Gjest Gjest Skrevet 6. juni 2008 #1 Skrevet 6. juni 2008 Forskjeller og likheter? Noen som vet?? Har søkt masse på nettet, og vet ikke helt hvilken av disse som passer mine drømmer best? Jeg vil kunne gi folk med problemer gode råd, hjelpe til å få en bedre hverdag, kunne opplyse om hva de har krav på av hjelp fra samfunnet, lede sorgteam, ha litt oppfølging av alvorlig syke på sykehuset, samtaler med pårørende.... Noen som har noen gode forslag?
Gjest Gjest Skrevet 7. juni 2008 #2 Skrevet 7. juni 2008 Dette er to helt ulike utdanninger. Psykoloig-utdanninga krever svært gode akademiske prestasjoner for opptak og er et langt vitenskaplelig retta studie. Sosionom-studiet er en yrkesretta treårighøgskoleutdanning. Du kan sikkert finne mange jobber besatt av folk med sykepleier-utdanning som har det innholdet du beskriver.
Gjest Gjest Skrevet 7. juni 2008 #3 Skrevet 7. juni 2008 Dette er to helt ulike utdanninger. Psykoloig-utdanninga krever svært gode akademiske prestasjoner for opptak og er et langt vitenskaplelig retta studie. Sosionom-studiet er en yrkesretta treårighøgskoleutdanning. Du kan sikkert finne mange jobber besatt av folk med sykepleier-utdanning som har det innholdet du beskriver. Sykepleie går mye på medisinering og leging av sykdommer..jeg tenker mer på et yrke der du har samtaler med folk, familieterapi, hjelp til selvhjelp, hjelp til å forberede nære familemedlemmer på langtidssykeleie og kanskje dødsfall, hjelp etter sen aborter, voldtektsmottak.. ... rett og slett den biten hvor man setter seg ned og prater om sine problemer, og får råd og veiledning underveis.. Har alltid trodd dette er noe en psykolog gjør? Men vet ikke om rådgivningsbiten er mer lik en sosionom?
Gjest psykolog Skrevet 7. juni 2008 #4 Skrevet 7. juni 2008 Hei TS, De oppgavene du beskriver i ditt innlegg er en veldig god beskrivelse av hva en sosionom gjør, og det er en veldig viktig og konkret form for hjelp. Vi psykologer rådgir i utgangspunktet lite, vi søker mer å hjelpe personer å finne frem til egne mestringsressurser, noe som fordrer endel mer tolmodighet og langsiktighet både for behandler og klient. Ellers stemmer også det som sies om utdanning, 3 år høyskole vs 6 år på universitet med veldig høye opptakskrav. Lykke til!
Gjest Gjest Skrevet 7. juni 2008 #5 Skrevet 7. juni 2008 Tjener ikke sosionomene pisslite i forhol til psykologene?
Gjest Gjest_mamma1_* Skrevet 7. juni 2008 #6 Skrevet 7. juni 2008 Tjener ikke sosionomene pisslite i forhol til psykologene? Selvfølgelig gjør de det. Det skulle bare mangle, det er jo stor forskjell på utdannind. Både lengde og hvor hardt det er.
Saeria Skrevet 7. juni 2008 #7 Skrevet 7. juni 2008 Ja, de oppgavene du beskriver, passer godt for en sosionom. Sosionomen kan jobbe med veldig mye da. Alt fra sosialkontor hvor de kan være rene kuratorer til å drive med booppfølging, til barnevern, miljøarbeider ved ulike institusjoner, i psykiatrien, boligkontorer, NAV trygd og arbeid, organisasjoner som f.eks. har lavterskeltilbud for rusavhengige til prostituerte. Det er arbeid med mennesker. Sosionomer følger opp enkeltindivider over tid, gir råd og veiledning, hjelper folk som har det vanskelig, ofte marginaliserte grupper....etc. Det er så mye en sosionom kan gjøre. Nei, de tjener ikke allverden, og lite i forhold til en psykolog, men jobben den kan være minst like krevende av deg som person om ikke mer. I tillegg opplever de fleste sosionomer at den er veldig givende. Penger er ikke alt. Trivsel og glede i jobben er minst like viktig. Studiet krever sitt det og, selv om det ikke er av lik lenge som f.eks. psykolog.
Gjest Gjest Skrevet 7. juni 2008 #8 Skrevet 7. juni 2008 Tusen takk for kjempe gode svar :-) Da er det sosionom jeg vil satse på! Enig med dere i at lønnen ikke er det viktigste- jeg er interessert i en meningsfull jobb hvor jeg kan utføre en jobb jeg blir glad i og som samtidig føles veldig givende. Rådgivning og samtaler, knyttet opp mot tiltak som kan settes i verk for individet det gjelder tror jeg er det jeg er ute etter.. Som sosionom har man mulighet til å ta to års master, eller utbygging av kompetanse ved å spesialisere seg innenfor et interessefelt også da? Man kan ta en lengre utdannelse enn de 3 første årene.. Nok en gang: tusen, tusen takk for at dere tok dere tid!
Saeria Skrevet 7. juni 2008 #9 Skrevet 7. juni 2008 Jada, man kan bygge på, både med vanlig videreutdanning og til master. På HiB har de f.eks. master i samfunnsarbeid. Jeg er selv snart ferdig med førsteåret der, og trives godt så langt. Lykke til med studiene dine!
Gjest Gjest Skrevet 9. juni 2008 #10 Skrevet 9. juni 2008 Sendte en mail til sykehuset med spørsmål om utdannelse som kreves for å jobbe innenfor de områdene jeg har nevnt her... de ba meg ta kontakt med studieveileder.. syntes det er litt dumt at de ikke kan ta seg tid til å fortelle hva de normalt ansetter til denne type stillinger.. studieveileder ber meg kontakte sykehuset.. man vil gjerne jobbe med å hjelpe noen, men ingen vil hjelpe meg Beklager, er bare litt oppgitt nå...
Gjest gladlaks Skrevet 19. juni 2008 #11 Skrevet 19. juni 2008 Sykehusene ansetter sosionomer i slike stillinger ja. Det er imidlertid ikke saa mange stillinger det er snakk om, saa det kan ta litt tid for en faar jobb paa sykehus. Ei jeg gikk i klasse med fikk imidlertid jobb paa sykehus med en gang hun ble ferdig med studiet. Jeg tok et aar med spesialpedagogikk etter sosialt arbeid, og holder paa aa soeke jobber naa
Gjest TM Skrevet 20. juni 2008 #12 Skrevet 20. juni 2008 Eg var ferdigutdanna sosionom for 5 år sidan og har nokre års erfaring frå sosialkontor. Med mindre du har eit brennande ønskje om å verte sosionom, så ønskjer eg eigentleg å fraråde deg til å utdanne deg som det. Sosionomutdanninga er kjempefin, og ein får lære mykje om dei temaene som du har interesse av. MEN, når du skal søkje arbeid vil du oppleve at du konkurrerer med svært mange andre utdanningsgrupper. Sosionomen er som poteta, den kan brukast til alt, og erstattast av alle. Til og med på sosialkontora som i alle år har vore sosionomens område, har no vorte erstatta av jurista, ergoterapeutar osv... Eg bur i ein storby og her er mange jobbar for oss å søkje på, men som regel er det andre som har spesialisert utdanning (pedagogikk, psykolog, sjukepleiar). Dersom du vel å utdanne deg som sosionom, så sats på å vidareutdanne deg. No veit eg ikkje kva du ønskjer å jobbe med, men dersom det er innanfor rus og psykiatri- sats på sjukepleie. Når det gjeld lønn så er den kjempedårleg. 281.000 kr i året for arbeid på kommunenivå, ca 30.000,- meir på statleg. Eg sa at lønn var ikkje alt for 5 år sidan, men no skal vi byggje hus og lønn betyr faktisk ganske mykje. Med mi lønn får ein lite lån frå banken. Så sats på å få deg ein rik mann eller velg noko anna. Det er mitt råd.
Gjest Gjest Skrevet 20. juni 2008 #13 Skrevet 20. juni 2008 Sykehusene ansetter sosionomer i slike stillinger ja. Det er imidlertid ikke saa mange stillinger det er snakk om, saa det kan ta litt tid for en faar jobb paa sykehus. Ei jeg gikk i klasse med fikk imidlertid jobb paa sykehus med en gang hun ble ferdig med studiet. Jeg tok et aar med spesialpedagogikk etter sosialt arbeid, og holder paa aa soeke jobber naa Trodde det var førskolelærere som tok spes ped etterpå, kan sosionomer gjøre det? hvorfor ..
Gjest gladlaks Skrevet 20. juni 2008 #14 Skrevet 20. juni 2008 Trodde det var førskolelærere som tok spes ped etterpå, kan sosionomer gjøre det? hvorfor .. Ja, jeg og ei til tok et aar spes.ped etter sosionomutdannelsen. Kunne gaatt rett paa master ogsaa hvis vi ville det. Det virker som om det er bra aa ha det ekstra naar jeg naa soker jobb. Skal paa et intervju som stottelaerer i barnehage, og en som miljoterapeut i en spesialklasse for ungdom med atferdsvansker. Sosionomutdannelsen aapner opp for veldig mange muligheter i videreutdanning.
Gjest Gjest Skrevet 20. juni 2008 #15 Skrevet 20. juni 2008 Ja, jeg og ei til tok et aar spes.ped etter sosionomutdannelsen. Kunne gaatt rett paa master ogsaa hvis vi ville det. Det virker som om det er bra aa ha det ekstra naar jeg naa soker jobb. Skal paa et intervju som stottelaerer i barnehage, og en som miljoterapeut i en spesialklasse for ungdom med atferdsvansker. Sosionomutdannelsen aapner opp for veldig mange muligheter i videreutdanning. Takk for svar. Synes det virker rart at man kommer inn på spes ped og kan ta master etter en b grad i sosialt arbeid, trodde man måtte ta førskolelærer utdanning først?
Gjest Gjest Skrevet 20. juni 2008 #16 Skrevet 20. juni 2008 Enig med dere i at lønnen ikke er det viktigste- jeg er interessert i en meningsfull jobb hvor jeg kan utføre en jobb jeg blir glad i og som samtidig føles veldig givende. Rådgivning og samtaler, knyttet opp mot tiltak som kan settes i verk for individet det gjelder tror jeg er det jeg er ute etter.. Husk at det ofte er en utakknemlig jobb, og at selv om du legger ned massevis at tid og ressurser i et menneske kan det hende at vedkommende verken setter pris på hjelpen eller tar til seg det du sier.
Gjest gladlaks Skrevet 20. juni 2008 #17 Skrevet 20. juni 2008 Takk for svar. Synes det virker rart at man kommer inn på spes ped og kan ta master etter en b grad i sosialt arbeid, trodde man måtte ta førskolelærer utdanning først? Nei, det trenger en ikke ta forst
Gjest Gjest Skrevet 20. juni 2008 #18 Skrevet 20. juni 2008 Nei, det trenger en ikke ta forst Vet du hvordan man kan gå frem da? hvilke skoler som har tilbudet?/ koster det ikke penger igjen takker jeg for svar.
Saeria Skrevet 20. juni 2008 #19 Skrevet 20. juni 2008 Jeg vet hvertfall at man kan ta en videreutdanning i spes. ped. på uio. Dette er ikke en master, men lærerpakken som de kaller det. De tar ikke opp sosionomer på sin master uten denne pakka hvertfall, hvis de gjør det i det hele tatt. Det har nok litt med at en trenger noe grunnleggende i spes. ped. før en evt. kan gå på masteren.
Gjest Gjest Skrevet 20. juni 2008 #20 Skrevet 20. juni 2008 sosionom= lavstatus Psykolog = akademiker = en som er smart
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå