Gå til innhold

Småriper etter håndvask av bil på sjappa


Fun Light

Anbefalte innlegg

Hentet bilen min fredag, og hadde da levert den for vask innvendig og utvendig på en sånn vaskesjappe i byen. Hadde aldri vært på den før, men antok at de gjorde en tilfredsstillende jobb som de andre vi har brukt før.

Da jeg hentet bilen så jeg at når sola stod rett på lakken var det tydelige "gnikkemerker" og det så ut som om de hadde gnikket både for hardt og for lenge og med møkkete fille.. (Vet at det var etter denne gangen, går nøye over bilen ofte for å se om det er noen merker osv..)

Vasken kostet 200 kr., men skaden er vel allerede skjedd? Blir antakelig ord mot ord hvis jeg resier tilbake, og jeg vil jo uansett ikke at de skal prøve å gjøre bilen god igjen siden den ser slik ut nå..

Har man noen mulighet til å rette opp dette, vil polering hjelpe?

Kan jeg kreve at de som gjorde dette betaler regninga eller er det dødfødt ift å fordele skyld her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ville hørt med forbrukerrådet for sikkerhetsskyld. Det hjelper jo lite å få pengene tilbake når det er snakk om så lite, men kanskje dere har krav på erstatning i forhold til verdiforringelse på bilen.

Mulig at en teflonbehandling kan hjelpe på for å dempe skaden, jeg ville iallefall sjekket det opp. Det koster litt, men det er kanskje verdt det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

formell makt vet jeg ikke om du har.

Men du kan uansett gå tilbake og klage, og klage. Det viktigste er å vite hva du vil oppnå på forhånd, og så ikke gi seg. Fortsette å si det samme og det samme og det samme, bare med litt forskjellige ord, til de gir seg.

Om de sier at de ikke kan vite at du ikke laget disse ripene selv, så kan du bare svare at "du skjønner at de ønsker å vite hvordan de oppstod, men det er ikke din feil at de ikke videofilmer vaskejobben sin. Du vil ha erstatning for skaden." Om de sier at svampene og klutene de bruker ikke kan lage riper, så behøver ikke du å diskutere det tekniske, du hopper bukk over det, f.eks: " Jeg er ikke så interessert i hvordan skaden oppstod, jeg har disse ripene i lakken nå, og jeg vil ha en erstatning for ripene."

Det fins ingen teknikk som garanterer deg å vinne mot sleipe jævler. De kan alltid be deg kysse deg i ræva. Men ofte kan du allikevel komme langt ved å bare stå fast på ditt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Hva hadde du egentlig forventet for 200 kroner...? Jeg hadde IKKE orket å vaske noens bil både innvendig og utvendig for 200 kroner...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva hadde du egentlig forventet for 200 kroner...? Jeg hadde IKKE orket å vaske noens bil både innvendig og utvendig for 200 kroner...

For 200 kr forventer jeg at bilen får en rask vask hvor pollen skylles av med rene kluter som ikke ødelegger lakken og støvsuging av bilen innvendig. En jobb som tar 20 min gir en rimelig god timebetaling.

Hvis det er dette de vil jobbe med så gjerne for meg, men litt av trikset må vel være å få kunder til å komme tilbake. Det skjer ikke når bilen kommer ut igjen med riper i lakken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Riper etter håndvask er ikke til å unngå, bare så det er sagt.

Er det likevel den mest skånsomme måten å vaske bilen på, tro?

Har alltid fått høre at vaskehall er det verste, selv såkalte børsteløse vaskehaller.. Siden det likevel er noe som slår mot bilen.

:reise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Gunnar_*
Er det likevel den mest skånsomme måten å vaske bilen på, tro?

Har alltid fått høre at vaskehall er det verste, selv såkalte børsteløse vaskehaller.. Siden det likevel er noe som slår mot bilen.

:reise:

Hm.. jeg vet sannelig ikke.

Man bør ihvertfall bytte ut svampen med microfiberklut for å unngå mye riper.

Husk å spyle bilen VELDIG godt med høytrykkspyler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det likevel den mest skånsomme måten å vaske bilen på, tro?

Har alltid fått høre at vaskehall er det verste, selv såkalte børsteløse vaskehaller.. Siden det likevel er noe som slår mot bilen.

:reise:

Hva er det som slår mot bilen i en børsteløs vaskehall?

Moderne og rengjorte vaskhaller gir nesten ikke riper i det hele tatt.

Når det er sagt, går det an helt fint å vaske bilen uten å få "swirls" i lakken.

Bruk MYE vann, og skyll svampen ofte. Ikke gnukk for hardt. Det er en billig forsikring og kjøpe ny svamp hver gang.

Regelmessig polering, rubbing eller teflonbehandling holder også lakken din fin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det som slår mot bilen i en børsteløs vaskehall?

Hmm.. Kanskje jeg blander. Tenkte på sånn vaskehall som ikke har børster, men sånne gummibånd liksom.. Hvis dere skjønner..

Har vært i kontakt med forbrukerrådet i dag, og de sa det lett ble ord mot ord i denne saken med mindre jeg hadde bilder eller skriftlig uttalelse fra sakkyndig, altså billakkerer eller liknende..

Har en følelse av at jeg ikke kommer særlig langt i denne saken uansett, polering koster over 2000 kr men må jo gjøres likevel..

Var og snakket med de som vasket bilen i dag i håp om å få til en dialog, men alle fire snudde på hælen og gikk inn igjen, og kunne kun argumentere med at de vasket biler til både 3 og 4 millioner der.. Hva hjelper det min bil??!

:kjefte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. Kanskje jeg blander. Tenkte på sånn vaskehall som ikke har børster, men sånne gummibånd liksom.. Hvis dere skjønner..
En børsteløs maskin har kun høytrykk, ingenting annet enn vann som berører bilen :)

Har vært i kontakt med forbrukerrådet i dag, og de sa det lett ble ord mot ord i denne saken med mindre jeg hadde bilder eller skriftlig uttalelse fra sakkyndig, altså billakkerer eller liknende..

Har en følelse av at jeg ikke kommer særlig langt i denne saken uansett, polering koster over 2000 kr men må jo gjøres likevel..

Var og snakket med de som vasket bilen i dag i håp om å få til en dialog, men alle fire snudde på hælen og gikk inn igjen, og kunne kun argumentere med at de vasket biler til både 3 og 4 millioner der.. Hva hjelper det min bil??!

:kjefte:

Kjedelig sak det der, men blir nok vanskelig å få gjort noe med.. Brukere å levere inn selv bilen til polering en gang i året, og betaler heller noen ekstra lapper for bra arbeid og service, enn å finne det billigste stedet.. Mange luringer rundtomkring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...