Gjest Gjest Skrevet 11. juni 2008 #201 Del Skrevet 11. juni 2008 Poenget er at du ikke har noe å slå i bordet med. Hæ? Bare fordi du ikke liker måten forskningsresultatene er presentert på her (og som noen har nevt er det vel bare å bestille hele teksten om du virkelig har så stort behov for å lese den), kan du slett ikke påstå at "du ikke har noe å slå i bordet med". Å avfeie alt man ikke liker selv er ikke diskusjonsteknikk, det er kun latterliggjøring av en selv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 11. juni 2008 #202 Del Skrevet 11. juni 2008 At kroppsvekt til en stor del er arvelig er godt dokumentert gjennom forskning. HVOR ER DENNE FORSKNINGEN??? Jeg tror jeg har minst like god greie på temaet som deg. Genetikk er en del av bildet men på langt nær så viktig som miljø. Dette er også konklusjonen i en av de artikklene som du legger til grunn for dine argumenter. Det blir for dumt å komme med slike utsagn gang etter gang uten å kunne dokumentere det. Men om du skulle kjenne til noe banebrytende forskning som har gått både BMJ og Tidsskriftet hus forbi så vil jeg veldig gjerne lese mer om disse! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 11. juni 2008 #203 Del Skrevet 11. juni 2008 De færreste, tykke og tynne, jeg kjenner gjør noe annet enn å ha forholdsvis stillesittende jobber, mosjonerer moderat; sykkelturer, turer med hund/til fots og spiser heller ikke abnormt selv om ikke alle spiser veldig sunt. Du kjenner altså ingen som lever "normalt sunt". Det burde være nokså åpenbart at for å gå ned mye om man er sterkt overvektig, krever ofte vesentlig mer enn å "leve normalt" - det som skal til er nok heller å på en eller annen måte erstatte det kroppen var skapt for, en hel dags tungt arbeid og lite mat. Det "kroppen er skapt for" er vel akkurat det som bør kalles "å leve normalt"? Slik definerer jeg det i alle fall. Å nesten ikke morsonere og spise relativt usunt er IKKE "å leve normalt", det er å leve usunt. Man kan ikke bare bestemme seg for at det er "normalt" å leve usunt og dermed forvente sympati for at man blir overvektig. Man velger selv sin livsstil -sunn eller usunn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 11. juni 2008 #204 Del Skrevet 11. juni 2008 Hæ? Bare fordi du ikke liker måten forskningsresultatene er presentert på her (og som noen har nevt er det vel bare å bestille hele teksten om du virkelig har så stort behov for å lese den), kan du slett ikke påstå at "du ikke har noe å slå i bordet med". Å avfeie alt man ikke liker selv er ikke diskusjonsteknikk, det er kun latterliggjøring av en selv. Har du lest linkene? Kommenter når du har lest dem. Forstår at mannen i gaten sluker alt på google rått, men gir ingen mulighet til å komme med "jeg vet alt for ALL forskning sier det" utsagn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 11. juni 2008 #205 Del Skrevet 11. juni 2008 Har du lest linkene? Kommenter når du har lest dem. Jeg snakker ikke om DISSE linkene, men om den absurde diskusjonstekninkken din som går ut på å ikke ta hensyn til annet enn den forskningen du selv evt velger ut. Så barnslig oppførsel må jeg bare kommentere.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 11. juni 2008 #206 Del Skrevet 11. juni 2008 Jeg snakker ikke om DISSE linkene, men om den absurde diskusjonstekninkken din som går ut på å ikke ta hensyn til annet enn den forskningen du selv evt velger ut. Jeg snakker om DISSE linkene! Og hele poenget har vært at man ikke skal ta hensyn til kun den forskningen som en person velger ut (ergo store annerkjente medisinske tidsskrifter), at man må kunne lese hele artikkelen (det avdekkes til stadighet at studier som ikke holder mål blir trykket i annerkjente tidsskrifter), og at utsagn basert på "all forskning" er tull. Beklagelig om du ikke har fått med deg dette. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elfrida Skrevet 11. juni 2008 #207 Del Skrevet 11. juni 2008 Og hele poenget har vært at man ikke skal ta hensyn til kun den forskningen som en person velger ut (ergo store annerkjente medisinske tidsskrifter), at man må kunne lese hele artikkelen (det avdekkes til stadighet at studier som ikke holder mål blir trykket i annerkjente tidsskrifter), og at utsagn basert på "all forskning" er tull. Beklagelig om du ikke har fått med deg dette.Men så finn fulltekstartikler fra store anerkjente medisinske tidsskrifter som viser at kroppsvekt ikke er genetisk betinget da vel. Det er da ikke verre enn det. Og jeg har aldri påstått at genetikk alene bestemmer kroppsvekt. Men de som har genetisk anlegg for å legge på seg tåler den såkalt moderne livsstilen dårligere enn de som har genetisk anlegg for å ikke legge på seg. Slik jeg ser det er det veldig viktig informasjon hvis man skal kunne gjøre noe med den fedemepidemien som er på gang. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 11. juni 2008 #208 Del Skrevet 11. juni 2008 Men så finn fulltekstartikler fra store anerkjente medisinske tidsskrifter som viser at kroppsvekt ikke er genetisk betinget da vel. Det er da ikke verre enn det. Og jeg har aldri påstått at genetikk alene bestemmer kroppsvekt. Men de som har genetisk anlegg for å legge på seg tåler den såkalt moderne livsstilen dårligere enn de som har genetisk anlegg for å ikke legge på seg. Slik jeg ser det er det veldig viktig informasjon hvis man skal kunne gjøre noe med den fedemepidemien som er på gang. Da så..... Det er jo nettopp det motsatte som er bevist. Kroppsvekten er mer lik biologiske foreldre og ikke adoptivforeldre. Eneggede tvillinger har lik kroppsvekt når de er vokst opp i forskjellige familier. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 11. juni 2008 #209 Del Skrevet 11. juni 2008 Synes det er ekkelt med overvektige som ikke setter i gang drastiske tiltak for å få bukt med vekten. De liker vel valkene, antar jeg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 11. juni 2008 #210 Del Skrevet 11. juni 2008 Du kjenner altså ingen som lever "normalt sunt". Det "kroppen er skapt for" er vel akkurat det som bør kalles "å leve normalt"? Slik definerer jeg det i alle fall. Å nesten ikke morsonere og spise relativt usunt er IKKE "å leve normalt", det er å leve usunt. Man kan ikke bare bestemme seg for at det er "normalt" å leve usunt og dermed forvente sympati for at man blir overvektig. Man velger selv sin livsstil -sunn eller usunn. Poenget er at slik er det faktisk normalt å leve for svært mange, uten at så mange får overvektsproblemer av det. Jeg er bevisst på eget kosthold, men er uinteressert i å trene. Mange her hevder også at i det å leve normalt sunt holder det å gå turer og spise ok sammensatt mat, uten å tenke videre på kalorier kanskje. For de fleste av oss er det nok til å holde oss normalvektige, men for noen er det ikke det. Når det gjelder barn virker det vanligere at de trener (en eller annen form for fysisk aktivitet bør barn drive med i mine øyne), men i min omgangskrets med stort sett voksne folk er det veldig få som trener mer enn litt bedriftsidrett eller pilates, mens de fleste går mye turer og sykler. Jeg tror ikke du hadde reagert hverken på helsa eller livsstilen til mange av disse. Å trene (type helsestudio, jogging) flere ganger i uka er rett og slett unormalt blant folk jeg omgås, også i utvidet forstand (bekjentskapskrets, tidligere kollegaer, studievenner, familie). Og selvfølgelig er det ikke slik at en kan bestemme seg for å leve usunt og så regne med at ingen reagerer eller at det er helt tilfeldig at en får helseproblemer. Jeg tenker mitt selv, jeg, når folk hiver i seg brus gjennom hele arbeidsdagen. Men jeg synes ikke det er fair at min spikertynne far som både røyker, drikker øl nesten hver dag og sukkerholdig cola til frokost og middag, rakker ned på overvektiges (han er omtrent sykelig opptatt av "feite, dvaske" mennesker) livsstil - han er vitterlig ikke et hakk bedre sjøl, selv om tendensen er at det er overvektige som blir sett stygt på og som "bør skjerpe seg". Det er det som blir diskutert i tråden her - krav til overvektige vs krav til normalvektige. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Løve89 Skrevet 11. juni 2008 #211 Del Skrevet 11. juni 2008 Jeg undrer meg på hvor mange her som tror at overvekt kan ha noe med spiseforstyrrelser å gjøre, på lik linje med anoreksi? Jeg har en følelse av at mange bare forbinder overvekt med lathet og dumskap og null selvdisiplin, mens når man ser anorektiker blir man litt mer "stakkars, hun må ha seriøse problemer"(noe som er selvsagt om man veier 30 kg), men hvorfor blir ikke overvektige sett på på samme måte? Jeg mener ikke at vi skal ha medfølelse, men kanskje at folk skal forstå at du ikke alltid spiser fordi du trenger det og fordi du er sulten, men at du faktisk sliter og ikke har det bra. For noen er maten en slags rus, man spiser ikke fordi man er sulten, men på en merkelig måte døyver du smerten du av en eller annen grunn har. Det låter merkelig. Men det låter vel ikke noe mindre logisk å starte å sette sprøyter i deg selv hver gang du har det vanskelig? Men, en ting klart. INGEN vil være overvektig, det er ikke bra for hverken kropp eller sjel. Jeg kan bare snakke ut fra meg selv som er overvektig at jeg mistrives svært. Det er en daglig kamp og skam fra morgen til kveld for mitt vedkommende. Men dere da som mener "at vi burde sette i gang drastiske tiltak" for å gjøre noe med, skifte kosthold osv. DET ER IKKE NOE ANNET VI HELLER VIL, så hvorfor da ikke bare gjøre det? Jeg kan love dere at det er spørsmål som kverner rundt i hodet på deg 24/7. Ergo, problemet ligger ikke i lysta eller i lengslen etter en kropp og trives med, men det sitter oppe i hodet som så mye annet. Derfor tror jeg mange(mener ikke alle) trenger profesjonell hjelp og bli tatt like mye på alvor om du er en anorektiker på 30kg som en person på godt over 100, for det kan være like farlig og være overvektig som undervektig Så jeg tror vi må innse at problemet er litt dypere enn utviten om trening og kosthold, og at hvis man er overvektig må man være lat og dum. Mange må få hjelp med tankegangen sin. Dette er et like stort problem som anoreksia, så derfor er det ingen grunn til at man ikke skal få hjelp på samme måte når man er overvektig. Selvsagt finnes det late og dumme folk og, men de er ikke nødvendigvis overvektige... Og til slutt, jeg drar ikke alle over en kam, alle tilfeller er ulike, men neste gang du ser en overvektig person, så tenk at problemet ofte ligger dypere enn lysten på mat.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lourdes Skrevet 11. juni 2008 #212 Del Skrevet 11. juni 2008 Om man ikke skal skamme seg - hvorfor skal man unnskylde seg da? Hvorfor trenger man da en "unnskyldning" for å være overvektig? Man trenger ikke unnskylde seg, men det er et faktum at mange gjør det likevel. Det er akkurat det samme som å kjøre bil. "Utsetter du deg for bilkjøring, og kjører utfor veien, ja, da kan du bare ha det så godt". Kan nevne i det uendelige...... Sykkel? Ja, skader man ser på sykkel, kan man bare ha det så godt. Ehm.. Nei.. det er ikke det samme. Kjører du som en idiot derimot så mener jeg det samme. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 11. juni 2008 #213 Del Skrevet 11. juni 2008 Huffameg, så mange det er som forsvarer denne fedmen da! Jo, det er en spiseforstyrrelse, og jo det finnes hjelp, men man må være aktiv selv. Vi kan alle være ofre hvis det er det vi vil; gubben gikk fra meg - buhu, jobben er kjip - buhu, jeg er feit - buhu osv. Det er opp til oss hvordan vi løser disse problemene. Og flertallet her inne er visst tilhenger av stakkars meg mentaliteten. Hvor fruktbart er det i lengden da? Jo, det siger på kilo etter kilo. Jeg synes det er så patetisk! Ja, jeg vet det er vanskelig, men fy fader, det er mye som er vanskelig her i livet. Det er faktisk mulig å snu livssituasjonen sin hvis man bare fokuserer på de riktige tingene. Men folk flest er visst stuck. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Peachbud Skrevet 11. juni 2008 #214 Del Skrevet 11. juni 2008 Har du fordommer mot undervektige? Jeg innså idag at det har jeg. Ganske mye også tror jeg. Om undervektige jeg ikke kjenner tar jeg meg selv ofte i å tenke/si ting som: -Herregud, fant ikke hun en trangere topp? -Hvorfor går hun med så vide og uformelige klær bare fordi hun er anorektisk? -Til pass for henne at hun er anorektisk, så lite som hun spiser. -Hvordan kan den anorektiske, ekle mannen ha den snertne, lekre dama? -Hæ? Er han der lege/lærer/professor? Han som er så tynn kan vel ikke være særlig smart? Jada, vet jeg høres ut som verdens verste person. Og dette til tross for at jeg er litt tynn selv og har ei venninde som er undervektig (og verdens snilleste, søteste, smart, bra jobb, godt likt osv). Uff. Fikk lyst til å bytte ut "overvektig" med "undervektig", slik jeg har gjort her. Det er også usunt å være for tynn, men undervektige mennesker møter ikke de samme fordommene. Å være undervektig kan også hevdes å være "selvpåført", akkurat som overvekt. det er tydelig at fordommene våre styres av skjønnhetsidealet. De finnes ikke en gang et tilsvarende nedsettende ord som "feit" for undervektige. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest i.i. Skrevet 11. juni 2008 #215 Del Skrevet 11. juni 2008 Det er da vel ikke så mange som forsvarer fedmen, er det det da? Jeg kan ikke huske å ha lest en eneste person her som sier at fedme er greit. Så langt jeg har fått meg meg har vel alle sagt at det er et stort og økende problem og at overvekt ikke er ønskelig. Det jeg og andre reagerer på er hvor hvordan overvektige blir fremstilt. Det er ikke ok at en skal bli stemplet som patetisk, lat og dum "bare" fordi en er overvektig. Overvekt er et sammensatt problem. Noen er overvektig av medisinske grunner, noen er genetisk utsatt, noen har andre plager eller forstyrrelser, noen mangler selvdisiplin og noen er rett og slett bare lat og dum. Fordommer har vel de aller fleste i en eller annen form og til en viss grad må en vel også få lov til å ytre disse, men en må få lov til å forsvare seg når noen så enkelt stempler deg og avfeier det hele med at det bare er å skjerpe seg. Så enkelt er det ikke alltid. Jeg har problemer med å forstå hvordan du kan bli overrasket over at jeg har behov for å forsvare meg når enkelt her uten videre kaller meg for patetisk, uten å vite noe som helst om meg og min situasjon. Jeg vil tro at de aller fleste ville følt det samme når noen kommer med urimelige utsagt rettet mot ens person. Overvekt er blitt noe som det er allment lov å rakke ned på. Hvorfor er det greit å si at en overvektig er patetisk og må skjerpe seg, mens det ikke er greit å si tilsvarende til en anorektiker? Eller en med en psykisk sykdom? Eller fysisk for den saks skyld? Eller hva med arbeidsledige, en må være dum hvis en ikke klarer å oppspore en eneste jobb over lengre periode. Jeg kan komme på en hel rekke med grupper som på en eller annen måte avviker fra det optimale. En skal være forsiktig med å uttale seg for bombastisk og stempe folk. Denne tråden har vist endel arrogante og stygge holdninger. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest oppgitt Skrevet 11. juni 2008 #216 Del Skrevet 11. juni 2008 Det er da vel ikke så mange som forsvarer fedmen, er det det da? Jeg kan ikke huske å ha lest en eneste person her som sier at fedme er greit. Så langt jeg har fått meg meg har vel alle sagt at det er et stort og økende problem og at overvekt ikke er ønskelig. Det jeg og andre reagerer på er hvor hvordan overvektige blir fremstilt. Det er ikke ok at en skal bli stemplet som patetisk, lat og dum "bare" fordi en er overvektig. Overvekt er et sammensatt problem. Noen er overvektig av medisinske grunner, noen er genetisk utsatt, noen har andre plager eller forstyrrelser, noen mangler selvdisiplin og noen er rett og slett bare lat og dum. Fordommer har vel de aller fleste i en eller annen form og til en viss grad må en vel også få lov til å ytre disse, men en må få lov til å forsvare seg når noen så enkelt stempler deg og avfeier det hele med at det bare er å skjerpe seg. Så enkelt er det ikke alltid. Jeg har problemer med å forstå hvordan du kan bli overrasket over at jeg har behov for å forsvare meg når enkelt her uten videre kaller meg for patetisk, uten å vite noe som helst om meg og min situasjon. Jeg vil tro at de aller fleste ville følt det samme når noen kommer med urimelige utsagt rettet mot ens person. Overvekt er blitt noe som det er allment lov å rakke ned på. Hvorfor er det greit å si at en overvektig er patetisk og må skjerpe seg, mens det ikke er greit å si tilsvarende til en anorektiker? Eller en med en psykisk sykdom? Eller fysisk for den saks skyld? Eller hva med arbeidsledige, en må være dum hvis en ikke klarer å oppspore en eneste jobb over lengre periode. Jeg kan komme på en hel rekke med grupper som på en eller annen måte avviker fra det optimale. En skal være forsiktig med å uttale seg for bombastisk og stempe folk. Denne tråden har vist endel arrogante og stygge holdninger. Det mest fornuftige som har vært sagt i hele denne tråden! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Myrthel Skrevet 11. juni 2008 #217 Del Skrevet 11. juni 2008 Fikk lyst til å bytte ut "overvektig" med "undervektig", slik jeg har gjort her. Det er også usunt å være for tynn, men undervektige mennesker møter ikke de samme fordommene. Å være undervektig kan også hevdes å være "selvpåført", akkurat som overvekt. det er tydelig at fordommene våre styres av skjønnhetsidealet. De finnes ikke en gang et tilsvarende nedsettende ord som "feit" for undervektige. Her tar du nok styggelig feil. Jeg var i mange år undervektig, men i motsettning til tykke folk - fikk jeg alltid høre hvor GRUSOMT tynn jeg var...(tror du DET var noe moro som 16-17-18 åring????) Det er liksom LOV å si til tynne at de er forferdelig tynne, spøke med at vi må passe oss for sluket når vi dusjer osv... Jeg husker at jeg ofte hadde lyst til å ta igjen, og si: Fy grisen hvor feit du har blitt... Men det er ikke "lov" det.... I mitt tilfelle var det ikke selvpåført å være så tynn. Jeg har alltid hatt god matlyst, spist sunt og trena sånn passe. Det var først etterat jeg ble over 20 år, at jeg la på meg "så mye" at jeg fikk kvinnelige former... (men jeg er fortsatt tynn...) Jeg fikk ofte "beskjed" om at jeg skulle drikke fløte og spise masse smør... Men ærlig talt, jeg har blodårer jeg også, som ikke skal tettes... Jeg skal ærlig innrømme at jeg ser litt "ned" på de som "mobbet" meg mest pga min tynne kropp. De jentene er skikkelig feite nå.. Gotter meg litt på klassefester, når jeg får lange blikk.... Mulig tykke folk slenger med leppa til tynne folk pga misunnelse, men jeg skal love deg at slik føltes det ikke for meg... (og jeg har pratet med mange tynne om dette, og hører de samme følelsene som jeg selv hadde). Hvis du ikke har hørt stygge ord om tynne, kan jeg VELDIG mange... Beinrangel, levende skjellett er noen av de..... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
:-) anna Skrevet 11. juni 2008 #218 Del Skrevet 11. juni 2008 En liten brannfakkel her: Hva om noen faktisk trives med å være stor. Hva om noen faktisk trives best med kroppen sin når den er rund, myk og feminin. Hva om noen faktisk er så glad i mat at man tenker at "det er viktigere for meg å kunne lage masse deilig mat enn det er å passe vekten". Jeg ser for meg en kvinne jeg kjenner som er kokk. Hun er rund og vakker. Hun er livsnyter. Hun lager deilig mat fra bunnen og inviterer til fest. Ofte. Hun tar plass på alle måter, men har både en omangsrik kropp og et omfangsrikt hjerte. Hun er på en måte en slags Fru pigalopp. Hun spiser aldri på Mc Donalds, og aldri halvfabrikata. Hun spiser mye fisk og mye grønt. Og hun spiser det hun har lyst på. I tillegg er hun veldig aktiv. Sykler mye og virker ikke som om hun er plaget av vekten sin i det hele tatt. Og jeg må si jeg synes den kler henne. Hele hun er raus og frodig og feminin. Og jeg kan ikke si hun lever mer usunt enn mange andre. Hun spiser nok mer mat enn gjennomsnittet. Men det er ren hjemmelagd mat som er tilberedt fra grunnen. Hun er aldri syk, og har ikke problemer hverken med kolesterol eller noe annet. Hun har født tre vakre barn, og har nok verdens mykeste fang. Og jeg synes hun skal være akkurat sånn hun er. Og jeg synes hun skal få lov til å trives i kroppen sin. Folk er skapt forskjellig. Og det er faktisk ikke alle som er skapt for å være tynne. Om man ser seg rundt så ser man jo det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 11. juni 2008 #219 Del Skrevet 11. juni 2008 Kjære vene, rund og feminin er da noe helt annet enn å være overvektig de luxe. Selvfølgelig finnes det folk som er fornøyd med kroppen sin, selv om de veier for mye. Men det tror jeg er et fåtall. Det snapper man jo fort opp når man beveger seg blant damer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 12. juni 2008 #220 Del Skrevet 12. juni 2008 En liten brannfakkel her: Hva om noen faktisk trives med å være stor. Hva om noen faktisk trives best med kroppen sin når den er rund, myk og feminin. Hva om noen faktisk er så glad i mat at man tenker at "det er viktigere for meg å kunne lage masse deilig mat enn det er å passe vekten". Jeg ser for meg en kvinne jeg kjenner som er kokk. Hun er rund og vakker. Hun er livsnyter. Hun lager deilig mat fra bunnen og inviterer til fest. Ofte. Hun tar plass på alle måter, men har både en omangsrik kropp og et omfangsrikt hjerte. Hun er på en måte en slags Fru pigalopp. Hun spiser aldri på Mc Donalds, og aldri halvfabrikata. Hun spiser mye fisk og mye grønt. Og hun spiser det hun har lyst på. I tillegg er hun veldig aktiv. Sykler mye og virker ikke som om hun er plaget av vekten sin i det hele tatt. Og jeg må si jeg synes den kler henne. Hele hun er raus og frodig og feminin. Og jeg kan ikke si hun lever mer usunt enn mange andre. Hun spiser nok mer mat enn gjennomsnittet. Men det er ren hjemmelagd mat som er tilberedt fra grunnen. Hun er aldri syk, og har ikke problemer hverken med kolesterol eller noe annet. Hun har født tre vakre barn, og har nok verdens mykeste fang. Og jeg synes hun skal være akkurat sånn hun er. Og jeg synes hun skal få lov til å trives i kroppen sin. Folk er skapt forskjellig. Og det er faktisk ikke alle som er skapt for å være tynne. Om man ser seg rundt så ser man jo det. Så flott! Men da burde disse personene selv betale de ekstra utgiftene som helseproblemer med overvekt påfører helsevesnet og samfunnet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå