Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg vurderer å bruke de to neste semestrene på å ta opp følgende VGSfag som privatist:

Kroppsøvning, samfunnsfag, samfunnslære (2SK), 2BI, 3BI, tysk, rettslære 1, nyere historie, geografi og KANSKJE 2KJ og 3KJ.

( Tysk, 2KJ, 3KJ, 3BI og 2SK har jeg ikke fra før av. De andre skal jeg ta på nytt. )

Tar jeg meg vann over hodet her tror dere? :sjenert: Vil jo få gode karakterer så jeg kan vel ikke ta for mange fag heller... Høres det helt urimelig ut med så mange fag eller er kan det gå?

Noen som vet om 2KJ og 3KJ (kjemifag) er vanskelig å ta som privatist?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan man ta kroppsøving som privatist, altså? Trodde ikke det var mulig, jeg...

Gjest Gjest
Skrevet
Kan man ta kroppsøving som privatist, altså? Trodde ikke det var mulig, jeg...

Jepp, det kan man. ;) Eksamen er delt opp i en teoretisk og en praktisk del.

Skrevet

Det tror jeg går helt fint :) Men du får sikkert to travle semestre :)

Gjest Gjest_Maria_*
Skrevet

Hvis du kun skal jobbe med fagene, så tror jeg du kan klare det. Jeg har selv tatt mange fag som privatist, jobbet minimalt, mest skippertak ukene før eksamen, og fått gode karakterer. Men, nå spørs det om det er seksere du er ute etter, eller "bare" tre-fire. Store forskjeller der.

Det kommer også an på hvor "flink" du er fra før, om du tar ting lett, interesserer deg for fagene..

Jeg har også inntrykk av at privatisteksamener er mye enklere å få gode karakterer i enn standpunkt.

For min del, tok kroppsøving som privatist for 2 år siden. Eksamen var en 3 timers skriftlig prøve, hvor jeg b.la skulle ta for meg en lagidrett (valgfri), skrive om de viktigste regler i spillet og hvordan det foregikk. Deretter skulle jeg lage et treningsprogram for en skoletime hvor elevene skulle delta, og et egentreningsprogram som gikk over noen uker, hvor målet var å bli god i den lagidretten jeg hadde valgt. Så skulle jeg svare på noen enkle spørsmål, beskrive begrepet "fair play". Jeg hadde lest utrolig lite til eksamen, brukte for det meste sunn fornuft hele tida. Fikk 4, mye mer enn jeg noensinne ville fått i en normal gymtime, hvor deltagelse, initativ, og resultat teller over lengre tid.

Hadde ikke en praktisk del. Lurer på om det er ulikt fra skole til skole.

Vet ikke med kjemien, vil tro det er en del forsøk og slikt som du må kunne..

Ser for meg at det er et vanskeligere fag å få til uten veiledning.

Men, lykke til, du kan fint klare det, men da må du jobbe systematisk, og ikke jobbe fulltid og slikt ved siden av. Du får nemlig ingenting gratis slik du får i timer.

Skrevet

nå har jeg alldri tatt kjemi som privatist, men jeg har tatt KJ1 og 2 samtidig (går egentlig ikke men jeg gjorde det pga skolegang i utlandet.) Det var kjempetøft. Det ble (på eksamen) den eneste 3 eren jeg hadde. Det hadde aldri gått uten bestevenninen min som drev ekstra undervisning for meg.

Trenger du KJ for noe? (utdanning viderer etc) Er det en grunn du har valgt disse fagene?

Gjest Gjest_trådstarter_*
Skrevet

Jeg har som mål å heve snittet mitt fra 4,4 til minst 5,5, så jeg er avhengig av å få gode karakterer i alle fagene jeg tar opp. :) Derfor vil jeg ikke ta for mange fag. Må få opp snittet mitt i løpet av ett år.

Grunnen til at jeg vurderer kjemi er kun pga realfagspoenget man får. Men hvis faget er vanskelig, kommer jeg nok til å revurdere det.

Jeg har forresten tatt noen emner på universitet (typiske lesefag, med stort pensum), så mengden pensum skremmer meg ikke... Er forberedt på å måtte lese mye. Men jeg sliter med matte og slike fag, og kjemi er jo basert på noe av den samme realfag tenkemåten som matte, så... :/

Det blir 5-6 eksamener nå til høsten, og 4-5 til våren. Jeg tar nok 3BI, tysk og de andre vanskeligere fagene til våren, og ønsker derfor færre fag å arbeide med det semesteret. Vil gjøre unna de lette fagene (samfunnsfag, gym, historie, geografi osv) på høsten. :)

Skrevet (endret)

Er det virkelig både samfunnsfag og samfunnslære nå? Eller mener du samfunnslære og samfunnkunnskap-2SK? Jeg hadde bare samfunnslære da jeg gikk på vgs. Det burde gå å ta disse over to semestre, men travelt vil det bli. Jeg har selv forbedret mine karakterer i blant annet 3BI, samfunnslære og nyere historie, og syntes det gikk veldig greit.

Jeg tok også 2 og 3SK-B-sosialkunnskap, som jeg ikke hadde hatt fra før. Det gikk så fint atte. Jeg tok dog fagene på Danielsen, og hadde fordelen med å få både standpunkt og eksamenskarakter, samt at jeg fikk undervisning og hadde jevnlige prøver. Men er viljen der, og man er flink til å lese på egenhånd, så går det nok.

Kjemien er nok gjerne det faget som vil kreve mest, og det er greit om du er flink i matematikk. Jeg er ikke flink i matte, har en lærevanske, og dermed ikke flink i kjemi.

Mitt tips er, om det er mulig, å dele opp fagene på en hensiktsmessig måte, slik at arbeidsmengden pr. semester blir overkommelig.

Lykke til! :)

Endret av Saeria
Skrevet

Takk for svar. Tror jeg dropper kjemi... det blir nok for krevende, og hvis jeg får dårlig karakter er alt arbeidet bortkastet.

Vurderer å fordele fagene slik:

-Høstsemesteret:

kroppsøvning

2BI

samfunnslære

nyere historie

geografi

rettslære

-Vårsemesteret:

3BI

tysk

samfunnskunnskap 2SK

norsk (skriftlig og muntlig + sidemål, dvs 3 eksamener)

Det blir 6 eksamener pr semester. *Gulp*

Noen her som har tatt mer enn 6 eksamener i VGSfag på ett semester?

Gjest Serena
Skrevet

Hei!

Jeg har avlagt eksamen i fag som tilsvarer en del skoletimer i løpet av ett år som privatist, og det var ikke noe problem. Blant annet leste jeg ti-timers faget norsk, 3.klasse fysikk, kjemi og matematikk, nyere historie, en del språkfag, samt gymnastikk. For min del gikk det helt greit, jeg fikk gode karakterer, (studerer nå journalistikk). Det krever selvsagt en del jobbing, men jeg fikk et supersosialt år med venner og jobb ved siden av i tillegg. Det er med andre ord ikke UMULIG, men det krever innsats og planlegging. Planlegger du å lese tre timer en dag, bør du ikke skippe timene fordi du vil se en TV-serie etc.

Skrevet

Husk at det kommer nye regler for bl.a. realfagspoeng f.o.m. neste opptak!

Gjest Serena
Skrevet
Husk at det kommer nye regler for bl.a. realfagspoeng f.o.m. neste opptak!

En får fortsatt realfagspoeng, men ikke fordypningspoeng.

Skrevet
Takk for svar. Tror jeg dropper kjemi... det blir nok for krevende, og hvis jeg får dårlig karakter er alt arbeidet bortkastet.

Vurderer å fordele fagene slik:

-Høstsemesteret:

kroppsøvning

2BI

samfunnslære

nyere historie

geografi

rettslære

-Vårsemesteret:

3BI

tysk

samfunnskunnskap 2SK

norsk (skriftlig og muntlig + sidemål, dvs 3 eksamener)

Det blir 6 eksamener pr semester. *Gulp*

Noen her som har tatt mer enn 6 eksamener i VGSfag på ett semester?

Det virker som du har fordelt det med tanke på mengde å lese. Men tenkte jeg skulle slenge på et par "tenkere" til.. Så kan du jo se om noe av det kan stemme med deg.

Husk at vårsemesteret er lenger enn høstsemesteret, og at hvis det er enkelte fag som har større pensum, så kan det kanskje lønne seg å legge de til vårsemesteret.

Det kan lønne seg å ta fag du trives med, og som du har lett for i høstsemesteret. Jeg er hvertfall sånn at alt blir litt tyngre på høsten pga mørkere tider, og da kan det være greit å ha fag som man trives med, i stedet for fag man synes er vanskelige og ikke liker noe særlig. De kan nemlig bli litt ekstra tunge hvis man er litt værmenneske.

Kan du trekke noen paralleller fra sk til samfunnslære, evt også nyere historie? Hvis du kan det, så kan det lønne seg å ta det i samme semester. Man kan få mye gratis ved å lese fag som ligner litt. Da kan du trekke fram kunnskap som man har lest i samfunnslærebøker selv om det er sk (eller andre fag for den saks skyld).

Et lite tips er også å sette opp leseplaner. For selv om man er motivert, skal man også være relativt disiplinert for å klare det på egenhånd uten noen som henger over deg og pusher deg.

Lykke til:)

Skrevet
En får fortsatt realfagspoeng, men ikke fordypningspoeng.

Men man får færre realfagspoeng.

Gjest Serena
Skrevet
Men man får færre realfagspoeng.

En får til sammen 4 realfagspoeng med den nye ordningen.

Skrevet
En får til sammen 4 realfagspoeng med den nye ordningen.

Jepp, og før kunne man få 6.

Gjest Serena
Skrevet
Jepp, og før kunne man få 6.

Med fordypningspoengene som en fikk for å fordype seg i realfag ble det vel til sammen ti, om jeg ikke tar helt feil? Men rene realfagspoeng var 6 tidligere, ja. Mao, har ikke antall realfagspoeng sunket drastisk. :)

TS: Husk også at realfagspoeng er nødvendig på noen studier, blant annet sivøk studiet på BI. Så det kan være greit å sjekke opp hvilke fagkombinasjoner som kreves på de studiene du vurderer.

Gjest _Hufsa_
Skrevet
Husk at vårsemesteret er lenger enn høstsemesteret, og at hvis det er enkelte fag som har større pensum, så kan det kanskje lønne seg å legge de til vårsemesteret.

Jeg er litt uenig i akkurat dette. For hvis man begynner nå om sommeren å lese til fag man skal ha eksamen i til høsten så får man faktisk lenger tid på seg enn om man tar fag til våren.

Om man ikke vil benytte sommeren derimot, er jeg enig i at man har lengst tid på seg til våren.

Gjest Serena
Skrevet
Jeg er litt uenig i akkurat dette. For hvis man begynner nå om sommeren å lese til fag man skal ha eksamen i til høsten så får man faktisk lenger tid på seg enn om man tar fag til våren.

Om man ikke vil benytte sommeren derimot, er jeg enig i at man har lengst tid på seg til våren.

Jeg synes det er best å ta fag som norsk etc. til våren. I alle fall skriftlige eksamener...

Skrevet

Takk for tilbakemeldinger folkens. =)) Så supert å høre at det er flere som har tatt mange VGS samtidig, med gode resulater. Motiverende! :)

Må jo innrømme at jeg synes 6, 7 eksamener pr semester høres skremmende mye ut, men men... skal nok klare det! :-)

Heldigvis trengs det ikke fysikk, matte eller noe annet slikt for å komme inn på drømmestudiet mitt. Kun generell studiekompetanse. Men til gjengjeld er som sagt poenggrensene over en hel karakter høyere enn mitt nåværende snitt. Phew! :)

Jeg har lagt 3BI, norsk og tysk til våren, siden jeg tror jeg kommer til å slite mest med disse fagene. Norsk er jo et stort fag, og tysk har jeg alltid slitt med.

Vurderer å legge til samfunnskunskap 2SK til høstesmesteret i steden, og så ta mattematikk 1MY til våren. Jo flere fag jeg får tatt opp desto bedre. ^^

Hvordan er tysk (eller andre språkfag) å ta som privatist på egenhånd? Bør jeg ta det som nettkurs ved en privatskole, eller er dette ting man kan pugge og lese seg til på egenhånd?

Og et spørsmål til: Hvordan er det å ta 2BI og 3BI på samme semester? Kan det gå bra, eller risikerer jeg at eksamene faller på samme dag eller noe?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...