, mast og gnålt på mannen om å følge etter meg. Men i praksis er det jo sjelden sånn. Kanskje betyr leiligheten og nettverket i Oslo mer enn akkurat den jobben, kanskje tenker de at det blir Karis tur om noen år, ikke vet jeg. I utgangspunket er jeg altså enig med pøbelsara og Lacuna utfra de opplysningene som er gitt, men jeg vet ikke om det hadde blitt resultatet dersom jeg sto oppe i situasjonen selv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ashera Skrevet 23. august 2008 #273 Del Skrevet 23. august 2008 Snedig dilemma! Takk for i går, DP, håper du kom deg vel hjem, og at du fikk sove litt attpå i dag! Det var veldig hyggelig og ikke minst morsomt å treffe deg! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Donpedro Skrevet 23. august 2008 Forfatter #274 Del Skrevet 23. august 2008 Snedig dilemma! Takk for i går, DP, håper du kom deg vel hjem, og at du fikk sove litt attpå i dag! Det var veldig hyggelig og ikke minst morsomt å treffe deg! Ligeså, misunner deg ikke din tidlige start på dagen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MarianneE Skrevet 24. august 2008 #275 Del Skrevet 24. august 2008 Kjør debatt!! *lillelørdag* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Dalwhinnie Skrevet 24. august 2008 #276 Del Skrevet 24. august 2008 Takk for sist! Vi glemte å sende meg deg brunosten da du gikk, så den står trygt plassert i kjøleskapet mitt enn så lenge. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Donpedro Skrevet 24. august 2008 Forfatter #277 Del Skrevet 24. august 2008 Takk for sist! Vi glemte å sende meg deg brunosten da du gikk, så den står trygt plassert i kjøleskapet mitt enn så lenge. Har jeg fått brunost? Det visste jeg ikke. Mange takk. (Du kan jo ta den med på jobb, så kan vi møtes?) I går var vi på en sabla fest i nydelig sommervær med hageleker, drikke i lange baner og ikke minst kokker som ordent det meste annet. Mao omtrent som fredagens kalas. Junior bør vel snart hentes, husgjestene har stelt hagen og står nå å forbereder dagens grillmiddag. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Donpedro Skrevet 24. august 2008 Forfatter #278 Del Skrevet 24. august 2008 Noen vil kunne hevde at det kan være en smule irriterende når andre sier at barnet ditt ikke får lov til ting, som man selv synes er helt ok (feks søle med vann), eller at det er farlig og fyfy og skummelt å gjøre andre ting, som man selv synes er helt greit og som slettes ikke er hverken farlig eller skummelt(trykke på knapper). Serenity now, serenity now...... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Deception Skrevet 24. august 2008 #279 Del Skrevet 24. august 2008 Hørselvern? Har sjelefred som heldig bivirkning. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ashera Skrevet 24. august 2008 #280 Del Skrevet 24. august 2008 Pick your battles.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå