Gjest Elfrida Skrevet 11. juni 2008 #181 Del Skrevet 11. juni 2008 Men jeg må si en ting: Man må da ikke trene hardt for å være normalvektig. Spise normalt (kanskje litt ekstra forsiktig om forbrenningen er lav) og gå turer er det som skal til for de aller fleste av oss.Det er helt riktig, de fleste kan mosjonere og spise normalt uten å legge på seg; de fleste er jo normalvektige. Så er det rundt 20 % som er overvektige, og de er det av mange grunner, men de fleste har nok anlegg for å legge på seg. De må mosjonere mer, og være mer påpasselig med kostholdet enn folk som er normalvektige for å holde vekta. Det virker som folk tror at kroppen er en slags perfekt termodynamisk maskin, hvor ekstra kalorier blir overvekt, mens for lite kalorier gir vektnedgang. Det er ikke hele sannheten! For en som er undervektige å prøver å gå opp i vekt kan det være at selv om man spiser flere tusen kalorier mer enn man trenger, så skrur kroppen opp forbrenningen for å komme tilbake til det den oppfatter som likevekt. Det samme kan skje hvis man forsøker å gå ned i vekt, forbrenningen skrus ned. Dette har man sett i forsøk både på mennesker og dyr. Kroppen er innstilt på et likevektspunkt som kan variere med noen kilo, men hvis man kommer langt utenfor dette punktet så setter kroppen inn tiltak. Dette styres av sult, hormoner, og mye annet rart. Man satte feite mus på slankekur, de mistet muskler og så døde de feite... Jeg sier ikke at det er umulig å gå ned i vekt og bli der, men jeg forsøker å si at 'normalt kosthold og normal mosjon' ofte ikke er i nærheten av nok. Det skal mer til. Pluss at man ofte også må endre på sine egne ideer om seg selv, og tro at man kan få det til. Det er ikke bare spising og trimming som må endres, for ofte sitter det like mye i hodet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest trist tristere tristes Skrevet 11. juni 2008 #182 Del Skrevet 11. juni 2008 Hårreisende uvitenhet! Jeg blir helt matt Dette tror jeg muligens leger og jeg vet bedre enn deg. Alt av verdier+sykdommen min påvirkes ikke. Pga anonymitet vil jeg heller ikke forklare situasjonen nærmere. Har du forresten hørt om medisiner som gir vektøkning?? Feks kortisonpreparater? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
:-) anna Skrevet 11. juni 2008 #183 Del Skrevet 11. juni 2008 Kropper kommer i alle mulige fasonger. Jeg har ikke noen modellkropp selv, tvert imot. Jeg har mine "feil" jeg. Jeg synes ikke man skal gå rundt å skamme seg fordi man ikke ser ut som dama på reklameplakaten når man kjøper nye klær. Det blir for meg helt feil. (...) Jeg synes ingen av de medvirkende årsakene du beskriver er noen unnskyldning for ekstrem overvekt. Ved de fleste av de tilfellene er et riktig kosthold enda viktigere enn for de som ikke lider av disse tingene. Om man ikke skal skamme seg - hvorfor skal man unnskylde seg da? Hvorfor trenger man da en "unnskyldning" for å være overvektig? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 11. juni 2008 #184 Del Skrevet 11. juni 2008 Må innrømme at jeg har ett problem med overvektige mennesker. Er om de har feil kosthold men ikke blir endret når det kommer barn inn i bildet. Kjenner selv familier der de forer barna feil, fører til at barna blir overvektige. Når man vet at overvekt er noe som følger med barna opp i voksen alder og er vanskeligere å gjøre noe med når man har det med seg fra barndommen synes jeg rett og slett dette er dårlig gjort. Barna bør få valget selv, de kan godt begynne å spise dårlig når de har forlatt redet, men før dette bør man fore dem riktig. Ellers så er jeg ikke så opptatt av hva mennesker veier, tenker ikke over det på gaten eller når jeg omgåes mennesker. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lege Skrevet 11. juni 2008 #185 Del Skrevet 11. juni 2008 Dette tror jeg muligens leger og jeg vet bedre enn deg. Alt av verdier+sykdommen min påvirkes ikke. Pga anonymitet vil jeg heller ikke forklare situasjonen nærmere. Har du forresten hørt om medisiner som gir vektøkning?? Feks kortisonpreparater? Hvordan kan du vite noe om hva jeg vet? Du finner ingen lege som sier at overvekt ikke har noen negativ innvirkning på helsen. Selvsagt har jeg hørt om vektøkning pga medisiner som kortision. Disse gir vanligvis ikke den helt store vektøkningen. Om de gir liten eller stor vektøkning så er denne fortsatt forbundet med negative effekter på helsen akkurat som annen overvekt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 11. juni 2008 #186 Del Skrevet 11. juni 2008 Det er velkjent at overvektsproblematikken er ekstremt kompleks - dette gjelder både når man ser på hele befolkningsgrupper, og når man går ned på individnivå. Hvordan er det mulig å tro at det bare er å ta seg sammen, og at det hele koker ned til kunnskap, viljestyrke og selvdisiplin? For en overforenkling, og for en ignoranse. Er det forresten påvist at slanke har mer viljestyrke enn overvektige, eller at de har mer kunnskap om kosthold og livsstil? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Myrthel Skrevet 11. juni 2008 #187 Del Skrevet 11. juni 2008 Jeg har ikke rukket å lese gjennom hele tråden, men jeg svarer på TS`s spørsmål. Tror nok at mange av "fordommene" mot overvektige skapes av de overvektige selv. Med det mener jeg at de fleste overvektige jeg kjenner - prater til det kjedsommelige over hvor feite de er... Men samtidig stapper de i seg usunn mat. Jeg er veldig tynn, og er meget lei av å høre om andres slankekurer - når jeg samtidig ser at de spiser altfor mye, og ikke beveger seg noe. Jeg skjønner bare ikke hva de klager over da.. Ei god venninne av meg, veier vel det 3-doble av meg. Er vi ute og går en tur sammen, MÅ hun alltid innom en bensinstasjon og kjøpe 3-4 pølser med rekesalat og brus. Så avslutter hun med sjokolade. Det "provoserer" meg til å kjøpe kun et eple. (ikke fordi at det gjør meg noe om hun spiser hva hun vil - men fordi hun alltid klager over vekten sin) Jeg syntes også det grenser til barnemishandling når jeg ser tykke foreldre stappe i ungene sine usunn mat. Tykke foreldre, som sitter på "mækker`n", med ungene - klarer jeg ikke annet enn å tenke dårlig om. Stakkars barna. Det er en unnskyldning å si at fedme er arvelig. Det er i mye større grad usunne vaner barna arver. (dette er bevist i familier hvor søsken - evt tvillinger vokser opp i ulike miljøer) Nei, jeg har nok mange fordommer. (Jeg sier det aldri- men det kan jo hende blikket mitt sier noe) Leste i ett av de første innleggene her om at det ikke var lett å merke at man la på seg - og at 40 kg lett kunne komme snikende!! DET nekter jeg å tro på... Om jeg selv hadde lagt på meg 4-5 kg, ville jeg merket det med èn gang.. Hvordan kan 40 kg (eller 10) komme snikende?? Du må vel opp mange klesstørrelser og du har vel både vekt og speil? Jeg tar meg i å glane på ekstremt overvektige med merkelig klesstil også. Når magen flyter over buksekanten og toppen kun rekker under puppene - blir jeg faktisk kvalm. Men jeg vil avslutte med å si at jeg ikke har noen fasit over perfekt utseende. Er du tykk og trives med det, er det ikke mitt problem. Men ikke klag samtidig som du propper i deg mat.. Det er en av grunnene til at andre får fordommer for overvektige. ( det virker nemlig på andre på en negativ måte. Dvs at det virker som du ikke bryr deg om helsa di, ikke har kunnskaper om kosthold, dårlig viljestyrke, er lat osv..) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mustapippuri Skrevet 11. juni 2008 #188 Del Skrevet 11. juni 2008 Dette tror jeg muligens leger og jeg vet bedre enn deg. Alt av verdier+sykdommen min påvirkes ikke. Pga anonymitet vil jeg heller ikke forklare situasjonen nærmere. Har du forresten hørt om medisiner som gir vektøkning?? Feks kortisonpreparater? Merkelig hvordan alle overvektige skylder på sykdom og medisiner. Det er min fordom. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elfrida Skrevet 11. juni 2008 #189 Del Skrevet 11. juni 2008 Stakkars barna. Det er en unnskyldning å si at fedme er arvelig. Det er i mye større grad usunne vaner barna arver. (dette er bevist i familier hvor søsken - evt tvillinger vokser opp i ulike miljøer)Det er jo nettopp det motsatte som er bevist. Kroppsvekten er mer lik biologiske foreldre og ikke adoptivforeldre. Eneggede tvillinger har lik kroppsvekt når de er vokst opp i forskjellige familier. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 11. juni 2008 #190 Del Skrevet 11. juni 2008 Hva skyldes fedme? Fedme utvikles spesielt hos personer med en sterk arvelig disposisjon for fedme, men fedme utvikles kun når bestemte miljøfaktorer er til stede. Det er spesielt fet kost, et uregelmessig måltidsmønster og mangel på daglig fysisk aktivitet som bidrar til at arvelig belastning resulterer i fedmeutvikling. Mange mennesker tror at når en sykdom er arvelig, så er den uunngåelig. Dette stemmer ikke. Hvis dagens fete nordmenn vokste opp i Kina med rikelig fettfattig føde og hardt daglig arbeid, ville svært få bli overvektige. Det er altså levevilkårene som bestemmer om genene kommer til uttrykk. Når forekomsten av fedme i etterkrigsårene er femdoblet, skyldes det ikke at genene har endret seg, men at levevilkårene er drastisk endret. Utover arv, kost og fysisk aktivitet er det også tenkelig at andre ennå ukjente faktorer kan spille en rolle. Dersom man selv er disponert er det grunn for å være ekstra oppmerksom på barna. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 11. juni 2008 #191 Del Skrevet 11. juni 2008 Det er jo nettopp det motsatte som er bevist. Kroppsvekten er mer lik biologiske foreldre og ikke adoptivforeldre. Eneggede tvillinger har lik kroppsvekt når de er vokst opp i forskjellige familier. Ser gjerne at du linker til gode, store kvalitetsstuider på dette i annerkjente medisinske tidsskrifter. *venter i spenning* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elfrida Skrevet 11. juni 2008 #192 Del Skrevet 11. juni 2008 http://www.nature.com/ncprheum/journal/v3/...prheum0635.html http://jama.ama-assn.org/cgi/content/abstract/256/1/51 http://content.nejm.org/cgi/content/abstract/314/4/193 http://www.sciencemag.org/cgi/content/full/280/5368/1374 http://www.pubmedcentral.nih.gov/picrender...mp;blobtype=pdf http://bmj.bmjjournals.com/cgi/content/full/322/7287/630 Holder det til å begynne med? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 11. juni 2008 #193 Del Skrevet 11. juni 2008 ¨ Fordi vi må. DETTE mener jeg er ren dumhet. Folk som skader seg etter ulykker ved ekstremsport har IKKE min sympati. Når du er så dum og utsetter deg selv for den risikoen, så kan du ha det så godt! Men det er kanskje en annen diskusjon.... Det er akkurat det samme som å kjøre bil. "Utsetter du deg for bilkjøring, og kjører utfor veien, ja, da kan du bare ha det så godt". Kan nevne i det uendelige...... Sykkel? Ja, skader man ser på sykkel, kan man bare ha det så godt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prøv igjen Skrevet 11. juni 2008 #194 Del Skrevet 11. juni 2008 http://www.nature.com/ncprheum/journal/v3/...prheum0635.html hva skal denne fortelle oss? Den er en abstract på arvelighet av bone mineral density!!??? Dette har ikke noe med overvekt å gjøre! Nature.com er heller ikke hva man kaller annerkjente medisinske tidsskrifter. Videre kan man aldri uttale seg på bakgrunn av abstracts, man trenger hele studien. http://jama.ama-assn.org/cgi/content/abstract/256/1/51 Enda en gang en abstract og ikke en studie. Sier oss ingenting! Ingen info om hvordan studien er utført, om disse tvillingene bor i samme miljø osv. Men du skal ha skryt for at du faktisk klarte å finne et annerkjent medisinsk tidsskrift! http://content.nejm.org/cgi/content/abstract/314/4/193 Hvor mange ganger må jeg fortelle deg at man ikke kan uttale seg på bakgrunn av en abstract. Dette gir oss ingen info. Det er også snakk om en mini studie med kun 540 personer. HVOR ER HELE ARTIKKELEN? Men du har klar å finne enda et annerkjent tidsskrift, flink altså! http://www.sciencemag.org/cgi/content/full/280/5368/1374 Enda en abstract! Denne artikkelen snakker dessuten kun om søken etter gener som kan relateres til overvekt, ikke noe om de evt implikasjonene. Videre er dette et populær vitenskapelig tidsskrift, uten tyngde. http://www.pubmedcentral.nih.gov/picrender...mp;blobtype=pdf :skratte: Dette er en persons mening om kroppsbyggning og arv i 1923!!!! HALLO! http://bmj.bmjjournals.com/cgi/content/full/322/7287/630 Dette er en editorial, ikke en studie. Hentet fra editorialen: Videre sies det at genetikk også er med i bildet men at dette ikke er den viktigste årsaken til obesity. Den konkluderer med at man ikke har beviser for at gener alene kan gi overvekt. Holder det til å begynne med? prøv igjen. Etterspørselen var på gode, store kvalitetsstuider i annerkjente medisinske tidsskrifter. Ikke bare villt plukket hits fra google. Du har ikke vist til en eneste fullstendig artikkel eller studie. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Zia Skrevet 11. juni 2008 #195 Del Skrevet 11. juni 2008 (endret) prøv igjen. Etterspørselen var på gode, store kvalitetsstuider i annerkjente medisinske tidsskrifter. Ikke bare villt plukket hits fra google. Du har ikke vist til en eneste fullstendig artikkel eller studie. 1. Det heter et abstract 2. Selvsagt kan man uttale seg på bakgrunn av et abstract. Et abstract er jo en kortversjon av artikkelen, hvor man beskriver hvilke funn man har gjort. Og så lenge det dreier seg om tidsskrifter med referee-ordning, kan man også være temmelig sikker på at studien er forskriftsmessig gjennomført. Dersom man er forsker og ønsker å kritisere, sitere eller bruke funn fra artikkelen, blir det selvfølgelig noe annet; da leser man jo artikkelen grundig. Men abstract er mer enn gode nok for å vise til funn innenfor et vitenskapelig felt på et diskusjonsforum. Endret 11. juni 2008 av Zia Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 11. juni 2008 #196 Del Skrevet 11. juni 2008 1. Det heter et abstract 2. Selvsagt kan man uttale seg på bakgrunn av et abstract. Et abstract er jo en kortversjon av artikkelen, hvor man beskriver hvilke funn man har gjort. Og så lenge det dreier seg om tidsskrifter med referee-ordning, kan man også være temmelig sikker på at studien er forskriftsmessig gjennomført. Det er bare om man er forsker og ønsker å kritisere eller sitere en studie at man trenger å lese hele artikkelen. Selvsagt kan man IKKE uttale seg på bakgrunn av et abstract. Et abstract gir en meget kort versjon av studien slik at man finner ut om det er nyttig å lese den eller ikke for akkurat den informasjonen man er ute etter. Et abstract gir ingen info om bias, confounders, selection, selection criteria, exclusion criteria, follow-up, analytisk metode, etc, etc. Alt dette er HELT NØDVENDIG for at en skal kunne uttale seg og kunne trekke konklusjoner. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elfrida Skrevet 11. juni 2008 #197 Del Skrevet 11. juni 2008 Som du sikkert veit finnes ikke alle verdens artikler i fulltekst tilgjengelig åpent på nettet. Bestill dem og les sjøl. Ja den første artikkelen var nok litt på siden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 11. juni 2008 #198 Del Skrevet 11. juni 2008 Det er klart at vår levemåte i dag gjør at overvekt slår ut i mye sterkere grad enn tidligere. Det hører jeg eldre (også foreldregenerasjonen min, som er ca 50-65 nå) si, at sterkt overvektige knapt var å se tidligere - kanskje særlig blant de som er vokst opp på bygda. Da hadde man et helt annet kosthold og langt flere jobber krevde mye fysisk aktivitet. Og det er der de store forskjellene kommer inn; tungt fysisk dagsarbeid og forholdsvis knappe matressurser er faktisk det menneskekroppen er skapt for. Hvis man først har anlegg for å legge på seg mye vil det nok derfor veldig lett slå ut i det moderne samfunnet - og hva er det egentlig å leve normalt og ha normale vaner, som "de feite" anbefales? De færreste, tykke og tynne, jeg kjenner gjør noe annet enn å ha forholdsvis stillesittende jobber, mosjonerer moderat; sykkelturer, turer med hund/til fots og spiser heller ikke abnormt selv om ikke alle spiser veldig sunt. Det burde være nokså åpenbart at for å gå ned mye om man er sterkt overvektig, krever ofte vesentlig mer enn å "leve normalt" - det som skal til er nok heller å på en eller annen måte erstatte det kroppen var skapt for, en hel dags tungt arbeid og lite mat. Det sier seg selv at det kreves mye mer innsats, og gjerne prøving og feiling og livsstilsendringer det for endel kan være vanskelig å gjennomføre. Man stiller dermed helt andre krav til en overvektig persons innsats for helsa enn for en slank person som kan "leve normalt". Og det går ikke an å si at overvekt "bare" skyldes dårlige vaner. Jeg har aldri levd spesielt sunt selv, og har f eks en slank samboer som i årevis drakk flere (!) liter cola med sukker og åt potetgull daglig, i tillegg til å spise normalt med måltider ellers - uten å legge på seg. Klart det ikke er sunt for oss som er slanke heller, og klart det får helsemessige konsekvenser, men overvektige ble vi ikke. Jeg ønsker ikke med dette å forsvare likegyldighet ovenfor egen helse, men helse betyr også å ha det rimelig ok med seg selv og ikke bli sett på som et samfunnsdrass. Jeg tror ikke det er lettere å endre livsstil om en har et negativt og oppgitt syn på hvem man er. Samtidig er det kanskje på tide at samfunnet verdsetter og oppmuntrer til mer fysisk aktivitet enn i dag. I en bydel i Oslo ble det gjennomført endel frivillige, men godt arrangerte, mosjonstiltak for folk i faresonen for diabetes 2, og det fungerte bra såvidt jeg vet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 11. juni 2008 #199 Del Skrevet 11. juni 2008 Som du sikkert veit finnes ikke alle verdens artikler i fulltekst tilgjengelig åpent på nettet. Bestill dem og les sjøl. Ja den første artikkelen var nok litt på siden. Hvordan kan du da komme argumenter basert på forskning? Det finnes plenty gratis på nett. BMJ legger f.eks ut alle sine artikkler gratis etter en korte periode, tror det 6 måneder. Poenget er at du ikke har noe å slå i bordet med. Helt greit å synse og mene, men da kan man ikke påstå at det er slik det faktisk er!!!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elfrida Skrevet 11. juni 2008 #200 Del Skrevet 11. juni 2008 Poenget er at du ikke har noe å slå i bordet med. Helt greit å synse og mene, men da kan man ikke påstå at det er slik det faktisk er!!!!At kroppsvekt til en stor del er arvelig er godt dokumentert gjennom forskning. At du ikke har kunnskap om dette og har lest artiklene og personlig godkjent dem betyr faktisk ikke at det ikke er slik. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå