Gå til innhold

Storbrittannia er 9 måltider fra anarkiet


Gjest Gjest_Rona_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Rona_*

I Storbrittannia har man foretatt en evaluering av matvareberedskapen i landet og kommet frem til at slik det ser ut i dag, så er man ca. 9 måltider fra total kollaps, hungersnød og anarki i landet.

http://countervalue.com/food-crisis-britai...s-from-anarchy/

Hvordan ser dette ut i Norge tro? Det er stor motstand mot subsidiering av landbruket og mange ønsker at hele det norske landbruket legges ned.

Hva da, om oljeprisene fører til en total kollaps i internasjonal økonomi med påfølgende verdensomspennende nedgangstider som følge. Hva om importmatvarene fra det store utland ikke lenger kommer. Hvor langt fra katastrofen er vi? Jeg tror vi har mye mindre å gå på enn britene. Norsk landbruk i dag er ikke i nærheten av å være istand til å sørge for mat nok til den norske befolkning.

Jeg tror ikke de fleste er klar over hvilken risiko vi løper med denne politikken. Vi lever faktisk i en ekstremt usikker periode med kriger rundt selve kjernen til vestlig økonomisk makt, et miljø som kommer til å kollapse og et utall andre faktorer som kan føre til kollaps.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vel. Om oljeprisen går ned, og den påfølgende apokalypsen du spår kommer så tror jeg heller ikke at jordbruket vært er noe tess. Såklart siden vi knapt klarer å dyrke en potet her i landet uten millionsubsiderer så ser jeg ikke helt hvordan vi skal kunne leve av jordbruket når pengene tar slutt.

I verste fall har jeg en robåt og ett fiskesnøre, på akkurat samme måte som folk overlevde sist det var en ordentlig økomonisk krise her i landet (1930-tallet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Casey

Når oljeprisen går ned fortsetter Norge med import og småskala egenproduksjon av mat. Det blir ikke drama og markedsbalansen forblir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Hvis matvareprisene går opp fordi oljen går opp, får vi likevel mer mat per fat olje.

Selv en bonde burde forstå det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Vi er faktisk mer selvforsynt i Norge i dag enn de fleste av oss tror (da jeg gikk på skolen lærte jeg at vi importerte masse korn etc, men andelen vi dyrker i dag er 80-90% avhengig av kornslag, og resterende importprosent skyldes mer handelsavtaler enn nødvendighet). Samtidig er internasjonale matvarelagre omtrent ikkeeksisterende - det er i mine øyne en tabbe (eller feilprioritering, man visste nok konsekvensene) at man avviklet disse. Prisene på råvarer i dag er ekstra høy pga spkulasjoner, investorer har løpt fra finansmarkedet over i mer nødvendige ting, men mange land begynner allerede å innføre proteksjonistiske restriksjoner og endringer i importregler for å unngå opptøyer og sult i egne land, så jeg tror like gjerne man kommer til å se enda mer av innenlands råvarer enn i dag, og kanskje like mye subsidier om nødvendig for å sikre tilgang og mer stabile priser enn det internasjonale markedet kan tilby.

Jeg er ikke pessimistisk på Norges vegne, vi har mye råvarer (olje, gjødselproduksjon) som sikrer forholdsvis grei kronekurs mange år framover. Men jeg tror nok at den luksustida som har preget økonomien de siste åra er over, og at man antagelig må finne seg i å bruke en større prosentandel av lønna på mat. Jeg synes det i hovedsak er positivt, det enorme forbruket er galskap i lengden selv om det er en deilig følelse å kunne velge økologisk indrefilet av kalv framfor konvensjonell oksehale og føle seg både etisk og priviligert... Valgfriheten blir kanskje litt mindre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...