Gå til innhold

Hva serverer dere til middag nå når det er så varmt?


Gjest Sisu

Anbefalte innlegg

Sikkert ikke bare familien vår som blir litt matlei i varmen. Hva serverer dere til middag nå, som kan virke fristende og som ikke "vokser i munnen"??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest antigartner

Jeg har ikke allverdens fantasi når det gjelder mat i varmen, men de siste dagene har jeg hatt:

wok

tomatsuppe med masse digg oppi

spekemat

grillmat

omelett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Casey

Uer eller annen stekt hvit fisk, paprika, sopp, oliven, sukkererter (wok) med ovnsstekte potetbåter eller pasta til med sitron, olivenolje og matyoghurt. Dette smaker bra på terassen ute med et glass chablis og vann.

Endret av Casey
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går hadde vi gazpacho (med nystekt focaccia til), det var rett og slett nydelig i varmen. :) Og så er det kjapt å lage også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går hadde vi gazpacho (med nystekt focaccia til), det var rett og slett nydelig i varmen. :) Og så er det kjapt å lage også.

For en som ikke er så flink til å lage mat, hva er gazpacho? Er såååå matlei og suger til meg alle tips :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Frk Åberg

Det blir bare salat, i ulike varianter.

Og store mengder frukt. Men det er jo ikke akkurat middag, da. Eller, det bør hvertfall ikke være det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Aftenposten hadde tidenes mattips i dag til folk som ikke orker lage mat: Frossenpizza.

:skratte:

Tips med substans ville være god og kald mat som ikke står i ovnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en som ikke er så flink til å lage mat, hva er gazpacho? Er såååå matlei og suger til meg alle tips :)

Gazpacho er en spansk kald grønnsakssuppe.

Jeg bruker rød og gul paprika (jeg pleier å grille halvparten og drar av skinnet siden det gir en litt annen smak enn kun rå paprika, men hvis du ikke gidder det kan du bare droppe det), tomater (flådde og uten frø), rødløk og hvitløk (vær veldig forsiktig med hvitløken, rå hvitløk kan fort gi en sterk og dominerende smak). Dette kjøres sammen i blender og smakes til med salt, pepper og olivenolje. I Spania er det også vanlig å bruke biter av loff uten skorpe, men personlig synes jeg det gjør suppen for tykk, jeg foretrekker faktisk å vanne den bittelitt ut med iskaldt vann. Jeg liker å sile suppen for å få vekk småbiter av grønnsakene, synes det blir mer delikat da, men det er ikke nødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pastasalat med:

-Avocado

-Rødløk

-Fetaost

-Agurk

-Tomat

-Fullkorns-penne

Olivenolje, salt og pepper.

Nammis! Jeg spiser omtrent ikke kjøtt om sommeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grønn salat med grillet kylling/fisk

wraps

pastasalater med diverse

lette supper

diverse grillmat

Endret av mrs_bond
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å så mange gode tips! Men hva med unger som sier "æææsj, vi'kke ha", da? Og som sitter der med lidende blikk uansett hva de må tvinge i seg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Salat, salat, salat :) Varier den så det ikke blir kjedelig, i det siste har jeg brukt issalat (gjerne flere typer salat), agurk, snackpaprika, cherrytomater, mais, sukkererter, kikerter, feta, soltørket tomat, vannmelon. Lager en svær bolle som står i kjøleskapet.

Gjerne grillet kylling til.

Eller spekemat og eggerøre (og salat).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ikke allverdens fantasi når det gjelder mat i varmen, men de siste dagene har jeg hatt:

tomatsuppe med masse digg oppi

hva slags digg har du i ???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det blir mye spekemat m salat, cantalupe-melon, potet og rømme!

Ellers så synes jeg sterk, salt mat smaker godt i varmen....nachos f.ex.

Reker og hvitvin er en gjenganger på varme sommerkvelder.... :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sommergjengangere hos oss:

- "Lune" salater med både friske og stekte grønnsaker samt nystekt kyllingfilet. (Gjengangerne på grønnsaksfronten er hjertesalat, tomat, vårløk, avocado, sugar snaps, eple, ruccola hvis vi har, stekte asparges og stekt sopp.) Gjerne en enkel rømme-/yoghurt-/creme fraiche-dressing over.

- Stekt kyllingfilet, tabbouleh og tzatziki.

- Ovnsbakt ørret med sitron, ris og tzatziki e.l., salat til.

- En fiskeform bakt i ovn med steinbit, løk, paprika og fennikel.

- Kyllingsatay med ris eller nudler til.

- Nudelsalat (Nigella-oppskrift, søk på Youtube).

- Grillmat (gjerne fisk) med hjemmelaget potetsalat + salat når vi er på hytta.

Og så videre. Men vi har jevnt over mat som avkjøles raskt sånn at det ikke blir for varmt å spise, gryteretter, risotto og lignende utgår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gazpacho er en spansk kald grønnsakssuppe.

Jeg bruker rød og gul paprika (jeg pleier å grille halvparten og drar av skinnet siden det gir en litt annen smak enn kun rå paprika, men hvis du ikke gidder det kan du bare droppe det), tomater (flådde og uten frø), rødløk og hvitløk (vær veldig forsiktig med hvitløken, rå hvitløk kan fort gi en sterk og dominerende smak). Dette kjøres sammen i blender og smakes til med salt, pepper og olivenolje. I Spania er det også vanlig å bruke biter av loff uten skorpe, men personlig synes jeg det gjør suppen for tykk, jeg foretrekker faktisk å vanne den bittelitt ut med iskaldt vann. Jeg liker å sile suppen for å få vekk småbiter av grønnsakene, synes det blir mer delikat da, men det er ikke nødvendig.

Tusen takk Arkana, denne skal prøves :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...