Gjest Huldali Skrevet 12. juni 2008 #41 Skrevet 12. juni 2008 Jeg vurderer å bruke de to neste semestrene på å ta opp følgende VGSfag som privatist: Kroppsøvning, samfunnsfag, samfunnslære (2SK), 2BI, 3BI, tysk, rettslære 1, nyere historie, geografi og KANSKJE 2KJ og 3KJ. ( Tysk, 2KJ, 3KJ, 3BI og 2SK har jeg ikke fra før av. De andre skal jeg ta på nytt. ) Tar jeg meg vann over hodet her tror dere? Vil jo få gode karakterer så jeg kan vel ikke ta for mange fag heller... Høres det helt urimelig ut med så mange fag eller er kan det gå? Noen som vet om 2KJ og 3KJ (kjemifag) er vanskelig å ta som privatist? Du skal ta opp 9 fag, kanskje 11. Abosolutt mulig! Jeg har dette året tatt opp og tatt nye fag, totalt ble det 11 eksamener på meg på 10 fag. Jeg har nesten bare fått 6ere, fått en 5. Det er hardt, men det er fult mulig! Flere av de jeg har snakket med har 14 eksamener til våren og går for toppkarakterer. Jeg anbefaler deg å ta noen fag som halvårskurs, slik at du kan avslutte noen til jul. Det kan bli litt mye hvis du legger alle eksamene til våren. Blir du ferdig til jul med noen fag, kan du fokusere helt på de du har igjen. Samfunnsfagene, samt rett 1 og kroppsøvning er ikke så vanskelig og de fleste har muntlig eksamen, de kunne du kanskje tatt til jul. Realfagene kan det kanskje være lurt å ha et helt år på.
Gjest ts Skrevet 12. juni 2008 #42 Skrevet 12. juni 2008 Du skal ta opp 9 fag, kanskje 11. Abosolutt mulig! Jeg har dette året tatt opp og tatt nye fag, totalt ble det 11 eksamener på meg på 10 fag. Jeg har nesten bare fått 6ere, fått en 5. Det er hardt, men det er fult mulig! Flere av de jeg har snakket med har 14 eksamener til våren og går for toppkarakterer. Jeg anbefaler deg å ta noen fag som halvårskurs, slik at du kan avslutte noen til jul. Det kan bli litt mye hvis du legger alle eksamene til våren. Blir du ferdig til jul med noen fag, kan du fokusere helt på de du har igjen. Samfunnsfagene, samt rett 1 og kroppsøvning er ikke så vanskelig og de fleste har muntlig eksamen, de kunne du kanskje tatt til jul. Realfagene kan det kanskje være lurt å ha et helt år på. Så hyggelig å høre at det gikk så bra for deg. Imponerende og inspirerende! Da er det nok håp for meg også ^^ Foreløpig ser planen min slik ut: (Jepp, jeg skal bruke kun ett semester pr fag, men jeg har delt de opp ganske fifty/fifty hva lesemengde angår) Det blir altså 6 eksamener til jul, og 4 (i tysk har man både muntlig og skriftlig) til våren. Vårfagene er de vanskeligste og tyngste. Høst: Samfunnslære Samfunnskunnskap (2SK) Geografi Nyere historie Kroppsøvning Rettslære 1 Vår: 2BI 3BI Tysk Jeg vet det ser skjevt ut når man ser det slik, men hvis man ser på timeantallet sammenlagt, vil jeg få ca 33 timer pr semester. Så det er ganske jevnt fordelt. Jeg har beregnet å arbeide med fagene ca 7 timer, 5 dager i uken. Håper på å få lest igjenom alle bøkene minst 2 ganger (i lesefagene på høsten vel og merke. Vårfagene må nok jobbes annerledes med) Ser vel overkommelig ut dette? Jeg har forøvrig som mål å få 6 i alle fagene, men regner med at 3BI, tysk og kroppsøvning (av en eller annen grunn har jeg litt sperre for alt som har med gym å gjøre, hihi ) kan bli vanskelige å få toppkarakter i. Spesielt 3BI, skal vist være utfordrende.
Gjest Huldali Skrevet 12. juni 2008 #43 Skrevet 12. juni 2008 Jeg syns det ser ut som en fornuftlig fordeling! 3 Bi er skriftlig, så alltid litt vanskeligere, fordi du ikke får noe forberedelses tid. Muntlige har man jo en halvtime, så da har man jo en mulighet til å forberede seg litt. Masse lykke til!
Gjest _Hufsa_ Skrevet 12. juni 2008 #44 Skrevet 12. juni 2008 Du skal ta opp 9 fag, kanskje 11. Abosolutt mulig! Jeg har dette året tatt opp og tatt nye fag, totalt ble det 11 eksamener på meg på 10 fag. Jeg har nesten bare fått 6ere, fått en 5. Det er hardt, men det er fult mulig! Jeg må si dette er skikkelig imponerende Kan jeg spørre om hvilke fag du tok, og hvilke du tok til høst og vår?
Gjest Ansjoni Skrevet 12. juni 2008 #45 Skrevet 12. juni 2008 (endret) . Endret 24. september 2009 av Ansjoni
Gjest ts Skrevet 17. juni 2008 #46 Skrevet 17. juni 2008 Har jeg beregnet lesingen riktig forresten? Høstsemesteret (jeg tar alle disse fagene over kun ett semester, derfor den doblede lesemengden) ser i mine planer slik ut: -Samfunnslære (2-timersfag): 4 timer lesing pr uke -Geografi (2-timersfag): 4 timer lesing pr uke -Nyere historie (4-timersfag): 8 timer lesing pr uke -Gym (6-timersfag, men har lite pensum): 2 timer lesing pr uke -Rettslære 1 (3-timersfag): 6 timer lesing pr uke -Samfunnskunnskap 2SK (5-timersfag): 10 timer lesing pr uke Totalt blir dette 34 timer pr uke med lesing. Jeg deler det opp slik at jeg jobber med fag ca 7 timer pr dag. Noen av fagene jeg burde vie mer/mindre tid? Og sist men ikke minst: har jeg beregnet nok tid??
Serenity88 Skrevet 21. juni 2008 #48 Skrevet 21. juni 2008 Hm... synes du har et "lett" semester i forhold til meg Jeg hadde 11 eksamener nå i vår jeg Har ikke fått alle karakterene enda, bare muntlig. Skal du følge noen av fagene på skolen? Jeg tok noen på Bjørknes, og noen på egen hånd. Jeg forbedret ingen karakterer, men måtte fullføre 3. året mitt på grunn av sykdom. For meg har det ihvertfall gått veldig bra Jeg leste dog nesten ingenting, det ble et par dager før, og på 2bi leste jeg samme dagen og fikk fortsatt 6. Men det er jo veldig opp til hver enkelt, jeg leser lynraskt og husker ganske greit etter en gjennomgang, pluss at den halvtimen du har som forberedelsestid alltid redder meg På samfunnslære og samfunnskunnskap holder det ikke å bare lese læreboken, du må kunne mye om partiene i Norge, og når du skal ha samfunnslære husk å lese dagens aviser i den tiden eksamen er! Lykke til! Tror det skal gå bra jeg, mange som har hatt flere og vanskeligere eksamener enn deg som har gjort det strålende! Det er hard jobbing og ekstremt mye stress, men du overlever!
Gjest ts Skrevet 21. juni 2008 #49 Skrevet 21. juni 2008 Tusen takk Jeg må si jeg fremdeles er litt skremt med tanke på hvor mye det ser ut til å bli, men som sagt planlegger jeg å lese 7 timer hver ukedag og jeg tror nok det skal gå. Damen på Sonans sin rådgivningstjeneste sa det kom til å gå hvis jeg er en fast learner. Jeg vet ikke om jeg er det, men jeg får bare hoppe i det og gi det et forsøk. Fortell gjerne mer om hvordan du fikk så gode karakter Serenity88, og hvilke fag du tok og sånn. Fulgte du undervisningen på 2BI, siden du fikk så bra karakter? Eller er det bare et veldig lett fag? Måtte du gjøre labøvelse på eksamen, og hadde du gått igjenom labøvelsene før? Jeg skal kun følge undervisningen i Tysk, på Sonans Nettgymnas. Jeg har ikke råd til å følge undervisningen/ta nettkurs i noen flere fag enn dette tror jeg. -Hvilke av fagene mine blir vanskeligst? Burde jeg satse på å jobbe litt mer i deltidsjobben min for å spare meg opp til et nettkurs i f.eks 3BI? (Har hørt dette kan være et vanskelig fag) Eller bør jeg bare vie all min tid til fagene? Er usikker på hvor mye utbytte man får av å følge nettkurs... noen som har erfaringer med nettkurs, gjerne fra Sonans? Er det verdt pengene? -Jeg kan forresten ingenting om politikk. Så samfunnslære og samfunnskunnskap kan bli vanskelig hvis jeg får dyptpløyende spørsmål om de forskjellige partiene. Finnes det noen bøker jeg kan kjøpe for å lese meg opp på de forskjellige partiene? Noen flere tips? Noen som har tatt rettslære 1 og geografi? Er dette greie fag??
Saeria Skrevet 21. juni 2008 #50 Skrevet 21. juni 2008 Jeg har alldri opplevd å få dyptpløyende spørsmål om de enkelte partiene, men det kan lønne seg å lese litt på partienes hjemmesider. Da får du vite litt om hva de står for, litt historikk mv. 3BI syntes jeg var forholdsvis lett, unntatt fotosyntese og katabolismebiten. Den måtte jeg lese grundigere og det er et tema som ALLTID har kommet på eksamen i en eller annen form. Jeg syntes også samfunnskunnskapen var piece of cake, all den tid jeg liker den typen stoff, leser aviser jevnlig og holder meg forholdsvis oppdatert.
Gjest ts Skrevet 21. juni 2008 #51 Skrevet 21. juni 2008 Jeg har alldri opplevd å få dyptpløyende spørsmål om de enkelte partiene, men det kan lønne seg å lese litt på partienes hjemmesider. Da får du vite litt om hva de står for, litt historikk mv. 3BI syntes jeg var forholdsvis lett, unntatt fotosyntese og katabolismebiten. Den måtte jeg lese grundigere og det er et tema som ALLTID har kommet på eksamen i en eller annen form. Jeg syntes også samfunnskunnskapen var piece of cake, all den tid jeg liker den typen stoff, leser aviser jevnlig og holder meg forholdsvis oppdatert. Godt å høre! :) Fotosyntesen kan nok være komplisert ja. For min del er det celledeling som blir det store monsteret. Jeg begynte på 2+3BI på Bjørknes for et par år siden (måtte avbryte midt i semesteret, men det er en annen historie ^^) og husker med gru hvor innviklet jeg synes celledelingen var. Men det skal sies at jeg knapt rørte bøkene da. Denne gangen blir det nok liiitt andre lesevaner, hehe. Det går nok bedre nå! Kan jeg spørre hvilken karakter du fikk i 3BI Saeria, og om du leste på egenhånd eller om du fulgte undervisning av noe slag?
Saeria Skrevet 21. juni 2008 #52 Skrevet 21. juni 2008 Mitosen og meiosen er grei så lenge man tegner den et par ganger og biter seg merke i når de to ulike delingene skiller lag. Delingen er jo lik i førsten. Dessuten er det greit å vite at maiosen skjer jo fordi en skal ha celler med 50% arvestoff til befruktning skjer. Da ser en lettere hvorfor delingene er som de er. De har fått sin hensikt. Min karakter? Med litt ekstra innsats på fotosyntesebiten (av en eller annen grunn ville den bare ikke sitte helt hos meg) kunne jeg fint fått 6. I mitt pensum var det hele kapittel 2 i boka. Jeg endte opp med 5 da. Jeg fikk også 5 på eksamen, til tross for mange kapittel 2 spørsmål. Men der kunne jeg lettere dra inn større årsakssammenhenger (kongekrabben var et tema), vise mange ulike utfall av genetiske krysninger og gi grundigere forklaringer enn på en 1-2 timers prøve. Alt i alt er jeg fornøyd med 5.
mustapippuri Skrevet 21. juni 2008 #53 Skrevet 21. juni 2008 Jeg skal kun følge undervisningen i Tysk, på Sonans Nettgymnas. Jeg har ikke råd til å følge undervisningen/ta nettkurs i noen flere fag enn dette tror jeg. Jeg har tatt dette faget og det gikk helt greit, men ganske merkelig å komme på muntlig og aldri ha snakket tysk før. Gikk på sitt vis og jeg fikk en 3'er i muntlig Om du kjenner noen som kan tysk så lønner det seg å øve muntlig med dem.
Gjest Gjest Skrevet 25. juni 2008 #54 Skrevet 25. juni 2008 hei. det går nok fint! jeg tok opp ti eksamener fra vgs samtidig som jeg studerte fulltid og jobbet 50 %. det tok jeg på et semester. det ble i meste laget. men seks eksamner klarer du! ikke bekymre deg for tiden. det viktigste er å være strukturert og bruke tiden fornuftig! lykke til! ............ Takk for svar. Tror jeg dropper kjemi... det blir nok for krevende, og hvis jeg får dårlig karakter er alt arbeidet bortkastet. Vurderer å fordele fagene slik: -Høstsemesteret: kroppsøvning 2BI samfunnslære nyere historie geografi rettslære -Vårsemesteret: 3BI tysk samfunnskunnskap 2SK norsk (skriftlig og muntlig + sidemål, dvs 3 eksamener) Det blir 6 eksamener pr semester. *Gulp* Noen her som har tatt mer enn 6 eksamener i VGSfag på ett semester?
Gjest ts Skrevet 26. juni 2008 #55 Skrevet 26. juni 2008 hei. det går nok fint! jeg tok opp ti eksamener fra vgs samtidig som jeg studerte fulltid og jobbet 50 %. det tok jeg på et semester. det ble i meste laget. men seks eksamner klarer du! ikke bekymre deg for tiden. det viktigste er å være strukturert og bruke tiden fornuftig! lykke til! ............ Wow! Imponerende! Kan jeg spørre hvilke fag du tok, og hvilke karakterer du fikk? Hvordan bør jeg forresten jobbe med de typiske lesefagene (nyere historie, samfunnsfagene, geografi osv) for å utnytte tiden best mulig? Finnes det noen studieteknikker som er bedre enn andre? Og er det noen som har tatt rettslære 1, og som vet hvordan man bør jobbe med dette faget?
Gjest Gjest_hei_* Skrevet 8. juli 2008 #56 Skrevet 8. juli 2008 Wow! Imponerende! Kan jeg spørre hvilke fag du tok, og hvilke karakterer du fikk? Hvordan bør jeg forresten jobbe med de typiske lesefagene (nyere historie, samfunnsfagene, geografi osv) for å utnytte tiden best mulig? Finnes det noen studieteknikker som er bedre enn andre? Og er det noen som har tatt rettslære 1, og som vet hvordan man bør jobbe med dette faget? hei jeg brukte ikke så lang tid på hvert av fagene. jeg begynte å øve til eksamnene 3-4 dager før eksamensdagene. før det hadde jeg knapt sett i bøkene, så da fikk jeg ikke så bra karakterer. men jeg bestod i alle eksamnene med god margin. da jeg tok fagene 2bi og 2kj som privatist, fikk samtlige 5 eller 6. ingen av de jeg gikk opp sammen med i 2bi fikk dårligere enn 5. på 2kj fikk nesten halvparten 6. men de hadde nok klisterhjerner tror jeg... men det var flere som hadde jobb og studier ved siden av, så de hadde en del å gjøre. jeg tok også 3bi og 3kj, men jeg vet ikke hva slags karakterer de andre fikk. etter eksamnene ga de i hvertfall uttrykk for at det gikk bra, så da fikk de antagelig 5 eller 6, antar jeg. hvis du vil ha gode karakterer og frykter at du ikke klarer kjemi, så anbefaler jeg deg å droppe det. siden du har såpass mange andre fag tror jeg også det er lurt å droppe biologien. mitt studieråd er å lese jevnt og trutt, streke under viktige ord og svare på ulike spørsmål forbundet med temaet. jeg hadde nesten ikke tid til å lese på fagene jeg tok som privatist, pga jobben og alle eksamene på studiet mitt. men det er mulig å bestå med god margin etter 3-4 dagers intens lesing. men det er ingen god og lur måte å få kunnskap på. så ikke gjør det! lykke til
Gjest Gjest Skrevet 9. juli 2008 #57 Skrevet 9. juli 2008 Takk for det. Jeg har planer om å begynne og lese på høstsemesterfagene 1 august, og bruke 7 timer hver dag frem til eksamen på å arbeide med fag. Regner med at det går bra. Har jo så god tid, og jeg har ingen andre studier å ta hensyn til. Men det er et par ting jeg ikke forstår: Hvordan vet jeg hvilke bøker jeg skal kjøpe? Må jeg oppgi hvilke bøker jeg har brukt i de forskjellige fagene fra eksamen, slik at sensorene vet at de spør meg om noe jeg har lest? Jeg finner ingen pensumlister for vgs-fag noe sted på nettet. Bare et generelt pensum, men ingen boktitler. Litt vanskelig å vite hvilke bøker som dekker hele pensum liksom... Hvordan fant dere ut hvilke bøker dere trengte?
Serenity88 Skrevet 9. juli 2008 #58 Skrevet 9. juli 2008 Ta kontakt med Bjørknes/Sonar og spør etter en leseliste, hvis du spør pent får du det sikkert 7 timer hver dag? WoW! Du er gooood hvis du orker det! Nå har jeg aldri måttet jobbe så hardt for noe da men... Du blir ikke drittlei da? Hvis jeg hadde lest 7 timer hver dag i 2 uker så hadde jeg vært gjennom alle bøkene... Anbefaler deg å heller se om du kan lage deg en kollokviegruppe med noen! Der kan dere diskutere problemer, fag, oppgaver, temaer osv
Gjest ts Skrevet 9. juli 2008 #59 Skrevet 9. juli 2008 Ta kontakt med Bjørknes/Sonar og spør etter en leseliste, hvis du spør pent får du det sikkert 7 timer hver dag? WoW! Du er gooood hvis du orker det! Nå har jeg aldri måttet jobbe så hardt for noe da men... Du blir ikke drittlei da? Hvis jeg hadde lest 7 timer hver dag i 2 uker så hadde jeg vært gjennom alle bøkene... Anbefaler deg å heller se om du kan lage deg en kollokviegruppe med noen! Der kan dere diskutere problemer, fag, oppgaver, temaer osv Hehe, nei jeg vet nå ikke helt om det faktisk kommer til å ende med at jeg sitter 7 timer hver dag, men det er i planen foreløpig. Jeg må nok se over pensum og beregne hvor mange sider som må leses osv, og så sette opp en plan ut i fra det. Men akkurat nå aner jeg jo ikke hvor mange bøker (eller hvilke bøker) jeg har på pensum, så da er det greit å være forberedt på å jobbe hardt. Jeg leser ganske sakte når det ikke er intressant stoff, og dersom jeg blir ferdig med alle bøkene fort så kan jeg vel uansett med fordel lese igjenom dem enda en gang. Satser på 6 i alle fag, så jeg må nok arbeide hardt. Takk for tipset forresten! Jeg får høre om ikke Bjørknes har noen lister til meg.
Gjest Gjest_Malene_* Skrevet 4. august 2008 #60 Skrevet 4. august 2008 Jepp, det kan man. Eksamen er delt opp i en teoretisk og en praktisk del. Vet du hvordan den praktiske prøven foregår?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå