Gå til innhold

Teoriprøven!Kan jeg ta denne uten å gå i en trafikkskole?


Gjest over 18år

Anbefalte innlegg

Gjest over 18år

Er det mulig å ta teoriprøven uten å være en del av en trafikkskole eller må man være det? Jeg sjekket vegvesnet sine sider der sto det på søknad om førerkort "Sendes den trafikkstasjonen hvor førerprøven skal avlegges".

Det må vel gå ann å ta teoriprøven før man tar det praksise i en førerskole?

Man må vel søke om førerkort også for å ta teoriprøven?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Førerprøve er teoriprøve og praktisk prøve.

Søknaden må levere før man tar teoriprøven, ca 2-4 før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det mulig å ta teoriprøven uten å være en del av en trafikkskole eller må man være det? Jeg sjekket vegvesnet sine sider der sto det på søknad om førerkort "Sendes den trafikkstasjonen hvor førerprøven skal avlegges".

Det må vel gå ann å ta teoriprøven før man tar det praksise i en førerskole?

Man må vel søke om førerkort også for å ta teoriprøven?

Du kan sende inn søknad om førerkort, og når denne er godkjent kan du ta teoriprøven. Det kan altså skje uten å være tilknyttet en trafikkskole. (Det stilles ingen krav for å gå opp til teoriprøven som gjør at du er nødt til å knytte deg til en trafikkskole.)

Når det er sagt, er det så klart lettere å bestå teorien når man har fått litt undervisning med seg, i tillegg til å lese :)

edit: skrivefeil :)

Endret av wind-up bird
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest1

Hvordan tar man da teoriprøven etter man har fått godkjent søknaden til å ta sertifikatet?

Reiser man bare ned på biltilsynet en hvilken som helst dag, eller hvordan fungerer dette? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teoriprøven kan taes når som helst etter du har fått godkjent søknaden. Stikk innom biltilsynet i åpningstiden, prøven taes på pc og koster 350 kr, tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest

Når jeg tok lappen for to år siden tror jeg det var sånn at man kunne tidligst ta teoriprøven et halvt år før man tok den praktiske prøven. Så det burde du skjekke ut så du slipper og ta den flere ganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan tar man da teoriprøven etter man har fått godkjent søknaden til å ta sertifikatet?

Reiser man bare ned på biltilsynet en hvilken som helst dag, eller hvordan fungerer dette? :)

Tror ikke det er likt på alle trafikkstasjoner. Noen har drop-in, da stiller man bare opp, betaler og avlegger prøve, mens andre har nok fremdeles timebestilling,men dette kan du kanskje finne ut på nett..! Finn din trafikkstasjon og se om det står noe om "drop in"-teori.

Mener og å huske at det står i brevet du får når søknaden er godkjent hva slags opplegg den trafikkstasjonen man har søkt hos har. (Hvis ikke ville jeg ha ringt og spurt)

Når det kommer til varigheten av den teoretiske prøven, så står det i førerkortforskriften at du må bestå den praktiske prøven innen 3 år etter avlagt teoretisk prøve.

Tipper forrige gjest blander med at man ikke kan ta teoretisk prøve før et halvt år før man kan avlegge praktisk prøve (altså må man f.eks. være minst 17.5 år for å ta klasse B teori)..

Endret av wind-up bird
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...