Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest _Hufsa_
Skrevet

1My går desverre ikke an å ta lenger. Det var siste sjangse nå i vår. Det du kan gjøre hvis du vil ta matte er jo å ta enten teoretisk eller praktisk matte som det nå heter i kunnskapsløftet. Er ikke sikker på hvor mye forandringer der er, men du bør være obs på at når du tar en av disse mattene som privatist så må du ha både 1 & 2 teoretisk/praktisk matte, noe som vil si at det blir et 8-timers fag med to lærebøker (, og sikkert to hefter med oppgavesamlinger..?), imotsetning til 1My som var et 5-timers fag.

Tysk og den type fremmedspråk kan generelt være litt vanskelig å ta som privatist. Her holder det jo ikke å pugge som i en del andre fag, men man må forstå gramatikken, kunne snakke på tysk, og i tillegg kunne skrive. Hvis jeg var deg ville jeg ha funnet ut om det er noen provatskoler (sonans, bjørknes) der du bor som du kan gå på kurs hos, eller i verste fall meldt meg på et nettkurs.

Spesielt siden du skriver at du alltid har slitt med tysk. Da tror jeg du kan få god bruk for undervisning.

Selv tok jeg fransk på bjørknes et år. Gikk fra stryk til en firer, og tror ikke jeg hadde klart å fått noe særlig bedre enn 2 på eksamen om jeg skulle ha lest alt selv hjemme.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Men Sonans.no tilbyr 1MY/1MX ser jeg, så det burde da være mulig å ta dette i år?

Gjest Gjest
Skrevet

Våren 2008 var siste gang det ble holdt eksamen i 1.klassefag (1 MX/MY). Hvorfor det står på sonans sine sider vet jeg ikke. Du må nok ta kontakt med dem

Gjest Gjest
Skrevet

Hvordan er 1P + 2P i forhold til 1MY da? Vanskeligere eller lettere?

Og hva skal jeg gjøre med faget som het "økonomi og informasjonsbehandling"? Det er jo ikke mulig å ta opp lenger, men jeg har dårlig karakter i det, så jeg vil helst ha det bort. Kan man bytte ut dette med et annet fag? (Har spurt Sonans om dette, men de viste ikke).

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg vet ikke hvordan praktisk matte er i forhold til MY. Ja, det er nå for sent å forbedre karakterer i økonomifaget (hvis dette er et fag forbeholdt grunnkurs). Jeg vet ikke om det å erstatte dette faget med et annet lar seg gjøre da dette er et obligatorisk fag for den allmenne linja. Slik jeg har forstått det er det ikke mulig å kombinere fag fra både reform 94 og kunnskapsløftet. Det var i ihvertfall ikke det for tre måneder siden. Jeg vet ikke om kunnskapsløftet har endret på dette. Ja, jeg vet det er tungt å få beskjed om dette (er i samme situasjon som deg). Jeg vil råde deg til å høre med rådgivere på bjørknes (de ser ut til å være mer oppdatert på dette feltet enn sonans sine). Ellers, hvis du er avhengig av å få veldig gode karakterer (og kunnskapsløftet fortsatt ikke godtar kombinering av vitnemål) vil jeg råde deg til å fordele alle fagene du må ta opp over 1,5 - 2 år fremfor 1. Lykke til!

Gjest _Hufsa_
Skrevet

Sånn som jeg har forstått det er det ikke lenger mulig å ta opp igjen økonomi og informasjonsbehandling, og siden det ikke er noe fag i kunnskapsløftet som tilsvarer dette faget så blir du på en måte "låst" med den karakteren du har. Dette er iallefall sånn jeg har forstått det, men skal ikke si noe 100 % sikkert altså.

Jeg har iallefall fått beskjed om å skaffe meg et nytt kunnskapsløfte vitnemål istedenfor et reform 94, bare pga av dette faget som ikke er mulig å ta.

Jeg vet ikke hvordan 1P + 2 P er i forhold til 1MY, bortsett fra at 1 + 2 P er et større fag. Du kan jo førhøre deg på privatistkontoret ditt.

Skrevet

Jeg tok tysk b-språk som privatist, og det gikk helt greit. Hadde aldri hatt tysk før i hele mitt liv, men fikk beskjed om at det var det letteste språket å ta på egen hånd. Endte opp med karakteren 3, noe som var greit nok for meg.

Gjest _Hufsa_
Skrevet
Jeg vet ikke hvordan praktisk matte er i forhold til MY. Ja, det er nå for sent å forbedre karakterer i økonomifaget (hvis dette er et fag forbeholdt grunnkurs). Jeg vet ikke om det å erstatte dette faget med et annet lar seg gjøre da dette er et obligatorisk fag for den allmenne linja. Slik jeg har forstått det er det ikke mulig å kombinere fag fra både reform 94 og kunnskapsløftet. Det var i ihvertfall ikke det for tre måneder siden. Jeg vet ikke om kunnskapsløftet har endret på dette. Ja, jeg vet det er tungt å få beskjed om dette (er i samme situasjon som deg). Jeg vil råde deg til å høre med rådgivere på bjørknes (de ser ut til å være mer oppdatert på dette feltet enn sonans sine). Ellers, hvis du er avhengig av å få veldig gode karakterer (og kunnskapsløftet fortsatt ikke godtar kombinering av vitnemål) vil jeg råde deg til å fordele alle fagene du må ta opp over 1,5 - 2 år fremfor 1. Lykke til!

Jeg har blitt fortalt av rådgivere at det er mulig å blande/omkode fag fra kunnskapsløftet og reform 94. MEN dette gjelder kun fag som har samme timetall. F.eks. naturfag som har/hadde 5 uketimer i reform 94, og som også har 5 uketimer i kunnskapsløftet.

Med andre ord, kan du ta naturfagen etter kunnskapsløftet nå, og få det på ditt reform 94 vitnemål. Dette er det jeg har blitt fortalt av to forskjellige rådgivere.

Biologi er et mot-eksempel, I reform 94 var 2Bi et 3-timers fag. Nå i kunnskapsløftet er det et 5-timers fag (og har forøvrig skiftet navn til 1Bi)

Du kan dermed sikkert få godkjent biologi fra kunnskapsløftet innpå et reform 94 vitnemål, men ikke omvendt siden faget da vil ha for få timer.

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg har blitt fortalt av rådgivere at det er mulig å blande/omkode fag fra kunnskapsløftet og reform 94. MEN dette gjelder kun fag som har samme timetall. F.eks. naturfag som har/hadde 5 uketimer i reform 94, og som også har 5 uketimer i kunnskapsløftet.

Med andre ord, kan du ta naturfagen etter kunnskapsløftet nå, og få det på ditt reform 94 vitnemål. Dette er det jeg har blitt fortalt av to forskjellige rådgivere.

Biologi er et mot-eksempel, I reform 94 var 2Bi et 3-timers fag. Nå i kunnskapsløftet er det et 5-timers fag (og har forøvrig skiftet navn til 1Bi)

Du kan dermed sikkert få godkjent biologi fra kunnskapsløftet innpå et reform 94 vitnemål, men ikke omvendt siden faget da vil ha for få timer.

Ok, det høres langt bedre ut! Jeg fikk vite dette for lenge siden, og det var den gang ikke tatt høyde for oss som skulle forbedre. Godt å høre at dette har endret seg :)

Skrevet

Hmm, siden du kanskje har litt peiling så spør jeg deg... Jeg skal ta et mattefag ved privatskole nå til høsten, og dette faget er fra kunnskapsløftet (mens jeg har vitnemål fra R94). Skolen sa at dette ikke skulle by på noen problemer (men jeg har erfart at skolene ikke alltid vet best), og at de skulle omskrive dette mattefaget til R94 når det blir lagt til vitnemålet mitt senere. Men, dette er i R94 et 5-timers fag, og i kunnskapsløftet et 8-timers fag, går det da?

Kanskje litt dumt å spørre deg stakkar, men jeg er bare så nervøs for at jeg etter et halvår med matte hver eneste dag skal oppdage at jeg ikke får det godkjent, selv om skolen sier det skal gå bra... :)

Gjest Serena
Skrevet

Hei!

Jeg har en venninne som har havnet "mellom to stoler", det vil si at hun har grunnkurs fra Reform 94, og må ta resten av fagene i Kunnskapsløftet. Hvis du søker på nettet etter dokumenter som omtaler overgangsordninger, får du oversikt over hvilke fag som kan erstattes fra Kunnskapsløftet. Personlig vil jeg tro at det er enklere å få godkjent Kunnskapsløftet-fag enn fag fra Reform 94. Men jeg vet ikke hvordan skolene velger å løse det rent praktisk med økonomi-og informasjonsbehandling. Jeg vet at fetteren min som går VG2 studiespesialiserende har en del økonomifag. Du kan jo høre om du kan erstatte karakteren med et slikt fag?

Det jeg ville sjekket ut, hvis jeg var deg, er om du får godkjent den gamle matematikken på et vitnemål som inkluderer fag fra både Kunnskapsløftet og Reform 94. Venninnen min ble rådet til å ta den nye matematikken for å være sikker på at hun fikk vitnemålet godkjent. Hun er som sagt ikke ferdig med videregående ennå, så mulig situasjonen er enklere for privatister.

Angående det andre spørsmålet ditt; jeg har alltid vært sterk i språkfag, og har lest flere fag som privatist. Både via Folkeuniversitet og på egenhånd. Det som er viktig, er å praktisere språket, både muntlig og skriftlig. For min del hjalp det å føle forelesninger ved Folkeuniversitet slik jeg fikk øvd meg muntlig. Kan også anbefale Sonans. Har en venninne som forbedret en 3'er i spansk til 6 på et halvt år! Jeg tror kanskje språkfagene er de tyngste å forbedre hvis en mangler språkøre.

Hvis jeg var deg, ville jeg satset på å ta en del enkle lesefag som f.eks sosialantropolgi (nytt i Kunnskapsløftet), rettslære, etc. Enkle lesefag som med litt innsats kan føre til toppkarakter uten nevnverdig mye jobb. Leste selv psykologi B som privatist i høst, (fordi jeg er interessert i psykologi), begynte å øve 5 dager før eksamen og fikk toppkarakter.

Gjest Serena
Skrevet
Hmm, siden du kanskje har litt peiling så spør jeg deg... Jeg skal ta et mattefag ved privatskole nå til høsten, og dette faget er fra kunnskapsløftet (mens jeg har vitnemål fra R94). Skolen sa at dette ikke skulle by på noen problemer (men jeg har erfart at skolene ikke alltid vet best), og at de skulle omskrive dette mattefaget til R94 når det blir lagt til vitnemålet mitt senere. Men, dette er i R94 et 5-timers fag, og i kunnskapsløftet et 8-timers fag, går det da?

Kanskje litt dumt å spørre deg stakkar, men jeg er bare så nervøs for at jeg etter et halvår med matte hver eneste dag skal oppdage at jeg ikke får det godkjent, selv om skolen sier det skal gå bra... :)

Jeg ville ikke fått faget omskrevet! De nye reglene tilsier at en MÅ ha 8 timer matematikk for å søke ved høyere utdanning. Hvorfor vil du ha skrevet om faget til færre uketimer, når du likevel må avlegge eksamen? Du tjener bare på flere timer...

Nå vet jeg som sagt ikke hvordan situasjonen er for privatister, men venninnen min har ett år igjen på vgs, og må ha tre ekstra uketimer for å kunne søke på høyere utdanning. Synes det virker veldig rart av skolen å anbefale dette... hva tjener du på å miste 3 ekstra timer?:S

Gjest Serena
Skrevet
Jeg ville ikke fått faget omskrevet! De nye reglene tilsier at en MÅ ha 8 timer matematikk for å søke ved høyere utdanning. Hvorfor vil du ha skrevet om faget til færre uketimer, når du likevel må avlegge eksamen? Du tjener bare på flere timer...

Nå vet jeg som sagt ikke hvordan situasjonen er for privatister, men venninnen min har ett år igjen på vgs, og må ha tre ekstra uketimer for å kunne søke på høyere utdanning. Synes det virker veldig rart av skolen å anbefale dette... hva tjener du på å miste 3 ekstra timer?:S

Dessuten får du uansett godkjent det mattematikkfaget med flest timer. Så det ville jeg ikke bekymret meg for.

Skrevet

Jeg må ikke avlegge eksamen i det, jeg får standpunktkarakter og må kun ta eksamen hvis jeg blir trukket i det.

Det er jo umulig å ikke omskrive faget og få det på vitnemålet siden jeg har R94-vitnemål. Jeg kan ikke få et kunnskapsløftefag på vitnemålet, enkelt og greit, så det MÅ omskrives (omdet KAN omskrives da).

Men kanskje jeg bare kan droppe å få det på vitnemålet, og kun ha det som kompetansebevis (dette ene faget altså)? Går det an? Å ha et R94 vitnemål og et kompetansebevis med kunnskapsløfte fag for å komme inn på studier med spesielle opptakskrav?

For å gjøre saken mindre diffus kan jeg jo nevne at det er snakk om 2MX/2MR1... :)

Gjest Serena
Skrevet
Jeg må ikke avlegge eksamen i det, jeg får standpunktkarakter og må kun ta eksamen hvis jeg blir trukket i det.

Det er jo umulig å ikke omskrive faget og få det på vitnemålet siden jeg har R94-vitnemål. Jeg kan ikke få et kunnskapsløftefag på vitnemålet, enkelt og greit, så det MÅ omskrives (omdet KAN omskrives da).

Men kanskje jeg bare kan droppe å få det på vitnemålet, og kun ha det som kompetansebevis (dette ene faget altså)? Går det an? Å ha et R94 vitnemål og et kompetansebevis med kunnskapsløfte fag for å komme inn på studier med spesielle opptakskrav?

For å gjøre saken mindre diffus kan jeg jo nevne at det er snakk om 2MX/2MR1... :)

Ok, jeg vet ikke hvordan det er når det er snakk om fordypningsmatte. Men P-matten skal komme på vitnemålet uten problemer.

Skrevet

Så jeg kan altså ta P-matten uten at det blir problemer med mitt gamle R94-vitnemål?

Hvor mange timer i uken burde man sette av til et fag som dette, dersom man skal ta det over et halvt år?

Og hvis jeg tar P-matte med 8 timer, har jeg 94 timer på vitnemålet mitt. Kan jeg da fjerne et f.eks 3 timers studieretningsfag? Man trenger jo bare 90 timer...

Skrevet

tror dette blir iltt mye! man lønner seg ikke på å ta mere enn ca 3 eller 4 fag pr semester hvis man skal ha toppkarakter. bare dumt å ta så mange hvis man vil ha bra karakter. det går nesten ikke liksom. for mye lesing! 7 eksamener vert semester tror jeg er nesten umulig.

Gjest _Hufsa_
Skrevet

Jeg tror rett og slett det er best om du skriver ned alt du lurer på og tar deg en prat med en rågdgiver jeg, siden du lurer på så mye :)

2MX kan du vel forøvrig fortsatt ta (siste gang i høst og til neste vår), men det er kanskje bedre å ta R1 (kunnskapsløftet) siden du skal ta kunnskapsløftematten fra grunnkurs..? Og igjen da hvis du vil gå videre til R1 matten så burde du heller satse på å ta den teoretiske matten fremfor den praktiske, fordi den praktiske er rettet mot de som ikke vil ta videre fordypning i matte, mens den teoretiske er rettet nettopp mot de som vil ha videre fordypning i R1 og R2. Går du rett fra den praktiske matten og til R1 kan du få litt problemer (hvis du ikke har et naturtalent for matte da).

Jeg skjønner ikke helt hva du mener med at du ikke MÅ ha eksamen i matte? Jeg trodde du var privatist nemlig, og ikke gikk på noen skole..?

Elever får standpunk i 1 T/P, og kan bli trukket ut til eksamen. Men hvis man skal ta dette faget som privatist må man ha både 1 & 2 T/P, og gå opp til en eksamen.

Skrevet
Jeg skjønner ikke helt hva du mener med at du ikke MÅ ha eksamen i matte? Jeg trodde du var privatist nemlig, og ikke gikk på noen skole..?

Elever får standpunk i 1 T/P, og kan bli trukket ut til eksamen. Men hvis man skal ta dette faget som privatist må man ha både 1 & 2 T/P, og gå opp til en eksamen.

Hehe, nå er det du som blander meg med trådstarter.. :) TS har ikke nevnt noen ting om denne mattesaken, det er det jeg som har, og jeg er en liten sjel som skal ta matte til høsten ved privatskole, og dermed ikke må ta eksamen..:) Har ingenting med TS å gjøre. Beklager!

Men gjør meg ingenting om noen har et svar på det jeg spurte om lenger oppe... :sjenert:

Gjest _Hufsa_
Skrevet
Hehe, nå er det du som blander meg med trådstarter.. :) TS har ikke nevnt noen ting om denne mattesaken, det er det jeg som har, og jeg er en liten sjel som skal ta matte til høsten ved privatskole, og dermed ikke må ta eksamen..:) Har ingenting med TS å gjøre. Beklager!

Men gjør meg ingenting om noen har et svar på det jeg spurte om lenger oppe... :sjenert:

Ja, nå la jeg merke til at det er jeg som har blandet deg med trådstarter, hehe.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...