Gå til innhold

Politiaksjon på Plata


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=527889

Det blir ALLTID ramaskrik når politiet griper inn og fjerner de narkomane fra de mest sentrale stedene i byen.

Jeg forstår ikke helt hvorfor enkelte, særlig venstresiden, tar det som en selvfølge og nærmest en menneskerettighet at de rusavhengige skal få lov til å samle seg akkurat hvor de vil i byen, og da spesielt i områder som er desidert mest folksomme og fulle av turister.

Dette er snakk om store samlinger av rusavhengige som fyller opp en park like ved paradegaten i Oslos hovedstad, og da må det vel være lov til å sette ned foten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=527889

Det blir ALLTID ramaskrik når politiet griper inn og fjerner de narkomane fra de mest sentrale stedene i byen.

Jeg forstår ikke helt hvorfor enkelte, særlig venstresiden, tar det som en selvfølge og nærmest en menneskerettighet at de rusavhengige skal få lov til å samle seg akkurat hvor de vil i byen, og da spesielt i områder som er desidert mest folksomme og fulle av turister.

Dette er snakk om store samlinger av rusavhengige som fyller opp en park like ved paradegaten i Oslos hovedstad, og da må det vel være lov til å sette ned foten!

Vel, du vet, noen av oss ser faktisk på disse menneskene som mennesker, og tenker ikke så mye på næringslivets behov for kosmetiske utrenskninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Vel, du vet, noen av oss ser faktisk på disse menneskene som mennesker, og tenker ikke så mye på næringslivets behov for kosmetiske utrenskninger.

Ja, noen av dere tenker ikke så mye på hverken lovlydige Oslo-beboeres behov eller for den saks skyld turistenes eller næringslivets behov.

Venstresiden er flinke til å tre lover nedover hodet på oss, men de er svært selektive til hva de synes er viktig at skal overholdes. Det kan jo gå utover stemmegivningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest trådstarter her
Vel, du vet, noen av oss ser faktisk på disse menneskene som mennesker, og tenker ikke så mye på næringslivets behov for kosmetiske utrenskninger.

Vet du, det er akkurat dette jeg snakker om. Hvorfor beskylder du meg for ikke å se på narkomane som mennesker bare fordi jeg ikke synes de skal få lov til å oppholde seg i store grupper akkurat der de vil?

Jeg har dyp sympati med de rusavhengige og skjønner selvfølgelig at det må være en forferdelig situasjon å være i. Det er imidlertid ikke ensbetydig med at jeg mener at de skal få holde til like ved og i hovedgaten i Oslo! Blant annet av hensyn til en mye større gruppe mennesker, som blir støtt eller skremt av dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Om "omkring 30 mennesker som satt henslengt i sola og ikke gjorde en flue fortred" er tilnærmet slik situasjonen var så fatter jeg ikke helt problemet med at de satt i parken.

Klart at om de aktivt plager folk blir det en helt annen sak, men at noens tilstedeværelse skal være grunn nok til at politiet griper inn? Vel, det er jo hyggelig at det er resursser til overs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Om "omkring 30 mennesker som satt henslengt i sola og ikke gjorde en flue fortred" er tilnærmet slik situasjonen var så fatter jeg ikke helt problemet med at de satt i parken.

Klart at om de aktivt plager folk blir det en helt annen sak, men at noens tilstedeværelse skal være grunn nok til at politiet griper inn? Vel, det er jo hyggelig at det er resursser til overs.

Mange, særlig eldre, føler seg utrygge når det er narkomane i nærheten. Selv om de bare sitter på plenen. De kan når som helst slutte å bare sitte på plenen, og bli ubehagelige. Narkomane er ikke alltid helt tilregnelige, det er ikke lett å forutse adferden deres.

Jeg er selv nødt til å ferdes i området rundt Nygårdsparken, Bergens svar på Plata, hver dag. Jeg synes faktisk det er veldig ubehagelig å gå forbi store grupper av narkomane. I det ene øyeblikket kan de bare stå der og se sløve ut, og i det neste så roper de et eller annet til deg i et aggressivt tonefall, så snøvlete at du ikke skjønner hva du sier, og så blir de sinte fordi du ikke skjønner hva de sier, osv. Jeg har opplevd at de reiser seg og kommer bort for å tigge, og da er jeg alltid redd for at de skal bli sinte om jeg sier nei, eller prøve å ta lommeboken min om jeg sier ja og drar den frem.

Dette er en nydelig park, den fineste parken i Bergen. Men jeg har aldri sett eldre mennesker i den. Mine besteforeldre forteller om hvordan de pleide gå tur der hver dag da de var nygifte, og er livredd på mine vegne fordi jeg går der. De er så redd for de narkomane at de tør ikke gå der mer. Så store samlinger narkomane er faktisk til sjenanse for andre bare ved sitt blotte nærvær, siden folk føler seg utrygge.

En annen ting er at man gjerne vil unngå narkomane i områder hvor ungdommer henger, for å unngå at ungdommene kommer i kontakt med rusmiljøet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvor havnet de rusavhengige etter forrige Plataopprensking? Jo, i Skippergata, til stor ergrelse for de som har forretninger der. De mistet kunder.

På Plata er de mindre til sjenanse faktisk. Der sitter de utover plenen og man kan fint styre utenom dem for å komme forbi.

Hvis man skal lykkes med å fjerne dem fra gatebildet, så må man faktisk gi dem et alternativ, men se det sitter langt inne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Glør
Blant annet av hensyn til en mye større gruppe mennesker, som blir støtt eller skremt av dette.

Dersom man beveger seg ut i det offentlige rom risikerer man også å se ting man ikke nødvendigvis støtter og bifaller. Har man problemer med det, bør man holde seg hjemme. Man kan ikke la folks fordommer diktere hva vi tillater i det offentlige rom. Det er ganske mange, spesielt eldre som blir støtt av at homofile par leier hverandre offentlig, men skal vi rydde gatene for homofile av den grunn? Eller hva med alle som blir skremt dersom de ser en neger, skal vi forby det også?

Selv om de bare sitter på plenen. De kan når som helst slutte å bare sitte på plenen, og bli ubehagelige. Narkomane er ikke alltid helt tilregnelige, det er ikke lett å forutse adferden deres.

Narkomane er ikke mer uberegnelige enn alle andre mennesker. Hvilken som helst fremmed kan "plutselig" endre adferdsmønster, og å tro at narkomane er verre på det er bare fordommer.

En annen ting er at man gjerne vil unngå narkomane i områder hvor ungdommer henger, for å unngå at ungdommene kommer i kontakt med rusmiljøet.

Det som var noe av det fine med å samle de narkomane på Plata var at det i praksis var svært lite rekruttering der. For det første var det ett ganske belasted sted, så det var en veldig stor terskel for unge å oppsøke stedet, og de som dukket opp der hadde stort sett erfaring med rus fra før av. I tillegg er området veldig godt kameraovervåket, og det ligger en politistasjon ett steinkast unna, så når det dukket opp nye ansikter der kunne politiet rykke ut, bortvise og evt kontakte barnevernet osv, hvis det var snakk om mindreårige.

Endret av Glør
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt innlegg, Glør. Det er så deilig å se folk som uttaler seg på et mer opplyst grunnlag enn reine fordommer. :klappe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Narkomane er ikke mer uberegnelige enn alle andre mennesker. Hvilken som helst fremmed kan "plutselig" endre adferdsmønster, og å tro at narkomane er verre på det er bare fordommer.

Akkurat det kunne vært kjekt å hatt dokumentasjon på. At narkorus ikke gjør folk mer uberegnelige?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Dersom man beveger seg ut i det offentlige rom risikerer man også å se ting man ikke nødvendigvis støtter og bifaller. Har man problemer med det, bør man holde seg hjemme. Man kan ikke la folks fordommer diktere hva vi tillater i det offentlige rom. Det er ganske mange, spesielt eldre som blir støtt av at homofile par leier hverandre offentlig, men skal vi rydde gatene for homofile av den grunn? Eller hva med alle som blir skremt dersom de ser en neger, skal vi forby det også?

Narkomane er ikke mer uberegnelige enn alle andre mennesker. Hvilken som helst fremmed kan "plutselig" endre adferdsmønster, og å tro at narkomane er verre på det er bare fordommer.

Det som var noe av det fine med å samle de narkomane på Plata var at det i praksis var svært lite rekruttering der. For det første var det ett ganske belasted sted, så det var en veldig stor terskel for unge å oppsøke stedet, og de som dukket opp der hadde stort sett erfaring med rus fra før av. I tillegg er området veldig godt kameraovervåket, og det ligger en politistasjon ett steinkast unna, så når det dukket opp nye ansikter der kunne politiet rykke ut, bortvise og evt kontakte barnevernet osv, hvis det var snakk om mindreårige.

Selvsagt kan alle mennesker være uberegnelige. Men etter å ha måttet gå i området rundt denne parken hver bidige dag i 8-9 år, så har jeg faktisk opplevd diverse med narkomane, så det er ikke kun fordommer. Jeg har opplevd lignende med fulle folk på byen også, og tidvis har jeg opplevd at folk som ser helt rusfrie ut plutselig blir aggresive og truende. Mesteparten av tiden min tilbringer jeg rundt ikke-rusede folk, og likevel så er antall slike episoder jeg har opplevd blant ikke-rusede mikroskopisk i forhold til hva jeg har opplevd bare ved å gå forbi disse narkomane et par ganger daglig.

De fleste narkomane er fredelige og hyggelige, selv når de er ruset. Men det er ikke alle som er det. Særlig når det er store samlinger av dem har jeg opplevd at ting har blitt ubehagelige. Da er det større sannsynlighet for at noen av dem begynner å krangle, eller at én plutselig roper noe til deg, og flere andre hører det og slutter seg til (og nei, det er ikke snakk om hyggelig roping..). Jeg har opplevd at en absolutt skulle flette håret mitt, og da jeg høflig sa neitakk, jeg liker ikke å ha håret flettet, så var det flere som kom til og begynte å dytte meg og skjelle meg ut for å være prippen og ha noe imot narkomane.

Å "rydde gatene" som du sier for alt som støter folk skal man selvsagt ikke gjøre (dog vi har jo allerede forbud av typen ikke gå rundt naken). Ei heller kan man ta hensyn til at folk blir redde av å se en med annerledes hudfarge enn dem selv. Men det er ikke bare en fordom at store samlinger narkomane ofte fører med seg negative ting som pågående tigging (som ofte er regelrette ran), roping av ufinheter og trusler, ulovlig omsetting av narkotika, brukte sprøyter blir liggende omkring, osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Glør
Akkurat det kunne vært kjekt å hatt dokumentasjon på. At narkorus ikke gjør folk mer uberegnelige?

Min erfaring er at alkohol gjør folk mer uberegnelige enn noe narkotisk stoff, men likevel tillater vi store ansamlinger med drita folk utenfor utesteder, drosjekø osv, selv om det fører med seg ganske mye vold også. Når det gjelder narkotika har jeg også møtt uberegnelige rusa folk, men dette er stort sett vanlige mennesker i full jobb som deg og meg, som putter i seg sentralstimulerende til festbruk, sammen med alkohol, dvs folk du ikke kan se på utsiden at er rusa, og som heller ikke henger på plata.

De som henger i Oslo sentrum er stort sett heroinmisbrukere, og om noe så gjør denne rusen de fleste ganske sløve og bedagelige, og heller lettere å beregne, iom at alt man foretar seg blir i slow motion. Lar man dem være i fred, lar de deg være i fred.

De fleste narkomane er fredelige og hyggelige, selv når de er ruset. Men det er ikke alle som er det.

Nettopp, og da må man ta tak i de som ikke er det, og med en gang de begår lovbrudd og blir direkte plagsomme har politiet full mulighet til å gripe inn. Å nekte de fredelige narkomane å samle seg i det offentlige rom, fordi en liten andel er tullinger er feil. Det blir som å nekte alle svartinger å oppholde seg i det offentlige rom, fordi en liten andel av dem slår ned og raner folk.

Noen som husker ransbølgen nederst på Grünerløkka for 5-6 år siden? Da var ett tjuetalls ungdommer med utenlands bakgrunn som ranet folk daglig. Men det var aldri snakk om å forby alle med utenlands bakgrunn å oppholde seg der. Istedet tok politiet seg tid til å kartlegge miljøet, og ilegge de det gjaldt portforbud mellom midnatt og klokka seks om morgeneen. Og det løste hele problemet.

Noe lignende burde man gjør med de narkomane, luke ut de som lager kvalm og legge restriksjoner på dem, og la resten være. Og dette har man best mulighet til, dersom man lar dem oppholde seg på plata, som er fullt kameraovervåket, og har en politistasjon rett rundt hjørnet.

Dersom målet er å unngå uberegnelige og voldelige mennesker i det ofentlige rom er dette den beste løsningen. Problemet er at dette er ett vikarierende motiv, handelstanden vil ha vekk alle de narkomane, frodi de føler at det ødelegger foretningen deres, og politikerne vil ha dem vekk fordi de blir ett så tydelig bilde på hvor mislykket dagens narkotikapolitikk er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at alkohol gjør folk mer uberegnelige enn noe narkotisk stoff, men likevel tillater vi store ansamlinger med drita folk utenfor utesteder, drosjekø osv, selv om det fører med seg ganske mye vold også.

Handelstanden vil ha vekk alle de narkomane, frodi de føler at det ødelegger foretningen deres, og politikerne vil ha dem vekk fordi de blir ett så tydelig bilde på hvor mislykket dagens narkotikapolitikk er.

Alkohol er vel det mest agressivitetsskapende rusmiddelet vi har, og det ser vi på legevakta også, særlig i helgene. Fyllebråk er årsaken til at veldig mange lager kø både der og på sykehusene.

Jeg kjente en gang en dame som jobbet i uteseksjonen, på ambulanse tror jeg...?

Hun var aldri redd når de skulle oppsøke narkomane, men alltid usikker når de ringte på hos en alkoholiker. Hun mente at med alkoholikere kunne man aldri vite hva som kom til å skje. Hun var i en eller annen oppsøkende virksomhet, jeg er ikke så inne i det systemet... Dette var i hvert fall hennes oppfatning av tingene.

Jeg har også gått gjennom Plata både til og fra jobb i min tid, og det har aldri plaget meg. Bussholdeplassen min der jeg bodde tidligere var akkurat ved Plata, og jeg har ennå tilgode å ha blitt plaget av en rusmisbruker.

Videre har jeg også vært i Skippergata og nederst i Karl Johan for å hanke inn yngstemann her, og selv om jeg har blitt stående der og henge innimellom, så har aldri noen av dem sjikanert meg eller plaget meg.

.Én av de gamle garva gutta har bedt meg få med meg ungen hjem, og ei dame spurte om jeg hadde noe... ett eller annet som jeg ikke husker navnet på. Og da har jeg altså stått midt oppi dem i flere minutter! Og flere ganger.

Jeg forstår virkelig ikke frykten folk har. Dere burde være mye mer redd for alkoholikere og andre fulle folk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bra innlegg Mysan!

Det er vel ingen som tror at folk trekker seg sammen i belastede miljøer for moro!!??!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Narkomane er ikke mer uberegnelige enn alle andre mennesker. Hvilken som helst fremmed kan "plutselig" endre adferdsmønster, og å tro at narkomane er verre på det er bare fordommer.

Dette er det mest latterlige jeg har hørt - narkisser er den gruppen mennesker som oftest tyr til vold, faktisk oftere enn alle kategorier av mental sykdom. (Det er allikevel flest narkisser som ikke er voldelige). I tillegg så er de ofte ganske usympatiske, og er mer troendes til å benytte seg av kriminelle metoder for å skaffe seg penger, de skal jo ha det faens stoffet sitt. Men det betyr ikke at de skal trakasseres.

Nei, faen om jeg veit hva snuten driver med, det er kanskje aksjoner for å late som om de gjør noe? Gi folk litt inntrykk av at politiet er tilstedeværende?

Jeg hadde foretrukket at staten tok monopol på narko-pushing, og drev disse jævla mafiasvina som pusher dop til konkurs, men det er nok litt vel optimistisk.

I tillegg hadde det vært fint med egen sprøytepark, så kan jo politiet cruise rundt den i stedet. Plata fungerer kanskje fint til det formålet, hva er problemet med at folk setter sprøyter der, så lenge det er politi som passer på?

Endret av Transmogrifier
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra innlegg Mysan!

Det er vel ingen som tror at folk trekker seg sammen i belastede miljøer for moro!!??!!

Det tror jeg mange ikke gidder å tenke på - det er fort å bli oppgitt over folk som notorisk lyver og forsøker å skaffe seg penger til å fortsette å waste livet sitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Elfrida

Hvis politiet faktisk mente at de ikke vil ha ansamlinger av narkomane og åpenlyst kjøp og salg av narkotika i Oslo måtte de jo fulgt opp hver dag. Slike tilfeldige razziaer virker jo bare som en god unnskyldning for å plage noen narkiser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra innlegg Mysan!

Det er vel ingen som tror at folk trekker seg sammen i belastede miljøer for moro!!??!!

Hehe, ikke for moro, men for å plage resten av byens beste borgere... eller besteborgere ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er det mest latterlige jeg har hørt - narkisser er den gruppen mennesker som oftest tyr til vold, faktisk oftere enn alle kategorier av mental sykdom. (Det er allikevel flest narkisser som ikke er voldelige). I tillegg så er de ofte ganske usympatiske, og er mer troendes til å benytte seg av kriminelle metoder for å skaffe seg penger, de skal jo ha det faens stoffet sitt. Men det betyr ikke at de skal trakasseres.

Ikke verre enn de som drikker. Jeg tror forøvrig det er forskjell i forhold til hva de ruser seg på. Enkelte stoffer gir en større gi-faen-mentalitet enn andre.

Alkoholikerne er nok de mest agressive.

Husker jeg jobbet nederst i Prinsensgate på slutten av 70-tallet, i Stabburet som lå der. Vi hadde en del uteliggere som kunder, dette var jo gjerne gamle gutter med krigsskader og tung alkoholisme, og jeg skal love jeg følte meg liten i hatten mer enn en gang rundt de gutta. Jeg finner de narkomane jeg har snakket med atskillig hyggeligere og mer ydmyke.

Men selvfølgelig finnes det unntak - om man tenker på at en god del av dem antakelig har udiagnostisert adhd, så er jo ikke sinne og utagering så veldig overaskende som kommunikasjonsmetode. Men da er det ikke dopens skyld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...